وبسایت دکتر مرعشی زاده

برادی ‌کاردی (کند شدن ضربان قلب)

در این مقاله مطالعه می کنید:

وقتی ضربان قلب بسیار کند باشد؛ بیمار به برادی ‌کاردی مبتلا است. ضربان قلب نرمال بیشتر افراد در یک دقیقه، حدود 60 تا 100 عدد است. اگر ضربان قلب کمتر از 60 عدد در دقیقه باشد، یعنی ضربان قلب کندتر از حالت عادی است. می ‌توان ضربان قلب کند را به ضربان قلب طبیعی و سالم تبدیل کرد. اگر چه این حالت، نشان‌ دهنده وجود اختلال در سیستم هدایت الکتریکی قلب است.

ضربان قلب کند برای برخی از افراد مشکلی به وجود نمی ‌آورد. معمولا ضربان قلب افراد بزرگسال سالم و ورزشکاران، کمتر از 60 عدد در دقیقه است، اما برادی‌کاردی در افراد دیگر، نشان‌ دهنده وجود نقص در سیستم هدایت الکتریکی قلب است.

ضربان قلب کند

اگر چنین حالتی رخ داده باشد، یعنی ضربان ‌ساز طبیعی قلب درست کار نمی‌کند یا مسیر های الکتریکی این عضو مختل شده است. در برخی موارد ضربان قلب آن ‌قدر کند است که نمی ‌تواند به خوبی خون را در بدن پمپ کرده و نیاز های آن را برطرف کند. در این صورت علائمی مانند سرگیجه یا ضعف ظاهر می‌ شود. این نشانه ‌ها در برخی موارد می ‌تواند زندگی فرد را به خطر اندازد.

چه چیزی منجر به برادی ‌کاردی می ‌شود؟

عوامل مختلفی موجب برادی‌ کاردی می ‌شوند. از جمله این عوامل می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال برادی کاردی چه نشانه هایی دارد؟

ضربان بسیار کند قلب، منجر به موارد زیر می‌شود:

  • احساس سرگیجه یا منگی
  • احساس تنگی نفس یا مشکل در ورزش کردن
  • احساس خستگی
  • احساس درد در قفسه سینه یا تپش قلب یا فلوتر قلبی
  • احساس گیجی یا مشکل در تمرکز
  • غش (در صورتی که برادی‌ کاردی منجر به کاهش فشار خون شود.)
احساس خستگی

برخی از افراد هیچ نشانه ‌ای ندارند یا نشانه ‌هایشان آن ‌قدر خفیف است که فکر می کنند این موضوع، نشانه افزایش سن  است. با گرفتن نبض خود می ‌توانید بفهمید که قلبتان چقدر تند می ‌زند. اگر ضربان قلب کند باشد؛ باید به پزشک مراجعه کنید.

روش تشخیص برادی‌ کاردی

پزشک با گرفتن نبض بیمار، برادی‌ کاردی را تشخیص می ‌دهد. ممکن است پزشکتان معاینات جسمانی انجام دهد و سوالاتی راجع به سابقه بیماری ‌های گذشته از شما بپرسد و حتی نوار قلبی (الکتروکاردیوگرام) تهیه کند. الکتروکاردیوگرام، سیگنال ‌های الکتریکی کنترل ‌کننده ضربان قلب را می‌سنجد. برادی ‌کاردی همیشگی نیست؛ به همین دلیل احتمال دارد الکتروکاردیوگرام، نتواند این بیماری را نشان دهد.

ممکن است مجبور شوید از نوعی ابزار سیار الکتروکاردیوگرام استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توان از هولتر مانیتورینگ استفاده کرد. معمولا مدت زمان استفاده از این ابزار، حدود یک روز یا بیشتر است. این دستگاه ضربان قلب شما را در طول یک شبانه ‌روز، و در زمانی که در حال انجام فعالیت ‌های روزانه خود هستید؛ ثبت می کند. ممکن است پزشک از شما آزمایش خون هم بگیرد، تا مطمئن شود که بیماری دیگری دلیل ابتلا به برادی‌ کاردی نیست.

روش درمان برادی‌ کاردی

روش درمان برادی‌ کاردی، به منشا و نشانه‌ های آن بستگی دارد. در صورتی که برادی ‌کاردی بدون نشانه باشد؛ احتمال دارد اصلا روش درمانی خاصی برای آن در نظر گرفته نشود. شما و پزشکتان تصمیم می‌گیرید که کدام روش درمانی برای شما مناسب است.

تجویز دارو توسط پزشک

یکی از هدف ‌های درمانی، تسریع ضربان قلب و رفع این نشانه ‌ها است. این روش ‌های درمانی، برای برخی از انواع برادی‌ کاردی و پیش‌ گیری از مشکلات حاد موثر است. از جمله این مشکلات می ‌توان به بی‌ هوشی و آسیب‌ های حاصل از آن و یا حتی مرگ اشاره کرد.

چه کار هایی می ‌توانید در خانه برای برادی‌ کاردی انجام دهید؟

معمولا برادی ‌کاردی به دلیل وجود نوعی بیماری قلبی ایجاد می ‌شود، پس باید سعی کنید به منظور بهبود کلی وضعیت سلامت؛ سبک زندگی سالمی داشته باشید. به عنوان مثال می ‎‌توانید موارد زیر را رعایت کنید:

  • رعایت رژیم غذایی سالمی که حاوی سبزیجات، میوه، آجیل، حبوبات، گوشت بدون چربی، ماهی و غلات است. مصرف الکل، سدیم و شکر را محدود کنید.
  • سعی کنید اگر نمی ‌توانید هر روز هفته فعال باشید؛ در بیشتر روز های هفته فعالیت کنید. با مشورت با پزشک خود خواهید فهمید که شدت این فعالیت و ورزش باید در چه حد باشد.
  • کاهش وزن (در صورت لزوم) و حفظ آن وزن
  • سیگار نکشیدن
  • کنترل بیماری‌ های دیگری مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت

اگر بی‌ هوش شدید یا نشانه ‌هایی از حمله قلبی یا تنگی نفس شدید را تجربه کردید؛ خیلی سریع کمک اورژانسی بگیرید. اگر ضربان قلبتان کندتر از حد عادی است یا احساس می‌کنید امکان دارد غش کنید یا دچار تنگی نفس شده ‌اید؛ با پزشک خود تماس بگیرید.

دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب (ضربان‌ ساز)

بیشتر افرادی که از دستگاه تنظیم‌ کننده ضربان قلب استفاده می ‌کنند؛ زندگی عادی و طبیعی خواهند داشت. باید از وسایل قدرتمند الکتریکی و مغناطیسی دوری کنید. این وسیله‌ ها می ‌توانند منجر به ایجاد اختلال در عملکرد ضربان‌ ساز شوند، اما استفاده از بیشتر تجهیزات و لوازم خانگی الکتریکی بلامانع است.

پزشک باید مرتبا دستگاه تنظیم ‎‌کننده ضربان قلب را بررسی کند. اگر با نشانه ‌هایی مواجه شدید که نشان ‌دهنده وجود اختلال در عملکرد دستگاه بود؛ با پزشک خود تماس بگیرید. از جمله این نشانه ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. من 57 سال دارم از جوانی تا به حال برایکارد هستم. ولی حالا pvc زیاد با درد قفسه سینه دارم .اکو و تست ورزش انجام دادم. تست ورزشم pvc و آریتمی قلبم را نشان داد و اکو پرولاپس خفیف میترال و دریچه ریوی را نشان داد. راهنمایی جهت درمان بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      باید هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر سخنور شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیرمن یه دختر۴ساله ۹ماهه دارم که بردمش چکاب کامل کلسترول توتال ۲۰۶و کلسترولHDl۵۶وLDl۱۲۶.۴وLdl/Hdl۲.۲۶وT.Chol/Hdl۳.۶۸لطفا راهنمایی باید چه کارکنم تازه چیزای مثل وچیپس وپفک وهله وهوله هم خیلی کم مصرف میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)
      پزشک اطفال مشورت کنید
  • تصویر کاربر فرهاد شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 38سالمه وتا الان هیچگونه مشکل قلبی نداشتم ولی الان حدود یک هفته پیش با سرگیجه کم وسستی شروع شد وسرگبجه هرروز کمتر شد وقطع شد ضربان قلبم بین ۵۴و۶۵در طول روز نوسان داره. نوار قلب واکو دادم مشکلی نداشت واسکن هسته ای وهولتر نوشتن برام. حالا سوالم اینه من بعضی وقتا در شبانه روز ضربانم نرمال میشه وبعضی وقتا میاد رو ۵۳و۵۴.آزمایشات خونم مشکل خاصی نداشت. نظر شما چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید،هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر رحیم یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام می مدت 15سال قبل یکی از رگهای اصلیم رو استند گذاشتند وتا الان قرص اسویکس و پرانول واسپرین مصرف میکنم الان لازم هست هنوز اسویکس مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      بر اساس شرح حال، نوع فنر، رگ درگیر و میزان پمپاژ قلب و … باید اظهار نظر کرد
  • تصویر کاربر محبی شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام
    مادر من ۷۰ سالشه، (قد ۱۶۰ - وزن ۶۴)
    آزمایش و نوار قلب و اکو گرفته مشکلی نبوده، تعرق زیاد داره، ممکنه به قلب ارتباط داشته باشه؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      اگر در حین فعالیت علامت دار هستمد باید اسکن هسته‌ای یا تست ورزش هم انجام شود
  • تصویر کاربر آریا یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ۵۴ سال سن و مرد هستم دوسال و ۷ ماه پیش بدنبال تنگی نفس شدید به متخصص قلب مراجعه و بعد از معاینه اکو تشخیص به بیماری قلبی دادن و EF من 20%گفتن داروهای پلاویکس لوزارتان کاردیلول اسپیرنولاکتون هیدروکلرتیازید آتورواستاتین آ اس آ۸۱ دروکانتین تجویز شد داروها رو دقیق استفاده کردم رژیم غذایی و ورزش مناسب رو مرتب به مدت ۲۷ رو انجام دادم و سپس نزد یک فوق تخصص آنژیوپلاستی دیگه ای رفتم معاینه نوار قلب اکو انجام داد EF من رو گفت ۳۵ تا ۴۰٪ هست این دکتر جدید داروهای لوزارتان پلاویکس بیزوپرولول آ اس آ ۸۱ آتورواستاتین اسپیرنو لاکتون دروکانتین رو تجویز و فرستاد آنژیوگرافی رگ LAD من ۹۹٪ گرفتگی داشت با دو تا فنر گذاشتن رگ باز شد بعد دو ماه از مصرف داروها قرص دروکانتین قطع کرد و بقیه داروها استفاده شد بعد ۷ ماه از فنر گذاشتن در اکو جدید EF من ۴۰ تا ۴۵٪ شده بود همان داروها ادامه داشت تا ۱۶ ماه بعد فنر گذاشتن اکو جدید کرد EF شده بود ۴۵ تا ۵۰٪ داروها به اسویکس لوزارتان ۲۵ بیزوپرولول۵ آاس آ ۸۱ رزواستاتین ۲۰ اپلرنون ۲۵ تغییر داده شد و تا کنون تجویز دکتر فوق تخصص همین داروها هست من قبل از بیماری قلبی مشکل جسمی نداشتم ولی از یکسال و دو ماه از فنر گذاشتن و مصرف اون داروهای که بالاتر عرض شد اول پشت ساق پای راستم موقع ورزش کردن و ملایم دویدن در باشگاه درد میگرفت بعدش این درد ضمن دویدن به هنگام بلند شدن از زمین هم رسید بعدش درد به زانو درد هر دو پا هم رسید و اخیرا هم کتف چپم رو چنانچه دستم رو به سمت جلو دراز کنم و کف دستم رو به سمت آسمون بچرخونم از بازو تا کتف درد دارم نهایتا الان مدتی هست هر دو زانو درد دارم چه موقع راه رفتن چه موقع ملایم دویدن چه موقع از زمین بلند شدن زانو درد زیادی دارم پشت ساق یکی از پایم ، کف هر دو پا موقع بلند شدن از زمین بویژه هنگام صبح که از خواب بیدار میشم کف پایم رو که زمین میگذارم کف پام ساق پام میخواد بترکه آزمایش هم دادم قند چربی کرانتین پروستات تیرویید و همه چی نرمال هست فقط تستوسترون کم هست که مشکلاتی هم در این زمینه دارم داروای که دکتر تجویز کرده رو بخاطر درد پاهام کم کردم اسویکس و اپلرنون رو یکروز در میان مصرف میکنم بیزوپرولول ۵ رو نصفش مصرص میکنم رزواستاتین ۲۰ دکتر رو شماره ۱۰ رو مصرف میکنم با این کم کردن داروها اغلب فشارخون بالا بین ۱۱۰ تا ۱۲۵ و فشار خون پایین از ۶۴ تا ۷۸ هست ضربان قلبم هم بین ۶۴ تا ۷۰ هست قبل از تغییر داروها اکثر فشار خون ۱۰ و بعضا زیر ۱۰ بود و ضربان قلب هم بین ۵۸ تا ۶۴ بود لطفا بفرمایید این داروها تا چه وقتی باید مصرف بشه واسه این دردهای پایم باید چکار کنم داروهای کم عارضه تر چی هست که از اونا تهیه کنم یا از دکتر بخوام برایم تجویز کنه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۵ تیر ۱( 1 سال پیش)
      لطفا سوال خود را به صورت خلاصه مطرح کنید
    2. تصویر کاربر آریا سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام من توضیح کامل دادم که جواب دقیق و درست و کامل بگیرم لطفا محبت بفرمایید مشکل بنده رو مطالعه بفرمایید
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      پاسخ مد نظر شما فقط بعد از معاینه کامل و ارزیابی کلیه مدارک و اخذ شرح حال دقیق امکان پذیر می‌باشد
    4. تصویر کاربر آریا شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام اقای دکتر اگه شما اجازه بفرمایید من از برگ های آنژیوگرافی انژیوپلاستی و آزمایشات و سونوگرافی که دارم خدمتتان از طریق تلگرام یا واتساپ که شما بفرمایید ارسال کنم و هزینه معمول رو هم بفرمایید واریز کنم شما مدارک رو بررسی و یک فکری به حال این پادردها و کتف دردهای من بکنید ممنون از لطف شما
    5. تصویر کاربر آریا شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      من در منزل دستگاه فشار خون دارم و مرتب و هر روز از چند ماه قبل اطلاعات فشار خون رو چک و ثبت کردم دارهای تجویز شده و داروهای مصرفی هر اطلاعاتی بخواهید و مدارک پزشکی همه رو دارم اجاز بفرمایید بفرستم
    6. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      درد پای شما ممکنه مربوط به مصرف قرص چربی خون باشد آنزیم های عضلانی را چک کنید اگر نرمال بود برای درد پا باید با ارتوپد مشورت کنید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر عبدالله شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    من ۴۰ سال سن دارم سمت چپ قفسه سینه ام درد می کنه البته هنگام استراحت و ناراحتی و استرس شبیه تیر کشیدن و درد در دست چپ
    نوار قلب گرفتم مشکلی نداشت اکوی قلب و تست ورزش هم مشکلی نداشت کلا آدم مضطرب و افسرده ای هستم داروهای افسردگی به من نمی سازه دچار ترس و وحشت و حس سوزش در تمام بدن می شوم
    خواستم بپرسم آیا مصرف داروی پروپرانولول به تنهایی در رفع مشکلاتم کافیست با چه دوزی و روزی چند بار
    در ضمن دچار زودانزالی هم هستم آیا پروپرانولول برای این منظور هم به کار می رود؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به نرمال بودن نوار و اکو جای نگرانی نیست، پرانول در کنتر اضطراب در موارد خفیف کمک کننده هست
  • تصویر کاربر دانش یکشنبه ۱۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من ۳۶ساله ام تازه یک ساعت میشه که سینه سمت راست و پشت سمت راست خیلی در داره
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ داده شد
  • تصویر کاربر Parmis شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من همیشه تپش قلب داشتم و افسرده گی شدید دارم میخواستم کاری کنم ک بمیرم چهار روز پشت سر هم هر سه چهارساعت ده سی سی ب رگم تزریق کردم ک باعث درد شدید قفسه سینه تهوع سرگیجه و ضعف میشد ممکنه خطرساز بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      با متخصص روانپزشک مشورت کنید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ۳۹ ساله. دچار برادی کاردی ضربان ۴۰ الی ۵۰ چند بار هولتر گذاشتم و دو بار سینکوپ داشتم. ورزش می کنم اما اخیرا هنگام فوتبال در حین دویدن جایی می رسه که نمی تونم بدوم. سرگیجه دارم و احساس خستگی زیاد.ایا دارویی هست که ضربانم را بالا ببرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام مدارک شما باید رویت بشه
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.