وبسایت دکتر مرعشی زاده

بهترین زمان مصرف قرص متورال

در این مقاله مطالعه می کنید:

متوپرولول یا متورال همراه با دارو های دیگر یا بدون آنها، برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. پایین آوردن فشار خون بالا به پیشگیری از سکته، حمله قلبی و مشکلات کلیه کمک می کند. این دارو همچنین برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) و بهبود زندگی پس از حمله قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

متوپرولول به گروهی از دارو ها به نام مسدود کننده های بتا (بتا بلاکرها) تعلق دارد. این دارو با تاثیر گذاری در روند مواد خاصی در بدن همچون اپینفرین، بر روی قلب و رگ های خونی اثر می گذارد. این اثر، ضربان قلب، فشار خون و فشار بر روی قلب را کاهش می دهد. آیا می دانید بهترین زمان مصرف قرص متورال چه زمانی است؟ قرص متورال 50 برای چیست؟ با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

بهترین زمان مصرف قرص متورال و جلوگیری از افزایش فشار خون

نحوه استفاده از متوپرولول تارترات

طبق تجویز پزشک، این دارو خوراکی است و همراه با غذا یا پس از آن، معمولاً 3-1 بار در روز مصرف می شود. دوز مصرفی دارو براساس شرایط جسمانی و پاسخ به درمان، متفاوت می باشد. برای کاهش احتمال خطر عوارض جانبی، پزشک شما ممکن است توصیه کند که مصرف دارو را با دوز کمتری شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا از حداکثر مزایای آن بهره مند شوید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در زمان های خاصی در روز مصرف کنید. به طور ناگهانی مصرف این دارو را بدون دستور پزشک قطع نکنید. در زمانی که مصرف دارو به طور ناگهانی قطع شود، احتمال دارد که شرایط شما بدتر شود. بهره مندی از مزایای کامل این دارو، ممکن است چندین هفته طول بکشد. اگر احساس بهتری پس از مصرف دارو دارید، استفاده از آن را ادامه دهید. اکثر افراد با فشار خون بالا احساس بیماری نمی کنند.

برای پیشگیری از درد قفسه سینه، حمله قلبی دوم یا سردرد های میگرنی، بسیار مهم است که این دارو به طور منظم و طبق تجویز پزشک مصرف شود. در زمان بروز میگرن، نباید متورال مصرف شود. طبق توصیه متخصص قلب، از دارو های دیگر برای تسکین حمله های ناگهانی استفاده کنید (برای مثال، قرص های نیتروگلیسیرین زیر زبانی برای درد قفسه سینه، داروهای “تریپتان” همچون سوماتریپتان برای میگرن). با این حال اگر شرایط شما بهبود نیافت، یا اگر بدتر شد (برای مثال، اگر میزان فشارخون معمول شما بالاست یا افزایش می یابد، اگر اغلب اوقات درد قفسه سینه یا میگرن برای شما اتفاق می افتد) به پزشک خود اطلاع دهید.

اثرات جانبی متورال

بهترین زمان مصرف قرص متورال

متوپرولول به صورت 2 نوع قرص مختلف وجود دارد: آزادسازی استاندارد و آهسته رهش که آهسته رهش آزاد سازی پایدار (SR) نیز نامیده می شود.

  • آزادسازی استاندارد: متوپرولول را در بدن شما به سرعت آزاد می کند (بسته به دوز مصرفی، ممکن است نیاز باشد چند بار در روز آن را مصرف کنید).
  • آهسته رهش: به آرامی حل می شود، بنابراین شما نمی توانید آن را به دفعات مصرف کنید (یک بار در روز معمولاً کافی است).

پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که اولین دوز مصرفی خود را قبل از خواب بخورید، چرا که این دارو می تواند باعث احساس سرگیجه در شما ایجاد کند. اگر پس از مصرف اولین دوز، احساس سرگیجه نداشتید، متوپرولول را در صبح مصرف کنید. اگر متورال برای شما، یک بار بیشتر در روز تجویز شده است، سعی کنید دوزها را به طور مساوی در طول روز مصرف کنید.

با چند ساعت فاصله می توانید متروپرولول را مصرف کنید؟

برای دوز خوارکی معمولا 25 میلی گرم صبح و 25 میلی گرم برای شب تجویز می شود. در شرایط سکته ممکن است، میزان دوز تا 50 میلی گرم هر 6 ساعت یک بار به مدت 2 روز و سپس به 100 میلی گرم 2 بار در روز نیز برسد.

زمان مناسب مصرف قرص متورال

آیا متورال باید به همراه غذا مصرف شود؟

برای دارو های فشار خون که به عنوان مسدود کننده های بتا شناخته می شوند، همچون قرص پروپرانول (ایندرال) و متوپرولول (لوپرسور)، مصرف آنها همراه با غذا، عوارض جانبی ناخوشایند را کاهش خواهد داد. شما دارو را بسیار آهسته تر از زمانی که با معده خالی مصرف می شود، جذب خواهید کرد.

آیا می توانید موز را همراه با مسدودکننده های بتا خورید؟

پتاسیم بسیار زیاد می تواند منجر به ریتم نامنظم قلبی و نارسایی کلیه شود. اگر شما مسدوده کننده ی بتا مصرف می کنید، پزشک شما ممکن است توصیه کند که مصرف موز و دیگر غذا هایی با پتاسیم بالا همچون: پاپایا، گوجه فرنگی، آواکادو و کلم پیچ را محدود کنید.

چه داروهایی را نباید با متورال مصرف کرد؟

محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد،  فینگولیمود می باشد. دیگر دارو هایی که می توانند بر دفع متوپرولول از بدن شما کمک کنند، ممکن است بر نحوه عملکرد متوپرولول نیز تأثیر بگذارند. به عنوان مثال می توان به لومفنترین، پروپافنون، کوینیدین، داروهای ضد افسردگی  SSRI (همچون فلوکستین، پاروکستین)، گیاه سنت جونز ورت و غیره اشاره کرد.

آیا می توانم داروی ایبوپروفن را با متوپرولول مصرف کنم؟

ترکیب این دارو ها می تواند اثرات متوپرولول را در کاهش فشار خون، کاهش دهد. به ویژه اگر شما اغلب اوقات یا به طور منظم ایبوپروفن مصرف می کنید (برای مثال، برای درمان آرتروز یا درد مزمن). شما برای استفاده ایمن از هر دو دارو، نیاز به تنظیم دوز یا نظارت مکرر توسط پزشک دارید.

آیا می توانیم به همراه متورال، ویتامین مصرف کنم؟

استفاده از متوپرولول به همراه مولتی ویتامین دارای مواد معدنی، می تواند اثرات متوپرولول را کاهش دهد. زمان مصرف متوپرولول و مولتی ویتامین دارای موادمعدنی را حداقل با دوساعت فاصله، از هم جدا کنید.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حنیف دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من یه مدت سرم درد میکرد و احساس درد داشتم بعد از مراجعه به پزشک فهمیدم فشار خونم شده ۱۵ سوالم این هس که من بعد از مدتی دارو رو غط کنم یا تمام دارو رو مصرف کنم سرم الان هم سنگینی داره امشب رفتم دکتر و فهمیدم فشار خونم بالا هس
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام داروی فشار خون باید تا آخر عمر مصرف بشه
  • تصویر کاربر سبحان دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    موقع استفاده ی پروپرانولول چه موقعی است
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      صبحها
  • تصویر کاربر درویش شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    برام داروی متورال نصف و کلدنیوم سی یک عدد تجویز شده مصرف داروی مارولین تداخل ایجاد نمیکند و اینکه متورال را شب مصرف میکنم ولی در بین روز هم ناگهان سردرد و یا سرگیجه دارم دلیلش چیه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام تداخل نداره
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      در مورد سرگیجه تعداد ضربان قلب رو‌ چک کنید ممکنه به علت مصرف متورال ضربان قلب شما کاهش پیدا کرده باشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مادر من 18 ساله که قرص اعصاب مصرف میکنه.دوماه پیش پدر بزرگم فوت کردو مادر من اعصابش خیلی بهم ریخت.تا اینکه یک هفته پیش رفت پیش یک دکتر اعصاب و روان دیگه و اون قرص فشارشو عوض کرد.مامانم قبلا کاپتوپریل 50 میخورد.ولی دکتر جدیدش بهش قرص والزومیکس 80/5 داده.در صورتی که مامانم اصلا اون لحظه فشارش خیلی بالا نبوده.به اون دکتر زنگ زدیم و گفته که والزومیکسو قطع کنه و کاپتوپریل بخوره.ولی الان با قرص متورال 50 و سرمنتا 50 مشکل داره.بدنش سرده و فشارش خیلی پایین میاد.دیروز فشارش دوازده بود درصورتی که الان 9 سالی میشه فشار نرمالش چهارده است.سرگیجه و حالت تحوع داره.تپش قلب داره.تاری دید هم داره ولی گفتن که نمیشه متورالو ناگهانی قطع کرد.لطفا کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتره حضوری به پزشک مراجعه کنید تا بتوان داروها رو تنظیم کرد
  • تصویر کاربر شاهرخ یکشنبه ۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام .دکتر قلب قرص متورال ۵۰ تجویز کردند و بعد از خوردن قرص خیلی گیج میشم و ده روز میشه که همش میخوابم واگر هم مصرف نکنم سردرد و ........ تپش قلب و ..... دارم ، خواهشأ اگه داروی جایگزینی هست که مصرف کنم ، کمکم کنید .‌‌‌‌‌‌‌،
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام متورال رو با چه دوزی مصرف میکنید؟
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    قرص متورال رو گوارش تاثیر خاصی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر اثر مهمی ندارد
  • تصویر کاربر فرشته دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ایا مصرف متورال با سرترالین تداخل داردفاصله زمانی بین این دو دارو چند ساعت باید باشد،؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر تداخلی ندارند
  • تصویر کاربر م.ق شنبه ۲۸ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب.آقای دکتر مادرم نارسایی خفیف قلبی دارن اما فشار خون ندارند و ضربان قلبشونم نرماله.دکتر روزی یه نصف متورال براشون نوشته. میشه قطعش کنه به تدریج مادرم فشار خون نداره میترسم بدنش بهش عادت کنه.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام خیر بهتره ادامه بدن
  • تصویر کاربر سینا شنبه ۲۸ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام متورال 50 همان متوپرولول است یا فرق دارد
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      متوپرولول تارترات هست و با متوپرولول سوکسینات فرق داره
  • تصویر کاربر جعفرزاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    عرض سلام‌و احترام. مرد ۷۵ساله. تا ۲۰ روز پیش لوزارتان اچ برای فشار می خوردند اما بدلیل قندناگهانی و سکته مغزی و نامنظمی قلب تا ۲۲اسفند در بیمارستان بستری بودند فشار کنترل بود و کم شده بود که دکترشان قرص لوزار اچ را حذف کرد و متورال ۵۰ تجویز کردند و فشار تا پریروز حداکثر ۱۱ بو ولی پریروز ۱۴ و دیشب ۱۶ شد که مجددا لوزارتان اچ را بهشون دادیم آیا متورال ۵۰ را ادامه دهند. تداخلی باهم ندارند؟ سپاس از پاسخگویی
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام خیر تداخلی با هم ندارند
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.