وبسایت دکتر مرعشی زاده

بهترین زمان مصرف قرص متورال

در این مقاله مطالعه می کنید:

متوپرولول یا متورال همراه با دارو های دیگر یا بدون آنها، برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. پایین آوردن فشار خون بالا به پیشگیری از سکته، حمله قلبی و مشکلات کلیه کمک می کند. این دارو همچنین برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) و بهبود زندگی پس از حمله قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

متوپرولول به گروهی از دارو ها به نام مسدود کننده های بتا (بتا بلاکرها) تعلق دارد. این دارو با تاثیر گذاری در روند مواد خاصی در بدن همچون اپینفرین، بر روی قلب و رگ های خونی اثر می گذارد. این اثر، ضربان قلب، فشار خون و فشار بر روی قلب را کاهش می دهد. آیا می دانید بهترین زمان مصرف قرص متورال چه زمانی است؟ قرص متورال 50 برای چیست؟ با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

بهترین زمان مصرف قرص متورال و جلوگیری از افزایش فشار خون

نحوه استفاده از متوپرولول تارترات

طبق تجویز پزشک، این دارو خوراکی است و همراه با غذا یا پس از آن، معمولاً 3-1 بار در روز مصرف می شود. دوز مصرفی دارو براساس شرایط جسمانی و پاسخ به درمان، متفاوت می باشد. برای کاهش احتمال خطر عوارض جانبی، پزشک شما ممکن است توصیه کند که مصرف دارو را با دوز کمتری شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا از حداکثر مزایای آن بهره مند شوید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در زمان های خاصی در روز مصرف کنید. به طور ناگهانی مصرف این دارو را بدون دستور پزشک قطع نکنید. در زمانی که مصرف دارو به طور ناگهانی قطع شود، احتمال دارد که شرایط شما بدتر شود. بهره مندی از مزایای کامل این دارو، ممکن است چندین هفته طول بکشد. اگر احساس بهتری پس از مصرف دارو دارید، استفاده از آن را ادامه دهید. اکثر افراد با فشار خون بالا احساس بیماری نمی کنند.

برای پیشگیری از درد قفسه سینه، حمله قلبی دوم یا سردرد های میگرنی، بسیار مهم است که این دارو به طور منظم و طبق تجویز پزشک مصرف شود. در زمان بروز میگرن، نباید متورال مصرف شود. طبق توصیه متخصص قلب، از دارو های دیگر برای تسکین حمله های ناگهانی استفاده کنید (برای مثال، قرص های نیتروگلیسیرین زیر زبانی برای درد قفسه سینه، داروهای “تریپتان” همچون سوماتریپتان برای میگرن). با این حال اگر شرایط شما بهبود نیافت، یا اگر بدتر شد (برای مثال، اگر میزان فشارخون معمول شما بالاست یا افزایش می یابد، اگر اغلب اوقات درد قفسه سینه یا میگرن برای شما اتفاق می افتد) به پزشک خود اطلاع دهید.

اثرات جانبی متورال

بهترین زمان مصرف قرص متورال

متوپرولول به صورت 2 نوع قرص مختلف وجود دارد: آزادسازی استاندارد و آهسته رهش که آهسته رهش آزاد سازی پایدار (SR) نیز نامیده می شود.

  • آزادسازی استاندارد: متوپرولول را در بدن شما به سرعت آزاد می کند (بسته به دوز مصرفی، ممکن است نیاز باشد چند بار در روز آن را مصرف کنید).
  • آهسته رهش: به آرامی حل می شود، بنابراین شما نمی توانید آن را به دفعات مصرف کنید (یک بار در روز معمولاً کافی است).

پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که اولین دوز مصرفی خود را قبل از خواب بخورید، چرا که این دارو می تواند باعث احساس سرگیجه در شما ایجاد کند. اگر پس از مصرف اولین دوز، احساس سرگیجه نداشتید، متوپرولول را در صبح مصرف کنید. اگر متورال برای شما، یک بار بیشتر در روز تجویز شده است، سعی کنید دوزها را به طور مساوی در طول روز مصرف کنید.

با چند ساعت فاصله می توانید متروپرولول را مصرف کنید؟

برای دوز خوارکی معمولا 25 میلی گرم صبح و 25 میلی گرم برای شب تجویز می شود. در شرایط سکته ممکن است، میزان دوز تا 50 میلی گرم هر 6 ساعت یک بار به مدت 2 روز و سپس به 100 میلی گرم 2 بار در روز نیز برسد.

زمان مناسب مصرف قرص متورال

آیا متورال باید به همراه غذا مصرف شود؟

برای دارو های فشار خون که به عنوان مسدود کننده های بتا شناخته می شوند، همچون قرص پروپرانول (ایندرال) و متوپرولول (لوپرسور)، مصرف آنها همراه با غذا، عوارض جانبی ناخوشایند را کاهش خواهد داد. شما دارو را بسیار آهسته تر از زمانی که با معده خالی مصرف می شود، جذب خواهید کرد.

آیا می توانید موز را همراه با مسدودکننده های بتا خورید؟

پتاسیم بسیار زیاد می تواند منجر به ریتم نامنظم قلبی و نارسایی کلیه شود. اگر شما مسدوده کننده ی بتا مصرف می کنید، پزشک شما ممکن است توصیه کند که مصرف موز و دیگر غذا هایی با پتاسیم بالا همچون: پاپایا، گوجه فرنگی، آواکادو و کلم پیچ را محدود کنید.

چه داروهایی را نباید با متورال مصرف کرد؟

محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد،  فینگولیمود می باشد. دیگر دارو هایی که می توانند بر دفع متوپرولول از بدن شما کمک کنند، ممکن است بر نحوه عملکرد متوپرولول نیز تأثیر بگذارند. به عنوان مثال می توان به لومفنترین، پروپافنون، کوینیدین، داروهای ضد افسردگی  SSRI (همچون فلوکستین، پاروکستین)، گیاه سنت جونز ورت و غیره اشاره کرد.

آیا می توانم داروی ایبوپروفن را با متوپرولول مصرف کنم؟

ترکیب این دارو ها می تواند اثرات متوپرولول را در کاهش فشار خون، کاهش دهد. به ویژه اگر شما اغلب اوقات یا به طور منظم ایبوپروفن مصرف می کنید (برای مثال، برای درمان آرتروز یا درد مزمن). شما برای استفاده ایمن از هر دو دارو، نیاز به تنظیم دوز یا نظارت مکرر توسط پزشک دارید.

آیا می توانیم به همراه متورال، ویتامین مصرف کنم؟

استفاده از متوپرولول به همراه مولتی ویتامین دارای مواد معدنی، می تواند اثرات متوپرولول را کاهش دهد. زمان مصرف متوپرولول و مولتی ویتامین دارای موادمعدنی را حداقل با دوساعت فاصله، از هم جدا کنید.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرزانه چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من خانمی ۳۵ساله هستم با تپش قلب و درد قفسه سینه رفتم دکتر تست ورزش و اکو انجام دادم گفتن افتادگی دریچه دارید بهم قرص متوپرولول۵۰ ونورتریپتیلین۲۵ دادن وقتی متوپرولول خوردم حاجت تهوع و سرگیجه گرفتم بیشتروقتها فشارم پایین حالا چکار کنم که فشارم پایین نیفته ممنون میشیم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام متورال رو قطع کنید اگر طپش داشتید از پرانول ۲۰ روزی ۱ عدد استفاده کنید
  • تصویر کاربر خیرآبادی شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    من بعد از مدتی که قرص متورال ۵۰ مصرف کردم دچار معده درد و تهوع و اسهال شدم ولی به خاطر اینکه این دارو برای بیماری من عالی بود و تپش قلب درد قفسه سینه منو کاملا مدوا کرد دلرم ادامه میدم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اسهال و تهوع ارتباطی با متورال ندارد قرص را ادامه بدید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.ببخشید من 19 سالمه چند روز پیش برا درد قفسه سینم برای دومین بار به دکتر مراجعه کردم و باز هم فقط تپش قلب تند و نامنظم داشتم که اینبار برام قرص متورال تجویز شد ولی بهم گفتن که این قرص خیلی اذیت کنندس و بهتره ازش استفاده نکنم اما من بخاطر درد قفسه سینم نیاز دارم.خواستم بدونم مشکلی پیش نمیاد با اینکه مشکل چندان جدی ندارم ازشون استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر مشکلی نیست می تونید مصرف کنید
  • تصویر کاربر زارعی دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام میشه قبل غذا متورال دخورد بعد غذا قطره دایمتیکون و دوساعت بعد کلونازپام ، تداخلی ندارند
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نه مشکلی نیست
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من بیماری فشار خون دارم واعدد متورال صبح وشب می خورم به همراه یک عدد والساکور 80 ویک عدد پلرون50 فشار خونم تنظیم است وغالبا 12 روی 7 است مدتی است دچار کابوس شبانه شده ام ایا می تواند عوارض این داروها باشد
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ممکنه مربوط به متورال باشه دوز شب رو فعلا مصرف نکنید
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.من 32 سالم هستش.
    چند وقتیه ضربان قلبم ریتمش ب هم ریخته شاید تو1ساعت 4تا ضربان پی وی سی دارم ولی همیشه اینجوری نیست.اکو رفتم جواب اکو فرستادم.دکتر متوزال تجویز کرذ ولی نخوردم چون میترسیدم وابسته بشه و نشه قطعش کرد.تا حالا هیچ مشکلی نداشتم بعد از کرونا ک گرفتم اینجوری شدم 3ماه.پیش کرونا داشتم.نظر شما چیه و اگه متورال بخورم چقدر بعد اثر میکنه و ریتم درست میشه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره که متورال رو مصرف کنید و در صورتی که با متورال هم علائم بر طرف نشد ممکنه که لارم باشه برای شما هولتر نوار قلب ۲۴ ساعته انجام بشه
  • تصویر کاربر کیوانی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام و احترام.. پدربنده تادوماه پیش بخاطربیماری کرونا بیمارستان بستری شدن وسی سی یوبستری شدن جزبیماران پرخطربودن ده روز بیهوش بودن کرونا ۳۱روزبستری..کرونابه قلب کمی اسیب رسوند..قبل از اینکه کرونابگیرن روزانه ۲عدد لوزارتان۵۰ یکی صبح یکی شب مصرف میکردن به همراه روزانه یه قرص اتروستاتین۲۰ مصرف میکردن..بعدازمرخص شدنشون ازبیمارستان دکترشون توبیمارستان که متخصص داخلی بودن قرصهاتغییرپیداکرد شبها قرص متورال ۵۰.و روزانه یک عدد امیلودیپین۵..
    تا یه هفته پیش بدن پدرم به شبانه فقط یه قرص متورال۵۰جواب میداد فشارخونشون رواندازه میگیرم..ولی چندروزه خودشون احساس میکردن سفارشات تو طول روز بالامیره بله قرص متورال۵۰مصرف میکنن...
    خواهشاراهنمایی کنید آقای دکتر..پدر روزانه یک عددمتورال بخورن یادوعدد...چه دستورمیفرمایین...
    این نکته رو بگم وقتی فشارخون بابا عادیه ۱۲ و۱۳ هست..گاها۱۴..ولی بابا که برا میره۱۶
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تنظیم دقیق داروه با توجه به درگیر عضله قلب حتما بعد از انجام اکو امکان پذیره تا اون موقع متورال رو نصف صبح نصف شب مصرف کنند
  • تصویر کاربر عارف سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر . خسته نباشید .بنده 48 سالمه سیگار هم نمیکشم .ورزشکارم هستم . ولی فشارم خیلی ساله بالای 14 هستش دکتر رفتم بهم لوزان25 داد ولی بازم فشارم بالاست مجددا قرص والزامیکس 80 داد گفت روزی یک عدد فقط صبح بخورم.صبح فشارم خوبه ولی غروب دوباره فشارم بالاست و تپش قلب وپشت کتفمم درد میگیره .ممنون میشم منو راهنمایی کنید. موفق وپیروز باشید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام جهت کنترل فشار بهتره که قرص والزومیکس رو یک عدد صبح و یک عدد شب بخورید، در مورد دردها پشت کتف هم اگر در فعالیت تشدید میشه باید تست ورزش انجام بدید
  • تصویر کاربر عارف سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر . خسته نباشید .بنده 48 سالمه سیگار هم نمیکشم .ورزشکارم هستم . ولی فشارم خیلی ساله بالای 14 هستش دکتر رفتم بهم لوزان25 داد ولی بازم فشارم بالاست مجددا قرص والزامیکس 80 داد گفت روزی یک عدد فقط صبح بخورم.صبح فشارم خوبه ولی غروب دوباره فشارم بالاست و تپش قلب وپشت کتفمم درد میگیره .ممنون میشم منو راهنمایی کنید. موفق وپیروز باشید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام جهت کنترل فشار بهتره که قرص والزومیکس رو یک عدد صبح و یک عدد شب بخورید، در مورد دردها پشت کتف هم اگر در فعالیت تشدید میشه باید تست ورزش انجام بدید
  • تصویر کاربر عارف دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر . خسته نباشید .بنده 48 سالمه سیگار هم نمیکشم .ورزشکارم هستم . ولی فشارم خیلی ساله بالای 14 هستش دکتر رفتم بهم لوزان25 داد ولی بازم فشارم بالاست مجددا قرص والزامیکس 80 داد گفت روزی یک عدد فقط صبح بخورم.صبح فشارم خوبه ولی غروب دوباره فشارم بالاست و تپش قلب وپشت کتفمم درد میگیره .ممنون میشم منو راهنمایی کنید. موفق وپیروز باشید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام برای فشار والزومیکس را نصف صبح نصف شب مصرف کنید. اگر بعد از ۳ روز باز هم فشار بالا بود صبح و شب کامل مصرف کنید، برای درد قفسه سینه هم بهتره تست ورزش انجام بشه
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.