وبسایت دکتر مرعشی زاده

تاثیر آلپرازولام بر قلب و فشار خون

در این مقاله مطالعه می کنید:

معمولا سوال می شود که امپرازول و فشار خون چه ارتباطی با یکدیگر دارند و یا تاثیر آلپرازولام بر قلب چیست؟ افرادی که از داروهای فشار خون یا قلبی استفاده می کنند، احتمالاً نباید از آلپرازولام استفاده کنند زیرا می تواند باعث تداخلات نامطلوب شود.

اگرچه آلپرازولام و سایر بنزودیازپین ها می توانند احساس آرامش را به قلب القا کنند، اما می توانند فشار خون را نیز افزایش دهند. در صورت مصرف هم زمان آلپرازولام با داروهای دیگر تنظیم کننده فشار خون، ممکن است برای فرد مشکلاتی ایجاد شود. در ادامه مطلب خواهیم گفت که تاثیر آلپرازولام بر قلب چیست.

اضطراب و فشار خون

اضطراب

طبق روانشناسی امروز، اضطراب باعث افزایش موقتی فشار خون می شود. اگر این افزایش های موقت فشار خون به طور مداوم ادامه یابد، ممکن است به قلب، کلیه ها و عروق خونی آسیب برساند. علاوه بر این، مصرف منظم داروهای ضد افسردگی می تواند فشار خون فرد را افزایش دهد. داروهای ضد اضطراب مانند زاناکس نیز می توانند در افزایش فشار خون نقش داشته باشند.

دلیل این امر ایجاد عادت است. حتی اعتیاد یا وابستگی به آن نیز باعث اضطراب می شود. بنابراین، اضطراب و فشار خون بالا به یک چرخه تبدیل می شوند و فهمیدن اینکه کدام یک عامل دیگری است، دشوارمی شود! اضطراب می تواند فشار خون فرد را افزایش دهد زیرا ممکن است فرد برای کنار آمدن با آن به روش های ناسالم مانند: سیگار کشیدن، پرخوری یا نوشیدن الکل روی آورد.

ایا آلپرازولام فشار خون را بالا میبرد؟

موسسه قلب و عروق در دانشگاه جان هاپکینز اظهار داشت که دانشمندان هنوز در حال بررسی نقش اضطراب در بیماری های قلبی هستند، اما به نظر می رسد این دو، رابطه ی بسیار نزدیک با هم دارند.

تحقیقات در جان هاپکینز نشان می دهد که بیماری قلبی منجر به حملات قلبی می شود. همین حمله ی قلبی می تواند باعث شود تا فرد حتی با اختلال استرس پس از سانحه ی قلبی نیز مواجه شود.

درد قلب

علت استرس پس از حمله قلبی چیست؟

  •  حملات قلبی فرد را در معرض خطر مرگ قرار می دهد، که پس از حادثه باعث ضربه می شود.
  •  اضطراب پس از حمله قلبی می تواند خوابیدن را برای فرد دشوار کند.
  •  ممکن است فرد درباره آینده خود منفی فکر کند یا احساس کند که زندگی او از این پس کوتاه خواهد شد.

قرص آلپرازولام برای تپش قلب

آیا آلپرازولام به کاهش استرس کمک می کند؟

زاناکس

از فواید آلپرازولام می توان گفت که ممکن است بتواند به افراد مبتلا به اضطراب کمک کند، اما قرار نیست که به عنوان یک درمان طولانی مدت برای این مشکل استفاده شود. در سال 2014، زنی به نام جنا با فاکس نیوز در مورد چگونگی تأثیر زاناکس بر وی پس از هشت سال استفاده صحبت کرد. وی اشاره کرد که غش کرده و دو روز بعد در کارهای روزمره مانند نوشیدن آب مشکل داشته است. او گفت آلپرازولام، هنگام غش کردن او تمام شده بود و مادرش او را بیهوش بر روی زمین یافته است.

برخی افراد ممکن است مصرف آن را ناگهانی متوقف کنند زیرا می ترسند به آلپرازولام وابسته باشند، اما این کار منجر به اختلال در فرد می شود.ممکن است خود آلپرازولام برخی از عوارض جانبی منفی را در بیماران ایجاد کند و پزشکان به جای اینکه به علائم بیمار توجه کنند، دوز آن را افزایش دهند. تجویز بیش از حد آلپرازولام به یکی از نگرانی های بهداشت عمومی تبدیل شده است.

جایگزین آلپرازولام

افراد با فشار خون بالا یا مشکلات قلبی

مشکلات قلبی

آلپرازولام می تواند با برخی از داروهای فشار خون یا قلبی، تداخل نامطلوبی داشته باشد. این لزوماً به این معنا نیست که فرد نمی تواند آلپرازولام مصرف کند، اما به همین دلیل دانستن هر چیزی که فرد مصرف می کند (داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه یا حتی مکمل ها) مهم است.

اگر پزشكان از سوابق پزشكی شما كامل آگاه باشند، مي توانند اقدامات احتياطی صحيح را انجام دهند. حتی در این صورت  بیمارانی که آلپرازولام برای آنها تجویز کرده اند، باید به عوارض آلپرازولام  توجه کنند و در صورت مشاهده علائم خاصی مانند علائم زیر به پزشک قلب و عروق مراجعه کنند:

  • لکنت زبان
  • تغییر در وزن
  • سردرد
  • لرزش
  • خستگی
  • ضربان قلب نامنظم
  • اضطراب
  • کاهش فشار خون
  • توهم

بسیاری از این عوارض جانبی زاناکس کاملاً نادر می باشند، اما احتمالاً چون انتظار این عوارض را ندارید، ممکن است در شما احساس اضطراب بیشتری ایجاد کند. باز هم، این امر اغلب منجر به چرخه ای می شود که در آن داروی مورد استفاده برای درمان مشکل می تواند باعث اضطراب یا تشدید آن شود.

زاناکس می تواند باعث خواب آلودگی در افراد شود؛ بنابراین نباید هنگام شروع مصرف این دارو رانندگی كنید. روانشناسی امروز می گوید افرادی كه اضطراب یا ناراحتی قلبی دارند، اگر ترجیح می دهند از خطرات مصرف بنزودیازپین ها جلوگیری كنند، می توانند به جای مصرف زاناکس، از روش های دیگری مثل: ورزش، رژیم غذایی مناسب و یا دیگر درمان های جایگزین که البته نیاز به زمان بیشتری دارند، استفاده کنند.

 دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهشته پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده ۵۷ سال سن دارم ۳ ماه پیش مرکز قلب جراحی کردم و ۲ دریچه میترال وائورتم تعویض شده مشکل الانم فشار هست که طول روز فشارم خوب هست که نهایتا ۱۲روی۸ هست یا کمتر ولی بعضی شب ها فشارم تا ۱۶ روی ۹ یا ۱۵ روی ۸ میره و دوباره صبح به بعد کم میشود و قرص متورال ۲ عدد و دیلتیازم هم ۲ عدد میخورم ایا نگران کننده هست این موضوع؟؟؟و چه راهنمایی میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      چند روز فشار های خود را روزی ۳ نوبت بگیرید و مرتب یادداشت کنید تا بر اساس آن دارو تنظیم شود
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      برای گرفتن فشار باید ۱۰-۱۵ دقیقه نشسته باشید و نیم ساعت قبل از آن قهوه، چای، مشوربات الکلی و سیگار و وعده غذایی سنگین مصرف نکرده باشید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سها یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درود بر شما
    من کمی فشارخون بالا هستم که با خوردن روزانه ی قرص اوزارتان یکعدد صبح و یکعدد شب کنترل میشه
    به علت وزن زیاد و داشتن نفخ زیاد میخوام رژیم ۴۰ روزه ی آبلیمو وعسل بگیرم آیا باید در حین گرفتن این رژیم به خوردن قرص ادامه بدم یا نه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله باید اذامه بدید
  • تصویر کاربر شوریده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب .. بانویی ۶۸ ساله‌ام .. ۸ سال پیش بدلیل اتفاق بسیارناگواری حالم بد و فشارم خونم ۱۳ روی ۹ بود ، دکتر نوروسک و پرانول ۲۰ و نصفی قرص آلپرازولام ۰/۰۵ شبها برایم تجویز کرد گفتند در ضربان قلبت اظطراب داری و لی ضربان قلبم معمولا بین ۶۵ تا ۷۵ هست تمام اینمدت تا امروز داروهایم را تجدید کردند و الان لوزامیکس اچ نصف عصر پرانول ۲۰ صبح و شب و نصفی آلپرازولام شب ..حالم خوبه و فشارم هیچوقت بالاتراز ۱۲ روی ۷ نمیره فقط دکتربرم فشارم روپوش سفید مبشه و هول مبشم و میترسم و تا ۱۷ هم میره ..شنیدم آلپرازولام طولانی مدت بخصوص تداخل با داروی فشارخون خطرناک هست ..من چیزیم نشده ولی شما راهنمایی کنید واگر لازم هست حضوری بیام...تشکرمیکنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام آلپرازولام طولانی مدت وابستگی ایجاد می‌کند و قطع آن کمی دشوار هست ولی با داروهای قلبی شما تداخلی ندارد
  • تصویر کاربر فاطمی یکشنبه ۲۶ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مدت سه سال ضربا گلو دارم در سمت راست ۶۷ سالمه فشارخون دارم لوزاتان ۵۰ استفاده میکنم ودارای واریس هستم آیا این صابون گلو نیاز به برسی داره یا نه مممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۶ تیر ۱( 1 سال پیش)
      بله باید اکو انجام شود
  • تصویر کاربر معصومه چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۲۷سالمه در زمان ۱۲سالگی مادرمو که از دست دادم افسردگی شدید گرفتم ولی کسی نمیدونست تو سن ۲۴سالگی شدت عصبانیتم خیلی زیاد بود و خیلی گریه میکردم همسرم هم خیلی ناراحت میشدن از این موضوع سه شبانه روز نتونستم بخوابم و حال روحی داغون شده بود که منو بردن روانپزشکی. قرص خیلی بهم دادن. قرصاش همیشه منو تو حالت کما میبرد. گذاشتم کنار. آلپروزولام هم جزو همین فرصت بود الان یه چند وقتی هست که اظطراب دارم. آلپروزولام رو میشه دوباره مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      با متخصص روانپزشک مشورت کنید
  • تصویر کاربر مینو چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر این سوالمو مجبور شدم تکرار کنم چون پاسخشو موفق نشدم ببینم من چندسال پیش در تابستان تو گرما فشارم بالا رفت ،حالا هرسال در همین ماه گرم که میشه فشارم بالا میره بنظر شما چکار کنم.🙏💐
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام، من بیمار قلبی هستم و بالن زده ام و پلاویکس و آسپرین و کنکور و آتورااستاتین هرکدام روزی یک عدد مصرف میکنم آیا پلاویکس و آسپرین را باهم مصرف کنم یا جدا ، همچنین آسپرین و آتورااستاتین با هم تداخل دارد یا نه؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      خیر تداخل ندارند، با معده پر مصرف کنید
  • تصویر کاربر اصغر شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دچار فشار خون بالا هستم تو بهترین حالت ۱۰روی۱۵ هستش البته فشار ۱۸ و ۲۰ هم داشتم لوزارتان ۵۰ اج میخورم دو نوبت ولی مائین نمیاد به دکتر قلب مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      بله حتما
  • تصویر کاربر Ramin پنجشنبه ۱۶ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    صلام خسته نباشید آقای دکتر، آقای دکتر من دریچه قلبم تنگه اشکالی به وجود نمیاد الپروزلام مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۶ تیر ۱( 1 سال پیش)
      اکو باید رویت شود
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر من ۳۷ سالمه همیشه فشار خونم ۱۴ به روی۹ هست آیا باید دارو مصرف کنم چقدر خطرناکه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.