وبسایت دکتر مرعشی زاده

تاثیر آلپرازولام بر قلب و فشار خون

در این مقاله مطالعه می کنید:

معمولا سوال می شود که امپرازول و فشار خون چه ارتباطی با یکدیگر دارند و یا تاثیر آلپرازولام بر قلب چیست؟ افرادی که از داروهای فشار خون یا قلبی استفاده می کنند، احتمالاً نباید از آلپرازولام استفاده کنند زیرا می تواند باعث تداخلات نامطلوب شود.

اگرچه آلپرازولام و سایر بنزودیازپین ها می توانند احساس آرامش را به قلب القا کنند، اما می توانند فشار خون را نیز افزایش دهند. در صورت مصرف هم زمان آلپرازولام با داروهای دیگر تنظیم کننده فشار خون، ممکن است برای فرد مشکلاتی ایجاد شود. در ادامه مطلب خواهیم گفت که تاثیر آلپرازولام بر قلب چیست.

اضطراب و فشار خون

اضطراب

طبق روانشناسی امروز، اضطراب باعث افزایش موقتی فشار خون می شود. اگر این افزایش های موقت فشار خون به طور مداوم ادامه یابد، ممکن است به قلب، کلیه ها و عروق خونی آسیب برساند. علاوه بر این، مصرف منظم داروهای ضد افسردگی می تواند فشار خون فرد را افزایش دهد. داروهای ضد اضطراب مانند زاناکس نیز می توانند در افزایش فشار خون نقش داشته باشند.

دلیل این امر ایجاد عادت است. حتی اعتیاد یا وابستگی به آن نیز باعث اضطراب می شود. بنابراین، اضطراب و فشار خون بالا به یک چرخه تبدیل می شوند و فهمیدن اینکه کدام یک عامل دیگری است، دشوارمی شود! اضطراب می تواند فشار خون فرد را افزایش دهد زیرا ممکن است فرد برای کنار آمدن با آن به روش های ناسالم مانند: سیگار کشیدن، پرخوری یا نوشیدن الکل روی آورد.

ایا آلپرازولام فشار خون را بالا میبرد؟

موسسه قلب و عروق در دانشگاه جان هاپکینز اظهار داشت که دانشمندان هنوز در حال بررسی نقش اضطراب در بیماری های قلبی هستند، اما به نظر می رسد این دو، رابطه ی بسیار نزدیک با هم دارند.

تحقیقات در جان هاپکینز نشان می دهد که بیماری قلبی منجر به حملات قلبی می شود. همین حمله ی قلبی می تواند باعث شود تا فرد حتی با اختلال استرس پس از سانحه ی قلبی نیز مواجه شود.

درد قلب

علت استرس پس از حمله قلبی چیست؟

  •  حملات قلبی فرد را در معرض خطر مرگ قرار می دهد، که پس از حادثه باعث ضربه می شود.
  •  اضطراب پس از حمله قلبی می تواند خوابیدن را برای فرد دشوار کند.
  •  ممکن است فرد درباره آینده خود منفی فکر کند یا احساس کند که زندگی او از این پس کوتاه خواهد شد.

قرص آلپرازولام برای تپش قلب

آیا آلپرازولام به کاهش استرس کمک می کند؟

زاناکس

از فواید آلپرازولام می توان گفت که ممکن است بتواند به افراد مبتلا به اضطراب کمک کند، اما قرار نیست که به عنوان یک درمان طولانی مدت برای این مشکل استفاده شود. در سال 2014، زنی به نام جنا با فاکس نیوز در مورد چگونگی تأثیر زاناکس بر وی پس از هشت سال استفاده صحبت کرد. وی اشاره کرد که غش کرده و دو روز بعد در کارهای روزمره مانند نوشیدن آب مشکل داشته است. او گفت آلپرازولام، هنگام غش کردن او تمام شده بود و مادرش او را بیهوش بر روی زمین یافته است.

برخی افراد ممکن است مصرف آن را ناگهانی متوقف کنند زیرا می ترسند به آلپرازولام وابسته باشند، اما این کار منجر به اختلال در فرد می شود.ممکن است خود آلپرازولام برخی از عوارض جانبی منفی را در بیماران ایجاد کند و پزشکان به جای اینکه به علائم بیمار توجه کنند، دوز آن را افزایش دهند. تجویز بیش از حد آلپرازولام به یکی از نگرانی های بهداشت عمومی تبدیل شده است.

جایگزین آلپرازولام

افراد با فشار خون بالا یا مشکلات قلبی

مشکلات قلبی

آلپرازولام می تواند با برخی از داروهای فشار خون یا قلبی، تداخل نامطلوبی داشته باشد. این لزوماً به این معنا نیست که فرد نمی تواند آلپرازولام مصرف کند، اما به همین دلیل دانستن هر چیزی که فرد مصرف می کند (داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه یا حتی مکمل ها) مهم است.

اگر پزشكان از سوابق پزشكی شما كامل آگاه باشند، مي توانند اقدامات احتياطی صحيح را انجام دهند. حتی در این صورت  بیمارانی که آلپرازولام برای آنها تجویز کرده اند، باید به عوارض آلپرازولام  توجه کنند و در صورت مشاهده علائم خاصی مانند علائم زیر به پزشک قلب و عروق مراجعه کنند:

  • لکنت زبان
  • تغییر در وزن
  • سردرد
  • لرزش
  • خستگی
  • ضربان قلب نامنظم
  • اضطراب
  • کاهش فشار خون
  • توهم

بسیاری از این عوارض جانبی زاناکس کاملاً نادر می باشند، اما احتمالاً چون انتظار این عوارض را ندارید، ممکن است در شما احساس اضطراب بیشتری ایجاد کند. باز هم، این امر اغلب منجر به چرخه ای می شود که در آن داروی مورد استفاده برای درمان مشکل می تواند باعث اضطراب یا تشدید آن شود.

زاناکس می تواند باعث خواب آلودگی در افراد شود؛ بنابراین نباید هنگام شروع مصرف این دارو رانندگی كنید. روانشناسی امروز می گوید افرادی كه اضطراب یا ناراحتی قلبی دارند، اگر ترجیح می دهند از خطرات مصرف بنزودیازپین ها جلوگیری كنند، می توانند به جای مصرف زاناکس، از روش های دیگری مثل: ورزش، رژیم غذایی مناسب و یا دیگر درمان های جایگزین که البته نیاز به زمان بیشتری دارند، استفاده کنند.

 دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر گروچ دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ایا آلپرازولام باعث درد پاها مسشود
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر حضرتی دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام .هرچند وقت فشارم بالامیره تپش قلب میگیرم استرس بالا وهمش نگرانی میاد سراغم ..ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید،هولتر فشار خون ببندید
  • تصویر کاربر محبوبه دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام، وقتتون بخیر. من بخاطر اضطراب شدید حدود ۶ ماه، آلپرازولام نیم ، شبی یک عدد مصرف میکردم. بعد یه شب شام و ناهار، ترشی سرکه خوردم. البته غروب ها هم هر روز نصفه پروپرانولول ۲۰ مصرف میکنم، بخاطر اینکه قبلا پرکاری تیروئید داشتم و دکترم تجویز کرده بود برای تپش قلب. از اون شب شام که سرکه خوردم و حدود دو ساعت بعد آلپرازولام رو مصرف کردم، روز بعد دچار سرگیجه و بی حالی شدید و افت فشار خون شدم. ضعف عضلات پا داشتم و چشمهام هم تار میدید. الان پنج روزه که از اونروز میگذره و هنوز احساس ضعف عضله و خستگی و تاری دید دارم. ولی از اون شب مصرف آلپرازولام رو کم کردم و نصف قرص میخورم. توی چشمم احساس خشکی دارم و کمی تار میبینم. نظرتون الان مشکل از این دارو هست یا مشکل دیگه ای ممکنه داشته باشم و بررسی کنم؟ ممنون میشم جواب بدین.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      مشکل شما قلبی نیست
  • تصویر کاربر سلمان یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.جناب دکتر من سه شبه به طور ناگهانی فشارم میره بالا تا حد ۱۷ و بیشتر ساعت آخر شب یعنی نزدیک صبح قبلا میرفت تا ۱۳ یه قرص آتنولول مصرف میکردم خوب میشد الان نه.ضمنا فعالیتم خیلی کمه و خواب درستی یعنی به موقع ندارم علت چیه ؟خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندید و بعد بر اساس آن درمان انجام شود
  • تصویر کاربر کویری دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من بیماری فشار خون دارم و اخیرا به دلیل کم خوابی دکتر برایم امپروزولام تجویز کردن که با مصرف آن فشار خونم با وجود خوردن دارهای فشار خون طبق همیشه ولی مدام فشارم بالا میرود آیا این ارتباطی به آن قرص دارد
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام به داروی آلپرازولام ارتباطی ندارد باید داروهای فشار مجدد ارزیابی بشه و در صورت لزوم تغییر داده شود
  • تصویر کاربر اصفهانی یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام فشارم بین ۱۴ تا ۱۸ درنوسان است لوزار اچ ومتورال ونیترو آهسته رهش۲/۶هر۱۲ساعت ولی نیترو را در فشار نرمال مصرف نمیکنم ،در فشار بالاهمه راهکار ونصف آلپرازم /۵هم میل مینمایم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سوال شما چیست؟
  • تصویر کاربر پوران یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    مادرم نوسان فشار خون دارن، 56 ساله هستن
    چندین سال هست قرص لوزار 25 مصرف میکردن، تا اینکه دکتر قرص ایشون رو به لوزارمیکس اچ تغییر دادن. بعد از چند روز افت فشارخون داشتن و به پزشک دیگه ای مراجعه کردیم، ایشون نوار قلب و اکو انجام دادن
    اگر امکانش هست، شما نظرتون رو در مورد نتیجه اکو که عکسش رو پیوست کردم، بفرمایید
    بینهایت سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام در اکو مشکل خاصی گزارش نشده است
  • تصویر کاربر ایوب یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من مدتیست قلبم دردمیگیره میزنه به پشتم وزیادعصبی میشم بایدچیکارکنم ۲۹سالمه دارای چهاتابچه هستم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید حضوری مراجعه کنید و معاینه بشید و نوار قلب گرفته بشه
  • تصویر کاربر سحر شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.وقت بخیر.چندروزقبل بهتون پیام دادم.فرموین نوارقلبمو بفرستم.فرستادم اما متاسفانه موفق به دریافت جواب نشدم.الانم که ساعت چهارونیم صبح است دچار همون حاِلت چندروز پیش و احساس خفگی در خواب شدم.بزور بلند شدم آب خوردم فشارم نسبت به چنروز پیش که۱۸بود الان ۱۳.شاید بخاطر داروی فشاره ک دکتردادن.احساس خفگی دارم.میترسم بخابم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام نوار شما رو ندیدم لطفا مجدد ارسال کنید
  • تصویر کاربر شهربانو دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام علیکم فشارم رو یک دست پانزده ودست دیگه یازده است قرص آلپرازولام وپروپرانولول مصرف میکنم دوهفته هست قرص لوزارتان .
    امکان داره از قلبم باشه یانه ؟دست وپا وسرمذهم مور مور وگز گز نمیدونم قرص فشار بخورم یانه قرص زیر زبانی دادن فشارم یک روز افت کرد دوباره لطفاً یک راهنمایی بکنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اگر فشار دو دست انقدر تفاوت دارند حتما باید اکو بشید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.