وبسایت دکتر مرعشی زاده

درمان تاکی کاردی سینوسی چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

سینوس تاکی کاردی نابجا (IST)، که نوعی مشکل در تپش قلب (آریتمی) به شمار می رود، زمانی رخ می دهد که ضربان قلب، بی دلیل بالا می رود. تاکی کاردی، اصطلاح علمی برای ضربان قلب بالا است. در بزرگسالان، ضربان قلب بالای 100 در دقیقه، در هنگام استراحت، تاکی کاردی نامیده می شود.

کودکان و نونهالان، به طور معمول ضربان قلب بالاتری نسبت به بزرگسالان دارند. بیشتر بیماران مبتلا به IST، ضربان قلب در حال استراحت، بالای 100 در دقیقه، یا متوسط ضربان قلب در حال استراحت، بالای 90 در دقیقه دارند. در سایرین، ضربان قلب زمان استراحت، عادی بوده، ولی با کمترین فعالیت فیزیکی به طور ناگهانی به شدت بالا می رود.

ضربان قلب بالا

سیگنال الکتریکی قلب، معمولاً در گره سینوآتریال (SA) آغاز می شود که در دهلیز راست قرار دارد. این ناحیه، سیگنال الکتریکی -که با پخش شدن در تمام قلب، تپش قلب را تنظیم می کند- را منتشر می کند. گره SA از عصب ها، سیگنال دریافت می کند. این عصب ها می توانند، با توجه به نیاز بدن، تندی یا کندی ضربان قلب را تنظیم کنند.

اما این ضربان قلب، همیشه بیش از حد عادی، بالا است. اگر ضربان قلب، بیش از حد تند باشد، ممکن است قلب نتواند بین تمام تپش ها به طور کامل پر شود، بنابراین، خون کمتری به اندام ها می رسد. IST، به ندرت اتفاق می افتد و در زنان جوان، بیشتر از مردان، رایج است. همچنین IST، بیماری پیچیده ای است، و بهتر است در زمینه ی داروهای قلب و درمان های الکتروتراپی، به یک متخصص قلب مراجعه کنید.

علل IST

IST، دلایل متعددی دارد. اما دلایل این بیماری، هنوز هم برای متخصصان کاملاً مشخص نیست. گاهی اوقات، سینوس تاکی کاردی نابجا، به علت سیگنال های نا به جای عصبی، ضربان قلب را بالا برده، و اعصاب مسئول پایین آوردن ضربان هم، می توانند دچار مشکل شوند.

بعضی از محرک های تاکی کاردی

در زمان بروز این محرک ها، تاکی کاردی یک عکس العمل به جا محسوب می شود. اما معمولاً در IST، حتی در زمان نبود هیچ محرکی، ضربان قلب بالا می رود. همچنین، در بعضی از موارد IST، ضربان قلب در مواجهه با این محرک ها بیش از حد بالا می رود.

علائم IST

بعضی افراد مبتلا به سینوس تاکی کاردی نابجا، هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. در سایرین، احتمال وجود این علائم وجود دارد:

درد سینه مربوط به دستگاه تنفس

علائم IST، می تواند شبیه بیماری های دیگر باشد. همیشه برای تشخیص، به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن بیماری قلبی دیگر، احتمال بروز سینوس تاکی کاردی نابجا در شما، بالا می رود. این علائم می توانند به هنگام مواجهه با یک محرک، مثل قهوه، خود را نشان دهند، و در بازه های زمانی متفاوت، طی ماه ها و سال ها اتفاق افتاده، و در بعضی افراد، به طور ناگهانی، ناپدید شوند.

تشخیص IST

پزشک شما، با بررسی سابقه سلامت شما و معاینه جسمی، می تواند ضربان قلب بالا را به راحتی تشخیص دهد. اما مطمئن شدن از دلیل تاکی کاردی و نوع آن، از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا انواع تاکی کاردی، درمان های متفاوتی دارند.

آزمایش هایی که پزشک برای تشخیص تاکی کاردی، استفاده می کند عبارتند از:

  1. نوار قلب، برای تحلیل ریتم الکتریکی قلب و نوع تاکی کاردی
  2. بررسی بلند مدت ریتم قلب (مانیتور هولتر)
  3. آزمایش خون، برای یافتن دلایل ضربان قلب بالا
  4. تست اکو، برای بررسی اندازه، ساختار و پمپاژ قلب
  5. اشعه ایکس از قفسه سینه، برای مشاهده ی قلب و ریه ها

گاهی اوقات، IST به اشتباه به عنوان بیماری اضطراب، تشخیص داده می شود

تنگی نفس

درمان IST

درمان های متفاوتی در مواجهه با IST موجود اند:

معمولاً درمان IST، امری دشوار است. اگر علائم شدید شما با استفاده از این روش ها بهبود نیافت، شما می توانید از درمان Catheter Ablation (سوزاندن) استفاده کنید. در این عمل، با استفاده از انرژی، بخش کوچکی از قلب -که مسئول تاکی کاردی است- از بین می رود. این روش، همیشه موفقیت آمیز است. اما خطر این عمل، زمانی است که با از بین بردن بیش از حد این بافت قلب، ممکن است شما دچار کندی بیش از حد ضربان قلب شوید و نیاز به Pace Maker (باتری دائمی) پیدا کنید.

پیشگیری از IST

پیشگیری از IST ممکن نیست. اگر شما مبتلا به IST هستید، اجتناب از محرک ها می تواند به شما کمک کند. بیماری های قلبی، علائم IST را تشدید می کنند. با پزشک خود درباره ی راه های پیشگیری از بیماری های قلبی صحبت کنید، مثل:

  • رژیم غذایی سالم برای قلب
  • ورزش و کم کردن وزن اضافه
  • درمان مشکلاتی مثل فشار خون بالا، دیابت و سطح نامطلوب کلسترول
تاثیر عسل بر فشار خون

چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

اگر علائم شما مکرر یا شدید تر شد، با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت تنگی نفس شدید یا درد قفسه سینه، با اورژانس تماس بگیرید.

در زمان مراجعه به پزشک، به این نکات توجه کنید:

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Man دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکترخانمی 25 ساله، من به علت رگ اضاف قلب تحت درمان با بیزوپرولول و لگزاتال بودم بخاطر اقدام ب بارداری لگزاتال رو قطع کردم الان 2روزه دقیقا بعد ناهار تپش قلبم میره 100تا114فشارم 13 بعدخود ب خود بعد از 10دقه ربع ساعت بهبود میابه چکارکنم از نظر شما بزرگوار
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      دز بیسوپرولول رو افزایش بدید
    2. تصویر کاربر Man دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سپاس از وقتی که در خدمت مردم می‌گذارید، دکترم گفتن دوز بیزو پرولول رو به 2ونیم میلی صبح و 2ونیم میلی عصر تغییر بدم، من فقط 1دوز صبح رومصرف کردم فشارم 9روی 5هست میترسم دوز عصر مصرف کنم فشارم خیلی دیگه بیاد پایین ضربانم هم توبیداری 76ولی توخواب کمی احساس می‌کردم زیادتر میزنه، آیا موردی نیست هرروز صبح 2ونیم میلی مصرف کنم وقتایی که حس تپشم زیاد بود عصر هم مصرف کنم؟؟؟ متشکرم.
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام نه موردی نیست با این حالت احتمال افت فشار هم کمتر می‌شود
    4. تصویر کاربر Man دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سپاس و نهایت قدردانی از شما استاد بزرگوار ایران زمین
    5. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلامت باشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر خدیجه چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.وقت بخیر.ببخشید سوالی در زمینه تپش قلب داشتم. ۴۱سال سن دارم حدود ۳سال پیش یک بار بطور ناگهانی دچارتپش قلب شدم که با مراجعه به اورژانس و .....تزریق امپول خوب شدم .بعد گذشت یک سال دوباره دچار تپش شدم .از اون موقع تا به حال بطور مرتب دچار تپش می شوم.بطوری که این قضیه درفکر و ذهن و روحیه من تاثیر گذاشته بطوریکه دوست ندارم درمنزل تنها باشم یا مسافرت یا سرکار برم میترسم که دچارش بشوم.همیشه ذهنم با این مساله درگیر شده که گاهی اوقات فکر زیاد به این مسال باعث بوجود آمدن تپش می شود.اکو و نوار و هولتر ریتم ۲۴ساعته انجام دادم مشکلی نبود..لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ داده شد
  • تصویر کاربر خدیجه چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.وقت بخیر.ببخشید سوالی در زمینه تپش قلب داشتم. ۴۱سال سن دارم حدود ۳سال پیش یک بار بطور ناگهانی دچارتپش قلب شدم که با مراجعه به اورژانس و .....تزریق امپول خوب شدم .بعد گذشت یک سال دوباره دچار تپش شدم .از اون موقع تا به حال بطور مرتب دچار تپش می شوم.بطوری که این قضیه درفکر و ذهن و روحیه من تاثیر گذاشته بطوریکه دوست ندارم درمنزل تنها باشم یا مسافرت یا سرکار برم میترسم که دچارش بشوم.همیشه ذهنم با این مساله درگیر شده که گاهی اوقات فکر زیاد به این مسال باعث بوجود آمدن تپش می شود.اکو و نوار و هولتر ریتم ۲۴ساعته انجام دادم مشکلی نبود..لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب، اقای دکتر چند ماه پیش در اثر یک استرس زیاد، حدود دوماه بعد باتپش بالا از خواب پا شدم انگار فنر قلبم در رفته بود، دکتر قلب رفتم، همه ازمایشارو انجام دادم گفتن از قلب نیس،‌مربوط ب اعصاب میشه، دوماه پرانول خوردم در نهایت خوب شدم، و قرص قطع کردم، ولی بعد از چند ماه باز ضربانم رفته بالا حدود ۱۲۰ ،چیکار‌کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      پروپرانولول رو مجدد مصرف کنید
  • تصویر کاربر فرجی سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر جواب اکو رفتم به دکتر نشان دادم گفت low risk است گفت مشکلی ازلحاظ پیوند کلیه نداری دیگر آزمایشات پیوند کلیه خوب بود جناب دکتر نظر شما درباره low risk میخواستم بدونم آیا این نتیجه خوبه
    درضمن هیچگونه علایم تنگی نفس ودرد قفسه سینه ندارم
    و هیچگونه بیماری قلبی در خانواده نداریم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام چند سالتونه، قند، چربی، فشار خون دارید؟ چه مدت دیالیز شدید؟
  • تصویر کاربر الی یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من آریتمی سینوسی دارم تاکیکاردی هم دارم قرص هم نصف متورال میخورم ولی همچنان تپش دارم بیشتروقتاشب هست موقع خواب دردقفسع سینه وتنگی نفس هم دارم آدم ترسویی هم هستم ترس ازایست قلبی دارم دست خودم نیست وقتی تپش میگیرم میترسم اکووتست ورزشم نرماله هست ولی هولترم آقای دکترماکزیمم ضریانم طی دوسال از۱۱۰رسیدبه ۱۴۰بعدهم ۱۶۷ولی مینیمومم ومتوسط خوبه چرااینجوری میشه داروهم مثل گچ هست بی تاثیره انگاردکترهم فقط میگه استرس نداشته باش درصورتیکه من استرسم ندارم با علایمم هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتره حضوری مراجعه کنید و قرص متورال برای شما تعویض بشه
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.