وبسایت دکتر مرعشی زاده

تست ورزش قلب و مثبت بودن آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

تست استرس ورزشی می تواند خطر ابتلای فرد به بیماری قلبی را مشخص کرده اما اغلب نیازمند تایید آزمایش های دیگر است. مثبت بودن تست ورزش قلب، نشانه ای از وجود بیماری قلبی- عروقی در فرد است. در گذشته انجام هر ساله تست ورزش قلب، با هدف بررسی وضعیت سلامت قلب در میان افراد میانسال یا مسن رایج بود. با این حال، امروزه متخصصان پیروی از این روند را توصیه نمی کنند. این تست نقش ارزشمندی در تشخیص علت علائم نگران کننده ای همچون درد قفسه سینه دارد.

این توانایی تشخیصی در افراد مسن و دارای عوامل خطر ابتلا به حمله قلبی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تست استرس ورزش همچون هر آزمایش پزشکی دیگری، 100 درصد دقیق نبوده اما می تواند به تصمیم گیری درباره اقدامات بعدی کمک کند.

انجام تست ورزش

تست استرس ورزش چیست؟

در رابطه با سوال تست ورزش قلب چیست؟ باید گفت که در این آزمایش، فرد بر روی یک تردمیل راه می رود تا قلب عملکرد بیشتری داشته و سریع تر تپش کند. همچنین، یک دستگاه الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب، ریتم های الکتریکی قلب فرد را پایش می کند. پزشک فشار خون بیمار را سنجش و بروز علائمی همچون خستگی یا درد قفسه سینه را ارزیابی می کند. ناهنجاری های موجود در فشار خون، ضربان قلب، نوار قلب یا بدتر شدن علائم جسمی، می تواند بیانگر ابتلا به بیماری شریان های کرونری باشد.

در صورتی که تست ورزش قلب، دقتی کامل داشت، انجام متداول آن به همه توصیه می شد اما این آزمایش همه موارد بیماری شریان های کرونری را تشخیص نداده و گاهی اوقات بیانگر بیماری در افرادی است که در واقع سالم هستند. نتایج این آزمایش هیچ گاه به تنهایی کافی نبوده و تنها می توانند احتمال ابتلا به بیماری شریان های کرونری را کاهش یا افزایش دهند.

تست ورزش قلب بیانگر چه نکاتی است؟

در بیمارانی که به علائمی همچون درد قفسه سینه در حین فعالیت، یا تنگی نفس بدون علت، دچار هستند، نتایج غیر عادی تست استرس می تواند احتمال ابتلا به بیماری شریان های کرونری را بیشتر کند. نتیجه نامطلوب در این تست، در افراد دارای عوامل خطر، همچون سن بالا، اضافه وزن یا کلسترون خون بالا، بیشتر نگران کننده بوده و احتمال ابتلا به این بیماری را به شدت بالا برده و بیانگر نیاز به انجام آزمایش های بیشتر می باشد.

در صورت داشتن علائم و طبیعی بودن نتیجه آزمایش، احتمال ابتلا کمتر خواهد بود. لازم به ذکر است که طبیعی بودن نتیجه تست استرس ورزشی، به معنای رد احتمال پارگی یا انسداد شریانی ناشی از پلاک در آینده نیست. این تست بیماری شریان هایی را تشخیص می دهد که دچار انسداد های 70 درصدی یا بیشتر هستند. حملات قلبی ممکن است در اثر انسداد هایی ایجاد شوند که درصد کمتری از شریان را گرفته و سبب پارگی و تشکیل لخته خونی می شوند.

چه زمانی باید تست استرس ورزشی را انجام داد؟

پزشکان بنا بر توصیه انجمن های پزشکی، از تجویز متداول این تست، برای افراد غیر مبتلا به علائم یا عوامل خطر شدید بیماری شریان های قلبی، خودداری می کنند. از آن جایی که شرایط بیماری در هر فرد متفاوت است، تصمیم در این باره به نظر پزشک و خود بیمار بستگی خواهد داشت.

با این که تست استرس ورزشی معمولا برای افراد دارای احتمال ابتلا به خطرات قلبی انجام می شود اما دستور العمل های پزشکی بیان می دارند که افراد مسن و نسبتا کم تحرکی که تمایل به شروع یک برنامه ورزشی سنگین را دارند، می توانند تست استرس ورزشی را انجام دهند.

نتایج تست استرس

تست ورزش قلب برای تشخیص ته نشینی پلاک های چربی و انسداد بیش از 70 درصد شریان های خون رسان به قلب طراحی شده است. البته، جهت دستیابی به یک تشخیص مناسب اغلب به تایید آزمایش های دیگر نیز نیاز است. جواب تست ورزش قلب توسط پزشک بررسی می شود.

نتیجه آزمایش

چه تفسیری می تواند داشته باشد؟

چه اتفاقی می تواند رخ دهد؟

اقدام بعدی چیست؟

طبیعی

فرد به انسداد قابل توجه (70 درصد یا بیشتر) شریان های کرونری مبتلا نیست.

حتی با وجود انسداد های کمتر، باز هم پارگی شریان و تشکیل لخته خونی امکان پذیر است.

در صورت داشتن دیگر عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی، پزشک می تواند انجام آزمایش های بیشتر را توصیه کند.

غیر طبیعی

فرد احتمالا به انسداد قابل توجه (70 درصد یا بیشتر) شریان های کرونری مبتلا است.

نتیجه غیر طبیعی آزمایش می تواند هشداری نا به جا بوده و برای تایید، به آزمایش های بیشتر نیاز باشد.

پزشک می تواند جهت تایید تشخیص ابتلا به بیماری شریان های کرونری، انجام آزمایش های دیگر را توصیه کند.


دکتر آرمین مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.من ۳۰سالمه.مرد هستم .قد ۱۷۶ وزن ۶۲.
    ضربان من گاهی میاد پایین.یه بار که ناگهانی دراز کشیدم تا ۳۶هم اومد.ولی معمولا بین ۴۰تا ۶۰تاست.بیشتر بالای ۵۰.نوار و هولتر شدم و اکو .مورد مهمی نبوده فقط ضربانم گاهی افت میکنه‌.این ضربان ها طبیعی است برایم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام اگر هولتر نرمال بوده‌حای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر کورش شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما آقای دکتر محترم پسری ۲۴ ساله هستم اکو نرمال بوده و هولتر نرمال فقط ضربان قلبم گاهی بالا بوده تو هولتر ریتم اما منظم سنگینی پاهم داشتم
    مشکلی دارم
    داروی پروپرانول برای تندی ضربان میخورم دچار لرزش قلب و کویش ضربان میشم و توی شکمم یک چیز گر میگیره ک تمام اسید معده میاد سمت قفسه سینم و توی پا و بیضه ها و تو سرم همه چیز سوزش پیدا میکنه
    داروی متورال هم میخورم همین حالت برام پیش میاد و قفسه سینم سوزش میگیره و گرگرفتگی تو کل بدن و رفلاکس شدید جوری که تا چند روز کباب میشم
    و بعد یک گر گرفتگی قفسه سینم سنگین میشه
    نوار لحظه این اتفاق گرقته شد اما چیزی نشون نداد.
    الیته پروپرانول وحشتناک تره .
    داروی دیلتیازم تجدیز کردن کیفیت تنفس عالی سنگینی پا رفع میشه اما ضربان قلبم میره تا آسمون و انگار ریتم قلبم میخواد در بره و حالت فعالیت اینقدر که تند میشه
    از نظر شما مشکل کجاست آقای دکتر من چه کار باید بکنم
    نگرانم سنم بره بالا مریض بشم و دارویی بهم نسازه
    متاسفانه آنتی اسید رو هم میخوردم اسید رو به سمت بالا پس میزنه و همون مشکلات پیش میاد تپش و لرزش قلب البته نمیگیزم با آنتی اسید
    چرا بدنم دارو رو نمیپذیزه ؟؟
    باید چیکار کنم آزمایش خون عادی نرمال بوده
    دارو ها رو کنار گذاشتم درحالت عادی بهترم .
    اما با اینکه ۶ ماهه داروها رو ترک کردم قلبم اون کیفیت قبل دارو ها رو نداره و حس ضعیف شدن داره و خالی کردن گاهی اوقات مخصوصا موقع رابطه جنسی با همسرم ریتم بهم میخوره قبل مصرف داروها اینجوری نبودم
    دارو هم میخورم بهم خوردن ریتم تشدید میشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما داده شد
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.