وبسایت دکتر مرعشی زاده

تغذیه بعد از عمل واریس پا

در این مقاله مطالعه می کنید:

خون از طریق رگ ها و شریان ها، در بدن ما به گردش در می آید”وریدهای واریسی” وضعیتی است که بر روی رگ‌های پا تأثیر می‌گذارد، آنها را بزرگ می‌کند و باعث پر شدن بیش از حد خون در این سیاهرگ ها می شود. رگ های واریسی به رنگ بنفش تیره هستند و از طریق پوست به وضوح قابل مشاهده هستند. این رگ ها می توانند متورم و دردناک شده و همچنین موجب ناراحتی و سنگینی در پاها شوند. دلایل مختلفی می توانند منجر به تشکیل رگ های واریسی شوند.

برخی از علل زمینه ای رگ های واریسی شامل فعالیت فیزیکی ناکافی، تغییر سبک زندگی، وزن بدن بیش از حد، رژیم غذایی پرچرب، فست فودها و عدم وجود فیبر کافی در رژیم غذایی می شود. تغذیه بعد از عمل واریس پا به چه صورت است؟ در این مقاله، به چند نکته غذایی اشاره شده که می توانند پیشرفت رگ های واریسی را متوقف کنند و علائم آن را کاهش دهند.

تغذیه بعد از عمل واریس

تغذیه بعد از عمل واریس پا

کاهش مصرف سدیم

سدیم موجود در رژیم غذایی منجر به حفظ مایعات در بدن می شود و حفظ مایعات می تواند به رگ های خونی آسیب برساند. غذاهای پر سدیم شامل نمک اضافه شده در میز شام و مواد غذایی کنسرو شده مانند سس، رشته فرنگی، سوپ و گوشت است. فست فودهای منجمد نیز حاوی مقدار قابل توجهی سدیم هستند. و کاهش مصرف این غذاها و افزایش مصرف آب، می تواند در بهبود رگ های واریسی به شما کمک کند.

افزودن فیبر

حفظ یک رژیم غذایی متعادل، راز سلامتی است. یکی از عناصر ضروری برای یک وعده ی غذایی متعادل، فیبر است. یک رژیم غذایی با فیبر بالا، می تواند وزن شما را تحت کنترل درآورد و خطر ابتلا به واریس را کاهش دهد. فیبرهای غذایی همچنین به فعالیت روده و دفع بهتر مدفوع کمک می کنند و از بالارفتن سطوح کلسترول جلوگیری می کنند. غذاهایی که سرشار از فیبر هستند شامل آردگندم، غلات، برنج قهوه ای، جو دوسرپرک، هویج و سیب می شوند. به طور میانگین مصرف 25 تا 35 گرم فیبر در روز (یعنی 3 تا 5 وعده) توصیه می شود.

پرهیز از  بیسفنول آ

بیسفنول آ، یا  BPA ماده ای شیمیایی است که شبیه به هورمون زنانه استروژن می باشد و برای تولید قوطی ها و بطری ها استفاده می شود. این ماده به صورت اجتناب ناپذیری در تمام غذاهای کنسروی و اقلام پلاستیکی وجود دارد. مواد شبه استروژن می توانند شما را در معرض خطر ابتلا به رگهای واریسی قرار دهند. بنابراین اگر می خواهید از تشکیل رگ های واریسی جلوگیری کنید، سعی کنید از مصرف غذاهای کنسروی خودداری کنید، یا به دنبال بسته بندی هایی باشید که روی برچسب آنها قید شده، بدون بیسفنول آ هستند.

در کلینیک واریس چه خدماتی ارائه می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

غذاهای کنسروی برای واریس

کاهش جذب کالری

برنامه غذایی پرکالری منجر به اضافه وزن بیش از حد می شود. تنها با کاهش 10% از وزن بدن، پیشرفت زیادی در بهبود رگ های واریسی مشاهده می شود. با افزایش ورزش و کاهش دریافت کالری، وزن بدن را می توان کاهش داد. شما می توانید کالری های مصرفی خود را یادداشت کنید و زیر نظر پزشک تغذیه باشید.  همچنین می توانید کالری دریافتی خود را بین 5 تا 6 وعده در روز تقسیم کنید. این کار، متابولیسم بدن شما را افزایش می دهد و از افزایش وزن جلوگیری می کند.

افزایش مصرف فلاونوئیدها

فلاونوئیدها که بیوفلاونوئید نیز نامیده می شوند، ترکیباتی هستند که در میوه ها و سبزیجات وجود دارند. تحقیقات نشان داده اند که مصرف این ماده در طولانی مدت، موجب بهبود رگ های واریسی بیماران شده است. این ماده حاوی مواد آنتی اکسیدان و ضدالتهابی می باشد که به تقویت دیواره های رگ خونی کمک می کنند. میوه ها و سبزیجات تازه، منبعی غنی از بیوفلاونوئیدها هستند. شما می توانید مصرف فلاونوئید را با خوردن فلفل دلمه ای، جوانه گندم، اسفناج و سیر شروع کنید. میوه هایی مانند توت فرنگی ها، مرکبات، انبه و پاپایا نیز منابعی غنی از فلاونوئید هستند.

گنجاندن ویتامین سی در برنامه ی غذایی خود

دیگر ماده ای که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین E است. بدن با کمک ویتامین E و ویتامین C، کلاژن و الاستین تولید می کند که برای دیواره رگ ها موادی ضروری هستند. ویتامین  C به بهبود گردش خون کمک می کند و زمانی که با ویتامین  E مصرف می شود، خاصیت بهتری پیدا می کند. اگر شما رگ های واریسی دارید، باید به برنامه ی غذایی خود مقدار زیادی لیمو، لیموترش، پرتقال، خربزه و خیار اضافه کنید.

نوشیدن مقدار زیادی آب

آب، یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده بدن می باشد. هیدراته ماندن بدن، عملکرد بدن شما را بهبود می بخشد و به درمان رگ های واریسی کمک می کند. اگر مقدار زیادی فیبر مصرف می کنید، مصرف آب را نیز باید بالا ببرید. روز خود را با خوردن یک لیوان آب شروع کنید. شما باید در طول روز حداقل 1.5 تا 2 لیتر آب مصرف کنید.

آبمیوه های تازه نیز منبع خوبی از آب هستند. پزشک یا جراح ممکن است در کنار درمان اولیه، اصلاحات تغذیه ای را نیز به شما توصیه کند. شما باید قبل از ایجاد تغییر در وعده های غذایی خود، با پزشکتان مشورت کنید. اگر به دنبال مراقبت از رگ های واریسی خود هستید، باید با یک جراح عروق مشورت کنید.

در رابطه با درمان واریس با لیزر چه می دانید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اصغر یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    وزن من ۱۵۰ کیلو است و دکتور میگه استخوان شما بزرگ است شما چاق نیستی حالا پس چرا پای من واریس گرفته
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      واریس در افراد لاغر هم ممکن است به وجود آید
  • تصویر کاربر زانیان یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ایا این نوع واریس برطرف میشه ؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر محمدمولایی یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    کارگرنانوای هستم 60سال سن دارم واریس پاخیلی عزیتم می‌کنه آیا قابل درمان هست
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله قابل درمان هست ابتدا باید حضورا مراجعه کنید و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر محمدمولایی چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    اقای60ساله هستم واریس هردوپاشدیدهست آیا بالیزرقابل درمان هست
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      عکس ارسال کنید
  • تصویر کاربر M پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خوبین بعضی از شبا یه حس بدی تو پاهام ایجاد میشه که مجبورم تکونشون بدم همش حس میکنم پاهام داغ میشن یا حسی مث رعد و برق تو پاهام ب وجود میا نمیدونم جکار کنم خودم میدونم دردهای عصبی هستن ولی نمیدونم چی بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش)
      باید معاینه شوید تا بیماری عروق ارزیابی شود اگر معاینه نرمال بود می‌توان دارو تجویز کرد
  • تصویر کاربر zahra پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من یه دختر 20 ساله هستم و پا های من دچار اگزما شده تقریبا 1 ماه به مراقبت هایی که دکتر گفته بود عمل کردم کمی خوب شد ولی دباره امروز بدتر شده و جاهای مختلف پام هی در میاد لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام مشکل شما عروقی نیست با متخصص پوست مشورت کنید
  • تصویر کاربر مهرداد جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای دکتر
    موضوعی که خدمت شما در موردش سوال داشتم و بسیار حیاتی بوده تاثیر رگ های واریسی بر عملکرد مغز بنده هست و از زمانی بنده متوجه این موضوع شدم که سه سال گذشته بلافاصله بعد از انجام عمل واریکوسل (یک طرفه سمت چپ گرید ۲) از لحاظ روحی و روانی بسیار بسیار احساس خوبی داشتم. فکر می کنم قبل از عمل احساس افسردگی داشتم و بعد از اون دیگه نداشتم ولی بعد از ۴ ماه حالات روحی من دوباره برگشت. آقای دکتر بنده ۱ سال بعد از اون با مراجعه به دکتر هادی زاده در اصفهان و تشخیص رگ نارسا در پای چپ و درمان با استفاده از لیزر از لحاظ عملکرد مغز بسیار بهتر شدم. ولی هنوز دچار عدم ثبات روحی و روانی در حال حاضر هستم که البته استفاده از جوراب واریس به این موضوع کمک شایانی می کنه‌. دکتر به من گفته بود یکسال بعد از عمل دیگه نیاز به پوشیدن جوراب نداری ولی الان با گذشت دو سال اگر دوسه روز جوراب نپوشم ، احساس سستی توی پای چپم می کنم و مغزم هم احساس می کنم درست کار نمی کنه. فکر می کنید آیا من هنوز رگ نارسا داشته باشم یا مشکل از جای دیگه هست. خیلی خیلی ممنون میشم پاسخ بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      من فکر میکنم قسمت زیادی از علائم شما استرسی هست، در صورت داشتن علائم در اندام تحتانی سونوگرافی تکرار شود
  • تصویر کاربر اثباتی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام
    مدتی است که رگ های کوچک واریسی در سطح پوست پاهایم ظاهر شده و من به شدت احساس گرفتگی عضلانی در این نواحی دارم به حدی که سر پا ایستادن برایم سخت شده.
    مهم ترین کاری که الان باید انجام بدهم تا این درد ها برطرف شود، چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام اولین فرصت سونوگرافی جهت ارزیابی واریس باید انجام شود
  • تصویر کاربر سولماز پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    اقای دکتر من قبل کرونا چکاب داده بودم فقط خیلی جزیی تری گلیسیرید بالا داشتم ایا کبد من درمرحله ی خطرناکی هست یا حل میشه با دارو
    ولی جدیدا ازمایش دادم تری گلیسیرید 346
    چربی کلسترول 245
    ‌آنزیم کبدی32
    و
    ALT45 (s.G.0.T(AST
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سونوگرافی کبد انجام بدهید
    2. تصویر کاربر سولماز چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله دادم گرید ۱هست چه داروهایی خوبه مصرف کنم ؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      عدد LDL؟
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بابایان پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. دکتر حبیب اله مقدسی معرفی کرده اند. بنده همانژیوما دهان مادرزادی دارم و لب پائین کمی بنفش بوده ولی الان یک سال است که متورم شده است. آیا میتوانم به شما مراجعه کنم. عکس را ارسال میکنم. با تشکر فراوان. بابایان
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر در فیلد کاری بنده نیست
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.