وبسایت دکتر مرعشی زاده

چگونه می توان از بروز حمله قلبی بعدی جلوگیری کرد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

آیا جلوگیری از حمله قلبی امکان پذیر است؟ اگر تا به حال دچار حمله ی قلبی (یا انفارکتوس میوکارد) شده اید، ممکن است به بیماری عروق کرونری (CAD) مبتلا باشید. با پزشک خود صحبت کنید تا بیماری شما را تأیید کند. با اینکه حملات قلبی ممکن است بر اثر شرایط دیگری باشند، ولی بیماری عروق کرونری قطعاً شایع ترین عامل است. بیماری عروق کرونری، نوعی اختلال مزمن است که اغلب اوقات شریان های کرونری را در بیش از یک نقطه، تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً به مرور زمان پیشرفت می کند.

به همین منظور شما باید اقداماتی انجام دهید تا احتمال وقوع یک حمله ی قلبی دیگر در آینده را کاهش دهید. برای جلوگیری از حمله قلبی دیگر، شما و پزشکتان باید این دو مسئله را در نظر بگیرید: ابتدا، باید برای جلوگیری از پارگی مجدد پلاک های آترواسکروتیک که منجر به حمله ی قلبی شما شده اند، اقداماتی را انجام دهید. دوماً، شما باید برای آهسته یا متوقف کردن روند پیشرفت بیماری عروق کرونری زمینه ای، تمام تلاشتان را بکنید.

حمله قلبی مجدد

کاهش فوری احتمال خطر

بیمارانی که پس از حمله ی قلبی زنده می مانند، ممکن است تا یک ماه یا یک تا دو سال، در معرض خطر وقوع مجدد سندرم کرونری حاد (ACS) باشند. سندرم کرونری حاد که با پارگی پلاک ها ایجاد می شود، موجب بروز آنژین ناپایدار یا حمله ی قلبی دیگر می شود. وقوع زود هنگام سندرم کرونری حاد، معمولاً بر اثر پارگی دوباره همان پلاکی ایجاد می شود که موجب حمله ی قلبی اولیه شده است. احتمال عود زود هنگام سندرم کرونری حاد، زمانی بیشتر می شود که پلاک مقصر، هنوز در حال ایجاد انسداد قابل توجهی در شریان کرونری باشد.

اگر انفارکتوس میوکارد حاد شما با یک رویکرد تهاجمی (یعنی با آنژیوپلاستی و فنرگذاری) درمان شده باشد، پس به احتمال زیاد با مشکل تجمع پلاک سرو کار داشته اید. در عوض اگر با روش های غیر تهاجمی مانند داروهای ترومبولیتیک درمان شده اید، داستان فرق می کند. این داروها که لخته شکن نامیده می شوند، با تجزیه کردن لخته خون حاد، شریان مسدود شده را باز می کنند. گرچه، هنوز پلاک مقصر، همچنان رفع نشده است.

بنابراین قبل از ترک بیمارستان، شرایط شما باید بررسی شود تا از رفع شدن کامل انسداد اطمینان حاصل شود. این ارزیابی، یا با کاتترازیسیون قلبی و یا با تست استرس هسته ای انجام می شود. اگر مشخص شود که انسداد قابل توجه هنوز باقی مانده است، پزشک در مورد گزینه های درمانی برای جلوگیری از برگشت زود هنگام سندرم کرونری حاد، با شما صحبت می کند. این روش های درمانی شامل درمان های دارویی برای سندرم کرونری حاد، آنژیوپلاستی و استنت گذاری یا پیوند بای پس شریان کرونری می شوند.

کاهش احتمال خطر طولانی مدت

اغلب اوقات پس از حمله ی قلبی، بیماران احساس می کنند که در گذشته یک مشکل قلبی بزرگ داشته اند، اما حالا مشکل حل شده است و آنها می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند، گویی هیچ چیز تغییر نکرده است. اما باید خطر نشان کرد که آترواسکلروزیس، یک بیماری پیش رونده مزمن است که اغلب اوقات چندین نقطه در شریان های کرونری را درگیر می کند. هر پلاک آترواسکلروتیک، صرف نظر از اندازه آن می تواند باعث بروز سندرم کرونری حاد شود.

محل تشکیل لخته های خونی

دارو درمانی پس از حمله قلبی

برای کمک به پیشگیری از بروز حمله ی قلبی در آینده، شما باید داروهای خاصی مانند استاتین ها و آسپیرین مصرف کنید که پیشرفت بیماری عروق کرونری را آهسته می کنند و یا از انسداد ناگهانی شریان کرونری بیمار (با جلوگیری از لخته شدن خون) جلوگیری می کنند.

استاتین ها

چندین آزمایش بالینی نشان داده اند که مصرف استاتین پس از یک حمله ی قلبی، به طور قابل توجهی احتمال بروز یک حمله ی قلبی دیگر و همچنین خطر مرگ را کاهش می دهد. این نتیجه حتی برای بیمارانی که سطوح کلسترول آنها چندان بالا نیست، نیز صدق می کند. بنابراین، پس از حمله ی قلبی باید استاتین مصرف کنید، مگر در مواردی که قادر به تحمل این دارو نباشید.

آسپیرین

آسپیرین، چسبندگی پلاکت های خون را کاهش می دهد و در نتیجه احتمال تشکیل لخته خونی در محل پلاک آترواسکلروتیک را پایین می آورد. ثابت شده است که آسپیرین، خطر مرگ را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونری شناخته شده، به طور قابل توجهی کاهش می دهد و بنابراین باید با هر حمله ی قلبی تجویز شوند. همچنین پزشک ممکن است تصمیم بگیرد برای شما داروهایی مانند نیترات ها، مسدود کننده های کانال کلسیم، مسدود کننده های بتا و یا بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین تجویز کند تا از آنژین و نارسایی قلبی جلوگیری کند.

مسائل سبک زندگی پس از حمله قلبی

تغییرات سبک زندگی درست مانند دارو درمانی، می توانند احتمال خطر حمله ی قلبی دیگر را در آینده کاهش دهند. این تغییرات سبک زندگی شامل رسیدن به یک وزن بهینه و حفظ آن، شروع یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب، ترک مصرف تنباکو، کنترل دیابت و فشار خون بالا (در صورت وجود) و شرکت در یک برنامه ورزشی منظم می شوند.

هر کسی می داند که انجام راهکارهایی برای تغییر سبک زندگی، از مصرف قرص بسیار سخت تر است. اما به یاد داشته باشید وقتی پزشک بیماری عروق کرونری شما را تشخیص می دهد، باید آماده و گوش به زنگ باشید. زیرا شما به نوعی بیماری مبتلا هستید که به مرور زمان بدتر خواهد شد.

درمان این بیماری آسان نیست، اما معمولاً مؤثر است. بنابراین، خونسردی خود را حفظ کنید، تمرکز کنید و تغییرات مورد نیاز را در سبک زندگی خود ایجاد کنید. پزشک برای کمک به اعمال این تغییرات اساسی، باید شما را به یک برنامه ی توانبخشی قلبی خوب ارجاع دهد. متأسفانه بسیاری از پزشکان از این مرحله ی بسیار مهم غافل می شوند.

اگر پزشک شما فراموش کند، به او یادآوری کنید. همچنین از پزشک خود بپرسید چه زمانی می توانید به طور ایمن رانندگی، رابطه ی جنسی و دیگر فعالیت های سخت یا خطرناک را از سر بگیرید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سن 32سال هر وقت برای سرم زدن یا آزمایش خون میرم میگن چرا اینقدر رگ باریک به سختی رگ پیدا میکنن تو زمستان دست و پا همیشه یخ و اینکه خیلی لاغر هستم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      مسئله غیر طبیعی نیست و جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر سورن شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درود دکتر خسته نباشید
    بعداز درد سینه و زدن یک استنت
    دراخرین اکو efقلبم 40بود ایا با رعایت و ورزش میتوانم efرا بالاتر ببرم؟ وایا باعملکرد ۴۰میتوانم به فعالیت های گذشته ام مثل کشاورزی و کارگری ادامه دهم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      درمان دارویی و در کنار آن ورزش و رژیم مناسب می‌توانند کمک کننده باشند
  • تصویر کاربر سمانه شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    مدتی هست که فشار پایین بالا می‌ره و مدتی هست که سر گیجه شدید میگیرم و بی حال میشم و احساس فشار بر روی قفسه سینه دارم و احساس میکنم ضربان قلبم بالا می‌ره و ضربان قلبم بالای ۸۰میره اکو ونوار قلبم خوب بود ولی اسکن هسته ای دکتر نوشت نرفتم و احساس لرزش دارم احساس میکنم بدنم از داخل داره خال میشه
    لطفاً جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      اسکن قلب و هولتر فشار باید انجام شود
  • تصویر کاربر بیات سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    چند وقته قفسه سینم درد میکنه موقع نفس عمیق و سرفه علتش میتونه برای سیگار باشه
    و اینکه فشار عصبی هم روم زیاد بوده
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ۲سطر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سوال ناقص است
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام پدرم ۵۲ سال سن دارد سه تا رگ قلبش گرفته و باید عمل قلب باز کنه الان خامخوار شده ایا خوب میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید فیلم آنژیوگرافی رویت بشه تا اظهار نظر دقیقی بشه کرد، ولی خام‌خواری تاثیری در باز کردن عروق ندارد
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.