وبسایت دکتر مرعشی زاده

درد قفسه سینه ناشی از استرس

در این مقاله مطالعه می کنید:

در شرایط مختلفی فرد دچار درد قفسه سينه عصبی می شود و یا  ناراحتی قلبی ناشی از استرس، مشکلات متعددی را برای او به وجود می آورد. درد سینه یکی از رایج ترین علائم مرتبط با حمله هراس (پانیک) یا اضطراب است. این درد می تواند دارا یا فاقد منشا قلبی باشد. با این حال، بسیاری از درمان ها و دارو ها، در به حداقل رساندن درد سینه ناشی از اضطراب مفید هستند. اختلال هراس (پانیک)، یک بیماری روانی رایج است که از هر 100 نفر، 1 تا 4 نفر را به خود مبتلا می کند.

بروز متداول اضطراب، به همراه نگرانی مداوم یا تغییرات رفتاری می تواند به بروز علائمی همچون درد سینه منجر شود. درد سینه در 20 تا 70 درصد حملات هراس (پانیک) وجود دارد. حدود 18 تا 25 درصد بیماران بستری در بخش اورژانس بیمارستان ها، به درد سینه و اضطراب دچار هستند. درد سینه ناشی از اضطراب سبب انجام غیر ضروری تست های قلبی شده و در بسیاری از موارد، عامل اصلی علائم، بدون تشخیص باقی می ماند. در ادامه مطلب، درد قفسه سينه ناشي از استرس را بیشتر توضیح خواهیم داد.

دلایل مختلف درد قفسه سينه ناشي از استرس و اضطراب

عوامل مختلف مرتبط با درد سینه ناشی از حملات هراس (پانیک)، در دو دسته عوامل قلبی و غیر قلبی جای می گیرند. درد سینه با منشا قلبی به این معناست که جریان خون رونده به قلب کاهش یافته است. این وضعیت با نام ایسکمی یا اسپاسم کرونری نیز شناخته می شود. درد های با منشا غیر قلبی، می توانند از دستگاه اسکلتی عضلانی، مری یا دیگر اندام های غیر مرتبط با قلب منشا گیرند.

کاهش درد سینه

برخی دلایل ابتلا به درد سینه ناشی از اضطراب موارد زیر هستند:

دلایل غیر قلبی:

این درد می تواند از مری یا دستگاه اسکلتی عضلانی منشا گیرد. همچنین ممکن است این درد در اثر تنفس شدید و عمیق (هایپر ونتیلاسیون) و گرفتگی عضلات بین دنده ای، در اثر فعالیت زیاد باشد. اضطراب می تواند به کم تحرکی مری منجر شود.

دلایل قلبی:

دلایل قلبی ناشی از اضطراب، می توانند به دلیل عملکرد مستقیم مکانیسم های مرتبط با اضطراب، بر قلب باشند. این درد می تواند به دلیل تحریک شدن اعصاب، خودکار به همراه تنفس شدید و عمیق بروز دهد. ترکیب این عوامل، انقباض دیواره عضلانی شریان های کرونری خون رسان به قلب را، به وجود می آورد.

این وضعیت سبب درد قلبی در قفسه سینه می شود. علاوه بر این عوامل، اضطراب می تواند با افزایش ضربان و فشار خون، نیاز عضله قلب به اکسیژن را بیشتر کرده و درد سینه را در افراد دارای سابقه بیماری قلبی تشدید کند. ایسکمی عروق کوچک، انقباض عروق کوچک قلب است که به دلیل فعالیت بیش از حد اعصاب سمپاتیک، در تجربه اضطراب به وجود می آید. حملات هراس یا هایپرونتیلاسیون مرتبط با آن ها می تواند به انقباض عضلات عروق خونی کوچک و درد سینه منتهی شوند.

البته باید بیان کرد که اختلال ترس، به دلیل تغییر سیستم عملکرد تنفسی و قلب، می تواند سبب بروز ایسکمی عضله قلب نیز شود. اضطراب با تحریک شدید اعصاب سمپاتیک، سبب بروز این وضعیت و در نتیجه یک چرخه معیوب می شود که در آن درد و اضطراب افزایش می یابند.

چگونه می توان درد سینه ناشی از اضطراب را از یک حمله قلبی تشخیص داد؟

تمایز دو نوع درد در قفسه سینه نسبتا دشوار است. با این حال، برخی از علائم زیر می توانند در این تشخیص مفید باشند:

چه اقداماتی را می توان برای کاهش درد سینه ناشی از اضطراب انجام داد؟

درد سینه ناشی از اضطراب قابل درمان است. با این حال، در صورت تجربه درد سینه باید به پزشک مراجعه کرد. تشخیص دقیق پزشک، جهت شناسایی علت درد سینه ضروری است. پزشک علت درد سینه را بر اساس تاریخچه پزشکی فرد و انجام معاینه های فیزیکی متنوع شناسایی می کند. درمان های دارویی و روانی می توانند برای درمان درد سینه ناشی از اضطراب مفید باشند.

دارو های بنزودیازپین و مهار کننده های باز جذب سروتونین (SSRI)، دو دسته دارویی در زمینه درمان حملات هراس (پانیک) هستند. این دارو ها به شدت موثر بوده و برای حملات مکرر هراس (پانیک) استفاده می شوند. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به سو مصرف الکل یا دارو، باید از مصرف دارو های بنزودیازپین خودداری کنند. تاثیر تکنیک های مختلف روان درمانی همچون صحبت کردن و درمان رفتاری ادراکی، در زمینه درمان درد سینه ناشی از اضطراب، اثبات شده است. پس از تشخیص مشکل بیمار، درمان های خانگی و ایجاد تغییرات در سبک زندگی، می تواند در درمان مشکل مفید باشند.

از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر اشار کرد:

تنفس عمیق:

تنفس عمیق می تواند اثرات آرام بخشی برای بدن و ذهن داشته باشد. این تکنیک، ضربان قلب را به حالت طبیعی باز می گرداند. ابتدا ریه ها را طی 10 ثانیه از هوا پر کرده، 1 ثانیه نگه داشته و سپس طی 10 ثانیه دیگر به طور کامل تخلیه کنید.

تکنیک های آرام سازی ذهن:

برخی اقدامات کوچک همچون توجه کردن به موارد یا مکان های خوشایند، می تواند اضطراب را کاهش دهد. این تکنیک سبب رهایی آهسته علائم اختلال هراس (پانیک)، همچون درد سینه می شود. افراد باید بدانند که درد سینه ناشی از اضطراب زندگی آن ها را تهدید نمی کند. خوش بینی و آرام بودن می تواند به رهایی از درد سینه کمک کند.

حفظ سلامت عمومی بدن:

انجام ورزش منظم، مدیریت استرس با تکنیک های مناسب، استراتژی های مقابله با اضطراب، داشتن خواب کافی و مصرف یک رژیم غذایی متعادل، می تواند به پیشگیری از علائم حمله هراس همچون درد قفسه سینه کمک کند. کافئین، سیگار و الکل اضطراب را تشدید کرده و باید از مصرف آن ها خودداری شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما من در طی دو سال گذشته ۵ الی ۶ بار درد ناگهانی در قفسه سینه و دستها داشتم بطوری که دستهام چنان درد میکنه که برای چند ثانیه بی حس و خشک میشه در ضمن من خیلی راحت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بدون توقف میتونم بدوم وهیچ مشکلی ندارم آیا من مشکل قلبی دارم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خیر قلبی نیست
  • تصویر کاربر داوود دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و آرزوی تندرستی برای همه ی بیمارها جناب دکتر من هروقت به خاطره ی بد فکر میکنم یا ناراحت میشم یا استرس میگیرم یهو ضربان قلبم می‌ره بالا طوری که قطع میشه و وصل میشه یعنی دوتا صدا میشه خودم متوجه میشم بعد قفسه ی سینم به شدت درد میگره و خیلی میسوزه آیا راه حلی هست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید حضوری مراجعه کنید و معاینه بشید و نوار قلب گرفته بشه
    2. تصویر کاربر داوود شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام جناب آدرس کجاست من از کاشانم
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      09125861032 شماره منشی
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حشمتی شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من کلا چند سالی هست هر وقت عصبی میشم بالای سینه ام درد میگیره گاهی هم نفس تنگی دکتر هام همش میگن عصبی هس الان دیگه بالای سمت قلبم گاهی اینجوری میشه و این مدلی هست که یموقع ها میاد تا چند روز ادامه داره ولی باز میگن از قلب نیس چیکار کنم و چجوری بفهم از قلبه؟ یه مدل درد خفیف هم هست یا گرفتگی
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ی چن وقته ک درد قفسه سینه دارم میگیره ول میکنه غللظت خون هم دارم و استرسم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر معصومه شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام.من دوسالي هست دچار تپش قلب ميشم .طوري كه به رگ كردنم ميزنه وحس ميكنم قلبم از سينه ام درمياد همون لحظه قفسه سينه ودستم درد ميگيره وبعد از برطرف شدن تپش درد هم ازبين ميرودمن چنسال درگير استرس هستم دوبار رفتم متخصص قلب اكو ونوار هردو سالم ولي اين حالت وهنوز دارم تورو خدا چكار كنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر خدایا شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ..من حدود یک سال در ماه یا چند ماه درد در وسط قفسه سینه دارم یک تا دوروز درد میمونه بعد میره ولی الان حدود دوهفته است درد کم‌وزیاد میشه احساس میکنم درد اسکلتی است وقتی دستهام به جلو میارم درد هام بیشتر میشه یعنی اگه به قفسه سینم فشار بیارم دردش شروع میشه قرص معده هم مصرف کردم ولی فایده نداشت لطفا راهنماییم کنید به چه دکتری مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر هومن شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.خواهر من یکی دو هفته ای میشه که سمت چپ سینش یهو درد میگیره و باهاش رگ دست چپش باد میکنه و فکش هم گاهی اوقات درد میگیره و با یکم مالش رگ دستش که باد کرده بهتر میشه و آروم میشه ما پیش انواع دکتر بردیمش ام آر آی و سی تی اسکن و نوار قلب و سونو گرافی و حتی چکاب کامل ازش گرفتیم ولی میگن مشکلی نداره الان سمت چپش بهتر شده ولی سمت راستش درد گرفته چیکار باید بکنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من حدود دوماه ونیم پیش تنگی نفس و درد قفسه سینه به قلبم و پشت کتم میزد داشتم رفتم دکتراکو آنجا دادم و نوار قلب دکتر گفتم ریتم قلبت نامنظمه البته خیلی استرس و اظطراب شدید دارم دوباره چندروز درد قفسه سینه تنگی نفس دارم علتش چی می‌تونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید تست ورزش انجام شود
  • تصویر کاربر صادقی دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ایا آدم استرس داشته باشه پشتش درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      احتمال آن وجود دارد
  • تصویر کاربر مرتضی دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام
    پس از گذراندن دو حمله عصبی قفسه سینه سمت قلب به شدت درد می‌کند و با ماساژ دادن درد کم و زیاد می‌شود آیا پمادی برای گرفتگی عضلات وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      پماد ICE
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.