وبسایت دکتر مرعشی زاده

علائم سکته و درد قلبی در خواب

در این مقاله مطالعه می کنید:

کمک! علت درد قلبی در خواب چیست؟ چرا من با درد وسط قفسه سينه هنگام خواب مواجه می شوم؟! بیدار شدن در صبح با احساس درد در قفسه سینه، یکی از علائم نرمال صبحگاهی نیست! بیدار شدن با درد در قفسه سینه معمولا مانند یک درد تیز یا دردی آزار دهنده در دو طرف سینه است.  این درد به گونه ای است که به معنای واقعی کلمه می تواند نفس شما را بند بیاورد.

هنگامی که درد قفسه سینه از بین رفت، ممکن است تصمیم بگیرید که روز خود را شروع کنید و بی خیال این درد شوید.“ولی به هیچ عنوان چنین کاری نکنید!” شرایط مختلف مربوط به سلامتی می تواند باعث بروز درد در  قفسه سینه شود، و برخی از این شرایط ممکن است واقعا یک مشکل جدی و اساسی باشد. هر کاری که می کنید، فقط بی خیال این درد نشوید! اگر با درد در قفسه ی سینه از خواب بیدار شدید و این درد بیش از چند دقیقه طول کشید، مسلما یک مسئله جدی تری وجود دارد. پس بلافاصله به اورژانس بروید. در این مقاله دلایل این که چرا با درد قفسه سینه از خواب بیدار می شوید و همچنین علائم سکته قلبی در خواب، مورد بررسی قرار گرفته اند.

چرا با درد قفسه سینه از خوب بیدار می شوید

دلایل مرتبط با قلب

حمله قلبی

هر وقت که صحبت از درد قفسه سینه می شود، حمله قلبی معمولا اولین زنگ خطری است که ذهن شما به صدا در می آورد. حمله قلبی می تواند با درد خفیف در سمت چپ قفسه سینه شروع شود که می تواند به تدریج، یا به طور ناگهانی شدید شود. اساسا حملات قلبی زمانی رخ می دهند که عضله قلب به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نکند و در نتیجه آسیب ببیند. انسداد یا ایجاد لخته در عروق کرونر یا پارگی شریان آئورت نیز، معمولا می توانند باعث این مساله باشند.

علائم مرتبط دیگر عبارت است از:

به اورژانس بروید! حملات قلبی شوخی بردار نیست. اگر درد قفسه سینه شما بیش از چند دقیقه طول کشید، حتما بلافاصله به اورژانس بروید.

مراجعه به اورژانس بعد از حمله قلبی

پریکاردیت (یا التهاب پرده های دور قلب)

اگر پریکاردیوم (اساسا دو لایه نازک از پرده دور قلب) ملتهب شود، می تواند باعث ایجاد درد شدید در سمت چپ یا مرکز قفسه سینه شود. همچنین ممکن است از ناحیه یک یا هر دو شانه، درد داشته باشید و هنگام تنفس یا دراز کشیدن ممکن است احساس بدتری داشته باشید.

آنژین (یا کاهش جریان خون در قلب)

درد ناشی از آنژین، معمولا در سمت چپ قفسه سینه احساس می شود و می تواند آزار دهنده و یا به حالت گرفتگی یا سنگینی در قفسه سینه باشد (همچنین ممکن است درد شدیدی مانند خنجر خوردن را احساس کنید). این درد ممکن است به سمت بازوی چپ، گردن، فک یا کمر نیز منتشر شود. استرس یا فعالیت های جسمی می تواند درد را ایجاد کند و معمولا پس از استراحت این درد از بین می رود.

میوکاردیت (یا التهاب دیواره قلب)

درد قفسه سینه ی مربوط به میوکاردیت، معمولا به سمت چپ سینه نشر پیدا می کند و در اثر التهاب لایه عضلانی دیواره قلب، ایجاد می شود. این عارضه می تواند منجر به بروز ضربان قلب غیر طبیعی، درد در قفسه سینه و مشکل تنفسی شود. در موارد شدید، این عارضه می تواند منجر به لخته شدن خون و درنتیجه بروز حمله قلبی یا سکته مغزی و حتی نارسایی قلبی شود.

کاردیومیوپاتی (یا همان عضله قلب)

کاردیومیوپاتی عارضه ای است که بر روی عضله قلب تاثیر می گذارد و معمولا در سمت چپ قفسه سینه احساس می شود (البته در صورت وجود علائم).

این علائم شامل موارد ذکر شده در زیر است:

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • تورم مچ پاها، ساق پاها، کف و انگشتان پاها، دست ها یا شکم
تپش قلب

دلایل مرتبط با هضم غذا

  • سوزش سر دل یا سوزش معده

از خواب بیدار شدن با درد قفسه سینه ممکن است به دلیل سوزش معده باشد، که در این صورت شما باید به دنبال درمان معده ی خود باشید. سوزش سر دل هنگام خوابیدن در شب یا بعد از غذا خوردن، ممکن است اتفاق بیفتد و به طور بالقوه منجر به بروز درد در سمت راست قفسه سینه می شود.  سوزش سر دل معمولا به دلیل ریفلاکس اسید معده ایجاد می شود، این عارضه زمانی رخ می دهد که اسید معده به سمت حلق حرکت می کند.

دیگر علائم مربوط به این مورد عبارت است از:

  1. احساس سوزش در گلو
  2. مشکل در بلعیدن
  3. احساس گیر کردن غذا در گلو
  4. احساس طعم اسیدی در پشت گلو
  • سنگ صفرا

سنگ صفرا و حملات کیسه صفرا می توانند باعث بروز درد در سمت راست بالای شکم شوند و این درد می تواند تا قفسه سینه شما نشر یابد. حملات کیسه صفرا می تواند زمانی اتفاق بیفتد که سنگ های صفراوی، باعث انسداد در مجرای صفراوی و یا لوله کیسه صفرا شده باشند. صفرا به تجزیه چربی های غذا کمک می کند و حمله های صفراوی معمولا پس از خوردن غذا اتفاق می افتد، ولی این حملات ممکن است در هر زمان دیگری نیز رخ دهند.

  • دیسفاژی (یا همان اختلال بلع)

اختلال در بلع یا دیسفاژی، بالای حلق یا پایین مری را تحت تاثیر قرار می دهد و بلع آن را دشوار و دردناک می کند. این امر همچنین می تواند منجر به بروز درد در قفسه سینه شود.

اختلال در بلع
  • پانکراتیت (معروف به پانکراس ملتهب)

درد قفسه سینه یکی از علائم مستقیم پانکراتیت نیست. پانکراتیت می تواند باعث ایجاد درد در قسمت فوقانی شکم شود که می تواند تا کمر منتشر شود و منجر به ناراحتی قفسه سینه شود. پانکراتیت، التهاب پانکراس است و هنگامی اتفاق می افتد که آنزیم های گوارشی، در حالی که هنوز در لوزالمعده شما هستند شروع به کار می کنند. این کار، سلول های پانکراس را تحریک می کند و باعث التهاب آن می شود.

دیگر علائم مربوط به این عارضه عبارت است از:

  1. تب
  2. حالت تهوع
  3. نبض سریع یا تپش قلب
  4. احساس دردی که بعد از خوردن غذا شدیدتر می شود.

علل مرتبط با دستگاه تنفسی

1- سرماخوردگی یا ویروس تنفسی

سرماخوردگی یا ویروس تنفسی مانند آنفولانزا می تواند منجر به بروز درد در قفسه سینه شود. سرفه مداوم می تواند باعث بروز احساس درد، در قفسه سینه شود.

علائم دیگری که نشان می دهد شما آلوده به ویروس هستید:

  • تب
  • درد عضلانی
  • سر درد
  • خستگی مفرط

2- ذات الریه

یک وضعیت بسیار دردناک است که در اثر عفونت در یک یا هر دو ریه ی شما، ایجاد می شود. این عارضه باعث بروز سرفه می شود و می تواند باعث درد در دو طرف قفسه سینه شود، که ممکن است هنگام تنفس نیز این درد را احساس کنید. در صورت عدم درمان، ذات الریه می تواند کشنده باشد.

دیگر علائم مربوط به ذات الزیه عبارت است از:

  • تنفس دشوار
  • تب
  • لرز
  • تعریق
  • تنش
  • اسهال
  • استفراغ
علائم مربوط به ذات الزیه

3- پلورزی (ذات الجنب)

پلورزی زمانی اتفاق می افتد که پرده های دور ریه دچار التهاب شوند. این عارضه به صورتی است که هنگام تنفس می تواند باعث درد در دو طرف قفسه سینه شود و همچنین درد ممکن است در شانه ها و کمر، نشر پیدا کند.  درد قفسه سینه می تواند با سرفه، عطسه یا خندیدن تشدید شود و باعث تنگی نفس شود.

4- فشرده شدن ریه

فشرده شدن ریه که با نام پنوموتوراکس شناخته می شود، می تواند باعث درد ناگهانی در قفسه سینه شود. این درد در دو طرف سینه احساس می شود. این عارضه می تواند نتیجه ذات الریه درمان نشده، بیماری های ریوی دیگر، پارگی تاول های هوا یا استفاده از دستگاه تنفس باشد.

به یک اورژانس بروید!

علل مرتبط با سلامت روان

  • اضطراب و حملات پانیک (وحشت)

اضطراب می تواند باعث بروز درد در قفسه سینه و در هر دو طرف قفسه سینه شود. یک دلیل شایع برای درد قفسه سینه مربوط به اضطراب، حملات پانیک است. این ممکن است شبیه حمله قلبی باشد، اما در واقع شما را نمی کشد (حتی اگر واقعا چنین احساسی داشته باشد).

دیگر علائم مربوط به حملات پانیک عبارت است از:

  1. تنگی نفس
  2. سرگیجه
  3. تعریق
  4. تنش
  5. استفراغ
  6. غش کردن

علل مرتبط با آسیب

1- کشیدگی عضلات

کشیدگی عضلات در ناحیه قفسه سینه، می تواند در اثر آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد از بدن باشد. این یکی از رایج ترین دلایل درد قفسه سینه است. این عارضه معمولا به دلیل فعالیت شدید بالای بدن اتفاق می افتد. درد ایجاد شده در قفسه سینه همچنین می تواند، در اثر کشیدگی عضله در قفسه سینه یا بین دنده ها باشد. این درد تهدیدی برای سلامتی نیست و در هر نقطه از ناحیه قفسه سینه ممکن است احساس شود.

2- جراحت

درد قفسه سینه همچنین می تواند در اثر آسیب دیدگی و جراحت عضله سینه باشد. این جراحت همچنین ممکن است منجر به شکستگی شود و علائم زیر را ایجاد کند:

درد قفسه سینه همراه با سرفه

3- فتق هیاتال

فتق هیاتال شرایطی است که قسمت بالای معده شما، از طریق نقصی که در عضله دیافراگم وجود دارد، وارد فضای قفسه سینه شده و به ریه و بافت های داخل قفسه سینه فشار وارد می کند.

درد قلب هنگام خوابیدن به سمت چپ

یک علامت رایج ابتلا به التهاب حاد پریکارد (پریکاردیت)، احساس دردی تیز و چاقو مانند در قفسه سینه است که معمولا به سرعت بروز می دهد. این درد اغلب در ناحیه وسط یا چپ قفسه سینه قرار داشته و ممکن است یک یا هر دو شانه را نیز به خود درگیر کند. در حالی که دراز کشیدن و تنفس عمیق سبب تشدید درد می شوند، نشستن با کمری صاف و اندکی رو به جلو، می تواند در تسکین درد موثر باشد. با این حال درد قلب هنگام خوابیدن به سمت چپ می تواند ناشی از ورم معده و یا فشار جنین در بارداری باشد.

چگونه درد قفسه سینه مربوط به قلب را درمان کنیم؟

برای درمان درد قفسه سینه مربوط به قلب، پزشک ممکن است برخی از داروها (مانند دارو های گشاد کننده عروق یا حل کننده لخته یا دارو های رقیق کننده ی خون) را برای شما تجویز کند که باعث باز شدن عروق مسدود شده می شود. همچنین جهت بررسی قلب شما، ممکن است از آنژیوگرافی استفاده شود. پزشک کاتتر را در شریان کشاله ی ران یا دست شما قرار می دهد و آن را به قلب می رساند، او سپس با استفاده از اشعه ی ایکس می تواند عملکرد عروق و حفره های قلب را بررسی کند. همچنین در موارد شدیدتر ممکن است برای ترمیم عروق، جراحی توصیه شود.

چگونه درد قفسه سینه مربوط به هضم را درمان کنیم؟

برای درمان سوزش سر دل، اغلب برای شما دارو های ضد اسید یا دارو های دیگری، که از ترشح اسید معده جلوگیری می کند، تجویز می شود. اگر در مورد کیسه صفرا مشکلی وجود داشته باشد، جراح طی یک عمل جراحی می تواند سنگ صفرا را از مثانه خارج کند و یا ممکن است لازم باشد کیسه صفرا کاملا برداشته شود (نگران نباشید، در واقع نیازی به آن ندارید!).

چگونه درد قفسه سینه مربوط به دستگاه تنفسی را درمان کنیم؟

معمولا عفونت ویروسی عامل هر گونه درد قفسه سینه مربوط به دستگاه تنفسی است. در این صورت ممکن است علاوه بر استراحت و نوشیدن مایعات فراوان، درمانی در دسترس نباشد. اگر مشکلی مانند پلورزی، ذات الریه، یا فشرده شدن ریه دارید، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

چگونه درد قفسه سینه عصبی را درمان کنیم؟

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به دکتر مراجعه کنید و در مورد گزینه های موجود صحبت کنید. درد قفسه سینه، فقط یکی از مشکلاتی است که ممکن است در رابطه با سلامت بهداشت روان با آن رو به رو باشید، و باید بقیه مشکلات مربوط به بهداشت روان خود را نیز مورد ترمیم و درمان قرار دهید. پزشک شما ممکن است برای از بین بردن علائم جسمی و جلوگیری از حملات پانیک، جلسات روانی شناختی تراپی را برای شما توصیه کند.

چگونه درد قفسه سینه مربوط به آسیب و جراحت را درمان کنیم؟

در بیشتر موارد، درد ناشی از کشیدگی عضلات، با مصرف مسکن های OTC و استراحت بهبود می یابد. اگر دچار پارگی عضلانی شده اید، باید به پزشک مراجعه کنید و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. فتق نیز، نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. یک پزشک ممکن است در طی زمان فتق شما را کنترل کند تا ببیند آیا بهبود می یابد یا شما نیاز به جراحی دارید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر چه درد قفسه سینه می تواند کاملا بی ضرر باشد، اما می تواند نشانه یک مسئله جدی نیز باشد. اگر به طور مکرر درد قفسه سینه دارید که می آید و می رود، یا دردی را در قفسه سینه خود احساس کردید که به سرعت برطرف شده ولی هنوز هم نگران هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر احساس می کنید که باید مورد معاینه قرار بگیرید، حتما این کار را انجام دهید.بهتر است در رابطه با درد قفسه سینه همیشه محافظه کارانه عمل کنید.

زمان مراجعه به پزشک متخصص قلب

درمان اضطراری درد قفسه سینه

اگر علائم زیر را دارید، باید با اورژانس تماس بگیرید و سریعا در بیمارستان تحت درمان فوری قرار بگیرید:

اگر با درد قفسه سینه از خواب بیدار می شوید، وحشت نکنید. درد قفسه سینه می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و ممکن است خطری هم برای سلامتی شما نداشته نباشد. اگر درد بعد از چند دقیقه برطرف نشد یا طولانی مدت بود، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. همچنین، سایر علائم را نیز تحت نظر بگیرید و آنها را با پزشک خود در میان بگذارید.

در حالی که درد قفسه سینه می تواند به دلیل یک مشکل نسبتا جزئی ایجاد شود، اما می تواند ناشی از موارد جدی تری مانند حمله قلبی یا یک بیماری زمینه ای نیز باشد، که ممکن است سلامت شما را به خطر بیاندازد و باید سریعا درمان شود. در صورتی که شک دارید، بهتر است حتما پیگیری کنید و مورد معاینه قرار بگیرید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نورس دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و ادب نورس هستم آخرین آنژیوی خودم را 4 روز قبل ارسال نمودم ولی پاسخی دریافت ننمودم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام مدرکی دریافت نشد
  • تصویر کاربر نورس دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب آقا هستم و62 سال دارم 4بار انژیو پلاستی شدم سال 96 عمل قلب باز شدم بعد از سه سال(99) دوباره آنژیو پلاستی شدم یک رگ را فنر گذاشتند بعد از مدتی حالم بد شد داروهای قلبی را زیاد کردند الان مدتی است دو باره نفسم تنگ می شود احساس خستگی زیادی می کنم بعضی وقتها احساس درد در ناحیه چپ سینه دارم بی حوصله و بی حال هستم پشتم ازرده و دردناک است چه باید بکنم؟ داروهای مصرفی عبارتند از: اسپرین روزی یکی متورال روزی یکی(نصف صبح و نصف شب) اوسویکس روزی یکی صبح ها - لوزارتان 25 یکی صبح یکی شب اتروستاتین 40 روزی دو تا یکی صبح یکی شب وسوستاک 6/4 روزی دو تا یکی صبح و یکی شب متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید فیلم آنژیوگرافی آخر رویت بشه تا اظهار نظر دقیقی بشه کرد
  • تصویر کاربر ممدرضا چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من بعصی وقتا قلبم یه درد کوچیکی دارانگاریچیزی رو سینم گذاشتن بعضی وقتام یکم بیشتره از چیه مشکلم چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر پگاه شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر ، من مادر زادی مشکل افتادگی دریچه دارم و یه ضربان اضافه دارم، 24 سالمه، دکتر بهم پرانول 10 داد و کلردیاز که قبل خواب بخورم،،اما هر روز نمیخورم، الان وقت رو دست چپم میخوابم قلبم درد میگیره میزنه به کتفم و دو سه روز هست که خوب نشدم با اینکه قرص میخورم، دکترم تهران زمان میبره تا برم برای چکاب ، احتمال سکته هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر ریاحی یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با درود فراوان
    دکتر من خواب بودم از درد سمت چپ شانه ام بیدار شدم عرق هم کرده بودم دمای اتاق حدود ۲۵ درجه بود قبلا هم علائمی نداشتم سن من هم ۶۴ سال است ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشی خدمت اقای دکتر وهمکاران محترم خدا قوت اقای دکتر من چند سال پیش اسیب شدید معده دیدم میشه از اون بیماریم باشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله ممکنه
    2. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      مرسی خدا قوت ❤
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      🌺🙏
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ب. سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. روی چپ پهلو که میخوابم ضربان قلبم زیاد میشه واحساس خفگی وتنگی نفس پیدا میکنم درعرض چند ثانیه. علت چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      مربوط به قلب نیست
  • تصویر کاربر غزل دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من چند ساله که تبش قلب دارم وقلبم درد می‌کنه وقتی که ناراحت بشم تا چند روز انگار روی قلبم یه چیز سنگین گذاشتن والان چند شبه از درد سینه از خواب بیدار میشم آیا درد قفسه سینه از قلب است
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر زیفا دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من هروقت که بهسمت چپ میخوابم ،با حالت تنگی نفس ازخواب بیدارمیشم ،واحساس میکنم سمت چپم خواب رفته ،این درحالیکه وقتی به سمت راست میخوابم اصلا با این حالت بیدارنمیشم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      مشکل شما مربوط به بیماری قلبی نیست
  • تصویر کاربر ... یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    من ۱۷سالمه و وقتی ک داشتم میخابیدم دست چپم یهو تکون بدی خورد و بیدار شدم و یهو قلبم درد گرفد یه حالت سوزش داشت ک الان پشتم و قلبم درد میکنه و بازی دست چپمم همینطور ایا مشکل خاصیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.