وبسایت دکتر مرعشی زاده

درد قلب بعد از آنژیوگرافی

در این مقاله مطالعه می کنید:

استنت گذاری هنگامی انجام می شود که یک شریان قلبی تنگ، و جریان خون رونده، به عضله قلب محدود شود. استنت معمولا علائم آنژین یا درد قفسه سینه را بهبود بخشیده است. 

انسداد موقتی جریان خون

بالون زدن در رگ کرونر به علت انسداد موقتی جریان خون و همچنین کشش به جدار عروق، می تواند درد ایجاد کند که ممکن است بیمار درد خفیفی را تا چند ساعت بعد از آنژیوپلاستی تجربه کند، که این درد باید کاهش یابنده باشد. هر چقدر از انجام آنژیوپلاستی می گذرد باید از شدت آن کاسته شود. در صورتی که درد شدید یا افزایش یابنده بعد از آنژیوپلاستی وجود داشته باشد، حتما لازم است که بیمار مجدد ارزیابی شود.

گاها تنگی در عروقی وجود دارد که بسیار باریک هستند و امکان تعبیه استنت در آنها وجود ندارد. در حال حاضر کوچکترین قطر استنت موجود در بازار حدود دو میلی متر است و گاها تنگی، در عروق کرونری وجود دارد که قطر آنها کمتر از دو میلی متر است. فلذا تعبیه استنت در آنها امکان پذیر نبوده ولیکن همین عروق ریز می توانند عاملی برای ایجاد درد در بیمار باشند، یا گاها ممکن است تنگی در شاخه هایی وجود داشته باشد که تعبیه استنت در آنها ممکن است جریان خون در رگ اصلی را در معرض خطر قرار دهد. لذا برای درمان این عروق اغلب از درمان دارویی استفاده می شود.

در صورتی که درمان دارویی کافی نباشد می تواند که عامل درد قفسه سینه باشد .در بعضی مواقع عامل ایجاد درد قلبی علتی غیر از تنگی عروق کرونر دارد مثل جریان خون بسیار آهسته در رگ یا یا بیماری مادرزادی  تحت عنوان ماسل برییج (در این بیماری عضله قلب به روی عروق کر.ونر فشار وارد می کند)  که اینها نیز اغلب نیازمند درمان دارویی می باشند.

تفاوت مرگ ناگهانی و سکته قلبی

در صورتی که چند ماه از آنژیوپلاستی گذشته باشد ممکن است دردهای بیمار به علت تنگی مجدد  در استنت تعبیه شده باشد که آنها نیز نیازمند ارزیابی دقیق توسط پزشک متخصص می باشد.در نهایت علت مهم دیگری که ممکن است عامل  درد سینه بعد از آنژیوپلاستی باشد عوامل غیر قلبی قلبی هستند مثل زخم های معده و … که بایدهر کدام از علل غیر قلبی به صورت مجزا   ارزیابی و در صورت نیاز تحت درمان مناسب قرار گیرند.

درد قلب بعد از استنت گذاری

تعداد قابل ملاحظه ای از بیمارانی که عمل استنت گذاری را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، ممکن است بلافاصله پس از عمل یا چند ماه بعد در صورت عدم تنگی مجدد عروق، درد قفسه سینه را تجربه کنند.

درد دست بعد از آنژیوگرافی

در رابطه با درد بعد از آنژیوگرافی باید گفت که، ممکن است به مدت یک یا دو روز، بازو یا کشاله ران دچار کبودی و درد شود. شما می توانید در اطراف خانه فعالیت های سبک را انجام دهید ولی باید به مدت چند روز کار از انجام کارهای سنگین خودداری کنید. پزشک ممکن است دستورالعمل های خاصی در مورد زمان از سرگیری فعالیت های معمولی مانند رانندگی و برگشتن به محل کار داشته باشد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر روزبهی شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دلیل درد قلب بعد از چند روز آنژیوگرافی چیست .؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ داده شد
  • تصویر کاربر مازیار چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام استاد عزیز وقت بخیر خسته نباشید پدرم 63 ساله هستن برج 10 به علت مسدود بودن 3 رگ که در سی تی آنژیو معلوم شده بود از سقز به بیمارستان رجایی با نوبت قبلی دکتر محسن معدنی مراجعه کردیم و دو تا استند کار گزاشتن. دو نوبت اتاق عمل رفتن. الان بعد مدت 5 ماه قلبشون تیر میکشه. سوزش دارن و دست راستشون بی حس میشه. سقز هم پیش دکتر قلب بردیم فقط همون داروهای تهران و تجویز کردن. دردسون به حدیه که خیلی بی حال میشن راهنمایی بفرمایید ممنون میشم سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرایط ایشون باید حضوری مراجعه کنند شرح حال دقیق، معاینه، نوار قلب و...
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جنابعالی من وقتی از پله ها بالا میروم ویا سربالایی راه میروم نفس کم میآورم قفسه سینه ام درد میگیرد آنژیوگرافی انجام دادم و مشکل من ماسل بریج گزارش شده و اکو کنتراست انجام دادم که نتیجه آن را خدمتتان ارسال میکنم خواهشمند است بفرمائید مشکل من چیست و آیا نیاز به جراحی میباشد ویا خیر قرص اسویکس وبیزوپرالول مصرف میکنم که بعلت حساسیت پوستی(خارش)انها را قطع کردم چون من بعلت مشکلاتی در شهرستان هستم و فعلا نمیتوانم حضوری خدمت برسم خواهشمندم لطفا بفرمائید ایا باید دارو مصرف کنم ویا خیر و فشار من10.7 روی 6.7 و سن 64سال میباشد با تشکر
    1. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      با سلام مجدد خواهشمند است جواب سئوال مطروحه را مرقوم بفرمائید با تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید اکو دقیق تری انجام بشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.