وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا درمان واریس با آب سرد درست است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

ایا درمان واریس فقط در کلینیک واریس امکان پذیر است؟ درمان واریس با آب سرد چگونه است؟ دوش گرفتن با آب سرد در آب و هوای گرم و مرطوب تابستان ممکن است برای رگ های واریسی مفید باشد. هر چند دوش آب سرد چندان آرامش بخش به نظر نمی رسد، اما حتی پزشکان نیز آن را برای پیشگیری از درد واریس پیشنهاد می کنند. گرفتن دوش آب سرد و رعایت چند نکته ی دیگر در تابستان، می تواند درد رگ های واریسی را برای مدتی کنترل کرده و یا آن ها را از بین ببرد. در ادامه مطلب، درمان واریس با آب سرد را بیشتر توضیح خواهیم داد.

بهبود یافتن گردش خون با دوش آب سرد

چرا دوش آب سرد برای رگ های واریسی مفید است؟ زیرا آب سرد گردش خون را بهبود می بخشد. با سرد شدن دست و پاها، خون از سایر قسمت های بدن به پایین سرازیر می شود تا آن ها را گرم کند. زمانی که گردش خون بهبود می یابد، احتمال کمتری وجود دارد که خون در رگ ها جمع شود. جمع شدن خون باعث برآمدگی رگ های واریسی و نمایان شدن آن ها از زیر پوست خواهد شد؛ در نتیجه، دوش آب سرد روزانه می تواند به پیشگیری و رفع این مشکل کمک کند.

بهبود یافتن گردش خون با دوش آب سرد

بهبود جریان خون برای سلامت کلی قلب و عروق افراد نیز مفید است. همچنین می تواند از تشکیل پلاک در شریان ها و سخت شدن عروق مربوط به بیماری شریانی محیطی جلوگیری کند.

فواید دیگر دوش آب سرد

موارد بالا تنها مزایای دوش گرفتن روزانه با آب سرد نیستند؛ آب بسیار سرد می تواند سیستم لنفاوی را تقویت کند و از این طریق، مانع تجمع موادی شود که علت بروز ادم لنفاوی (تورم) در ساق پا هستند.

دوش آب سرد می تواند از وریدها به صورت پیشگیرانه مراقبت کرده و موقتاً درد را تسکین دهد. با این حال، نمی تواند CVD (بیماری مزمن وریدی) یا بیماری هایی زمینه ای که ممکن است علت اصلی واریس در فرد باشند را درمان کند. برای درمان دائمی این بیماری ها، باید با یک متخصص مشورت کرد.

کنترل بیماری مزمن وریدی در آب و هوای گرم

هر روز دوش گرفتن با آب سرد برای همه ی افراد امکان پذیر نیست. قطعاً راه های دیگری برای رهایی از درد CVD در تابستان های گرم وجود دارد، چرا که هوای گرم ممکن است برخی از علائم بیماری وریدی را افزایش دهد. این علائم عبارتند از:

درمان رگ های واریسی

غیر از دوش آب سرد، راه های دیگر مدیریت CVD در تابستان عبارتند از:

  • بیرون نرفتن از خانه در گرم ترین ساعت های روز
  • پرهیز از آفتاب گرفتن؛ قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید درجه ی حرارت بدن را بالا می برد و باعث بیشتر گشاد شدن رگ ها می شود. علاوه بر این، افراد هنگام آفتاب گرفتن بی حرکت دراز خواهند کشید که این موضوع می تواند به تجمع خون و بروز علائم قابل توجه تر بیماری منجر شود.
  • نوشیدن آب کافی برای جلوگیری از کم آب شدن بدن و پرهیز از مصرف تنقلات پر نمک برای جلوگیری از ورم؛ رعایت کردن رژیم غذایی مناسب برای سلامت ورید نیز می تواند به کنترل بیماری وریدی در تابستان و تمال طول سال کمک کند.
  • ورزش کردن به صورت منظم؛ در صورت گرم و مرطوب بودن بیش از حد هوا، بهتر است در خانه ورزش کرد.
  • استفاده از لباس های گشاد و کفش های راحت؛ پوشیدن لباس ها و کفش های تنگ مانع بازگشت وریدی (گردش خون) می شود.
  • استفاده از جوراب فشاری واریس در تابستان؛ در صورتی که پزشک، پوشیدن جوراب های واریس را توصیه کرده باشد باید حتی در روزهای گرم نیز از آن ها استفاده کرد. ممکن است حتی نپوشیدن آن ها به مدت فقط چند ساعت نیز در بروز علائم و درد واریس تغییر بزرگی ایجاد کند.

 

رعایت نکات ذکر شده تنها به کنترل علائم بیماران کمک خواهد کرد. جهت درمان و تسکین دادن CVD به صورت دائمی، می بایست به یک پزشک متخصص مراجعه کرد.

در رابطه با درمان واریس با لیزر چه می دانید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.