وبسایت دکتر مرعشی زاده

13 علت سنگینی قفسه سینه

در این مقاله مطالعه می کنید:

آیا شما احساس سنگینی در قلب را احساس می کنید! احساس سنگینی در قفسه سینه، می تواند ناشی از شرایط فیزیکی و روانی مختلفی باشد. مردم، اغلب احساس سنگینی در قفسه سینه را مربوط به مشکلات قلبی می دانند، اما این ناراحتی می تواند نشانه ی اضطراب یا افسردگی باشد. افراد ممکن است درد یا ناراحتی قفسه سینه را به صورت احساس سنگینی در قفسه سینه توصیف کنند. دیگر احساساتی که افراد مبتلا به درد قفسه سینه، ممکن است تجربه کنند شامل موارد زیر می باشد:

13 علت احساس سنگینی قفسه سینه

اضطراب

اختلال اضطراب، یک مشکل سلامت روانی می باشد که موجب می شود فرد احساس نگرانی، دلهره و تنش داشته باشد. همچنین این اختلال، علائم جسمانی بسیاری را به همراه دارد. تجربه ی اضطراب می تواند منجر به احساس سنگینی یا تنگی در قفسه سینه شود. دیگر علائم جسمانی اضطراب شامل موارد زیر می شوند:

حمله پانیک شامل تجربه ی بسیاری از این علائم می شود. علائم حمله پانیک شدید و طاقت فرسا هستند. اگر فردی پیش از این تجربه حمله پانیک را نداشته است، ممکن است علائم خود را با علائم حمله قلبی اشتباه بگیرد. تجربه حمله ی پانیک می تواند باعث شود که فرد احساس کند جسم او در خطر است، اما این حمله ها از نظر فیزیکی خطرناک نیستند. علائم معمولاً پس از 20-10 دقیقه از بین می روند. اگر فردی اغلب اوقات دچار حمله پانیک می شود، ممکن است دارای نوعی اختلال اضطراب به نام حمله پانیک باشد.

عوامل خطر حمله قلبی

افسردگی

یک پژوهش صورت گرفته در سال 2017 ارتباطی بین افسردگی و تجربه درد قفسه سینه مکرر پیدا کرد. فرد مبتلا به افسردگی ممکن است علائمی فیزیکی را نیز تجربه کند، چرا که افسردگی بر نحوه ی احساس درد افراد تأثیر می گذارد. یک نظریه این است که افسردگی بر انتقال دهنده های عصبی که هم درد و هم روحیه را کنترل می کنند، تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به افسردگی، همچنین ممکن است سنگینی قفسه سینه ناشی از افزایش استرس درک شده را تجربه کنند. درد ها و تیر کشیدن های بدون دلیل همراه با احساس ناامیدی، بی ارزشی و یا گناهکار بودن ممکن است نشانه ی افسردگی باشد.

کشیدگی عضلانی

کشش عضلات میان دنده ای ممکن است به دنده ها فشار وارد کند و موجب احساس سنگینی در قفسه سینه شود.

GERD

GERD در زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به گلوی فرد باز می گردد. علاوه بر درد قفسه سینه، این بیماری می تواند موجب شرایط زیر شود:

پری کاردیت

علائم و نشانه های حمله قلبی

پریکاردیوم، نام لایه های بافتی اطراف قلب می باشد. پریکاردیت زمانی اتفاق می افتد که پریکاردیوم عفونت کند و ملتهب شود. زمانی که پریکاردیوم ملتهب می شود، ممکن است به قلب سابیده شود و موجب درد قفسه سینه شود. درد معمولاً زمانی که فرد صاف می نشیند بهتر می شود و در حین دراز کشیدن بدتر می شود.

آنژین

آنژین می تواند موجب احساس فشار در قفسه سینه شود. این حالت در زمانی اتفاق می افتد که قلب، خون کافی را دریافت نکند و نشانه یک بیماری کرونری شریانی می باشد.

علاوه بر درد قفسه سینه، آنژین می تواند موجب درد در نواحی زیر شود:

حمله قلبی

ناراحتی قفسه سینه یکی از علائم حمله قلبی می باشد. در طول حمله قلبی، قفسه سینه ممکن است موارد زیر را احساس کند:

دیگر علائم حمله قلبی عبارتند از:

  • درد در گردن، فک، کمر یا معده
  • تنگی نفس
  • عرق سرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

حمله ی قلبی، یک شرایط اورژانسی پزشکی می باشد، بنابراین هر کسی که مشکوک به حمله قلبی باشد، فوراً باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد.

بیشتر بدانید…

علائم مشکلات قلبی

پنه مونی (ذات الریه)

ذات الریه یکی از عوارض آنفلوانزا و دیگر عفونت های دستگاه تنفسی می باشد. دیگر علائم ذات الریه شامل موارد زیر می شود:

ریه فروریخته

این شرایط که به پنوموتوراکس شناخته شده است، زمانی اتفاق می افتد که هوا در فضای بین ریه ها و دیواره قفسه سینه جمع می شود. پنوموتوراکس می تواند خود به خود اتفاق بیفتد و یا یکی از عوارض بیماری ریوی باشد. فرد مبتلا به ریه فروریخته، علاوه بر درد قفسه سینه ممکن است تنگی نفس را نیز تجربه کند.

آمبولی ریوی

احساس سنگینی یا درد در قفسه سینه ممکن است علامت آمبولی ریوی باشد. این امر زمانی اتفاق می افتد که شریان ریوی مسدود شده باشد. انسداد، معمولاً یک لخته خونی می باشد، اما در موارد نادر می تواند متشکل از مواد دیگری همچون چربی باشد.

انسداد موجب علائم زیر نیز می شود:

کوستوکندریت

اگر فرد در محل اتصال استخوان سینه (جناغ) با دنده ها درد داشته باشد، ممکن است دچار کوستوکندریت شده باشد. این بیماری که به درد دیواره ی قفسه سینه معروف است، زمانی رخ می دهد که غضروف بین دنده و استخوان سینه ملتهب شود. زمانی که فرد این ناحیه را لمس می کند، ممکن است درد شدیدتر شود.

نقص مادرزادی قلب

سنگ صفرا

تجمع کلسترول یا بیلی روبین می تواند موجب تشکیل توده هایی به نام سنگ صفرا در کیسه صفرا شود. سنگ صفراها همیشه علائمی ندارند، اما زمانی که مجاری صفراوی فرد را مسدود کنند، می توانند موجب درد قفسه سینه شوند. پزشکان این شرایط را حمله سنگ صفرا می نامند.فرد معمولاً درد حمله سنگ صفرا را در سمت راست بالای شکم خود احساس می کند. درد اغلب تیز و ناگهانی است اما می تواند شبیه به یک احساس گرفتگی شدید و کسل کننده نیز باشد.

تشریح آئورت

آئورت شریان اصلی قلب می باشد. تشریح آئورت زمانی رخ می دهد که دیواره آئورت پاره شود. این یک شرایط اورژانسی پزشکی است و نیاز به درمان فوری دارد.

احساس سنگيني در گلو و قفسه سينه

فشار یا سنگینی در گلو، قفسه سینه، شانه ها یا پشت، می تواند نشانه حمله قلبی باشد. گاهی اوقات گلوی شما نیز سفت می شود، در صورت داشتن یک واکنش آلرژیک شدید هم، ممکن است چنین احساسی را داشته باشید. 

درمان

درمان سنگینی قفسه سینه بسته به علت آن متفاوت می باشد.

درمان مشکلات روانشناختی

زمانی که سنگینی یا تنگی قفسه سینه یکی از علائم اضطراب یا افسردگی باشد، کمک گرفتن برای رفع مشکل زمینه ای بسیار مهم است. افراد، اغلب می توانند اضطراب و افسردگی خود را از طریق ترکیبی از داروها و صحبت درمانی کنترل کنند.

تکنیک های کنترل استرس و تغییرات سبک زندگی زیر نیز می توانند به فرد کمک کنند:

  • ورزش منظم
  • یوگا، مدیتیشن یا ذهن آگاهی
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  • خواب کافی
  • یادداشت نویسی روزانه
  • درخواست حمایت عاطفی از خانواده و دوستان

درمان علل فیزیکی

هر کدام از علل سنگینی یا درد قفسه سینه ممکن است نیاز به درمان های مختلفی داشته باشند:

کشش عضلانی: داروی مسکن، استراحت و کمپرس می تواند کشیدگی را در طول زمان بهبود بخشد.

GERD: تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی اغلب می توانند از بروز علائم جلوگیری کنند.

پریکاردیت: پزشک ممکن است برای کاهش التهاب دارو تجویز کند.

 

برادی ‌کاردی (کند شدن ضربان قلب)

آنژین: دارو و تغییرات سبک زندگی اغلب می توانند علائم را کاهش دهند. گاهی اوقات انجام عمل جراحی ضروری است.

حمله قلبی: این بیماری نیاز به درمان فوری دارد که می تواند شامل دارو و جراحی باشد.

ذات الریه: استراحت و دارو می توانند به درمان عفونت کمک کنند. در صورتی که علائم شدید باشند فرد ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

ریه فرو ریخته: تمرکز درمان بر روی آزادسازی هوای گیر افتاده می باشد.

آمبولی ریوی: فرد ممکن است در بیمارستان، داروهای رقیق کننده ی خون، اکسیژن و مسکن دریافت کند.

کوستوکندریت: داروی مسکن، کمپرس و استراحت می تواند علائم را تسکین بخشد.

سنگ صفرا: حمله های سنگ صفرا ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشد.

تشریح آئورت: این مورد ممکن است نیاز به جراحی اورژانسی داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

افرادی که دچار اضطراب یا افسردگی هستند، ممکن است به عنوان یکی از علائم، در قفسه سینه خود احساس سنگینی کنند. در این مورد، معمولاً هر زمانی که این علائم اتفاق می افتند، مراجعه به پزشک ضروری نیست. گرچه، از آنجا که درد و سنگینی قفسه سینه علل بسیاری دارند، بهتراست در زمان بروز علائم برای اولین بار، به پزشک مراجعه کرد. هر کسی که درد قفسه سینه ناگهانی، بدون دلیل و شدید را تجربه کند باید با خدمات اورژانس تماس بگیرد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر M.h دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خداقوت.
    بنده ۱۶ سالمه کلاً تپش قلب دارم بعضی وقتا آنقدر تند تند میزنه یدفعه آروم میشه خودش اون لحظه فکر میکنم دارم ایست قلبی میکنم خیلی دردناک.
    متخصص قلب رفتم اکو و نوار قلب گرفت متخصص گفت هیچ مشکلی نداری گفت اگه تست ورزش هم بری خوبه اما گفت بیمارستان های خاص(میلاد ، رجایی) است ورزش برای سن شما هست. اما نگفت کدوم دکتر برم متخصص قلب اطفال یا متخصص قلب بزرگسالان برم؟
    و آیا از نظر شما لازمه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر مینا جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    36 سالمه موقعی که می ایستم تپش قلب می گیرم و به حدی که قفسه سینه ام سنگین میشه و درد می زنه به پشتم . و حتما باید دراز بکشم تا اروم بشه .
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      باید در حالت دراز کش و ایستاده نوار بگیرید
  • تصویر کاربر koorosh پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید من‌دو‌سه‌ روز سنگینی و‌درد در وسط قفسه سینه دارم و‌با دست که فشار می‌دم درد می گیره و گاهی درد به سمت چپ‌و‌راست میره می خواستم بدونم‌مشکل قلبی‌هست ؟ و آیا خطرناکه ؟
    ممنون می شم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به شرح حال شما درد شما عضلانی اسکلتی می‌باشد
  • تصویر کاربر مصطفی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ؛ وقت شما بخیر :

    آقای دکتر من وقتی که یهو شروع به دویدن میکنم ! حتی در حد ۲۰۰ متر یا کمتر ! وقتی وایمیستم ضربان قلبم بالا میره و احساس سنگینی و تحت فشار بودن سمت چپ سینه ام میکنم و نفس کشیدن برام به سختی انجام میشه !! اگه اسپری تنفسی همراهم باشه استفاده کنم بهتر میشم و اگه قبل دویدن اسپری بزنم احتمال این شکل شدن خیلی کمتر میشه !! من از قبل یه حساسیت دارم که به محض نزدیک شدن به محل نگهداری دام !!!! در لحظه نفسم وایمیسته و حتما باید اسپری تنفسی بزنم !! خواستم لطف راهنماییم کنید که احتمال مشکل قلبی ممکنه باشه یا نه ؟؟ قبلا این شکل میشدم نوار قلب میگرفتم که نوار قلبم ضربان رو سالم نشون میداد . ممنون میشم راهنماییم کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      آمادگی جسمانی شما پایین است، با ورزش مرتب بهتر خواهید شد، در مورد تنگی نفس با متخصص ریه مشورت کنید
  • تصویر کاربر لی یکشنبه ۱۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    اقایدکترمن 46سالمه مدل 25ساله ماه بهمن واسفندمیشه خوب نمیتونم نفس بکشم
    بارهاهرسال دراین دوماه من نوارقلب دادم مشکلی نداشتم
    امسال تنگی نفسم خیلی شدیدشده
    وشدیدترازهرسال درناحیه قلبم احساس سنگینی میکنم
    مدتیه فکرمیکنم به اندازه فندق درقلبم چیزی میچرخه
    ماموگرافی سینه دادم مشکلی نبوده
    نمیدونم توقلبمه یادنده فقط سمت چپ سینم خیلی سنگینه میخواستم ازتون راهنمایی بخوام البته پسر15ساله اوتیسم دارم که بلوغش شرایط خوبی برای روحیه من نداشت
    رژیم غذایی رارعایت میکنم کمی سبکترمیشم
    نفس عمیق به سختی میکشم
    بایدتوسرماقراربگیرم تانفسم خوب بیاد
    شبیه اسمه که به قلبم میزنه
    صلاح میدونیدمن mriبدم
    قرص پروپرانول میخورم کمی بهترمیشم
    باتشکرازوقتی که میزارید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.۵ ماه پیش آنژیو شدم و دو استنت برای یک رگ گذاشتن ولی خوب نشدم و اسکن قلب گرفتم که نشون میداد ایسکمی دارم.باز آنژیو شدم و رگ فرعی را برام بالن زدن که خداروشکر دیگه درد فعالیتی ندارم.ولی در طول هفته مثلا دوبار قسمتی از قفسه سینه ام احساس سفتی میکنم البته درحال استراحت.میشه بگید علت چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید فیلم آنژیوگرافی رویت بشه تا اظهار نظر دقیقی بشه کرد
  • تصویر کاربر مهشاد شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درود بر شما. یکسال پیش ( بعد از فوت پدرم) دچار گرفتگی قفسه سینه شدم، حالتی شبیه گیر کردن چیزی تو مسیر گلو تا جناغ سینه، گاهی با احساس سیری شدید یا تهوع خفیف و کلافگی. .به پزشکان مختلف گوارش مراجعه کردم و نظر همگی سلامت کامل گوارشی بود. به روانپزشک مراجعه کردم، قرص لیتیوم کربنات300 و سرترالین تجویز کردند + ترانکوپین برای مشکل بدخوابی. مشکلم رفع شد، و ماهها بعد مقدار مصرف قرصها را کمتر کردم و ادامه دادم.. اما متأسفانه مدتیه که مشکل گرفتگی مجددا شروع شده و حتی با مصرف مقدار دوز تجویزی پزشک هم رفع نشده و واقعا خسته کننده شده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. یا در صورت نیاز مجدد به روانپزشک، روانپزشک مورد تایید معرفی بفرمایید. سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام مشکل شما بیشتر مسائل استرسی اضطرابی هست و مشکل قلبی برای شما مطرح نیست
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ،مدت یک ماه هست گرفتگی هایی درقفسه سینه برام میادومیگیره ووآزادمیشه ،نفس تنگی وچیزی هم ندارم وفقط گرفتگی خوداستخوانم‌دردمیگیره ،یه راهنمایی کنید،فوتبال هم‌بازی میکنم بدون هیچ تپش قلبی ،ناراحتی معده ازقبل داشتم ولی فکرنمیکنم‌ازمعده هم باشه دردمعده هم ندارم رعایت غذایی دارم،سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما عضلانی اسکلتی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من یکم افسردگی و اضطراب دارم بخاطر گرغتگی عروق همش حس میکنم منم بیمارم پدرم 65 سالشه من 25
    گرفتگی شانه درد بسیار خفیف دست و پا اسید رفلاکس معده به هیچ عنوان درد قفسه سینه و تنگی نفس نداشتم
    و با روان درمانی و دارو خوب شدم
    جدیدا روی سینم کهیر زد که از اون موقع توی هوای سرد یا رسوبت زیاد سنگینی تنفس دارم تند نفس نمیکشم فقط یکم دادن هوا به داخل سخته
    ودر زمان تنفس عمیق و استراحت دردنقطه هربار یه جا به صورت خفیف تجربه میکنم
    تو همه این مدت در زمان دویدن و ورزش نه درد داشتم نه تنگی نفسدر زمان فکر و خیال و اضطراب علائمم بیشتر میشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من یکم افسردگی و اضطراب دارم بخاطر گرغتگی عروق همش حس میکنم منم بیمارم
    گرفتگی شانه درد بسیار خفیف دست و پا اسید رفلاکس معده به هیچ عنوان درد قفسه سینه و تنگی نفس نداشتم
    و با روان درمانی و دارو خوب شدم
    جدیدا روی سینم کهیر زد که از اون موقع توی هوای سرد یا رسوبت زیاد سنگینی تنفس دارم تند نفس نمیکشم فقط یکم دادن هوا به داخل سخته
    ودر زمان تنفس عمیق و استراحت دردنقطه هربار یه جا به صورت خفیف تجربه میکنم
    تو همه این مدت در زمان دویدن و ورزش نه درد داشتم نه تنگی نفسدر زمان فکر و خیال و اضطراب علائمم بیشتر میشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.