وبسایت دکتر مرعشی زاده

احساس سنگینی و درد قفسه سینه در کرونا

در این مقاله مطالعه می کنید:

درد قفسه سينه و کرونا چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ احساس سنگيني در قفسه سينه نشانه چيست؟ امروزه، سنگینی قفسه سینه در شرایط عادی، بسیار استرس زا است – شش ماه پیش، در صورت بروز این شرایط، احتمالا به حمله قلبی شک می کردید؛ اما در طی یک همه گیری جهانی، احتمالاً گرفتگی قفسه سینه، باعث ایجاد نگرانی در مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا می گردد.

متأسفانه این یک نگرانی منطقی است: طبق گفته مراکز کنترل بیماری (CDC)، یکی از علائم نگران کننده COVID-19، سنگینی قفسه سینه است. در حقیقت، اگر احساس درد و فشار مداومی در قفسه سینه خود دارید، CDC آن را به عنوان یک علامت هشدار دهنده اضطراری طبقه بندی نموده و به شما توصیه می کند که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. آیا در قفسه سینه خود احساس سنگینی می کنید: اگر فکر می کنید در معرض ابتلا به COVID-19 قرار گرفته اید و علائمی مانند سرفه، تب یا تنگی نفس دارید، باید بلافاصله با یک پزشک تماس بگیرید.

درد قفسه سینه

با این همه، گرچه COVID-19 در حال حاضر به عنوان یک دغدغه ذهنی مهم برای شما محسوب می شود، اما شرایط پزشکی دیگری نیز وجود دارد که می تواند احساس سنگینی در قفسه سینه را به وجود آورد. برخی از آنها، برخلاف سایرین، به اندازه حمله قلبی جدی هستند. با این اوصاف، در صورت بروز احساس سنگینی در قفسه سینه، باید همیشه به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

در هر صورت اگر به گرفتگی قفسه سینه دچار شدید، باید به پزشک مراجعه نمایید. این اتفاق هیچوقت طبیعی نیست. اما احساس سنگینی قفسه سینه ناشی از ریفلاکس اسید، تفاوت فاحشی با حالت اورژانسی دارد. بخش زیادی از نحوه مدیریت زمان شما برای مراجعه به پزشک، به آنچه از قبل در مورد سلامتی خود می دانید، بستگی دارد.

COVID-19 (ویروس کرونا)

از آنجا که ویروس کرونا، ویروسی جدید است، بدون شک ذهن همه افراد را درگیر کرده است. بیایید فقط یک بار دیگر در مورد آن صحبت کنیم تا مطمئن شویم که تمام اصول اولیه در مورد علائم این بیماری و  اقدامات لازم در صورت ابتلا به آن را می دانید.

برای بسیاری از افراد، یک یا چند مورد از این علائم، با ابتلا به این ویروس ایجاد می گردد. به طور معمول، تب و سرفه را به تنهایی، می توان در خانه مدیریت کرد (که باید خود را خوش شانس بدانید).  اما برای برخی افراد دیگر، این علائم می توانند بسیار بدتر بوده و منجر به بستری شدن در بیمارستان، مشکل در تهویه هوا (برای کمک به عملکرد ریه ها باید از دستگاه تنفسی استفاده گردد) یا مرگ شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر علائم COVID-19 را تجربه می کنید یا فکر می کنید در معرض آن قرار گرفته اید، باید برای ارائه راهنمایی در مورد اینکه چه کاری انجام دهید، با پزشک خود تماس بگیرید.

بسیاری از پزشکان، برای افرادی که علائمی خفیف دارند، به جای مراجعه به بیمارستان برای انجام آزمایش که سبب افزایش تعداد افراد موجود در آن محیط و قرارگیری افراد بیشتری در معرض ویروس می گردد، به استراحت در منزل و خود مراقبتی توصیه می کنند. در هر صورت با پزشک خود تماس بگیرید تا متوجه شوید که در این گروه قرار دارید یا خیر.

احساس سنگینی در قفسه سینه، نشانه هشداری درمورد شدیتر شدن علائم شماست، مانند اینکه ممکن است به ذات الریه تبدیل گردد و شما بلافاصله به مراقبت پزشکی نیاز دارید. این شرایط همچنین علائم مهم دیگری نیز دارد، از جمله مشکلات تنفسی، گیجی یا عدم توانایی در خوابیدن و کبودی لب ها یا صورت.

اضطراب

مضطرب بودن در برهه ای از زندگی، بخشی از انسان بودن است. گرچه در حال حاضر، در میانه یک بیماری همه گیر جهانی، این مسئله تقریباً همه افراد را درگیر می کند. مشکلات مختلف اضطرابی می توانند با علائم جسمی، مانند افزایش ضربان قلب آشکار شوند. اما باید بدانید که حملات هراسی به طور ویژه می تواند منجر به احساس سنگینی و درد در قفسه سینه شود.

حملات هراسی، حملاتی از ترس حاد است که معمولاً ناگهانی بروز می کند و می تواند کاملاً ناتوان کننده باشد. طبق گفته انستیتوی ملی بهداشت روان، این حملات می توانند باعث ایجاد یکسری علائم مانند از دست دادن کنترل ناشی از ترس، تعریق، لرز و مشکل تنفسی شوند. سنگینی قفسه سینه به آخرین مورد مرتبط است.

نقش اضطراب در سنگینی قفسه سینه

تغییرات تنفسی که به طور معمول در حملات هراسی رخ می دهد، می تواند تا حدی افزایش یابد که هوا بیش از حد تهویه گردد، یا تنفس، خیلی سریع و عمیق انجام گیرد. اگر هوا به اندازه معمول از ریه ها خارج نشود، ممکن است احساس سنگینی و ناراحتی در قفسه سینه به وجود آید. این مساله می تواند آنقدر شدید باشد که فکر کنید دچار حمله قلبی شده اید. یا اگر نگران ابتلا به ویروس کرونا باشید، ممکن است با خود بیندیشید که نکند به این ویروس مبتلا شده اید.

اگر نمی توانید تشخیص دهید که علائمتان ناشی از اضطراب است یا ویروس کرونا، به جستجو علائم کرونا در وب سایت CDC بپردازید. اگر هنوز مطمئن نیستید، به پزشک خود مراجعه نمایید.

آسم

آسم با مجاری که هوا را به داخل ریه ها منتقل می کنند (تا اکسیژن مورد نیاز بدن را تأمین نمایند)، در ارتباط است. اگر به آسم مبتلا هستید، مواجه شدن با برخی عوامل محرک خاص، می تواند باعث اختلال عملکرد این مجاری هوایی و احساس سنگینی در قفسه سینه شود.

در این هنگام، مجاری تنفسی، که تحریک شده اند، مخاط بیشتری برای کمک به این وضعیت ترشح می کنند. (این مخاط هر ماده خطرناکی را که استنشاق کرده اید به دام می اندازد تا بیرون راندن آن ماده با سرفه راحت تر گردد.) این مجموعه از حوادث غیرمترقبه، می تواند منجر به بروز احساس سنگینی در قفسه سینه شود، زیرا وقتی مجاری تنفسی منقبض می گردند و نمی توانید به اندازه معمول هوا را به ریه وارد و از آن خارج کنید.

تنگی نفس

این دشواری در استنشاق و بازدم، می تواند باعث افزایش فشار و احساس سنگینی در قفسه سینه شود. افراد مبتلا به آسم همچنین ممکن است دچار خس خس سینه (صدای بلند هنگام نفس کشیدن)، سرفه و مشکل خواب گردند.

ریفلاکس اسید

این بیماری، (همچنین به عنوان ریفلاکس معده و مری (GER) شناخته می شود) هنگامی رخ می دهد که اسید تلخ موجود در معده وارد مری، جایی که به آن تعلق ندارد، گردد. اگر حداقل دو بار در هفته دچار ریفلاکس اسید خفیف یا حداقل یک بار در هفته دچار ریفلاکس شدید می شوید، ممکن است به بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD) مبتلا باشید، که نوع شدیدتری از این وضعیت است.

فارغ از شدت بیماری، تحریک ناشی از ورود اسید معده به مری، سبب ایجاد احساس سنگینی، سوزش و درد در قفسه سینه می گردد که ممکن است آن را با عنوان سوزش معده بدانید. همچنین ممکن است بتوانید طعم غذا یا اسید معده را در دهان خود احساس کنید و علائم دیگری مانند بوی بد دهان، حالت تهوع و استفراغ، سختی در بلع، مشکلات تنفسی و فرسایش دندان را در طی زمان تجربه نمایید.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آسموون چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام .من امروز کمی درد در قفسه سینه داشتم شب موقع خوابیدن در مختصری همچنان در قفسه سینه و پشت گردن در نقطه ای از گردن و دست چپ همزمان باهم احساس کردم.وموقع خوابیدن هم خواب خوبی نداشتم علت درد از چی می‌تونه باشه آیا اورژانسی به دکتر مراجعه کنم.قبلا هم دکتر گفته بود مختصری تپش قلب دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۱۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام از دیشب قفسه سینم تا روی حنجرم به شدت گرفتگی و سنگینی داره به حدی که توی خواب به شدت احساس خفگی پیدا میکنم و از خواب میپرم هیچ علائم دیگه از کرونا رو‌ندارم و فقط همین سختی سینه و نفس اذیتم میکنه اسپری سالبوتامول رو سه‌پاف استفاده مردم بهتر شدم اما الان دوباره داره سنگین میشه مخصوصا حنجرم تا روی قفسه سینم دلیلش ممکنه مشکل قلبی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام حتما باید حضوری مراجعه کنید و معاینه بشید و نوار قلب گرفته بشه
  • تصویر کاربر سمیه دوشنبه ۱۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر 3روزه قفسه سینه ی کم سنگینی می‌کنه آیا نگران کننده هس علائمی دیگه ای ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من چند وقتی هست روی قفسه سینم سنگین میشه و بعد چند دقیقه قفسه سینم ی درد بدی میپیچه ک میزنه وسط پشتم ببخشید چکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید تست ورزش انجام شود
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من سابقه قلبی دارم و چند روز به سرماخوردگی(شایدم کرونا) مبتلا شدم الان خیلی بهترم حتی سرفه هم خیلی کم شده ولی الان احساس سنگینی میکنم. باید چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید حضوری مراجعه کنید و معاینه بشید و نوار قلب گرفته بشه
  • تصویر کاربر جلیلی شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام ۵۳ سال سن دارم مدتی هست هست روی قفسه سبنم احساس فشار و سنگینی میکنم نوار قلب گرفتم و هلتر هم بستم مشکلی نداشت ضمنان سوزش معده هم از مدتها قبل داشتم و بعضی مواقع تشدید میشود از کجا مطمعن شوم مشکل قلبی دارم یا معده ضمنا اخیرا کمی مضطرب هم می باشم ممنونم از راهنمایی شما
    ض
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید تست ورزش انجام شود
  • تصویر کاربر الهام پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من درد قفسع سینه ام احساس میکنم اما سرفه و ... ندارم احتمال ابتلا به کرونا هستم و پدرم ۵ روزع کرونا گرفته با مراقب های من تست بدم ایا؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام‌بله حتما
  • تصویر کاربر کوثری پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    تقریبا دو هفته پیش درد در ناحیه قفسه سینه داشتم وامروز هم همین درد به سراغم آمده بطوریکه خم میشم روی زمین تا وسیله ای بردارم درد تشدید میشه علت رو میخواستم بدونم که آیا برای بیماری قلبیست یا کرونا
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر لیلا پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    حدود۸روزکروناگرفتم.تب ولرزتعریق زیادی سرفه زیاد.الان هم که نمیتونم دراز بکشم بخاطر سرفه بیش از اندازه.سنگین شدن قفسه سینه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام‌از عوارض کرونا هست با متخصص عفونی‌یا‌ریه مشورت کنید
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من چند وقته صبح که از خواب بیدار میشم سرفه شدید دارم سرفه خشگ فقط چند روز هم هست تو سینم درد هس میکنم با درد
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.