وبسایت دکتر مرعشی زاده

ضربان قلب خطرناک چند است؟ [ضربان بالای ۹۰ یا ۱۱۰؟]

در این مقاله مطالعه می کنید:

ضربان قلب بسیار بالا یا بسیار پایین ممکن است باعث به خطر افتادن سلامتی فرد شود. عوامل زیادی روی ضربان قلب تأثیر می گذارند. 

ضربان قلب غیر طبیعی یا ضربان قلب، منعکس کننده شرایط قلبی بدن است. اگر مورد توجه قرار نگیرد و درمان نشود، گاهی اوقات می تواند کشنده باشد. شرایطی که ضربان قلب از 120 تا 140 بار در دقیقه فراتر می رود یا به زیر 60 ضربه در دقیقه می رسد، می تواند خطرناک تلقی شود و مداخله فوری پزشک ضروری است.

ضربان قلب بالای ۹۰

ضربان قلب در حالت استراحت، معمولا ثابت است. محدوده معمول ضربان قلب در حالت استراحت بین 60 تا 90 ضربه در دقیقه است. ضربان قلب بالای 90 را به عنوان ضربان غیر معمول در نظر می گیرند. افزایش ضربان قلب در حالت استراحت و با گذر زمان ممکن است نشانه ای از ناراحتی قلبی باشد.

تشخیص ضربان قلب خطرناک

برای تشخیص اینکه آیا فرد دارای «ضربان قلب خطرناک» می باشد یا خیر، باید ضربان قلب او تحت شرایط مختلف، مورد بررسی قرار گیرد.

  1. در حال استراحت

طبق گفته ی انجمن قلب آمریکا (AHA)، ضربان قلب نرمال در حالت استراحت برای بیشتر بزرگسالان 60 تا 100 بار در دقیقه (bpm) می باشد. در برخی موارد ممکن است ضربان قلب شخصی، خارج از این محدوده بوده، اما در سلامت کامل به سر ببرد. برای مثال، ممکن است ضربان قلب در حال استراحت یک ورزشکار حرفه ای، 40 bpm باشد.

ضربان قلب
  1. در زمان ورزش

ضربان قلب در زمان فعالیت یا ورزش، به شدت افزایش می یابد. بالاترین ضربانی که قلب یک فرد می تواند بدون هیچ مشکلی به آن برسد، حداکثر ضربان قلب نامیده می شود. این میزان با افزایش سن کاهش می یابد. ضربان قلب ایده آل یا ضربان قلب استاندرد نیز به سن شخص بستگی دارد.

به طور کلی برای اکثر بزرگسالان ضربان قلب استاندارد و حداکثر ضربان قلب مطابق جدول زیر می باشد:

سن (سال)

ضربان قلب استاندارد

میانگین حداکثر ضربان قلب (bpm)

20

100-170

200

30

95-162

190

35

93-157

185

40

90-153

180

45

88-149

175

50

85-145

170

55

83-140

165

60

80-136

160

65

87-132

155

70

75-128

150

افزایش ضربان قلب در زمان ورزش به عواملی مثل شدت تمرین، آمادگی جسمانی و سایر عوامل بستگی دارد. یک فرد کم تحرک ممکن است در زمان راه رفتن در یک مسافت کم، با افزایش ضربان قلب مواجه شود. از سوی دیگر، افرادی که به صورت منظم ورزش می کنند، ممکن است برای افزایش ضربان قلب خود نیاز به تمرینات سنگین داشته باشند.

اگر ضربان قلب فردی در زمان ورزش به صورت موقتی خارج از این رنج باشد، معمولاً نشان دهنده ی مشکلی نیست. طبق گفته ی AHA ضربان قلب افراد با توجه به ضربان قلب استاندارد شخص، می تواند کمی متفاوت باشد.

افزایش ضربان قلب
  1. هنگام خواب

برای بیشتر افراد، ضربان قلب در زمان خواب، پایین تر از محدوده ی ضربان قلب نرمال در حال استراحت (یعنی بین 60 تا 100 بار در دقیقه) می باشد. در حالت خواب عمیق، ممکن است ضربان قلب فرد کمتر از 60 bpm باشد. مخصوصاً در افرادی که ضربان قلب طبیعی پایین دارند. پس از بیدار شدن از خواب ضربان قلب افزایش می یابد.

  1. در کودکان

کودکان، به ویژه کودکان خردسال، ضربان قلب بالاتری نسبت به افراد بزرگسال دارند. همچنین، عواملی مانند اضطراب، تب و گرما ممکن است روی ضربان قلب کودک تأثیر بگذارد.

محدوده ی ضربان قلب ایده آل برای کودکان در زمان خواب و بیداری در جدول زیر آمده است:

سن

ضربان قلب در زمان بیداری (bpm)

ضربان قلب در زمان خواب (bpm)

زیر 28 روز

100-205

90-160

1-12 ماه

100-190

90-160

1-2 سال

98-140

80-120

3-5 سال

80-120

65-100

6-11 سال

75-118

58-90

12-15 سال

60-100

50-90

 

ضربان قلب در کودکان

چه عواملی روی ضربان قلب تاثیر می گذارند؟

عوامل مختلفی روی ضربان قلب تأثیر می گذارند. در اکثر مواقع، ضربان قلب بسیار بالا یا بسیار پایین زمانی خطرناک تلقی می شود که هیچ توضیح منطقی وجود نداشته باشد.

ضربان قلب بالا

  • اضطراب: افرادی که دچار اضطراب شدید هستند، ممکن است ضربان قلب بالاتر از 100 بار در دقیقه را تجربه کنند. این ضربان قلب به خصوص در زمان پنیک اتک احساس می شود.
  • درد: درد می تواند ضربان قلب را تا حدود زیادی افزایش دهد.
  • بارداری: بارداری موجب افزایش ضربان قلب می شود. در زمان بارداری فعالیت های عادی نیاز به فشار قلبی-عروقی بیشتری دارد. بنابراین ممکن است زنان باردار در زمان فعالیت های نسبتاً آسانی مثل بالا رفتن است پله ها یا پیاده روی کوتاه، متوجه ضربان قلبی بالاتر از حد معمول شوند. همچنین، بارداری ممکن است تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم را به همراه داشته باشد.
  • تب: در برخی موارد، تب ضربان قلب را بالا می برد. همچنین ممکن است فرد در زمان گرمای شدید، ضربان قلب بالاتری داشته باشد.
  • کافئین: کافئین باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود.
  • دارو ها: برخی از دارو ها مانند سروتونین یا دارو های اختلال بیش فعالی روی ضربان قلب تأثیر می گذارند. در هر صورت، اگر پس از مصرف یک داروی جدید متوجه تغییر ضربان قلبتان شدید، بهتر است با پزشک تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید که ترس از ضربان قلب بالا، ممکن است باعث افزایش ضربان قلب شود. در صورت مواجهه با این مشکل بهتر است چند نفس عمیق بکشید، مدیتیشن انجام دهید و اگر دلیل منطقی مثل درد یا تب وجود دارد آنها را بررسی کنید تا بتوانید ضربان قلب خطرناک را تشخیص دهید.

سندرم تاکی کاردی ارتوستاتیک وضعیتی (POTS)

POTS نوعی مشکل در سیستم عصبی اتوماتیک است. در این بیماری سیستم عصبی قادر به تنظیم درست عملکرد های بدن مثل فشار خون، ضربان قلب یا تنفس نمی باشد. فرد مبتلا به POTS ممکن است در زمان ایستادن افزایش ضربان قلب را تجربه کند. از دیگر علائم این بیماری می توان به سرگیجه و افت فشار خون اشاره کرد.

عوارض جانبی آمیودارون

ضربان قلب پایین

به طور کلی می توان گفت که هر چه ضربان قلب فرد در حالت استراحت پایین تر باشد، ماهیچه ی قلب او سالم تر است. با این وجود، ضربان قلب بسیار پایین در افرادی که ورزشکار یا سالم نیستند ممکن است نشان دهنده ی مشکل در سیستم الکتریکی قلب باشد.

افت ناگهانی ضربان قلب، به میزان بسیار کمتر از محدوده ی نرمال ضربان قلب در حال استراحت، ممکن است نشان دهنده ی سپسیس (یک عفونت سیستمی با خطر جانی احتمالی)، خونریزی مغزی یا نارسایی سیستم الکتریکی قلب باشد. اگر فردی با هرگونه علائم بیماری، خونریزی شدید، صدمه ی جدی اخیر، سرگیجه یا غش، دچار افت ضربان قلب شد باید فوراً او را به اورژانس برسانید.

عوامل زیر ممکن است منجر به کاهش ضربان قلب شوند:

دارو هایی که می توانند ضربان قلب را کاهش دهند عبارتند از:

  • مسدودکننده های بتا
  • مسدودکننده های کانال کلسیم
  • دیگوکسین
  • ایوابرادین
  • کلونیدین
مصرف آمیودارون
  • رزرپین
  • آدنوزین
  • سایمتیدین
  • لیتیوم
  • آمی تریپتیلین
  • مواد مخدر
  • کانابینوئید ها

تعیین علت کاهش ضربان قلب از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا پزشک می تواند با توجه به علت این مشکل، درمان هایی مثل درمان بیماری زمینه ای یا تغییر دارو را در پیش بگیرد.

بیماری های زمینه ای

در اکثر افراد، داشتن ضربان قلبی که به طور مداوم بالاتر یا پایین تر از حد طبیعی است، ممکن است نشانه ی یک بیماری زمینه ای باشد. این بیماری ها عبارتند از:

خطرات

داشتن ضربان قلبی که به طور دائم خارج از محدوده ی نرمال باشد و عدم درمان آن، می تواند منجر به عوارضی جدی شود.

  1. ضربان قلب پایین:
  • سرگیجه
  • خستگی
  • گیجی
  • غش کردن
  1. ضربان قلب بالا:
10 بیماری قلبی عجیب و نحوه ابتلا به آن ها

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ضربان قلب شما برای مدتی کوتاه از محدوده ی نرمال خارج شده و با ایجاد آرامش، استراحت و نفس عمیق بهبود پیدا کرد، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما در صورت داشتن هر یک از موارد زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

همچنین، در صورت مشاهده ی موارد زیر فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

  • تنگی نفس و تغییر ضربان قلب
  • احساس سرگیجه، ضعف، سبکی سر یا گیجی
  • درد قفسه سینه و ضربان قلب بسیار بالا یا بسیار پایین
  • عفونت و ضربان قلب پایین
  • خونریزی و ضربان پایین

درمان ضربان قلب پایین

درمان ضربان قلب بالا

  • اگر ضربان قلب بالای فردی به علت استرس یا ورزش باشد، انجام اقدامات اولیه ای مثل نفس عمیق و استراحت می تواند ضربان قلب را کاهش دهد.
  • اگر ضربان قلب بالا به علت یک بیماری زمینه ای (مثل سپسیس یا هیپوکسی) باشد، درمان این بیماری می تواند به تنظیم ضربان قلب کمک کند.

درمان خانگی ضربان قلب بالا

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایمان یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید خانم ۴۳ ساله هستم که به مدت ۵ روزه که احساس نبض زیر ناف سمت چپ دارم سونو معمولی انجام دادم چیزی نبود ولی بسیار ناخوشاینده که نبض را حس می کنم وهیچ درد ی ندارم وکم کاری تیرویید دارم ودر سونوگرافی گفت که روده های نفاخ دارید ومشکل یبوست ه دارم در صمن من پرستار هستم ممنون میشم که راهنمتیی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سونو جهت ارزیابی آئورت شکمی انجام شود
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خوبی آقای من نظری خودم ضربانی قلب دارم همیشه سری قلبم دست کنم خودم حیس میکنم کی داره قلبم میتپه رفتم نواری قلبی گرفتم دوکتور گفت هیچ مشکلی ده قلبم نیست ولی قلبم روزنه روی 88کار میکنه میخام یک نظری شماره هم داشته باشم اگر شد عکسی نواره هم برات مفریستم میتانین یک لطف برای ماه انجام بدین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      عکس نوار را ارسال کنید
  • تصویر کاربر سوینی شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مدت پنج سال هست که با درد قلب دارم زندگی میکنم تا باحال یک بار استنپ گزاری شدم به اصطلاح فنر وارد های مکرر دوباره واشتباه پزشکی یعنی قطع داروی اسویکس به دستور پزشک بعد یک سال که موجب شد بنده در عرض ده روز سکته کامل کنم و دوباره آنژیو بشم ولی بدون استنپ گزاری و این درد قلب و مراجعه مجدد بنده به پزشک دوباره آنژیو شدم ولی بدون استنپ گزاری و بار آخر با مراجعه به تهران به توسعه پزشک معالج دوباربنده را آنژیو کردن که اونم بی نتیجه بود آقای دکتر سوال من این هست من از داروهای مختلفی برای تسکین درد قلب استفاده کردم البته به توسعه پزشک ولی هیچ افاقعی نکردم واین درد کشنده قلب همیشه با من هست آیا راه حلی برای برای درمان قلب من وجود دارد یا باید بسوزم بسازم ممنون میشم جواب این سوال بنده را نیز بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام فیلم آنژیو شما باید رویت شود
  • تصویر کاربر Mikaela دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام یه سوال داشتم من ۱۸ سالمه و یه مدتی هست که تپش قلب میگیرم بدون اینکه فعالیت خاصی داشته باشم یهو ضربان قلبم میره بالا تنگی نفس میگیرم و احساس سنگی روی قفسه سینه ام دارم گاهی اوقات اطراف دست چپم هم درد احساس میکنم
    قبلا کمتر بود ولی اخیرا خیلی زیاد شده طوری که گاهی موقع خواب به خاطر تنگی نفس بیدار میشم اکثر اوقات هم که ضربان میگیرم بالای صد یا نهایت ۹۰ به بالا میشه
    مشکل جدی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر فرزاد پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام یه سوال داشتم یه چندوقتیه تپش قلبم درحالت عادی خیلی پایین میاد مثلاوقتی دارم مطالعه میکنم یا فیلم میبینم تپش قلبم بین ۵۰تا۶۰ میاد واحساس سنگینی درسینه ودست چپم می کنم وتنگی نفس میاد نمیتونم نفس بکشم
    امروز صبح تپش قلبم باعث شدبه ضور بتونم توخواب نفس بکشم ویه سنگینی روسینم حس میکردم باعث شد ازخواب بیدارشم ومثل همیشه دست چپم سنگینی میکرد بعد ۱۰ دقیقه یه کم حالم جااومد بافشارسنج تپش قلبم رو اندازه گرفتم ،فشارخونم پایین بود وتپش قلبم ۴۳ بود
    به نظرتون این عادیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید،هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر sh پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام امیدوارم حالتون خوب باشه،من تپش قلب دارم و همچنین هنگام حرکت درد دارم رفتم متخصص نوار قلب گرفت ضربان قلبم بالا بود و آزمایش خون نوشت که گفتن بعد جواب آزمایش خون رو ببرم بگن چیکار کنم من نوار قلبم رو میفرستم میخوام نظر شما رو هم بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      نوار نرماله
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید تست ورزش انجام شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سجاد پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید وقت بخیر
    ببخشید آقای دکتر من 16 سالم هست حدود سه چهار ماه پیش معده من درد میگیره خیلی شدید رفتیم دکتر قرص داد خوب شدم و در همین حین جناغ سینه درد میکرد و دست چپ و زیر بغل و.. شب یهو رفتیم دکتر قلب نوار قلب گرفتند گفتند هیچی نیست اما همینطور دراین سه ماه درد میکرد جناغ سینه و دست چپ و بازو و هوری ریختن دل، که این هفته اخیر دیگر درد نمی‌کند و بهتر شده خیلی کم درد می‌گیرد اما دلم بعضی اوقات هنوز هوری می‌ریزد در روز چند بار البته این هفته کمتر شده
    بعضی اوقات بعداز غذا احساس‌ میکنم نفس سخت میاد بالا و اینکه هنگام ایستاده و نشستن روی صندلی رگ های روی پام برجسته میشه اما تا وقتی بالا میدم خوب میشه میخواستم ببینم این مشکلی ندارد؟ روی دست هم گاهی اوقات میشه و احساس میکنم گه گاهی رو مچ دست درد میگرد مشکلی نیست؟ آن شب بیمارستان که رفتیم دکتر قلب آزمایش خون هم گرفتند
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر دکترمرعشی دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدمن 28 سالمه باردارم هفته 26 قبلا بارداری تپش قلب داشتم دکتررفتم اکونواررقلب دستگاه هولترگذاشتم گفتن مشکلی نداری بعدگفتندپروپروانل 10 یکی صبح یکی شب درموقع بالا رفتن سه تاشم میتونی بخوری ضربانم تا150میرفت ولی گفتن مشکلی نیست تپش عصبیه الان باردارم ضربانم میره بالا دوباره رفتم دکترقلب اکوبادستگاه گردش خون انجام داد گفت نرماله فقط بجای پرپرانول مترال 50 یک چهارم صبح یک چهارم شب بخورالانم دارم مصرف میکنم ولی بازمیره بالا بعدوقتی ای قرص استفاده میکنم سرگیجه وضعف دارم بازرفتم پیش دکترقلب قرص تِداسِپت 23واسم نوشته میگه اینوروزی یک باربجای مترال بخورمیخام بدونم قلبم که مشکلی نداره علت بالا رفتن ضربانم چیه بعداصلا احتیاجی به ای داروها هست بعدیه دارویی نیست که ففط موقع بالا رفتن ضربان بخورم اگه میشه راهنمایی کنیدلطفا چون باردارم وقتی میره بالا اذیتم بعدضربان زن بارداربایدچندباشه خیلی زیاداسترس میگرم وقتی میره بالا بعدقرص اهن ایناهم میخورم
    1. تصویر کاربر دکترمرعشی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بعدقرص مترال تاچندساعت تاثیرگذاره
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به اینکه‌ شما‌ باردار هستید و شرایط شما خاص هست بدون معاینه امکان تجویز دارو‌نیست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.