وبسایت دکتر مرعشی زاده

علائم بسته شدن رگ قلب

در این مقاله مطالعه می کنید:

شایع ترین علائم بسته شدن رگ قلب (CHD)، درد در قفسه سینه (آنژین) و تنگی نفس است.اما ممکن است برخی از افراد پیش از تشخیص وجود این بیماری، هیچ علائمی نداشته باشند. در ادامه مطلب، در رابطه با بسته شدن رگ قلب توضیح خواهیم داد.

تنگی نفس از علائم بسته شدن رگ قلب

آنژین

اگر عروق کرونر شما تا حدودی مسدود شده باشد، ممکن است باعث بروز درد در قفسه سینه یا آنژین شود. این درد می تواند بسیار ملایم باشد و یا گاهی مانند علائم درد معده یا شبیه حالت های سوء هاضمه باشد. با این حال، حمله آنژین شدید می تواند همراه با احساس دردناک و سنگین یا گرفتگی، معمولا در مرکز قفسه سینه باشد که ممکن است به بازوها، گردن، فک، پشت و یا معده نیز منتشر شود.

آنژین اغلب به وسیله ی فعالیت های بدنی یا شرایط استرس زا تحریک می شود. علائم آن معمولا در کمتر از ۱۰ دقیقه از بین می روند و با استراحت یا استفاده از قرص یا اسپری نیترات می توان آن را کنترل کرد. 

حمله قلبی

اگر رگ های قلبی شما کاملا مسدود شوند، ممکن است دچار حمله قلبی (سکته قلبی) شوید. حملات قلبی می توانند به طور دائمی به عضله قلب شما آسیب برسانند و اگر بلافاصله درمان نشوند، می توانند باعث مرگ بیمار شوند. اگر فکر می کنید دچار علائم بسته شدن رگ قلب شده اید، برای درخواست کمک های فوری پزشکی، سریعا با شماره اورژانس تماس بگیرید.

اگر چه علائم ممکن است متفاوت باشد، اما ناراحتی یا درد ناشی از حمله قلبی معمولا مشابه آنژین است. درد حمله ی قلبی اغلب شدیدتر است و ممکن است هنگام استراحت اتفاق بیافتد.

آیا حمله قلبی از علائم بسته شدن رگ قلب است

در هنگام رخ دادن حمله قلبی، ممکن است علائم ذکر شده در زیر را نیز داشته باشید:

به عنوان مثال، این درد ممکن است شامل احساس سنگینی در قفسه سینه، معده درد یا سوزش معده باشد. حمله قلبی می تواند در هر زمان اتفاق بیفتد، از جمله زمانی که در حال استراحت کردن هستید.  اگر درد قلب بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد، ممکن است هشدار شروع یک حمله قلبی باشد. برخلاف آنژین، علائم حمله قلبی معمولا با استفاده از قرص یا اسپری نیترات تسکین نمی یابد.

حمله ی قلبی حتی گاهی ممکن است بدون هیچ علائمی اتفاق بیفتد. به این نوع حمله ی قلبی، سکته قلبی خاموش گفته می شود و بیشتر در افراد مسن و افراد دیابتی دیده می شود.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی همچنین می تواند در افراد مبتلا به CHD (بیماری کرونر قلب) اتفاق بیفتد. قلب برای پمپاژ خون به کل بدن بسیار ضعیف می شود و این مساله می تواند باعث تجمع مایعات در ریه ها شود و تنفس را دشوارتر کند.

نشانه گرفتگی عضلات قلب

  • احساس فشار، تنگی، درد یا گرفتگی در قفسه سینه که ممکن است به بازو ها، گردن، فک یا کمر نیز انتشار یابد.
  • حالت تهوع، سو هاضمه، سوزش سر دل یا درد شکم
  • تنگی نفس
  • عرق سرد
  • خستگی
  • احساس سبکی در سر یا گیجی ناگهانی

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر خراسانی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.. همسرم بطور ناگهانی وبدون هیچ علائمی دچار گرفتگی سمت چپ قسمت قلب بالای معده شدن بطوریکه سرفه ی شدیدی داشتن وکاملا رنگ صورتشون قرمز شد در حد ی دقیقه درست مث حالتی که چیزی تو گلوش بیفته. درضمن ی هفته قبل هم در محل کار در حد 10 دقیقه ای ی دفعه بیهوش میشن و دوباره خوب شدن خواهش میکنم بفرمایین علت چیه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به سرفه‌هایی که دارند بهتره به متخصص ریه مراجعه کنید
  • تصویر کاربر پویا شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    پدرم در بیمارستان بستری است پزشک می گوید چون رگهای قلب انسداد دارند و رگها نازک و خراب شده اند امکان پیوند رگ ها وجود ندارد لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید فیلم آنژیوگرافی رویت بشه تا اظهار نظر دقیقی بشه کرد
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.