وبسایت دکتر مرعشی زاده

علت تپش قلب کوبنده و ناگهانی چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

تپش قلب چیست؟

علت تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان چیست؟ تپش قلب به ‌عنوان یک آگاهی و حس کلی از ضربان قلب تعریف می‌شود که ممکن است خیلی آرام، خیلی سریع و یا نامنظم باشد. ممکن است احساس کنید که ضربان قلبتان در قفسه سینه یا کمرتان خیلی محکم، سریع یا نامنظم می‌زند. علت تپش قلب در زنان و مردان، علائم بسیار زیادی از جمله استرس‌های کوتاه‌ مدت و طولانی‌ مدت تا آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم) را شامل می‌ شود. این علائم ممکن است هشداردهنده باشند ولی همیشه نشان‌دهنده مشکل قلبی جدی نیستند.

برخی بیماران اغلب موارد، در شب و هنگامی که بر روی تخت خود دراز کشیده‌اند و هیچ موضوع دیگری حواسشان را پرت نمی‌کند، احساس می‌کنند که قلبشان برای لحظه‌ای نبض ندارد. اما در بعضی افراد به صورت ناگهانی ضربان قلب برای چند دقیقه کوتاه، بالا میرود؛ به عبارتی آنها دچار تپش قلب کوبنده خواهند شد.

علت تپش قلب چیست؟

در ادامه متن، انواع تپش قلب را توضیح خواهیم داد.

علت تپش قلب ناگهانی

در رابطه با تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان باید گفت که، تاکی کاردی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما ناگهان خیلی سریع شروع به تپیدن کند. اگر در اثر ورزش، استرس یا تب اتفاق بیفتد، معمولاً جای نگرانی نیست و نیازی به درمان ندارد. اما اگر ادامه داشته باشد، یک نوع آریتمی به نام تاکی کاردی فوق بطنی است که حتما می بایست برای درمان آن به متخصص قلب مراجعه کنید.

علت تپش قلب کوبنده

درد قلب

در رابطه با قلب معمولا سوال پرسیده می شود که علت تپش قلب در زنان و آقایان چیست؟ باید گفت که محکم زدن قلب می‌تواند به دلایل متنوعی که هیچ ارتباطی هم با قلب ندارند، اتفاق بیفتد. این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

  • انجام فعالیت بیش از حد در روز
  • استرس
  • مصرف کافئین، الکل، تنباکو یا قرص‌های رژیمی
  • تغییرات هورمونی مرتبط با دوران قاعدگی، حاملگی و یائسگی
  • فشار خون پایین
  • واکنش بدن نسبت به بعضی داروها مثل قرص‌های تیروئید، داروهای سرماخوردگی و یا داروهای آسم

✔️ تاکی‌کاردی فوق بطنی

این بیماری، ضربان قلب سریعی است که در بالای بطن‌ها (حفره‌های پایینی قلب) ایجاد می‌شود. از علائم این مشکل می توان به ضربان خیلی سریع یا نامنظم و سرگیجه اشاره کرد.

✔️ فیبریلاسیون دهلیزی

یکی از شایع‌ترین انواع آریتمی، فیبریلاسیون دهلیزی است که باعث ضربان قلب سریع و نامنظم می‌شود.

فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است که همراه با علائمی مثل تپش قلب یا تنگی نفس باشد؛ یا اینکه بیمار هیچ نوع علامتی را تجربه نکند. این نوع آریتمی یکی از علل شایع بروز سکته مغزی می باشد.

✔️ تاکی‌ کاردی بطنی

تاکی کاردی بطنی در واقع ضربان قلب سریعی که در بطن‌ ها (حفره‌های پایینی قلب) به‌وجود می‌آید. این نوع از آریتمی قلبی  ممکن است باعث از دست‌ دادن هوشیاری فرد و در بعضی مواقع حتی منجر به ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شود.

تشخیص تپش قلب کوبنده بی خطر

تپش قلب

اگر تپش قلب کوبنده تکرار شود، متخصص قلب و عروق برای بررسی علت اصلی آن، هولتر قلبی را پیشنهاد می دهد.

◾ هولتر مانیتور، دستگاهی قابل حمل است که می‌توانید آن را به‌مدت 24 تا 48 ساعت در جیب یا یک کیسه در اطراف گردن یا کمرتان حمل کنید. الکترودها قفسه سینه شما را به سیم‌های مانیتور وصل می‌کنند تا ریتم قلب شما را ثبت کند.

مانیتور پایش رویداد یا event monitor می تواند ریتم قلب را برای مدت طولانی‌تری (حدود یک ماه) ثبت ‌کند. البته در این روش بیمار هر زمان که احساس کند ضربان قلب غیر طبیعی دارد، مانیتور را فعال می‌کند.

درمان تپش قلب کوبنده

با توجه به شدت علائم و دلایل اصلی محکم زدن قلب، متخصص قلب معمولا یکی از سه روش زیر را توصیه می‌کند:

1- مراقبت‌های پیشگیرانه (برای تپش قلب خفیف)

سعی کنید سیگار کشیدن، مصرف کافئین بیش از حد و الکل را از رژیم روزانه خود حذف کنید. نفس‌کشیدن عمیق و یوگا را تمرین کنید، خواب کافی داشته‌باشید و به‌طور منظم ورزش کنید. به‌طور کلی روزانه برنامه‌های منظمی را برای رسیدگی به سلامتی‌تان داشته‌باشید.

2- مصرف دارو

پزشک ممکن است داروهای ضد آریتمی مثل بتابلاکر و یا مسدودکننده کانال کلسیم قلب را برایتان تجویز کند. هر دو این داروها سابقه خوبی دارند. در بعضی مواقع این داروها خیلی مؤثر عمل نمی‌کنند و داروهای آریتمی قوی ‌تری نیاز است تا به‌طور مستقیم بر روی کانال‌های پتاسیم و سدیم قلب تأثیر بگذارند.

3- اَبلیشین قلب

در این روش سیم‌هایی بلند قابل انعطاف (کاتتر) را از طریق رگ‌های موجود در پا وارد قلب می‌کنند تا محل ایجاد ضربان غیر طبیعی را بررسی کنند. سپس با ارسال امواج رادیویی، مسیر غیر عادی مورد نظر را از بین می برند. این روش در شرایطی بسیار مؤثر است که پزشک نوعی از آریتمی را در قسمت مشخصی از قلب (مثل تاکی‌کاردی فوق بطنی) تشخیص داده ‌است. دیگر روش‌ها شامل کاردیوورژن (شوک‌ الکتریکی به قلب که می تواند منجر به از بین رفتن نامنظمی قلب شود) و دیفیبلاتور کاشتنی (نوعی باطری است که درون قلب کار گذاشته می شود. این دستگاه می تواند نامنظمی های قلب را تشخیص داده و در صورت لزوم  با ایجاد شوک هایی، آنها را برطرف کند) می‌شود.

نقش آرامش در تپش قلب چیست؟

استرس

اگر چه تپش قلب می‌تواند بعضی مواقع نشانه مشکل بسیار جدی باشد، اما در اغلب موارد احساس ضربان قلب یا تپش قلب کوبنده، طبیعی است. بعضی مواقع تنها چیزی که بیمار نیاز دارد این است که به او اطمینان خاطر دهید که هیچ مشکلی وجود ندارد. تکنیک‌های آرامش یافتن و اطمینان از طرف پزشک در شرایطی که تپش قلب اصلا مشکل جدی نیست، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. در بیشتر مواقع، تپش قلب به‌خاطر محرک‌هایی اتفاق می‌افتد که ارتباطی با قلب ندارند و با توصیه‌های خانگی درمان می‌شوند. برای مثال، اگر زمانی‌ که مضطرب هستید و استرس دارید، افزایش ضربان قلبتان را احساس می‌کنید، تکنیک‌هایی مثل: مدیتیشن و تنفس عمیق می‌توانند به‌طور قابل توجهی تپش قلبتان را کاهش دهند.

هم‌چنین، اگر به‌خاطر مصرف بعضی محرک‌ها احساس کردید که ضربان قلبتان در قفسه سینه محکم می‌زند، کاهش مصرف محصولات حاوی تنباکو و کافئین می‌تواند شما را آرام کند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، در مورد تپش قلبتان با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که دلیل تپش قلب کوبنده شما، داروهایتان است یا دلیل دیگری دارد.   دریافت مایعات کافی و رژیم غذایی هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند. کمبود آب و سطح پایین پتاسیم می‌تواند ضربان قلب را تحریک کند. اگر قند خون پایینی دارید، مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از کربوهیدرات ها و غذاهای فرآوری‌شده می‌تواند احتمال تپش قلب را در شما افزایش دهد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر nastaran سه شنبه ۸ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من دوروزه ناگهانی تپش قلب میگیرم ینی ۲۰ دیقه قلبم ضربانش بالاس معمولا هم عصر این اتفاق میفته علتش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۸ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر یدالله یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    همسرم هر چند وقت یکبار به شدت قلبش میزنه کوبنده .دکتر قلب رفتن اکو هم دادن دوسه بار ولی گفتن قلبشون سالمه. میخواستم ببینم پس چرا اینجوری میشه ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۴ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دکتر من جدیدن دوروزه از خواب بیدار میشم سینم عقب جلو میره یعنی قلبم حالت کوبشی میزنه فقد وقتی از خواب بیدار میشم مصرف سیگار دارم 29سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      شرح حال شما مطرح کننده بیماری قلبی نمی‌باشد
  • تصویر کاربر ارزو چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید .من ۳۰ سال دارم .و مدتی هست که در سمت چپم درست سمت قلبم تیر میکشه .تقریبا در روز شاید ۵ یا ۶ بار اینجوری میشه بعد دردش میزنه به کتفام .خیلی خیلی ام احساس خستگی و بی حوصلگی دارم .میشه تشخیصتون رو بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر تقی یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من بیشتر مواقع تپش قلب دارم کوبنده اضطراب وافسردگی دارم پیش روانپزشک میرم ولی تپش قلب دارم علت چی میتونه باشه ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام به این حالت ضربان نا به جا گفته میشه که در افراد سالم هم دیده میشه اگر دفعات اون زباد شد باید اکو و هولتر نوار قلب انجام بشه
  • تصویر کاربر ۱۲۳۴۵ پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.پدر من امروز ناگهانی تپش قلب گرفتن.مصرف قهوه بالایی دارن در طول روز حداقل دو وعده قهوه.و همچنین دو روز میشه برای کمر دردشون از قرص های مختلف استفاده میکنن.ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلامی شما دکتر متعهد و دلسوز
    میشه جواب به ایمیلم نیاد ایمیلم باز نمیشه
    من اقا هستم و ۴۲سالم مصرف دخانیات و مشروبات ندارم
    من سال ۸۵دچار psvtشدم و اییلیشن کردم پیش دکتر صمعی نسب ایشون به اشتباه یه ضربان دیگه رو هم سوزندن و من دچار بلوک چپ هستم قبلا چند روز یبار حالتی برام پیش میومد که فک میکردم یه ضربان محکم میزنه یا میریزه قلبم اتفاق میفتاد که ضربان یکی نمیزنه یا میکوبه اما این خیلی زیاد نبود اما سال ۹۷این تعدادش زیادشد شاید ساعتی ۲۰تا۳۰اتفاق میفتاد البته فقط یه ساعت بود و دوباره خوب شد این اریتمی…. ناگفته نماند که من بیماری هراس یا پانیک شدید هم حدود ۱۵ساله هم دارم و ترس از تپش قلب و از کار افتادن ضربان من به بیمارستان میکشونه البته دو سه بار رفتم و بدون دارو مرخص شدم اما ایندفه یروز این اریتمی خیلی زیاد شد و من یکی میزد یکی نمیرد یا چنتا میزد یکی نمیزد بمدت یکساعت یا یکم بیشتر چندساعت اورژانس بیمارستان بودم اکسیژن خونم ۹۹و فشارم روی ۱۲بود نه درد قفسه داشتم نه تنگی نفس مونیتورینگ شدم و قرص متورال خوردم با الپرازورام و بعد مرخص شدم آزمایش لخته خون دادم خوب بود اکو قلب دادم نرمال بود قلبم اما ترس دارم چون با یه استرس کوچیک این حالت واسم میادین ببرندم بیرون خداراشکر کمتر میاد
    بخاطر این حالت من ۸ساله نتونستم از ترس از خونه تنها برم بیرون نمیتونم یه مسافرتی یه ساعت از شهر فاصله داره برم باید چکار کنم دو اینکه نصف متورال برای بلوک چپ مشکلی نداره؟ دکتر اعتصام پور گفتن اگر نصف خوردی بازم آمد نصف دیگه هم شب بخور اما من میترسم که متورال برای بلوکم بد باشه و ضربان تو خواب نزنه خدایی نکرده تورخدا راهنماییم کنین زندگیم محتل شده ؟در ضمن حتی رشته دامپزشکی یه ترم داشتم که بخاطر این بیماری رها کردم ازدواج نکردم
    از شما خواهشمندم کمکم کنین و بهم بگین باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام مجدد پاسخ شما رو عرض کردم، قدم اول باید هولتر ریتم ببندید تا ببینیم آیا مجدد دچار آریتمی می‌شوید یا خیر؟
  • تصویر کاربر مرادی یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    شوهرم۳۲سالشه چربی خون داره کبدش چربه گاهی فشارخونش بالا می‌ره اما قرص مصرف نمیکنه درد قفسه سینه دست و پای چپ هم داره پارسال اکو داد بهش گفتن طبیعی نیس باید اسکن بشه اما انجامش نداد الان دوباره قلبش تیر میکشه و درد دست و پا داره ساق پاش سرد میشه بی‌قراره تنگی نفس هم داره ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      حتما باید از نظر گرفتگی عروق ارزیابی شود اسکن قلب یا تست ورزش
  • تصویر کاربر آنا یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر. من دختری ۱۷ ساله هستم و الان پایه یازدهمم تجربی. سال دهم خیلی فشار زیادی و استرس زیاد درسی رو تحمل کردم. تا امسال که حدود دو هفته هست کلاسام‌دوباره شروع شده. احساس میکنم جدیدا چه بعضی تایما سر کلاس چه تو خونه زمان استراحتم قلبم محکم میزنه بطوری که دست هامم شل میشه و بی حال میشم.
    این طبیعیه؟
    پیشاپیش ممنون از پاسخگوییتون🙏🏻🌺
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر ستاره یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من 40 ساله متاهل و شاغل و دارای یک فرزند هستم. چند سال قبل سونوی قلب دادم گفتن افتادگی دریچه میترال داری ولی چیزه خاصی نیست. الان دو ماهه وقتی خسته می شم تپش قلب می گیرم و حتی نصف شب از خواب می پرم و خوابم نمی بره و به شدت می ترسم. ممنون میشم راهنمایی کنید چکار کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام اکو را تکرار کنید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.