وبسایت دکتر مرعشی زاده

علت تپش قلب کوبنده و ناگهانی چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

تپش قلب چیست؟

علت تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان چیست؟ تپش قلب به ‌عنوان یک آگاهی و حس کلی از ضربان قلب تعریف می‌شود که ممکن است خیلی آرام، خیلی سریع و یا نامنظم باشد. ممکن است احساس کنید که ضربان قلبتان در قفسه سینه یا کمرتان خیلی محکم، سریع یا نامنظم می‌زند. علت تپش قلب در زنان و مردان، علائم بسیار زیادی از جمله استرس‌های کوتاه‌ مدت و طولانی‌ مدت تا آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم) را شامل می‌ شود. این علائم ممکن است هشداردهنده باشند ولی همیشه نشان‌دهنده مشکل قلبی جدی نیستند.

برخی بیماران اغلب موارد، در شب و هنگامی که بر روی تخت خود دراز کشیده‌اند و هیچ موضوع دیگری حواسشان را پرت نمی‌کند، احساس می‌کنند که قلبشان برای لحظه‌ای نبض ندارد. اما در بعضی افراد به صورت ناگهانی ضربان قلب برای چند دقیقه کوتاه، بالا میرود؛ به عبارتی آنها دچار تپش قلب کوبنده خواهند شد.

علت تپش قلب چیست؟

در ادامه متن، انواع تپش قلب را توضیح خواهیم داد.

علت تپش قلب ناگهانی

در رابطه با تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان باید گفت که، تاکی کاردی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما ناگهان خیلی سریع شروع به تپیدن کند. اگر در اثر ورزش، استرس یا تب اتفاق بیفتد، معمولاً جای نگرانی نیست و نیازی به درمان ندارد. اما اگر ادامه داشته باشد، یک نوع آریتمی به نام تاکی کاردی فوق بطنی است که حتما می بایست برای درمان آن به متخصص قلب مراجعه کنید.

علت تپش قلب کوبنده

درد قلب

در رابطه با قلب معمولا سوال پرسیده می شود که علت تپش قلب در زنان و آقایان چیست؟ باید گفت که محکم زدن قلب می‌تواند به دلایل متنوعی که هیچ ارتباطی هم با قلب ندارند، اتفاق بیفتد. این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

  • انجام فعالیت بیش از حد در روز
  • استرس
  • مصرف کافئین، الکل، تنباکو یا قرص‌های رژیمی
  • تغییرات هورمونی مرتبط با دوران قاعدگی، حاملگی و یائسگی
  • فشار خون پایین
  • واکنش بدن نسبت به بعضی داروها مثل قرص‌های تیروئید، داروهای سرماخوردگی و یا داروهای آسم

✔️ تاکی‌کاردی فوق بطنی

این بیماری، ضربان قلب سریعی است که در بالای بطن‌ها (حفره‌های پایینی قلب) ایجاد می‌شود. از علائم این مشکل می توان به ضربان خیلی سریع یا نامنظم و سرگیجه اشاره کرد.

✔️ فیبریلاسیون دهلیزی

یکی از شایع‌ترین انواع آریتمی، فیبریلاسیون دهلیزی است که باعث ضربان قلب سریع و نامنظم می‌شود.

فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است که همراه با علائمی مثل تپش قلب یا تنگی نفس باشد؛ یا اینکه بیمار هیچ نوع علامتی را تجربه نکند. این نوع آریتمی یکی از علل شایع بروز سکته مغزی می باشد.

✔️ تاکی‌ کاردی بطنی

تاکی کاردی بطنی در واقع ضربان قلب سریعی که در بطن‌ ها (حفره‌های پایینی قلب) به‌وجود می‌آید. این نوع از آریتمی قلبی  ممکن است باعث از دست‌ دادن هوشیاری فرد و در بعضی مواقع حتی منجر به ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شود.

تشخیص تپش قلب کوبنده بی خطر

تپش قلب

اگر تپش قلب کوبنده تکرار شود، متخصص قلب و عروق برای بررسی علت اصلی آن، هولتر قلبی را پیشنهاد می دهد.

◾ هولتر مانیتور، دستگاهی قابل حمل است که می‌توانید آن را به‌مدت 24 تا 48 ساعت در جیب یا یک کیسه در اطراف گردن یا کمرتان حمل کنید. الکترودها قفسه سینه شما را به سیم‌های مانیتور وصل می‌کنند تا ریتم قلب شما را ثبت کند.

مانیتور پایش رویداد یا event monitor می تواند ریتم قلب را برای مدت طولانی‌تری (حدود یک ماه) ثبت ‌کند. البته در این روش بیمار هر زمان که احساس کند ضربان قلب غیر طبیعی دارد، مانیتور را فعال می‌کند.

درمان تپش قلب کوبنده

با توجه به شدت علائم و دلایل اصلی محکم زدن قلب، متخصص قلب معمولا یکی از سه روش زیر را توصیه می‌کند:

1- مراقبت‌های پیشگیرانه (برای تپش قلب خفیف)

سعی کنید سیگار کشیدن، مصرف کافئین بیش از حد و الکل را از رژیم روزانه خود حذف کنید. نفس‌کشیدن عمیق و یوگا را تمرین کنید، خواب کافی داشته‌باشید و به‌طور منظم ورزش کنید. به‌طور کلی روزانه برنامه‌های منظمی را برای رسیدگی به سلامتی‌تان داشته‌باشید.

2- مصرف دارو

پزشک ممکن است داروهای ضد آریتمی مثل بتابلاکر و یا مسدودکننده کانال کلسیم قلب را برایتان تجویز کند. هر دو این داروها سابقه خوبی دارند. در بعضی مواقع این داروها خیلی مؤثر عمل نمی‌کنند و داروهای آریتمی قوی ‌تری نیاز است تا به‌طور مستقیم بر روی کانال‌های پتاسیم و سدیم قلب تأثیر بگذارند.

3- اَبلیشین قلب

در این روش سیم‌هایی بلند قابل انعطاف (کاتتر) را از طریق رگ‌های موجود در پا وارد قلب می‌کنند تا محل ایجاد ضربان غیر طبیعی را بررسی کنند. سپس با ارسال امواج رادیویی، مسیر غیر عادی مورد نظر را از بین می برند. این روش در شرایطی بسیار مؤثر است که پزشک نوعی از آریتمی را در قسمت مشخصی از قلب (مثل تاکی‌کاردی فوق بطنی) تشخیص داده ‌است. دیگر روش‌ها شامل کاردیوورژن (شوک‌ الکتریکی به قلب که می تواند منجر به از بین رفتن نامنظمی قلب شود) و دیفیبلاتور کاشتنی (نوعی باطری است که درون قلب کار گذاشته می شود. این دستگاه می تواند نامنظمی های قلب را تشخیص داده و در صورت لزوم  با ایجاد شوک هایی، آنها را برطرف کند) می‌شود.

نقش آرامش در تپش قلب چیست؟

استرس

اگر چه تپش قلب می‌تواند بعضی مواقع نشانه مشکل بسیار جدی باشد، اما در اغلب موارد احساس ضربان قلب یا تپش قلب کوبنده، طبیعی است. بعضی مواقع تنها چیزی که بیمار نیاز دارد این است که به او اطمینان خاطر دهید که هیچ مشکلی وجود ندارد. تکنیک‌های آرامش یافتن و اطمینان از طرف پزشک در شرایطی که تپش قلب اصلا مشکل جدی نیست، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. در بیشتر مواقع، تپش قلب به‌خاطر محرک‌هایی اتفاق می‌افتد که ارتباطی با قلب ندارند و با توصیه‌های خانگی درمان می‌شوند. برای مثال، اگر زمانی‌ که مضطرب هستید و استرس دارید، افزایش ضربان قلبتان را احساس می‌کنید، تکنیک‌هایی مثل: مدیتیشن و تنفس عمیق می‌توانند به‌طور قابل توجهی تپش قلبتان را کاهش دهند.

هم‌چنین، اگر به‌خاطر مصرف بعضی محرک‌ها احساس کردید که ضربان قلبتان در قفسه سینه محکم می‌زند، کاهش مصرف محصولات حاوی تنباکو و کافئین می‌تواند شما را آرام کند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، در مورد تپش قلبتان با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که دلیل تپش قلب کوبنده شما، داروهایتان است یا دلیل دیگری دارد.   دریافت مایعات کافی و رژیم غذایی هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند. کمبود آب و سطح پایین پتاسیم می‌تواند ضربان قلب را تحریک کند. اگر قند خون پایینی دارید، مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از کربوهیدرات ها و غذاهای فرآوری‌شده می‌تواند احتمال تپش قلب را در شما افزایش دهد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهار چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    اقای دکتر عمدتا به چه دلیلی ایجاد میشه ضربان نا به جا؟ درمانی داره؟ قرص رقیق کننده ربطی داره؟ تاثیری داره براش؟ برای خالی شدن قلب ..؟ به مصرف دود ربطی داره؟ خطرناک هست؟ ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام به این حالت ضربان نا به جا گفته میشه که در افراد سالم هم دیده میشه عواملی از قبیل استرس، اضطراب، بی خوابی ، قهوه، الکل این حالت رو تشدید می‌کند
  • تصویر کاربر بهار شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ضربان نا به جا که میفرمایید....یعنی قلب ضعیف شده؟ ضعف قلبی هست؟ ربطی به مصرف تریاک با بافور داره؟ یا چند نخ سیگار کشیدن بعدش فقط؟ سیگاری دائم نیستم..فقط بعد مصرف ... ممنون میشم. یه مدت هست ایجوری شدم ..خالی شدن قلب ..موقع خواب ضربان شدید بعضی شبها...
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام به این حالت ضربان نا به جا گفته میشه که در افراد سالم هم دیده میشه اگر دفعات اون زباد شد باید اکو و هولتر نوار قلب انجام شود، لزوما به معنای ضیف شدن قلب نمی‌باشد
  • تصویر کاربر میثاق شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    احساس خالی شدن قلب داشتم یه مدت که با عرقیات و دمنوش زعفران بهتر شدم ..تا دیشب که ضربان داشتم و قلبم خالی شد بعدش ضربان شدید قلب گرفتم که سرد شدن و لرز کردن همراه بود .با زیر زبونی اروم شد.. ولی هنوز یه کم درد و حرکت در سمت چپم احساس میسه راهنمایی کنید ...نیاز به نوار و اکو هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام به این حالت ضربان نا به جا گفته میشه که در افراد سالم هم دیده میشه اگر دفعات اون زباد شد باید اکو و هولتر نوار قلب انجام بشه
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من دختری ۲۲ ساله هستم و خیلی استرسی ام بعضی موقع ها که استرسم شدید تره احساس میکنم قلبم یه ضربان اضافه میزنه و این حالت چند بار تکرار میشه ولی وقتی استرس ندارم این حالت رو ندارم و ضربان قلب اضافی هم احساس نمیکنم ممکنه مشکل قلبی داشته باشم ؟
    1. تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      و زمانی که این حالت برام پیش میاد حس میکنم تو قفسه سینه ام قلبم یک ضربان محکم میزنه و حالت دلشوره بهم دست میده و چند بار تکرار میشه. مثلا دیروز یک موقعیت استرس زا برام پیش اومد و بعد از اون در طول روز ۵ یا ۶ بار احساس کردم قلبم یک ضربان محکم زد همین موضوع به من استرس بیشتری داد.
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام به این حالت ضربان نا به جا گفته میشه که در افراد سالم هم دیده میشه اگر دفعات اون زباد شد باید اکو و هولتر نوار قلب انجام بشه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسنی چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    بعضا در طول روز هنگام دقت به ضربانهای قلبم ، متوجه یک ضربان نابجا می شوم که همان لحظه دچار حالت دلشوره می شوم. با گوشی پزشکی بررسی کردم و متوجه این ضربان نابجا شدم. این حالت در ساعتهای مختلفی از روز سراغم می آید و گاهی روزها اصلا ندارم. در زمانهایی که این حالت را دارم گاهی در طول یک دقیقه 3 بار تکرار می شود و گاهی هرچند دقیقه یکبار.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام به این حالت ضربان نا به جا گفته میشه که در افراد سالم هم دیده میشه اگر دفعات اون زباد شد باید اکو و هولتر نوار قلب انجام بشه
  • تصویر کاربر فرناز شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلاموعرض ادب من یه سالی میشه یاۍسه شدم گاهی اوقات دچار تپش قلب میشم معمولا هفت دقیقه ای طول میکشه در اون وقت علایم دیگه ندارم فقط مقداری گلوم سفت میشه که بعد از تپش قلب اونم خوب میشه دکتر قلب هم رفتم هم اکو هم نوار قلب تست ورزش هیچکدوم هیچی نشون نداد الان میخوام از اقای دکتر بپرسی اگه سیتی انژیو بدم چیزی رو مشخص میکنه ممنونم از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما از زمان طپش قلب نوار بگیرید
    2. تصویر کاربر فرناز چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      ممنونم از راهنماییتون دستتون درد نکنه
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      🌺🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من خانمی ۳۲ساله هستم،که امروز درناحیه زیر سینه چپم ار صبح تا شب هر چند دقیقه لرزش قلب زیاد دارم ولی‌ دردندارم به طور ناگهانی فقط امروز این طور شدم،یک روز قبل هم انگشت شصتم چند باربه صورت لرزش درمیومد،کم کاری تیروئید دارم وقرص لووتیروکسین مصرف میکنم ،لطفا راهنمایی کنید وعلتش برای چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید و آزمایش تیرویید چک شود
  • تصویر کاربر هستی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۴۲ سالمه ، یکساله موقع خواب ضربان قلبم تند تند میزنه ودرد داره و نفسم تنگ میشه سابقه بیماری قلبی ندارم هر موقع ناراحت میشم بدتر میشه صدای قلبمو می‌شنوم تند تند میزنه لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید یا هولتر نوار ببندید
  • تصویر کاربر عبا سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام يه مدت هست قلبم در طول روز دو تا تپش محكم ميزنه و حالت دلشوره بهم دست ميده لطفا راهنمايي بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام به این حالت ضربان نا به جا گفته میشه که در افراد سالم هم دیده میشه اگر دفعات اون زباد شد باید اکو و هولتر نوار قلب انجام بشه
  • تصویر کاربر نگین دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    من چندروزه خیلی ضربان قلبم تند شده
    بطوری ک احساس میکنم تو دهنمه
    اصلا ایترس ندارم اما جوریه انگار اتفاقی اغتاده
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.