وبسایت دکتر مرعشی زاده

علت تپش قلب کوبنده و ناگهانی چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

تپش قلب چیست؟

علت تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان چیست؟ تپش قلب به ‌عنوان یک آگاهی و حس کلی از ضربان قلب تعریف می‌شود که ممکن است خیلی آرام، خیلی سریع و یا نامنظم باشد. ممکن است احساس کنید که ضربان قلبتان در قفسه سینه یا کمرتان خیلی محکم، سریع یا نامنظم می‌زند. علت تپش قلب در زنان و مردان، علائم بسیار زیادی از جمله استرس‌های کوتاه‌ مدت و طولانی‌ مدت تا آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم) را شامل می‌ شود. این علائم ممکن است هشداردهنده باشند ولی همیشه نشان‌دهنده مشکل قلبی جدی نیستند.

برخی بیماران اغلب موارد، در شب و هنگامی که بر روی تخت خود دراز کشیده‌اند و هیچ موضوع دیگری حواسشان را پرت نمی‌کند، احساس می‌کنند که قلبشان برای لحظه‌ای نبض ندارد. اما در بعضی افراد به صورت ناگهانی ضربان قلب برای چند دقیقه کوتاه، بالا میرود؛ به عبارتی آنها دچار تپش قلب کوبنده خواهند شد.

علت تپش قلب چیست؟

در ادامه متن، انواع تپش قلب را توضیح خواهیم داد.

علت تپش قلب ناگهانی

در رابطه با تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان باید گفت که، تاکی کاردی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما ناگهان خیلی سریع شروع به تپیدن کند. اگر در اثر ورزش، استرس یا تب اتفاق بیفتد، معمولاً جای نگرانی نیست و نیازی به درمان ندارد. اما اگر ادامه داشته باشد، یک نوع آریتمی به نام تاکی کاردی فوق بطنی است که حتما می بایست برای درمان آن به متخصص قلب مراجعه کنید.

علت تپش قلب کوبنده

درد قلب

در رابطه با قلب معمولا سوال پرسیده می شود که علت تپش قلب در زنان و آقایان چیست؟ باید گفت که محکم زدن قلب می‌تواند به دلایل متنوعی که هیچ ارتباطی هم با قلب ندارند، اتفاق بیفتد. این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

  • انجام فعالیت بیش از حد در روز
  • استرس
  • مصرف کافئین، الکل، تنباکو یا قرص‌های رژیمی
  • تغییرات هورمونی مرتبط با دوران قاعدگی، حاملگی و یائسگی
  • فشار خون پایین
  • واکنش بدن نسبت به بعضی داروها مثل قرص‌های تیروئید، داروهای سرماخوردگی و یا داروهای آسم

✔️ تاکی‌کاردی فوق بطنی

این بیماری، ضربان قلب سریعی است که در بالای بطن‌ها (حفره‌های پایینی قلب) ایجاد می‌شود. از علائم این مشکل می توان به ضربان خیلی سریع یا نامنظم و سرگیجه اشاره کرد.

✔️ فیبریلاسیون دهلیزی

یکی از شایع‌ترین انواع آریتمی، فیبریلاسیون دهلیزی است که باعث ضربان قلب سریع و نامنظم می‌شود.

فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است که همراه با علائمی مثل تپش قلب یا تنگی نفس باشد؛ یا اینکه بیمار هیچ نوع علامتی را تجربه نکند. این نوع آریتمی یکی از علل شایع بروز سکته مغزی می باشد.

✔️ تاکی‌ کاردی بطنی

تاکی کاردی بطنی در واقع ضربان قلب سریعی که در بطن‌ ها (حفره‌های پایینی قلب) به‌وجود می‌آید. این نوع از آریتمی قلبی  ممکن است باعث از دست‌ دادن هوشیاری فرد و در بعضی مواقع حتی منجر به ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شود.

تشخیص تپش قلب کوبنده بی خطر

تپش قلب

اگر تپش قلب کوبنده تکرار شود، متخصص قلب و عروق برای بررسی علت اصلی آن، هولتر قلبی را پیشنهاد می دهد.

◾ هولتر مانیتور، دستگاهی قابل حمل است که می‌توانید آن را به‌مدت 24 تا 48 ساعت در جیب یا یک کیسه در اطراف گردن یا کمرتان حمل کنید. الکترودها قفسه سینه شما را به سیم‌های مانیتور وصل می‌کنند تا ریتم قلب شما را ثبت کند.

مانیتور پایش رویداد یا event monitor می تواند ریتم قلب را برای مدت طولانی‌تری (حدود یک ماه) ثبت ‌کند. البته در این روش بیمار هر زمان که احساس کند ضربان قلب غیر طبیعی دارد، مانیتور را فعال می‌کند.

درمان تپش قلب کوبنده

با توجه به شدت علائم و دلایل اصلی محکم زدن قلب، متخصص قلب معمولا یکی از سه روش زیر را توصیه می‌کند:

1- مراقبت‌های پیشگیرانه (برای تپش قلب خفیف)

سعی کنید سیگار کشیدن، مصرف کافئین بیش از حد و الکل را از رژیم روزانه خود حذف کنید. نفس‌کشیدن عمیق و یوگا را تمرین کنید، خواب کافی داشته‌باشید و به‌طور منظم ورزش کنید. به‌طور کلی روزانه برنامه‌های منظمی را برای رسیدگی به سلامتی‌تان داشته‌باشید.

2- مصرف دارو

پزشک ممکن است داروهای ضد آریتمی مثل بتابلاکر و یا مسدودکننده کانال کلسیم قلب را برایتان تجویز کند. هر دو این داروها سابقه خوبی دارند. در بعضی مواقع این داروها خیلی مؤثر عمل نمی‌کنند و داروهای آریتمی قوی ‌تری نیاز است تا به‌طور مستقیم بر روی کانال‌های پتاسیم و سدیم قلب تأثیر بگذارند.

3- اَبلیشین قلب

در این روش سیم‌هایی بلند قابل انعطاف (کاتتر) را از طریق رگ‌های موجود در پا وارد قلب می‌کنند تا محل ایجاد ضربان غیر طبیعی را بررسی کنند. سپس با ارسال امواج رادیویی، مسیر غیر عادی مورد نظر را از بین می برند. این روش در شرایطی بسیار مؤثر است که پزشک نوعی از آریتمی را در قسمت مشخصی از قلب (مثل تاکی‌کاردی فوق بطنی) تشخیص داده ‌است. دیگر روش‌ها شامل کاردیوورژن (شوک‌ الکتریکی به قلب که می تواند منجر به از بین رفتن نامنظمی قلب شود) و دیفیبلاتور کاشتنی (نوعی باطری است که درون قلب کار گذاشته می شود. این دستگاه می تواند نامنظمی های قلب را تشخیص داده و در صورت لزوم  با ایجاد شوک هایی، آنها را برطرف کند) می‌شود.

نقش آرامش در تپش قلب چیست؟

استرس

اگر چه تپش قلب می‌تواند بعضی مواقع نشانه مشکل بسیار جدی باشد، اما در اغلب موارد احساس ضربان قلب یا تپش قلب کوبنده، طبیعی است. بعضی مواقع تنها چیزی که بیمار نیاز دارد این است که به او اطمینان خاطر دهید که هیچ مشکلی وجود ندارد. تکنیک‌های آرامش یافتن و اطمینان از طرف پزشک در شرایطی که تپش قلب اصلا مشکل جدی نیست، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. در بیشتر مواقع، تپش قلب به‌خاطر محرک‌هایی اتفاق می‌افتد که ارتباطی با قلب ندارند و با توصیه‌های خانگی درمان می‌شوند. برای مثال، اگر زمانی‌ که مضطرب هستید و استرس دارید، افزایش ضربان قلبتان را احساس می‌کنید، تکنیک‌هایی مثل: مدیتیشن و تنفس عمیق می‌توانند به‌طور قابل توجهی تپش قلبتان را کاهش دهند.

هم‌چنین، اگر به‌خاطر مصرف بعضی محرک‌ها احساس کردید که ضربان قلبتان در قفسه سینه محکم می‌زند، کاهش مصرف محصولات حاوی تنباکو و کافئین می‌تواند شما را آرام کند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، در مورد تپش قلبتان با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که دلیل تپش قلب کوبنده شما، داروهایتان است یا دلیل دیگری دارد.   دریافت مایعات کافی و رژیم غذایی هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند. کمبود آب و سطح پایین پتاسیم می‌تواند ضربان قلب را تحریک کند. اگر قند خون پایینی دارید، مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از کربوهیدرات ها و غذاهای فرآوری‌شده می‌تواند احتمال تپش قلب را در شما افزایش دهد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من حدود 5ماهه که دچار تپش قلب ناگهانی میشم خصوصا شبها موقع خواب طوری که آرامش ندارم و گاهی احساس میکنم قلبم اصلا ضربان نداره ونمیزنه آیا امکان داره از عوارض واکسن کرونا بوده باشه یا به خاطر عونت یا تیرویید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید،هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر یاس دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من 37سال سن دارم ومدت یک هفته هست که احساس میکنم ضربان قلبم برای چند لحظه نامنظم میزنه مثلایه لحظه حس تپش قلب محکمی رو همرابااسترس یادلشوره تو قلبم حس میکنم هرچنددقیقه برای یک لحظه این اتفاق می افته خودم حس میکنم ممکنه از استرس باشه لطفاراهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام به این حالت ضربان نا به جا گفته میشه که در افراد سالم هم دیده میشه اگر دفعات اون زباد شد باید اکو و هولتر نوار قلب انجام بشه
  • تصویر کاربر پوریا دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب خدمت شما ، بنده بسیار بسیار آدم اضطرابی وعصبی هستم وخود ارضایی شدیدی دارم همیشه موقع بعد از خود ارضایی یعنی هفته ای ۵ بار تپش قلب عصبی میگیرم و بعد از خوردن موز یا شیرینی یا آب قند خوب میشم دکتر رفتم گفتن افت قند خون داری که در اثر افراط در خورد ارضایی اینور شده که با داروهای تقویتی مشکل تپش حل شد الان ۴ روزه اخیر مجددا با بی میلی خود ارضایی شدید داشتم ۳ تا ۴ بار در ۲ روز اخیر الان بعداز ۳ روز یهو حس مکث نبض دارم و حسی مثل جابجایی در وسط سینه دارم نزدیک به گلو انکار که کرمی تو وسط سینم برای یک ثانیه جابجا میشه بعد خوب میشه در طول روز ۴ باری این حس رو دارم و هیچ علائمی ندارم و بدجوربدجور ترسیدم و وحشت کردم دکتر نوار قلب گفتن هیچسنت نیست و افت قند خون و پتاسیم داری عصبی هستش چون دچار وسواس شدیده کنترل نبض دارم و پشت کامپیوتر میشینم یهو میاد سراغم و میترسم و خودمو باختم در ضمن رفلاکس و اسیدی بودن معده و نفخ هم حدود ۴ ماهه دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما آقای دکتر سوالی خدمت شما دارم. ضربان قلب من هرازگاهی تندمیشود البته اسم دارم ودارو مضرف میکنم ولی مشکلی پیش نمیومد. الا به مدت یک رو هست تندمیزنه ولی فقط با گذاشتن دست روقلبم متوجه میشم ولی استرس واضطراب خیلی دارم وکلا زندگی روز مره رامختل کرده وهمیشه احساس میکنم یه اتفاقی میخواد برام بیفته مخصوصا درمورد مریضی سال قبل هم اکو وتست ورزش انجام دادم هیچ موردی نداشتم وهمزمان فشارم هم کم وزیاد میشه آیا نگران کننده است. ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر ریحان جمعه ۲ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام .من یه مدت دوسالی هست دچار تپش قلب ناگهانی میشم،به اینصورت که در مواقعی که خم وراست میشم تپش قلب به سراغم میاد وقلبم به شدت شروع به تپیدن می‌کنه سرگیجه میگیرم ودر قفسه سینم احساس تنگی ودرد میکنم،بعد از سه چهار دقیقه آروم میشم ،اما همچنان سرم سنگینه وکم کم به حالت عادی برمی‌گردم،با توجه به اینکه اکو دادم و قلبم مشکل خاصی ندارد, 50تا55 Ef قلبم هست،ولی در سابقه خانوادگی مشکل کاردیومیوپاتی برای خواهرم داریم.لطفا بگید مشکل من ربطی به بیماری خواهرم داره یا از چیز دیگری.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش)
      سلام باید،هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر رویا شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام من سابقه نارسایی قلبی و مصرف داروی کنکور و والسارتان هستم. به شدت فرد استرسیم وقتی دکتر قلب مراجعه میکنم موقع نوار قلب تپش کوبنده میگیرم از استرسی. دکتر قرصی است علایم استرس مثل تپش کوبنده درین مواقع رو کم کنه؟ میشه بگین
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش)
      قرص کلرودیازپوکساید ۵ میلی گرم در موقع اضطراب می‌تونه کمک کننده باشه
  • تصویر کاربر Sana جمعه ۲ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۱۴ سالمه و ژیمناستیک و تکواندو کار میکنم . چند سالی که ژیمناستیک میرم حرکات رو که میزنم دچار سردرد خیلی بدی میشم ک فقط باید بشینم تا حدود ۵ دقیقه . سی تی اسکن و آزمایش هم برای این موضوع رفتم ولی خب مشکلی نبود . حالا اخیرا ک تکواندو رو شروع کردم وقتی میدوم با اینکه با سرعت کم و مسافت خیلی کمه ولی ضربان قلب شدید دارم و قفسه سینم خیلی درد میگیره. استادم گفت حتما یک دکتر برای قلبم برم شاید مشکلی باشه ک خیلی زود کم میارم . میخواستم ببینم مشکل جدیه ؟ و اینکه این سردرد میتونه به قلب هم ربط داشته باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش)
      سلام بله بهتره از نظر قلبی ارزیابی شوید
  • تصویر کاربر معصومه جمعه ۲ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من 42 سالمه
    سالی دویاسه بارتپش قلب میگیرم درروزاتقاق میافتاد حدود4یا5ساله اینجوری میشم ی دفه ضربان قلب تندشروع میشه بعدچنددقیقه حالت عادی میشداما الان یباراینجوری شدم تاخودموبرسونم به بیمارستان دوساعت توراه بودم اونجا بعدنوارقلب وبستری آمپول زدن تاآروم شدم 180تا قلبم میزد من راهم تا بیمارستان دوره اگه اینجوری شدم چیکارکنم اون موقع هم هیچ علاعمی ندارم فقط ضربان قلبم بالاست ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش)
      نوار حین طپش باید رویت‌شود
  • تصویر کاربر یونسی جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مادرم حدودا ۱-۲ماه هست که دچار تپش قلب خیلی شدیدی میشن مخصوصا در شب این اتفاق بیشتر هست و گاهی از شدت این تپش‌ها پشت سرشون هم درد میگیره.
    ایشون به علت یه اتفاقی دچار استرس زیادی شده بودن و بعد از اون حالشون بد شد و تپش قلب خیلی بالا رو تجربه میکنن. این رو هم عرض کنم که حدودا یک ماه قبل از این جریان به علت دردی که مدتی بود داشتن آنژیو قلب کرده بودن و مشخص شد که مشکلی ندارند. بعد اینکه تپش ها تکرار شد به دکترشون مراجعه کردند و تشخیص پزشکشون این بود که نوار قلبشون مشکل قلبی نشون نمیده و فشارشون خیلی بالا هست. و این حالاتشون بخاطر اضطراب هست و گذراست فقط مقدار داروهای فشارشون رو بیشتر کردند (متورال و لوزار). و براشون داروی پوکساید هم تجویز کردند. مدتی بعد این تغییرات دارویی بهتر بودن اما چند روزی هست که مجددا دچار تپش میشن گاهی در طول روز گاهی هم در خواب طوریکه وقتی تپش داشته باشن نمیتونن بخوابن.
    زمانی که این اتفاق میفته و داخل منزل فشارشون رو کنترل میکنن دستگاه فشار خون، ضربان قلبشون رو نرمال نشون میده و فقط گاهی مینیمم فشارشون ۸ میشه. میخواستم لطفا راهنماییم کنید که باید چه کار کنیم تا حالشون خوب بشه خیلی نگرانشون هستم. و اینکه آیا مشکلشون خطرناک هست؟ ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر یونسی جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مادرم حدودا ۱-۲ماه هست که دچار تپش قلب خیلی شدیدی میشن مخصوصا در شب این اتفاق بیشتر هست و گاهی از شدت این تپش‌ها پشت سرشون هم درد میگیره.
    ایشون به علت یه اتفاقی دچار استرس زیادی شده بودن و بعد از اون حالشون بد شد و تپش قلب خیلی بالا رو تجربه میکنن. این رو هم عرض کنم که حدودا یک ماه قبل از این جریان به علت دردی که مدتی بود داشتن آنژیو قلب کرده بودن و مشخص شد که مشکلی ندارند. بعد اینکه تپش ها تکرار شد به دکترشون مراجعه کردند و تشخیص پزشکشون این بود که نوار قلبشون مشکل قلبی نشون نمیده و فشارشون خیلی بالا هست. و این حالاتشون بخاطر اضطراب هست و گذراست فقط مقدار داروهای فشارشون رو بیشتر کردند (متورال و لوزار). و براشون داروی پوکساید هم تجویز کردند. مدتی بعد این تغییرات دارویی بهتر بودن اما چند روزی هست که مجددا دچار تپش میشن گاهی در طول روز گاهی هم در خواب طوریکه وقتی تپش داشته باشن نمیتونن بخوابن. میخواستم لطفا راهنماییم کنید که باید چه کار کنیم تا حالشون خوب بشه خیلی نگرانشون هستم. و اینکه آیا مشکلشون خطرناک هست؟ ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.