وبسایت دکتر مرعشی زاده

علت درد ساق پا

در این مقاله مطالعه می کنید:

درد رگهای پشت پا به چه دلیل است؟ فعالیت های روزمره، فشار زیادی به ساق پا وارد می کنند که نباید موجب درد در این ناحیه شوند. اگر در این ناحیه احساس درد کردید، ممکن است دچار مشکلاتی مانند گرفتگی پا، لخته شدن خون یا اختلالات عصبی شده باشید. درمان های پزشکی می توانند به شما کمک کنند همچنین می توانید برای کمک به رفع مشکل خود، اقداماتی را در خانه انجام دهید. در ادامه مطلب، علت درد ساق پا را توضیح خواهیم داد.

علت درد ساق پا

نقش ورزش در واریس پا

استخوانها، مفاصل و عضلات

گرفتگی عضلانی. پای شما ممکن است در حین خواب یا در طول روز دچار گرفتگی شود. این درد ساق پای شدید و ناگهانی، گاهی اوقات “اسب چارلی” نامیده می شود. هنگامی که این حالت به پا دست می دهد، به سرعت می تواند بدتر شود. وقتی که عضلات شما خسته باشند یا دچار کم آبی شده باشند، این حالت رخ می دهد. اگر شما همیشه دچار گرفتگی ساق پا می شوید، سعی کنید آب بیشتری بنوشید. در زمان گرفتگی عضلات، کشش ملایم یا ماساژ دادن می تواند به شما کمک کند. قبل از ورزش نیز، پاهای خود را کشش دهید و عضلات خود را گرم کنید.

شین اسپلینت ها. این درد را ممکن است درست در جلوی ساق پای خود احساس کنید. عضلات و گوشت لبه ی داخلی استخوان ساق پا، ممکن است ملتهب شوند، بنابراین در حین راه رفتن، دویدن و یا پریدن درد می گیرند. انجام دادن فعالیت های تکراری روی سطوح سخت می تواند منجر به این شرایط شود. 

پای خود را استراحت دهید تا احساس بهتری پیدا کنید. استفاده از یخ می تواند به شما کمک کند. همچنین در صورت تأیید پزشک، می توانید دارو هایی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و یا ناپروکسن مصرف کنید. شما می توانید این دارو ها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. اگر درد ادامه پیدا کند، ممکن است بخواهید به پزشک مراجعه کنید. سعی کنید کاری انجام ندهید که درد پا تشدید شود. زمانی که احساس بهتری پیدا کردید، چند حرکت کششی انجام دهید. سعی کنید از کفشهای راحت و حمایت کننده استفاده کنید و در صورت امکان روی سطوح سخت راه نروید.

تاندونیت. یکی از اولین علائمی که نشان می دهد دچار التهاب تاندون آشیل شده اید، درد ساق پای نزدیک به پشت پاشنه پا می باشد. تاندونیت، یک آسیب معمول است که موجب التهاب، کشیدگی یا پارگی تاندون می شود. شما ممکن است با کار بیش از حد روی ساق پا یا بالا رفتن از پله ها، به این حالت دچار شوید. برای تسکین این درد، از یخ استفاده کنید یا در صورت تأیید پزشک دارو های ضد التهابی مصرف کنید و از انجام کارهایی که موجب درد شما می شوند خودداری کنید

درد شدید ساق پا

زمانی که درد کاهش پیدا کرد، حرکات کششی انجام دهید و عضلات پای خود را تقویت کنید. اگر درد پا شدیدتر شد، ممکن است تاندون آشیل پاره شده باشد. یکی از علائم پارگی تاندون آشیل، مشکل در خم کردن پنجه ی پا به سمت پایین است. پزشک ممکن است به ناحیه ملتهب پا، دارو تزریق کند. همچنین احتمال دارد که پای شما برای ترمیم نیاز به جراحی داشته باشد.

پیچ خوردگی یا شکستگی پا

اگر مچ پای شما دچار پیچ خوردگی خفیف شده باشد، روش درمانی RICE را امتحان کنید: استراحت (Rest)، یخ (ICE)، فشار (Compression) و بالا نگه داشتن (Elevation). برای پیچ خوردگی شدیدتر یا شکستگی استخوان، از یخ استفاده کنید و فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است به آتل، گچ و یا فیزیوتراپی نیاز داشته باشید. روند بهبودی این شرایط، زمان بَر است. اما به تدریج می توانید به راحتی قبل روی پای خود راه بروید.

رگ ها و لخته های خونی

لخته خون. وقتی که خون غلیظ می شود و به هم می چسبد، ممکن است تبدیل به لخته شود. در صورتی که یکی از رگ های عمقی بدن دچار لخته شود، ترومبوز رگ عمقی (DVT) رخ می دهد. بیشتر لخته های خونی رگ عمقی، در ساق پا رخ می دهند. اگر برای مدت طولانی فعالیتی نداشته باشید، (برای مثال، در یک پرواز یا ماشین سواری طولانی مدت) احتمال وقوع این شرایط بیشتر است. همچنین، اگر وزن شما زیاد است، سیگاری هستید یا داروی خاصی مصرف می کنید، بیشتر در معرض ترومبوز رگ عمقی قرار دارید.

این احتمال وجود دارد که لخته در جریان خون شما بشکند و به شریان پا های شما برود. در این صورت، این لخته ممکن است جریان خون را مسدود کند. به این شرایط خطرناک، آمبولی ریوی گفته می شود. اگر فکر می کنید دچار لخته ی خونی شده اید، در اسرع وقت به مطب پزشک یا مرکز فوریت های پزشکی مراجعه کنید.  با دارو، جوراب های فشاری و کاهش وزن می توان به جلوگیری از انعقاد خون کمک کرد.

رگ های واریسی. ممکن است با این رگ ها آشنایی داشته باشید، زیرا ممکن است در سطح پوست شما ایجاد شوند.  این رگ ها ممکن است به شکل رگ های پیچیده، آبی تیره یا بنفش باشند و در اثر ضعیف بودن دریچه ها و دیواره های وریدی تشکیل شوند. رگ های واریسی ممکن است باعث بروز درد خفیف، به ویژه در حین ایستادن شوند. می توانید برای تسکین درد، از جوراب های فشاری استفاده کنید و در طول روز، وضعیت ایستادن و نشستن خود را تغییر دهید. اگر رگ های واریسی شما درد زیادی داشته باشند، با پزشک خود در مورد درمان های دیگر صحبت کنید.

تصویر واریس 8

نارسایی شریان های محیطی اندام های تحتانی. این شرایط می تواند زمانی رخ دهد که شریان های پاهای شما آسیب دیده باشند. هنگامی که شریان ها باریک یا مسدود شوند، ممکن است جریان خون مورد نیاز به پاها نرسد. این شرایط می تواند موجب گرفتگی ساق پا و درد به هنگام راه رفتن،  بالا رفتن از پله یا انجام سایر ورزش ها شود، زیرا عضلات خون کافی دریافت نمی کنند. استراحت می تواند به تسکین این شرایط کمک می کند.

اما اگر شریان های شما به شدت نازک یا مسدود شده باشند، درد ممکن است حتی با استراحت نیز ادامه داشته باشد و همچنین زخم ها ممکن است به خوبی بهبود پیدا نکنند. در صورت ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگارکشیدن یا چاقی بیش از حد، ممکن است بیشتر در معرض این شرایط قرار داشته باشید. این شرایط را با تغییر سبک زندگی خود اصلاح کنید:

از درمان های دیگر می توان به دارو برای کنترل کلسترول، دیابت یا فشار خون بالا اشاره کرد. برخی از افراد ممکن است برای بهبود جریان خون به پا، به عمل جراحی نیاز داشته باشند.

عصب ها

علت درد ساق پا ممکن است به عصب ها مربوط باشد.

تنگی کانال نخاعی و گرفتگی عصب سیاتیک. یکی از علل رایج تنگی کانال نخاعی، آرتروز ستون فقرات می باشد. گاهی اوقات، فتق دیسک ممکن است به ریشه های عصبی مجاور فشار وارد کند و منجر به بروز علائم سیاتیک زیر شود:

  • سوزش، درد گرفتگی پا به هنگام ایستادن یا نشستن
  • بی حسی
  • مورمور کردن
  • خستگی
  • ضعف

درد ممکن است در کمر و باسن شما شروع شود، سپس به پاهایتان کشیده شود. اغلب اوقات، استراحت می تواند به تسکین درد های پا کمک کند، اما کمکی به تسکین درد سیاتیک نمی کند. درمان ممکن است شامل استراحت به مدت چند روز و یا مصرف دارو های ضدالتهابی و مُسکن باشد. سرما و گرما می تواند به بهبود برخی از علائم کمک کند. فیزیوتراپی و ورزش های کششی نیز اغلب اوقات مفید هستند. به مرور زمان، تحرک خود را به تدریج افزایش دهید. در صورتی که درد شما بهتر نشود، پزشک شما ممکن است جراحی یا درمان های دیگری را پیشنهاد دهد.

نوروپاتی دیابتی. این شرایط، یکی از عوارض شایع دیابت می باشد. عصب ها ممکن است بر اثر سطح قند خون بالا دچار آسیب شوند. قند خون بالا می تواند باعث درد در هر دو پا، همراه با بی حسی در ساق پا شود. با پزشک خود، در مورد دارو های مناسب برای کنترل درد و کمک به کنترل سطح قند خون مشورت کنید.

دیابت

برخی علل دیگر درد پا عبارت اند از:

در ادامه متن، درد پا در سه بیماری را بررسی خواهیم کرد.

لنگش عروقی

به دردی که در اثر کاهش خونرسانی به ساق پا رخ دهد، لنگش عروقی می­گویند. این عارضه زمانی اتفاق می­افتد که یک یا چند شریان خونرسان به ساق مسدود شده، و خونرسانی به عضلات ساق کاهش یابد یا قطع شود.

لنگش عروقی

 علائم شایع این عارضه عبارتند از:

ترومبوز ورید عمقی

به بروز لخته در ورید­های عمقی، ترومبوز ورید عمقی یا به اختصار DVT می­گویند. علائم DVT بسته به محل بروز لخته و اندازه آن متغیر بوده و عبارتند از:

ترومبوز ورید عمقی

کنده شدن لخته و مهاجرت آن توسط جریان خون به ارگان­هایی مانند ریه، می­تواند مشکلاتی جدی مانند آمبولی ریه در پی داشته باشد. ترومبوز ورید عمقی همچنین ممکن است در اثر واریس ایجاد شود که نشانه اولیه آن احساس درد و خارش در ساق است. وریدهای واریسی سطحی تر بوده و نمایی شبیه به عنکبوت دارند.

سندروم کمپارتمان مزمن

افزایش فشار درون دسته ­جات عضلانی، در کمپارتمان­ های عضلانی ساق، می­تواند منجر به درد ساق و پا بشود. علائم این سندروم معمولا به شرح زیر است:

◀️ دردی که با فعالیت یا ورزش آغاز شده و با استراحت تسکین می­یابد.

◀️ بی­حسی و مورمور شدن پا

◀️ احساس ضعف در عضلات مچ پا که منجر به لنگیدن پا در حین راه رفتن می­شود.

سندروم کمپارتمان مزمن

مشکلات عروقی ساق پا عمدتا به دلیل عواملی چون ضربه، افزایش سن و وجود مشکلات زمینه ای خاصی مانند دیابت یا چاقی رخ می­دهند. پزشک می­تواند در تشخیص علت و نوع این اختلالات عروقی به شما کمک کند. درمان زود هنگام این مشکلات می­تواند در کنترل عارضه و جلوگیری از بدتر شدن درد سودمند باشد.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کیا سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام.آیا امکان تعویض و ترمیم هر دو دریچه به روش بسته وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      باید ریپورت تموی مری و سی تی آنژیو رویت شود
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      اکوی مری
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر دلفانی جمعه ۱۴ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    خانم ۴۸ساله ،کلسترول220،ldl131نیاز است دارو بخورم؟( بدون سابقه دیابت و فشارخون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۱۴ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      رژیم و ورزش فعلا کفایت میکند، تکرار آزمایش ۳ ماه بعد
  • تصویر کاربر F یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من حدود یه ماهه که درد ساق پا دارم بطوری که وقتی از خواب بیدار میشم هنوز بلند نشدم احساس سوزش داخل ساق پا دارم تو این یه ماه هم اصلا وقفه ندلشته از متخصص داخلی و اعصاب و قلب همشون رفتم فقط دکتر قلب گفت دریچه قلب گشاده،آیا میتونه از اون باشه یا علتش چی میتونه باشه؟؟؟حدود چهار سال پیش دوران بارداری هم واریس داشتم البته.ینی میتونه از اونم باشه؟؟؟لطفا ج بدین
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      دریچه ارتباط به این موضوع ندارد ولی واریس می‌تواند که عامل درد شما باشد
    2. تصویر کاربر F پنجشنبه ۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      خیلی ممنون از پاسخگویی شما..ببخشید فقط یه سوال داشتم من الان بخاطر این درد ساق پا به کدوم متخصص باید مراجعه کنم؟؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنین
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      حضورا مراجعه کنید تا واریس‌های شما ارزیابی شوند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چلو سه سالمهو سال نودو هشت پیوند دریچه ی بیولوژیک میترال سمت چپ داشتم ومشکل خاصی نداشتم حدود چند وقت پیش به خاطر بیخوابی به مدت شاید ده روزقرص لورازپام ۲ مصرف کردم وخوب میخوابیدم تا اینکه این اواخر قلبم درد مداوم داشت که مراجعه کردم دکتر نوار قلب وازمایشات خونی مربوط به قلب خوب بود ودریچه ی پیوندی مشکلی نداشت اما در اکو به من گفتن که دریچه ی سمت راست که به ششها وصل میشه رگش لب مرز گشاد شده وبایدتوصیه های پزشکی رو رعایت کنم که منجر به عمل وتعویض نشه اهل هیچ دودی نیستم اما دوران کرونا چند بار تریاک توصیه شد برا سیستم ایمنی که مصرف کردم ودیگه هیچ مصرفی نداشتم سوالم این هست ایا درد قلبم خطرناکه ومربوط به چی هست؟ تست ورزشمو هنوز سه روز دیگه وقت گرفتم. نظر شما در مورد دریچه ی سمت راستم چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش)
      با توجه به سن شما قاعدتا قبل از عمل آنژیو شده اید و هروق شما مشکلی نداشته،
  • تصویر کاربر مهران دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض احترام
    مادر من یک ماهی هست گزگز و خواب رفتگی نوک انگشتان و کف دست دارن. جدا از اون دردی در دستهاشون شروع شد و این درد کم کم به کل دست سپس به شانه ها و کل بدن کشید. یکبار هم ابراز درد در ناحیه قلب جلو و پشت بدن کردن و با مراجعه به پزشک قلب پس از اکو و نوار قلب تقاضای اسکن قلب کردن که هنوز انجام نداده‌ایم.
    ممنون میشم یه نگاهی به اکو و نوارشون بیاندازید که خوبه یا نه و بفرمایید فعلا ضرورتی برای اسکن قلب هست یا نه.(۱۰ سالیست اندکی کلسترولشون بالاست و یک ماهی هست قرص آتورواستاتین میخورن. فشارشون هم تازگی کمی بالاتر رفته و تا ۱۵ روی ۱۰.۵ میرسه که دارن روزی ۱.۵ قرص لوزارتان۲۵ میخورن. فعلا هم مسکن برای دردهاشون مصرف میکنن)
    خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام‌اکو خوبه ولی با توجه به شرح حال بهتر اسکن انجام شود
  • تصویر کاربر علی شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خانم شکستگی ساق پا داشته الان ۷۸روز از عمل میگذره ولی هنوز پایش درد میکنه فیزیوتراپی رفته فقط رو مچ پا کار کرده زانو مچ پایش هنوز سفتن علت درد سفت رگ یا مفصل پا چکار باید بکنم دردش کم نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      با متخصص ارتوپد مشورت کنید، در صورت تورم همان اندام باید سونوی داپلر انجام شود
  • تصویر کاربر رویا شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام من چند سالی هست که درد ساق پا دارم البته واریس داشتم ولی زیاد نیس ولی بیشتر پشت ساق پا درد دارم و پوستم گاهی خارش داره آزمایش رفتم چند سال پیش گفتن باید ویتامین ب بخوری ولی خوب نشدم میشه راهنماییم کنید باید چیکار کنم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام حتما باید مجدد از نظر واریس بررسی بشیو و سونوگرافی دقیق برای شما انجام بشه
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.