وبسایت دکتر مرعشی زاده

عوارض و بهترین درمان واریس عنکبوتی

در این مقاله مطالعه می کنید:

واریس عنکبوتی چیست؟ آیا فرق وریدهای واریسی با واریس عنکبوتی را می دانید؟ باید گفت که هر دوی این شرایط ممکن است ناخوشایند باشند، روی پاها تأثیر بگذارند و اغلب علائم دردناک یا ناراحت کننده ای را ایجاد کنند. همچنین هر دو به علت بیماری زمینه ای وریدی به وجود می آیند. در صورت عدم درمان، وریدهای واریسی و وریدهای عنکبوتی می توانند شما را در معرض خطر ابتلا به مشکلات جدی قرار دهند.

آیا باید از داشتن آن ها نگران باشید؟ چه گزینه های درمانی در دسترس می باشند؟ از کجا بدانید کدام روش درمان واریس برای شما مناسب است؟ در ادامه می توانید در مورد فرق وریدهای واریسی با واریس عنکبوتی و درمان های کم تهاجمی که می توانند زندگی شما را بهبود ببخشند، اطلاع پیدا کنید.

وریدهای واریسی

اگرچه وریدهای واریسی و واریس عنکبوتی هر دو نشانه بیماری زمینه ای وریدی هستند، اما از نظر اندازه، شکل ظاهری، علائم و شدت متفاوت می باشند. در ادامه، تفاوت های اصلی وریدهای واریسی با واریس عنکبوتی را توضیح می دهیم.

وریدهای واریسی

وریدهای واریسی، بزرگ، پیچ خورده و ناخوشایند هستند، که معمولاً در اندام تحتانی ایجاد می شوند. این وریدها به طور معمول آبی رنگ هستند و بر روی سطح پوست قرار دارند.

اگرچه برخی معتقدند که این وریدها از جنبه زیبایی مشکل ساز هستند، اما در واقع آن ها می توانند باعث ایجاد یک سری علائم دردناک و ناراحت کننده شوند. در صورت وجود علائم زیر بهتر است با پزشک یا متخصص ورید تماس بگیرید:

برخی اطلاع ندارند که وریدهای واریسی، از علائم، یک بیماری پیشرونده می باشند. علائمی که ممکن است در ابتدا خفیف به نظر برسند، و به مرور زمان بدتر می شوند. مشکلات وریدی مانند درد و تورم در نهایت می توانند بر تحرک و کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارند. اگر واریس درمان نشود، می تواند شما را در معرض شرایط خطرناک و گاه تهدید کننده زندگی قرار دهد.

این موارد شامل ایجاد ترومبوز ورید عمقی (DVT) و زخم های وریدی می باشد. خوشبختانه، گزینه های درمانی بسیاری برای واریس وجود دارد که می توانند علائم دردناک را از بین ببرند و خطرات ناشی از عوارض را کاهش دهند.

مشکلات واریس

واریس عنکبوتی

واریس عنکبوتی مویرگ های ریز، به قطر کمتر از 1 میلی متر می باشند (به اندازه نوک مداد) که به رنگ های آبی، قرمز یا بنفش در زیر سطح پوست ظاهر می شوند. این وریدها غالباً در اندام تحتانی و به شکل تار عنکبوت ایجاد می شوند. همچنین ممکن است آن ها را در صورت یا سایر نواحی بدن مشاهده کنید.

در رابطه با عوارض واریس عنکبوتی، باید گفت که ممکن است علامتی ایجاد نکنند، اما در بعضی موارد باعث علائم زیر شوند:

اگرچه گاهی این وریدها، بی خطر به نظر می رسند، اما در بسیاری از موارد نشانه یک بیماری زمینه ای وریدی می باشند و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

وریدهای عنکبوتی

چه عواملی باعث ایجاد وریدهای واریسی و واریس عنکبوتی می شوند؟

وریدهای واریسی و واریس عنکبوتی هر دو نشانه یک بیماری زمینه ای وریدی یا نارسایی وریدی می باشند. این حالت زمانی که دریچه های ریز ورید، تحت فشار قرار گرفته و در نهایت آسیب می بینند، رخ می دهد. اغلب، مشکلات وریدی در اندام تحتانی -ساق پا، مچ پا و پا- ایجاد می شوند. اما آسیب می تواند در نواحی دیگر بدن نیز ایجاد شود.

اگر دریچه های ورید قادر به بازگرداندن خون، به طور موثر به قلب نباشند، خون شروع به جمع شدن می کند. این امر می تواند منجر به تشکیل وریدهای واریسی و وریدهای عنکبوتی شود.

برخی عوامل خطر برای تشکیل وریدهای واریسی و وریدهای عنکبوتی عبارتند از:

ژنتیک: اگر یکی از نزدیکان شما دارای وریدهای واریسی باشد، احتمال ابتلا به آن ها در شما بیشتر است.

سن: اگرچه هر فردی در هر سنی ممکن است به تشکیل وریدهای واریسی و وریدهای عنکبوتی مبتلا شود، اما با افزایش سن شیوع آن بیشتر می گردد.

ارتباط با جنسیت: زنان بیش از مردان به نارسایی وریدی مبتلا می شوند.

بارداری: به دلیل تغییر هورمون ها و افزایش جریان خون، زنان باردار اغلب از واریس رنج می برند.

شاخص توده بدن (BMI): چاقی یا  اضافه وزن در افراد،  آن ها را بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات وریدی می کند.

سطح فعالیت: عدم فعالیت می تواند منجر به تضعیف گردش خون و ایجاد نارسایی وریدی شود.

سایر بیماری های زمینه ای: فشار خون بالا و دیابت کنترل نشده می توانند بر روی سلامت وریدها تأثیر داشته باشند.

زمان ایستادن یا نشستن: اگر شغلی دارید که به ایستادن یا نشستن طولانی مدت احتیاج دارد، خطر ابتلا به وریدهای واریسی و وریدهای عنکبوتی در شما بیشتر است.

چگونه وریدهای واریسی و واریس عنکبوتی را می توان بهبود بخشید؟

اگر از علائم وریدهای واریسی و وریدهای عنکبوتی رنج می برید، می توانید دردتان را تسکین دهید. اگرچه نمی توانید ژنتیک خود را کنترل کنید، اما بهتر است برخی تغییرات در سبک زندگی خود اعمال کنید.

ما به طور کلی موارد زیر را توصیه می کنیم:

متخصص واریس

درمان واریس عنکبوتی

روش های درمانی کم تهاجمی بسیاری، به صورت سرپایی و در کلینیک واریس انجام می شوند که شامل موارد زیر می باشند:

  • درمان واریس با لیزر (داخل وریدی (EVLT))
  • کلاری وین
  • درمان وریدی واریتنا
  • اسکلروتراپی با هدایت سونوگرافی
  • اسکلروتراپی بصری
  • VenaSeal

این درمان های وریدی به صورت سرپایی انجام می شوند و فقط 15 تا 30 دقیقه طول می کشد. پس از آن، می توانید به بیشتر فعالیت های عادی خود بازگردید. برخی وریدها ممکن است به درمان های متعددی نیاز داشته باشند.

دکتر آرمین مرعشی زاده متخصص قلب و عروق در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرش جمعه ۱۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقتتون بخیر
    ببخشید مادر من ۴۹ سالشونه و نتیجه سونوگرافی واریسشون رو خدمتتون پیوست کردم دکترشون گفتن که بایستی
    اسکلروتراپی برای وریدهای سطحی
    و عمل باز (با برشهای یک سانتی ) برای پرفوراتورها انجام بشه خواستم نظر شما رو هم بدونم آیا بدون عمل و درمان خانگی میشه خوب بشه این واریس یا نه بایستی حتما عمل بشن
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۱۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام این سونوگرافی خیلی دقیق نیست، با این سونوگرافی جراحی را صلاح نمی‌دانم، توصیه می‌کنم حضوری مراجعه کنید و سونوی دقیق انجام شود و بر اساس آن راهکار درمانی مناسب پیشنهاد خواهد شد
  • تصویر کاربر هلما جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من 58ساله هستم مدت 28سال پشت زانوهایم دچار
    واربیس شده در د هم نداره آیا درمانی برای من جواب میده بعداز این زمانی که گذشته؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام بله هیچ وقت دیر نیست و اگر درمان نکنید بیماری پیشرفت خواهد کرد
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.