وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا فشار خون 14 خطرناک است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

فشار خون بالا زمانی اتفاق می افتد که خون شما با فشار بالاتر از حد نرمال، در عروق حرکت کند. این فشار، بستگی به این دارد که میزان مقاومت رگ های خونی و سختی کار قلب چقدر است. فشار خون بالا می تواند منجر به عوارض جدی برای سلامتی شود. مشکلاتی مثل بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و یا بیماری های کلیوی، از عوارض جدی این بیماری محسوب می شوند. 

فشار خون بالا

مرحله ی اول فشار خون بالا

اولین مرحله از چهار مرحله ی فشار خون بالا، به عنوان مرحله ی «طبیعی» شناخته می شود. در این مرحله، فشار خون سیستولی فرد (حداکثر فشار خون)، کمتر از 130 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی او (حداقل فشار خون)، کمتر از 80 میلی متر جیوه است. این مرحله از فشار خون بالا، «فشار خون طبیعی» محسوب می شود و فرد نیاز به درمان ندارد. البته شما باید همیشه فشار خون خود را کنترل کنید.

مرحله ی دوم فشار خون بالا

در این مرحله فشار خون سیستولی بین 130 تا 139 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است. همان طور که از نام آن پیداست، این مرحله در واقع مرحله ی قبل از فشار خون بالا می باشد. به عبارت دیگر مرحله‌ ی دوم فشار خون، یک علامت هشدار دهنده است که نشان می ‌دهد شما ممکن است در آینده به فشار خون بالا مبتلا شوید. اما هنوز هم فرصتی برای پیشگیری از آن دارید!

در مرحله ی دوم فشار خون بالا، به میزان کمی در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته ی مغزی قرار دارید. اما با این وجود، برای این سطح از فشار خون دارویی تجویز نمی شود، زیرا این مسأله که مصرف دارو تأثیری در پیشگیری از سکته مغزی یا بیماری های قلبی دارد، اثبات نشده است. اما فردی که در این مرحله از فشار خون بالا قرار دارد، می تواند با تغییر در سبک زندگی از ابتلا به فشار خون بالا جلوگیری کند. 

تغییر در سبک زندگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

مرحله ی سوم فشار خون بالا

در این مرحله از فشار خون که به اصطلاح «مرحله ی 1» نامیده می شود، فشار خون سیستولی بین 140 تا 159 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی بین 90 تا 99 میلی متر جیوه است. فردی با این مرحله از فشار خون، در معرض خطر انواع عوارض جدی قرار دارد.

در این مرحله توصیه می شود تا افراد، علاوه بر رژیم غذایی و تغییر در سبک زندگی، دارو هم مصرف کنند. مصرف این داروها خطر بیمای های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. داروهایی که برای این مرحله از فشار خون تجویز می شوند عبارتند از:

◀️ مهار کننده های ACE

◀️ مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین

◀️ مسدود کننده های بتا

◀️ دیورتیک های تیازید

◀️ مسدود کننده های کانال کلسیم

مرحله ی چهارم فشار خون بالا

این مرحله از فشار خون بالا با نام «مرحله ی 2» شناخته می شود. در این مرحله، فشار خون سیستولی 160 میلی متر جیوه و بالاتر، و فشار خون دیاستولی 100 میلی متر جیوه و بالاتر از آن می باشد. فردی که در این مرحله قرار دارد، دارای فشار خون بسیار بالا است. به همین دلیل برای کاهش فشار خون در این افراد، معمولاً دو نوع دارو تجویز می شود.

افرادی با این سطح از فشار خون، در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب قرار دارند. این بیماری یکی از علت های اصلی حمله ی قلبی و سکته ی مغزی است. شما باید به طور مرتب، فشار خون خود را چک کنید و پرهیز غذایی داشته باشید. همچنین، شما باید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش، سبک زندگی خود را تغییر دهید.

فشار خون 14

فشار خون بالایی 14 در گروه هایپرتنشن (فشار خون بالا) درجه 2 قرار می گیرد. این گونه از هایپرتنشن جدی، با فشار خون سیستولیک (بالایی) بیشتر از 14 سانتی متر جیوه، یا فشار خون دیاستولیک (پایینی) بالاتر از 9 سانتی متر جیوه تعریف می شود.

مبتلایان به فشار خون 14 و بالاتر (هایپرتنشن درجه 2)، به میزان بیشتری در خطر ابتلا به بیماری های کرونری قلب قرار دارند، که موارد جدی تر می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود. بنابراین، بهتر است به طور منظم فشار خون خود را تحت نظر داشته باشید و یک برنامه ی کامل برای بهبود وضع فشار خون خود را به طور دقیق در دستور کار قرار دهید.

فشارخون در شب

فشار خون 14 روی 9

فشار خون 14 روی 9 سانتی متر جیوه (140 روی 90 میلی متر جیوه) یا بالاتر به این معناست که شما در مرحله یا سطح 2 فشار خون بالا قرار دارید. برای کنترل این مشکل شما باید:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • به طور مرتب به پزشک مراجعه کرده و فشار خون خود را چک کنید.
  • طبق دستور پزشک، دارو مصرف کنید.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ناهید یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام
    هولتر بستم اعصابم را خورد کرده بود آیا ممکن است فشار را اشتباه نشان بده
    و درضمن اون روز تحرک زیاد داشتم آیا فشار خون دارم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید جواب هولتر رویت بشه
  • تصویر کاربر فرناز یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید وزنم۱۱۵سنم۵۳مدتی است ک فشارم بالا ۱۶روی۱۰۰شده چکار باید بکنم فعلا سر خود لوزارتن میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر سحر چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ۴۳ سال دارم یک هفته است فشار خونم متغیر از ۱۵ روی ۹تا ۱۳ روی ۸ یا۹ متغیر است البته دچار فشار روحی وعصبی بودم به نظر شما موقتی است یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید،هولتر فشار خون ببندید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید
    یکی دو روز قبل فشار خون را کنترل کردم دکتر گفت ۱۴.۹است وچون قبلا چربی بالا وقند خون بالا داشتم و یه ماه میشه که آزمایش داده ام که چربی وقند خونم به حد نرمال بر گشته بود و دکتر گفت فشار خون بالای شما ممکنه که چربی وقند خون شما دوباره بالا آمده باشه باید دوباره آزمایش چربی وخون بدی بنظر شما این فشار خون بالا بخاط چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اید یا خیر
  • تصویر کاربر راهی یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر ..من باردار هستم در هفته ۳۲ هستم ..بخاطر اینکه یکی از شریان های رحمی کار کرد کندی داشت دکتر بهم اسپرین شبی دو عدد دادند ..در طول روز هم مکمل مولتی ویتامین و کلسیم و اهن و ویتامین دسه میخورم ..فشارم هم بالا رفته قرص میتل دوپا میخورم ..ولی فشارم ۱۵ یا ۱۴ روی ده هستش ..ایا اسپرین باعث این فشار خون شده است یا نه ..و اینکه توصیه شما چیست
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر ارتباطی به آسپرین نداره
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      دور متیل دوپا را افزایش بدید حداکثر ۴ عدد در روز مجاز هستید مصرف کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زینب یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام. ماه آخر بارداریم فشار بالا رفت و زودتر زایمان کردم. حالا بچم دوماهه هست ولی هنوز فشارم بالاست مثلا 103 روی 10، باید چیکار کنم، شبی یک قرص متیل دو پا هم میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      قرص شما باید عوض‌بشه
  • تصویر کاربر شیرین یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من خانمی۴۳ساله روز هشتم شروع عوارض کرونا هستم.۱۵ساله دچار فشارمون بالا هستم که با دارو کنترل است.صبح ها نصف لوزارتان اچ وصبح وشب پروپرانول ۱۰ میخورم .از دیروز دچار چشم درد وسردردشدید شدم..فشارم تا امروز متعادل بود ..اما الان فشارم ۱۵روی۱۱.۵بود..نصف قرص لوزارتان اچ خوردم با نصف لیموترش ..فشارم ۱۴٫۸روی۸/۵ شد..سردردم خوب نشده ..الان باید چی کار کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لوزارتان اچ را یک عدد صبح و یک عدد شب بخورید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.