وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا فشار خون 14 خطرناک است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

فشار خون بالا زمانی اتفاق می افتد که خون شما با فشار بالاتر از حد نرمال، در عروق حرکت کند. این فشار، بستگی به این دارد که میزان مقاومت رگ های خونی و سختی کار قلب چقدر است. فشار خون بالا می تواند منجر به عوارض جدی برای سلامتی شود. مشکلاتی مثل بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و یا بیماری های کلیوی، از عوارض جدی این بیماری محسوب می شوند. 

فشار خون بالا

مرحله ی اول فشار خون بالا

اولین مرحله از چهار مرحله ی فشار خون بالا، به عنوان مرحله ی «طبیعی» شناخته می شود. در این مرحله، فشار خون سیستولی فرد (حداکثر فشار خون)، کمتر از 130 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی او (حداقل فشار خون)، کمتر از 80 میلی متر جیوه است. این مرحله از فشار خون بالا، «فشار خون طبیعی» محسوب می شود و فرد نیاز به درمان ندارد. البته شما باید همیشه فشار خون خود را کنترل کنید.

مرحله ی دوم فشار خون بالا

در این مرحله فشار خون سیستولی بین 130 تا 139 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است. همان طور که از نام آن پیداست، این مرحله در واقع مرحله ی قبل از فشار خون بالا می باشد. به عبارت دیگر مرحله‌ ی دوم فشار خون، یک علامت هشدار دهنده است که نشان می ‌دهد شما ممکن است در آینده به فشار خون بالا مبتلا شوید. اما هنوز هم فرصتی برای پیشگیری از آن دارید!

در مرحله ی دوم فشار خون بالا، به میزان کمی در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته ی مغزی قرار دارید. اما با این وجود، برای این سطح از فشار خون دارویی تجویز نمی شود، زیرا این مسأله که مصرف دارو تأثیری در پیشگیری از سکته مغزی یا بیماری های قلبی دارد، اثبات نشده است. اما فردی که در این مرحله از فشار خون بالا قرار دارد، می تواند با تغییر در سبک زندگی از ابتلا به فشار خون بالا جلوگیری کند. 

تغییر در سبک زندگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

مرحله ی سوم فشار خون بالا

در این مرحله از فشار خون که به اصطلاح «مرحله ی 1» نامیده می شود، فشار خون سیستولی بین 140 تا 159 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی بین 90 تا 99 میلی متر جیوه است. فردی با این مرحله از فشار خون، در معرض خطر انواع عوارض جدی قرار دارد.

در این مرحله توصیه می شود تا افراد، علاوه بر رژیم غذایی و تغییر در سبک زندگی، دارو هم مصرف کنند. مصرف این داروها خطر بیمای های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. داروهایی که برای این مرحله از فشار خون تجویز می شوند عبارتند از:

◀️ مهار کننده های ACE

◀️ مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین

◀️ مسدود کننده های بتا

◀️ دیورتیک های تیازید

◀️ مسدود کننده های کانال کلسیم

مرحله ی چهارم فشار خون بالا

این مرحله از فشار خون بالا با نام «مرحله ی 2» شناخته می شود. در این مرحله، فشار خون سیستولی 160 میلی متر جیوه و بالاتر، و فشار خون دیاستولی 100 میلی متر جیوه و بالاتر از آن می باشد. فردی که در این مرحله قرار دارد، دارای فشار خون بسیار بالا است. به همین دلیل برای کاهش فشار خون در این افراد، معمولاً دو نوع دارو تجویز می شود.

افرادی با این سطح از فشار خون، در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب قرار دارند. این بیماری یکی از علت های اصلی حمله ی قلبی و سکته ی مغزی است. شما باید به طور مرتب، فشار خون خود را چک کنید و پرهیز غذایی داشته باشید. همچنین، شما باید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش، سبک زندگی خود را تغییر دهید.

فشار خون 14

فشار خون بالایی 14 در گروه هایپرتنشن (فشار خون بالا) درجه 2 قرار می گیرد. این گونه از هایپرتنشن جدی، با فشار خون سیستولیک (بالایی) بیشتر از 14 سانتی متر جیوه، یا فشار خون دیاستولیک (پایینی) بالاتر از 9 سانتی متر جیوه تعریف می شود.

مبتلایان به فشار خون 14 و بالاتر (هایپرتنشن درجه 2)، به میزان بیشتری در خطر ابتلا به بیماری های کرونری قلب قرار دارند، که موارد جدی تر می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود. بنابراین، بهتر است به طور منظم فشار خون خود را تحت نظر داشته باشید و یک برنامه ی کامل برای بهبود وضع فشار خون خود را به طور دقیق در دستور کار قرار دهید.

فشارخون در شب

فشار خون 14 روی 9

فشار خون 14 روی 9 سانتی متر جیوه (140 روی 90 میلی متر جیوه) یا بالاتر به این معناست که شما در مرحله یا سطح 2 فشار خون بالا قرار دارید. برای کنترل این مشکل شما باید:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • به طور مرتب به پزشک مراجعه کرده و فشار خون خود را چک کنید.
  • طبق دستور پزشک، دارو مصرف کنید.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر طاها دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باعرض سلام مادر بنده 50ساله هستن و یکسال هست سرگیجه دارند وبه دکتر مراجعه کردم گفتند فشار شون بالا هستش و داروی تریا مترن اچ دادن در حالی که برای سرگیجه هم بتاهیستین دادند سوال من اینه که این داروی فشار شنیدم سرگیجه میاره الان که مادرم سرگیجه دارند اشکالی نداره استفاده کنه با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خیر دارپی فشار سرگیجه نمی‌آورد
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      *داروی
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علیزاد دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام استفاده همزمان داروی سوستاک و سوالتان و کنکور مشکلی ایجاد نمیکنه؟ فشار خون دارم و تحت نظر دکتر قلب هستم .مشکل قلب ندارم اما آنژیو کردم نتیجه باریک بودن عروق هست.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.ضمنا سوزش رگهای دست و بازو و قفسه سینه دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خیر مشکلی نیست
  • تصویر کاربر الناز شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من فشارم همیشه ۱۰ رو ۷ همیشه یا ۱۱ رو ۸
    اما وقتی استرس یهویی میگیرم میره رو ۱۴ رو ۹ اینا زیر زبونی میزارم خودمممم
    الان فشارم ۱۱ رو ۹ اما سردرد بدی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام این تغییرات فشار طبیعی هست
  • تصویر کاربر سلدا شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مادرم ۲روز تو بیمارستان به خاطر فشارخون بالا بستری شد سنشم ۴۶ سالس بعد دکتر چنتا دارو داده و الان میگه استخوان پاهاش درد میکنه ایا میتونه به خاطر دارو ها باشه؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر کاظم شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من فشار خونم ۱۴ رو ۱۰ هستش و همیشه سر درد دارم ایا فشار خونم بالاست
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      ببه فشار ۱۴۰/۱۰۰ نرمال نیست
  • تصویر کاربر Nana شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام میخواستم بدونم ایا فشار خون ۱۴ روی ۷ برای افرادی با سن ۱۷،۱۸ بالاست یا ن؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      بله نرمال نیست
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب، مادرم دچارآلزایمرشدندوداروهای الزیکسا۱۰ وهالوپریدول وآسپرین و متورال وآتورواستاتین۱۰ ولوزال ۲۵ و امگا۳،۶،۹مصرف می کنندجدیدا فشارشون بالا میره ودراثرفشاربالا هزیان میگویند وپریشان می شوندمی خواستم بدونم گاهی اوقات مخصوصا درشب فشارشون ۱۵روی ۸ و یا ۱۴ روی ۸ میشه این حالت نشانه چیست؟ آیاخطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      فشار ۱۴-۱۵ منجر به هذیان گویی نمی‌شود با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید
  • تصویر کاربر آیناز دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من دختری 16 ساله هستم و فشارم همیشه بالاس تا الان پایین ترین فشارم 13 شده و امروز هم بالای 15 شده بود و یه بار هم که برای سرماخوردگیم به دکتر عمومی رفته بودیم جریان فشارم رو هم که گفتیم گفتن که حتما درست اندازه گیری نشده و ایشون هم همون لحظه اندازه گیری کردن و 14 شد و گفتن که به یه دکتر قلب بریم ولی من چون امتحانات ترم دارم گفتم که به هفته بعد بریم که بتونم به امتحاناتم برسم و اکثرا فشارم رو 14 و 15 باشه هیچ علائمی ندارم ولی یکم هم بالای 15 باشه سردرد شدید میگیرم این از چی میتونه باشه و اینکه BMI من 28 هستش می‌تونه از وزنم باشه؟ و اینکه من خیلی وقتا احساس میکنم که یهو تپش قلبم زیاد تر شده حتی وقتایی که در حال استراحتم و اینجوریه که به راحتی تپش های قلبم رو احساس میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من خانم۵۸ ساله هستم که حدود ۱۰ ساله فشارم وقتی از ۱۳ می‌خواهد بالاتر بره تو ناحیه سرشانه ها وگردن وکل سرم درد میگیره وبا بالاتر رفتن فشار درد اوج میگیره تا نهایتا به استفراغ مجدد میرسه وتا دو یا سه روز طول میکشه وحتی با رژیم غذایی وقرص فشار هم کنترل نشده لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      بهتره هولتر فشار خون ببندید تا میزان فشار خون شما ارزیابی شود
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مدتی باناراحتی گوارشی تهوع وسردردبه پزشک مراجعه بلافاصله باگرفتن فشارخون وقرص زیرزبانی علائم رفع میشودنهایتاقرص لوزارتان اچ ومعمولی تجویزامافشارپایین نم آمدواخیراوالزومیکس گاها کپتوپریل میخورم تاحدودی فشارکنترل شده اما صدای وزوز وسوت درگوشهاخیلی آزارم میده چکاربایدبکنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      مصرف همزمان کاپتوپریل و والزومیکس برای طولانی مدت ممنون می‌باشد، باید داروها بر اساس معاینه تنظیم شود
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.