وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا فشار خون 14 خطرناک است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

فشار خون بالا زمانی اتفاق می افتد که خون شما با فشار بالاتر از حد نرمال، در عروق حرکت کند. این فشار، بستگی به این دارد که میزان مقاومت رگ های خونی و سختی کار قلب چقدر است. فشار خون بالا می تواند منجر به عوارض جدی برای سلامتی شود. مشکلاتی مثل بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و یا بیماری های کلیوی، از عوارض جدی این بیماری محسوب می شوند. 

فشار خون بالا

مرحله ی اول فشار خون بالا

اولین مرحله از چهار مرحله ی فشار خون بالا، به عنوان مرحله ی «طبیعی» شناخته می شود. در این مرحله، فشار خون سیستولی فرد (حداکثر فشار خون)، کمتر از 130 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی او (حداقل فشار خون)، کمتر از 80 میلی متر جیوه است. این مرحله از فشار خون بالا، «فشار خون طبیعی» محسوب می شود و فرد نیاز به درمان ندارد. البته شما باید همیشه فشار خون خود را کنترل کنید.

مرحله ی دوم فشار خون بالا

در این مرحله فشار خون سیستولی بین 130 تا 139 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است. همان طور که از نام آن پیداست، این مرحله در واقع مرحله ی قبل از فشار خون بالا می باشد. به عبارت دیگر مرحله‌ ی دوم فشار خون، یک علامت هشدار دهنده است که نشان می ‌دهد شما ممکن است در آینده به فشار خون بالا مبتلا شوید. اما هنوز هم فرصتی برای پیشگیری از آن دارید!

در مرحله ی دوم فشار خون بالا، به میزان کمی در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته ی مغزی قرار دارید. اما با این وجود، برای این سطح از فشار خون دارویی تجویز نمی شود، زیرا این مسأله که مصرف دارو تأثیری در پیشگیری از سکته مغزی یا بیماری های قلبی دارد، اثبات نشده است. اما فردی که در این مرحله از فشار خون بالا قرار دارد، می تواند با تغییر در سبک زندگی از ابتلا به فشار خون بالا جلوگیری کند. 

تغییر در سبک زندگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

مرحله ی سوم فشار خون بالا

در این مرحله از فشار خون که به اصطلاح «مرحله ی 1» نامیده می شود، فشار خون سیستولی بین 140 تا 159 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی بین 90 تا 99 میلی متر جیوه است. فردی با این مرحله از فشار خون، در معرض خطر انواع عوارض جدی قرار دارد.

در این مرحله توصیه می شود تا افراد، علاوه بر رژیم غذایی و تغییر در سبک زندگی، دارو هم مصرف کنند. مصرف این داروها خطر بیمای های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. داروهایی که برای این مرحله از فشار خون تجویز می شوند عبارتند از:

◀️ مهار کننده های ACE

◀️ مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین

◀️ مسدود کننده های بتا

◀️ دیورتیک های تیازید

◀️ مسدود کننده های کانال کلسیم

مرحله ی چهارم فشار خون بالا

این مرحله از فشار خون بالا با نام «مرحله ی 2» شناخته می شود. در این مرحله، فشار خون سیستولی 160 میلی متر جیوه و بالاتر، و فشار خون دیاستولی 100 میلی متر جیوه و بالاتر از آن می باشد. فردی که در این مرحله قرار دارد، دارای فشار خون بسیار بالا است. به همین دلیل برای کاهش فشار خون در این افراد، معمولاً دو نوع دارو تجویز می شود.

افرادی با این سطح از فشار خون، در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب قرار دارند. این بیماری یکی از علت های اصلی حمله ی قلبی و سکته ی مغزی است. شما باید به طور مرتب، فشار خون خود را چک کنید و پرهیز غذایی داشته باشید. همچنین، شما باید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش، سبک زندگی خود را تغییر دهید.

فشار خون 14

فشار خون بالایی 14 در گروه هایپرتنشن (فشار خون بالا) درجه 2 قرار می گیرد. این گونه از هایپرتنشن جدی، با فشار خون سیستولیک (بالایی) بیشتر از 14 سانتی متر جیوه، یا فشار خون دیاستولیک (پایینی) بالاتر از 9 سانتی متر جیوه تعریف می شود.

مبتلایان به فشار خون 14 و بالاتر (هایپرتنشن درجه 2)، به میزان بیشتری در خطر ابتلا به بیماری های کرونری قلب قرار دارند، که موارد جدی تر می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود. بنابراین، بهتر است به طور منظم فشار خون خود را تحت نظر داشته باشید و یک برنامه ی کامل برای بهبود وضع فشار خون خود را به طور دقیق در دستور کار قرار دهید.

فشارخون در شب

فشار خون 14 روی 9

فشار خون 14 روی 9 سانتی متر جیوه (140 روی 90 میلی متر جیوه) یا بالاتر به این معناست که شما در مرحله یا سطح 2 فشار خون بالا قرار دارید. برای کنترل این مشکل شما باید:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • به طور مرتب به پزشک مراجعه کرده و فشار خون خود را چک کنید.
  • طبق دستور پزشک، دارو مصرف کنید.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیزاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    فشار خون من ۱۴ روی ۹ میاد
    خطرناک هست چه کار باید بکنم در ضمن من پارسال بالن زده ام و روزی یک نخ سیگار در روز بکشم اشکال دارد ۳ سوال کرده ام لطف کنید جواب بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر پیمان شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکترمن فشارم معمولا۱۴ روی ۹ است.وسن من هم ۳۶ وقدم ۱۸۵ هستش وشغلم پای کامپیوتره ایا فشارخونم بالاست یا نرماله واگربالاست نیاز به درمان دارم یا نه .وراهای پیشگری.ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)
      بالا هست باید هولتر فشار ببندید
  • تصویر کاربر ریحانه شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من خانومی ۳۲ ساله هستم همیشه فشارم ۱۰ روی ۶ هست اکثر مواقع . اما یه موقع هایی احساس میکنم سرم داغ میشه فشارمو که میگیرم ۱۴ روی ۱۰ نشون میده البته برای چند ثانیه بعدش میاد روی ۱۲ خیلی نگرانم آیا خطرناکه؟؟؟؟اینم بگم نسبت به فشار خون دچار وسواس فکری هستم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)
      در استرس به صورت طبیعی فشار بالا میرود
  • تصویر کاربر لطفی شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ۷۳ سال دارم ۱۱ماه قبل آنژیو شدم داخل دوتا از رگهام هر کدام یک استند گذاشتند.قرص رزواستادین ۴۰ دوتا در روز و تیگاکرلور ۹۰هو دوتا درروزمصرف میکنم.قبلا فشارم زیر ۱۲و۸ بوده چند روزی است فشارم بالای۱۳ وزیر ۸ میباشد آیا نیاز به دارو هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)
      اگر به ۱۴۰ یا بالاتر رسید باید داروها مجدد ارزیابی شود
  • تصویر کاربر عارف سه شنبه ۲۴ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من سال ۹۸سه تا رگهای قلبم فنر گذاشتن ۲سال بعد قفسه سینم درد می‌گرفت همون دکتر خواست دوباره آنژیو کنه نشد عمل قلب باز انجام دادم یعنی بنده الان حدود ۱۸ماهه عمل کردم و الان گاه گاهی قلبم و قفسه سینم درد میکنه یک دکتر میگه باید بالون بزنم یه دکتر دیگه میگه نه حرف کدومشون درسه آیا بالون بزنم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۴ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سلام فیلم آنژیو آخر باید رویت شود
  • تصویر کاربر بهناز جمعه ۲۵ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۴۸ سالمه باوزن ۸۰ کیلو که مدتها فشار خونمون ۱۴ روی ۹‌‌ بوده و البته میگرن هم دارم که فقط با ژلوفن خوب میشم دکتر گفتن که فشار خون ارثی بالا دارم و قرص سینو میکس و متورال دادن و گفتن که اکو ونوار قلبم سالم هست و مشکلی نداره حالا من فقط قرص متورال رو نصف صبح ونصب شب میخورم فشارم ۱۲ یا ۱۳ روی ۸ هست ایا میشه همین قرص متورال رو ادامه بدم وقرص فشار دیگه ای نخورم البته با متورال میگرن هم خیلی کم شده. و فشارم هم تنظیم شده ولی اصلا قرص سینو میکس رو نخوردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      قرص فشار باید مادام‌العمر مصرف شود، اگر با متورال فشار‌ها کنترل هست فعلا فقط همین دارو را ادامه دهید
  • تصویر کاربر فرجی سه شنبه ۸ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من بیمار دیالیزی هستم الان ۳سال و۳ماه دارم دیالیز میشم ۲۵ ساله هستم میخوام پیوند کلیه انجام بدم جناب دکتر دیالیز بر قلب تاثیر میگذارد درضمن خیلی رعایت میکنم مایعات کم میخورم فشارخون وقند خون هم ندارم مشکلی که باعث شد کلیه ام از کار بیفتد تنگی حالب بود
    ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۸ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      اگر فشار و قند ندارید نگران نباشید، البته که باید قبل از پیوند از نظر قلبی ارزیابی شوید
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۸ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام از سال گذشته فشارم که بیشتر اوقات بالا می‌رفت روی ۱۵ من دچار درد ارسمت چپ قفسه سینه شدم البته با این توَََضیح که کمی هم دیسک کمر دارم این درد ماندگار شده بیشتر آزمایشات اکو تست ورزش سالم بوده ولی،درد،سر،جاشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۸ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      شرح حال شما مطرح کننده بیماری قلبی نمی‌باشد
  • تصویر کاربر یگانه جمعه ۴ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مادرم فشارخونشون ۱۵ روی ۱۰ بود چون قرص فشارشو نخورده بود بعدازاین که خوردن دوروز گذشته امروز ۱۴ روی ۶ بوده خواستم بدون مشکل داره یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      اگر علیرغم مصرف دارو فشار بالا باشد باید ارزیابی شوند
  • تصویر کاربر علي سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مردي 45 ساله هستم قد 180 وزن 73 - رژيم غذايي متعادل و رعايت قند و چربي دارم و بصورت روتين روزانه ورزش هوازي با شدت بالا به مدت يكساعت دارم- نتيجه آزمايش خون : قند خون 74- توتال كلسترول 206- تري گليسيريد 75- ال دي ال 133- اچ دي ال 58- فشار خون معمولا 11 روي 7 - ضمنا پرولاپس خفيف دارم و هيچ مشكلي از نظر خستگي يا درد قفسه سينه ندارم - آيا نيازي به پيگيري جهت كاهش چربي خون دارم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      خیر فعلا رژیم و ورزش کفایت می‌کند
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.