وبسایت دکتر مرعشی زاده

فوم اسکلروتراپی

در این مقاله مطالعه می کنید:

اسکلروتراپی، یک روش درمانی ست که برای بهبود ظاهر رگ های واریسی، درمان رگ های واریسی پاها و تسکین علائم مربوط به واریس مانند درد، سوزش، ورم و گرفتگی استفاده می شود. هر جلسه درمانی اسکلروتراپی معمولاً 50 تا 80 درصد رگ های واریسی را از بین می برد. اگر احتمال می دهید که باردار باشید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید و در مورد بیماری های اخیر، مشکلات جسمانی، آلرژی ها  و داروهای مصرفی خود اعم از مکمل های گیاهی و آسپیرین با پزشکتان صحبت کنید.

ممکن است پزشک به شما توصیه کند چند روز قبل از اسکلروتراپی، مصرف آسپرین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مکمل های آهن یا رقیق کننده های خون را قطع کنید. قبل و بعد از اسکلروتراپی، از استعمال هرگونه لوسیون به پاهای خود خودداری کنید. زیورآلات خود را در خانه بگذارید و سعی کنید لباسهای راحت و آزاد بپوشید. ممکن است از شما خواسته شود در حین اسکلروتراپی گان بپوشید، بنابراین میتوانید یک شلوارک مناسب و راحت به همراه داشته باشید.

فوم اسکلروتراپی رگ های واریسی و عنکبوتی چیست؟

معمولاً محلول سدیم تترادسیل سولفات، مستقیماً به رگ تحت درمان تزریق می شود. فوم اسکلروتراپی، با مخلوط کردن و هم زدن سریع محلول با حجم کمی از هوا، آن را تبدیل به کف می کند. سپس، برای درمان برخی از رگهای غیرطبیعی بزرگتر که با اسکلروتراپی معمولی قابل درمان نیستند، از این محلول استفاده می شود. این روش درمانی، تحت هدایت سونوگرافی انجام می شود.

فوم اسکلروتراپی موجب اسپاسم شدید رگ می شود و بدون استفاده از محلول سدیوم تترادسیل سولفات، حجم فوم بیشتری می تواند تزریق شود. اسکلروتراپی، یک عمل کم تهاجمی است که برای درمان رگ های واریسی و عنبکوتی استفاده می شود. این رویکرد شامل تزریق یک محلول به رگ های آسیب دیده، کوچکتر شدن و در نتیجه ناپدید شدن آنها می شود.

فوم اسکلروتراپی چیست؟

آیا فوم اسکلروتراپی از روش اسکلروتراپی معمولی بهتر است؟

نتایج اولیه به دست آمده با فوم اسکلروتراپی، بسیار امیدوار کننده هستند و این روش درمانی، جایگزین احتمالی جراحی می باشد. گرچه باید تأکید کرد که فوم اسکلروتراپی، یک روش درمانی جدید است و در حال حاضر نتایج طولانی مدتی هنوز به دست نیامده است. در نتیجه نمی توان نتایج این درمان را با جراحی یا اسکلروتراپی معمولی مقایسه کرد.

آیا رگ های من برای روش اسکلروتراپی با تزریق فوم مناسب هستند؟

رگ های واریسی از جمله رگ های مجزا در پا یا رگ های صافن کوچک یا بزرگ، برای این نوع درمان مناسب هستند. اگر شما رگ های واریسی پهن و بزرگی دارید، بهتر است به جای اسکلروتراپی، تحت جراحی قرار بگیرید. همچنین، در صورتی که سابقه ی بیماری لخته شدن خون را دارید، توصیه می شود از انجام اسکلروتراپی خودداری کنید.

برخی از کاربردهای رایج اسکلروتراپی چه مواردی هستند؟

اسکلروتراپی برای بهبود ظاهر رگ های واریسی و تسکین برخی از علائم مربوط به رگ های عنکبوتی از جمله درد، سوزش، ورم و گرفتگی های شبانه استفاده می شود و اولین گزینه ی درمانی برای رگ های واریسی کوچک در پاها می باشد.

چگونه می توانم برای اسکلروتراپی آماده شوم؟

در مورد تمام داروهای مصرفی خود اعم از مکمل های گیاهی با پزشک صحبت کنید. هر گونه آلرژی، مخصوصاً حساسیت به مواد بی حسی موضوعی، بی هوشی عمومی و یا ماده حاجب را به پزشک اطلاع دهید

  • پزشک ممکن است به شما بگوید قبل از اسکلروتراپی، مصرف داروی آسپیرین، داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی یا رقیق کننده های خون را قطع کنید.
  • ممکن است از شما خواسته شود مصرف مکمل های آهن را نیز متوقف کنید. در مورد بیماری های اخیر یا مشکلات پزشکی دیگر خود با پزشک صحبت کنید.
  • اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید از پزشک خود در مورد توصیه های ایمنی برای قطع مصرف این داروها سؤال کنید.
  • قبل یا بعد از اسکلروتراپی از استعمال لوسیون به پاها خودداری کنید.
  • برنامه ریزی کنید که فردی همراه شما باشد تا بعد از اسکلروتراپی شما را به خانه برساند.
  • یک شلوارک مناسب به همراه داشته باشید تا در حین اسکلروتراپی بپوشید.

درمان با فوم اسکلروتراپی به چه صورت است؟

بسته به تعداد رگ های واریسی، شما به 2 یا 3 جلسه درمانی و گاهاً جلسات بیشتری نیاز دارید. در ابتدا، با استفاده از اسکن سونوگرافی، محل رگ اصلی سطحی که باید تحت درمان قرار بگیرد، روی پای شما مشخص می شود. سپس به ناحیه کوچکی از پوست (معمولاً در قسمت پایین ران یا وسط ساق پا) بی حسی موضعی تزریق می شود. مجدداً با هدایت اسکن سونوگرافی، یک سوزن بزرگ وارد رگ می شود و برای باز نگه داشتن سوزن، از یک محلول نمکی حاوی هپارین (عامل رقیق کننده خون) استفاده می شود.

سپس، 2 یا 3 سوزن کوچکتر (به نام سوزن  پروانه) درون رگ های واریسی قابل مشاهده در پا قرار داده می شوند. این سوزن ها نیز با محلول نمکی شست و شو داده می شوند. پای شما در سطح بالایی مانند یک نیمکت قرار داده می شود و هر بار حجم کمی از محلول فومی به سوزنها تزریق می شود. در حین انجام این روش درمانی، از شما خواسته می شود مچ پای خود را بالا و پایین کنید تا جریان خون را در رگ های عمیق خود افزایش دهید.

درمان با فوم اسکلروتراپی به چه صورت است؟

در حین تزریق فوم، ممکن است سوزش خفیفی را تجربه کنید، اما معمولاً این نوع تزریق با درد همراه نیست. مسیر فوم درون رگ، با اسکن سونوگرافی مشخص می شود و تزریق های فومی به هر سوزن، 2 یا 3 بار تکرار می شوند. زمانی که فوم کافی تزریق شد، سوزن ها خارج می شوند و تکه هایی از اسفنج، گاز یا پد فشاری روی پا قرار داده می شوند، سپس برای فشرده سازی رگ های درمان شده، از باند استفاده می شود. همچنین باید یک جوراب فشاری کشی بپوشید تا پای شما را تحت فشار قرار دهد، اما نباید به قدری تنگ باشد که پایتان تغییر رنگ دهد یا احساس درد کنید.

پس از درمان چه اتفاقی می افتد؟

شما به مدت 5 روز باید از پد های فشاری، باند و جوراب استفاده کنید. پس از این زمان، می توانید پد ها و باند را خارج کنید و سپس به مدت 7 روز، جوراب فشاری را جایگزین آن کنید. در طول این دوره ی 7 روزه، در صورت تمایل می توانید به هنگام شب و یا دوش گرفتن، جوراب را از پا خارج کنید. اگر با جوراب مشکلی ندارید و می خواهید آن را برای مدت طولانی تری بپوشید، این کار به روند بهبودی شما کمک زیادی می کند.

لطفاً در جلسه تزریق بعدی خود، جوراب را به همراه داشته باشید تا در صورت تزریق مجدد، از آن استفاده کنید. پس از درمان، باید پیاده روی زیادی داشته باشید و می توانید فعالیت های روزمره خود را بدون هیچ مشکلی انجام دهید. در صورتی که شک دارید، می توانید از پزشک خود سؤال کنید.

آیا من به تعداد جلسات درمانی بیشتری نیاز دارم؟

درمان تمام رگ های واریسی، پس از یک جلسه تزریق امکان پذیر نیست و ممکن است به چندین جلسه درمانی نیاز داشته باشید. شما باید چند هفته بعد دوباره معاینه شوید و تزریق های بیشتری روی رگ  های شما انجام شود.

تجهیزات اسکلروتراپی به چه صورت هستند؟

در این رویکرد، از یک سوزن بسیار ریز و ظریف برای تزریق یک محلول اسکلروز کننده استریل به رگ های کوچک استفاده می شود.

عملکرد اسکلروتراپی چگونه است؟

زمانی که ماده اسکلروز کننده به رگ های بزرگتر تزریق می شود، ممکن است به مدت یک یا دو دقیقه احساس گرفتگی داشته باشید. سپس به شما آموزش داده می شود برای فشرده کردن رگ های درمان شده، ساپورت یا جوراب شلواری بپوشید. شما ممکن است بعد از اسکلروتراپی عوارض جانبی خاصی را تجربه کنید. اگر رگ های واریسی تزریق شده بزرگ باشند، ممکن است تا چند ماه، برجسته یا سفت شوند. در محل تزریق، ممکن است خطوط یا نقاط قهوه ای روی پوست ظاهر شوند. در اکثر موارد، این نقاط ظرف مدت سه تا شش ماه ناپدید می شوند، اما حدود 5 درصد مواقع ممکن است دائمی شوند.

در اطراف محل تزریق ممکن است کبودی نیز رخ دهد و چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. به طور کلی، رگ های عنکبوتی در عرض سه تا شش هفته به اسکلروتراپی پاسخ می دهند و رگ های بزرگتر ظرف سه تا چهار ماه به درمان واکنش نشان می دهند. اگر رگ ها به درمان پاسخ دهند، دوباره ظاهر نمی شوند. گرچه، ممکن است به مرور زمان رگ های جدیدی ظاهر شوند و در صورت لزوم به تزریق های بیشتری نیاز داشته باشید.

در طول اسکلروتراپی و یا بعد از آن چه چیزی را تجربه می کنم؟

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

عوارض فوم اسکلروتراپی چه مواردی هستند؟

عوارض فوم اسکلروتراپی

ترومبوفلبیت سطحی

در اکثر افراد، توده های سفتی در رگ های درمان شده تشکیل می شود. این توده ها، نواحی لخته شدن خون در رگهای درمان شده هستند و ممکن است ناشی از التهاب باشند. جایی برای نگرانی نیست، اما اگر این اتفاق رخ دهد، مسکن های ضدالتهابی می توانند به شما کمک کنند. در نهایت این توده ها فروکش می کنند و ناپدید می شوند، اما ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد. پزشک می تواند با وارد کردن یک سوزن به این برجستگی ها و آسپیراسیون لخته ها، به روند بهبودی سرعت بخشد.

قهوه ای شدن پوست

پس از ترومبوفلبیت سطحی که در بالا توضیح داده شد، پوست ممکن است به رنگ قهوه ای درآید و این شرایط می تواند دائمی باشد. گرچه، رنگ قهوه ای پوست پس از چند ماه محو می شود و ممکن است به طور کامل ناپدید شود.

ترومبوز وریدی عمقی (DVT)

اگر محلول وارد رگ عمیق شود، احتمال ترومبوز وجود دارد. این شرایط ممکن است بسیار خفیف باشد و هیچ علائمی نداشته باشد یا احتمال دارد لخته خونی بزرگ باشد و خطر آمبولی ریوی (انتقال لخته خونی به ریه ها) رخ دهد. به همین دلیل است که در یک جلسه، فقط حجم کمی از فوم تزریق می شود و مچ پا برای گردش خون بهتر در رگهای عمیق حرکت داده می شود. جراحی، نیز خطر ترومبوز وریدی را به دنبال دارد.

رگ های واریسی عودکننده و رگ های باقیمانده

اگر پس از اسکلروتراپی هنوز مقداری از رگ های واریسی شما باقیمانده است، معمولاً می توان در جلسه بعدی روی آنها تزریق انجام داد. گرچه، اگر شما تعداد زیادی رگ های واریسی کوچک دارید، ممکن است ریشه کن کردن تمام آنها امکان پذیر نباشد.

این احتمال وجود دارد که رگ تحت درمان، دوباره باز شود. در حال حاضر، اطلاعات زیادی در مورد احتمال باز شدن دوباره ی رگ های واریسی به دست نیامده است. اگر رگ های واریسی مجدداً باز شوند، می توان آنها را با تزریق یا جراحی دوباره درمان کرد. 

زخم شدن پوست

اگر محلول وارد رگ نشود و به بافت های اطراف نفوذ کند، ممکن است زخم کوچکی در پوست ایجاد شود. این زخم ها چند هفته بعد بهبود پیدا می کنند، ولی ممکن است جای آنها باقی بماند.

واکنش آلرژیک

آلرژی به محلول استفاده شده، نادر است، اما امکان وقوع آن وجود دارد. در صورت هرگونه آلرژی باید به پزشک خود اطلاع دهید.

اختلال بینایی

چندین مورد اختلال بینایی موقتی به دلیل انجام تزریق های فومی گزارش شده است. دلیل این امر مشخص نیست، اما در بین افرادی که از میگرن رنج می برند، شایع تر است.

سکته مغزی

تاکنون، موارد بسیار اندکی از سکته مغزی پس از اسکلروتراپی گزارش شده است. گرچه این تعداد از بین صدها هزار مورد اسکلروتراپی هستند که در سرتاسر جهان انجام شده است. دلایل خاصی برای بروز سکته پس از اسکلروتراپی وجود دارد، که یکی از مهمترین آنها حجم بالای فوم تزریق شده است.

اگر سؤالات بیشتری دارید، لطفاً تردید نکنید و از مشاور یا یکی از اعضای تیم پزشکی خود بپرسید.

خطرات احتمالی

اسکلروتراپی مانند هر عمل دیگری که به پوست نفوذ می کند، خطر عفونت را در پی دارد. احتمال عفونت و نیاز به درمان با آنتی بیوتیک، یک در هزار است. خطرات شامل تشکیل لخته ی خونی در رگ ها، التهاب شدید، واکنش های آلرژیک به محلول اسکلروز کننده و آسیب های پوستی می شود که می تواند یک زخم کوچک اما دائمی بر جا بگذارد.

مزایای این روزش چیست؟

هر جلسه اسکلروتراپی معمولاً باعث از بین رفتن 50 تا 80 درصد رگ های تزریق شده می شود.

محدودیت های اسکلروتراپی چه مواردی هستند؟

رگ های واریسی بزرگ به خوبی رگ های واریسی کوچک به اسکلروتراپی پاسخ نمی دهند. تعداد بسیار کمی از افرادی که اسکلروتراپی انجام داده اند (حدود 10 درصد) به طور کلی جواب نمی گیرند. در این موارد، باید از یک محلول متفاوت و یا روش دیگری مانند لیزر استفاده شود. اگر شما در دوران بارداری یا شیردهی هستید، نمی توانید تحت اسکلروتراپی قرار گیرید. بعد از زایمان حداقل باید سه ماه صبر کنید سپس تحت درمان با اسکلروتراپی قرار گیرید.

اغلب اوقات، برای درمان رگ های واریسی از روش فلبکتومی همراه با یک برنامه ی درمانی جامع تر اعم از ابلیشن کاتتر درون وریدی بااستفاده از انرژی لیزر یا رادیوفرکانسی استفاده می شود. بیماران باید در مورد برنامه ی درمانی مناسب با رادیولوژیست مداخله ای مشورت کنند.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عطی یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ممنونم از لطف شما و ممنون که وقت می زارید:)* دختری ۲۲ ساله هستم بعضی اوقات سوزشی در سمت چپ قفسه سینه ام حس میکنه احساس میکنم دردش از عمق قفسه سینه ام هس انگشت پای چپم بی حسه هر از گاهی درد دست چپ هم دارم مچ و ارنج و انگشت شست دست چپ باید چیکار کنم جناب دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      شرح حال شما مطرح کننده بیماری قلبی نمی‌باشد، نگران نباشید
  • تصویر کاربر ناشناس پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    حدود ۱۰سال پیش بعلت تپش قلب وبیدارخوابی وبااستفاده از اکو قلب دکتر بمن گفت که مادر زادی دریچه قلبم گشاد هس واسترس وفشار نداشته باشی مشکلی ندارد اما حالا بادرد در ناحیه کتف ودست چپ وسوزش ودرد در ناحیه گردن مبتلاهستم
    البته باازمایش به علت ورم بدن ودست وپا وخرخر کردن وخارش شدید دست وپا وانگشتان معلوم شد کبد چرب هم دارم دارویی استفاده نکردم وبارعایت برخی نکات خارش وورم بدن کاسته شد میشه راهنماییم کنید باتوجه به مطالب فوق چه باید انجام بدم ایا دچار گرفتگی وتنگی عروق شده ام یابعلت گشادی دریچه قلب دردهمراه سوزش وبی حوصلگی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      اکو باید تکرار شود
  • تصویر کاربر مرجان یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ببخشید برادر من تازه عمل قلب باز انجام داده یعنی الان دوماه می باشد ولی حدود یه هفته هست که میگه قفسه سینش درد می کنه یا پیاده روی براش سخته دردش طوری که میزنه به زیر گردن و ما خیلی نگران هستیم ممنون میشم شما هم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما با پزشک معالج در میان بگذارید
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام جوانی ۲۴ساله هستم چند مدت پیش بعلت درد سینه سمت چپ وتپش قلب به دکتر مراجعه کردم ازم نوار قلبی واکوی قلبی گرفتن نوار قلبیم بخاطر تپش قلبم مشکل داشت ولی اکوی قلبیم سالم بود داروی بیزوپرولول۵ تجویز کردند میخواستم بپرسم آیا امکان ضخامت قلب داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اکو باید رویت شود
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.