وبسایت دکتر مرعشی زاده

به وجود آمدن لخته خون بعد از تزریق واکسن آسترازنکا

در این مقاله مطالعه می کنید:

به وجود آمدن ناگهانی لخته های خون بعد از تزریق واکسن آسترازنکا (AstraZeneca)، نگرانی های زیادی را در رابطه با خطرات احتمالی تزریق این واکسن ایجاد کرده است. برای افراد مبتلا به واریس هم در همین رابطه سوالی پیش آمده که آیا بعد از تزریق این واکسن هم می توان رگ های واریسی شده را درمان کرد؟

واکسن آسترازانکا (AstraZeneca) ممکن است یک عارضه جانبی بسیار نادر اما مهم را ایجاد کند. این عارضه، ترومبوز با سندرم ترومبوسیتوپنیا (TTS) می باشد. با این حال، احتمال اینکه تزریق این واکسن باعث ایجاد شدن لخته خون شود، بسیار کم است. (4 نفر در هر یک میلیون نفر)

واکسن آسترازانکا

 گروهی از محققان در زمینه ایمن سازی، دریافتند که احتمال بروز این عارضه در افراد 50 الی 60 ساله بیشتر است و تزریق واکسن فایزر (Pfizer) را برای افراد زیر 60 سال توصیه می کنند. اما افراد بالای 60 سال را می توان بدون نگرانی، با هر یک از این دو گزینه واکسینه کرد. همچنین، به افرادی که اولین دوز واکسن آسترازنکا را بدون عوارض جانبی دریافت کردند، توصیه می  کنن که تزریق دوز دوم را نیز داشته باشند.

آیا تزریق واکسن آسترازنکا احتمال ایجاد لخته خون را افزایش می دهد؟

 داشتن رگ های واریسی، احتمال ایجاد لخته خون در وریدهای پا را افزایش می دهد. زیرا بیماری واریس، به دلیل برگشت خون به سمت سیاهرگ های معیوب پا ایجاد می شود. اگرچه اثبات شده که بین تزریق واکسن آسترازنکا و ایجاد لخته خون ارتباطی وجود دارد، اما تعداد بیماران مبتلا به ترومبوز سیاهرگ های سطحی در رگهای واریسی، افزایش چشمگیری نداشته است.

سندرومTTS  با ترومبوز وریدی عمقی (DVT) که باعث لخته شدن خون می شود، تفاوت دارد. سندروم TTS در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن آسترازنکا بروز پیدا می کند و علاوه بر ایجاد ترومبوز، باعث کاهش سطح پلاکت های خون نیز می شود. همچنین، معمولا طی 4 الی 28 روز پس از تزریق واکسن آسترازنکا بروز می یابد. 

آیا درمان رگ های واریسی بعد از دریافت واکسن امکان پذیر است؟

هنگام درمان رگ های واریسی با استفاده از روش های درمانی مثل سفت کردن یا روش های دیگر تحت بیهوشی عمومی، بروز ترومبوز وریدی عمقی (DVT) تا حدودی احتمال دارد. اما استفاده از روش لیزر درمانی که در آن از بی حسی موضعی استفاده می شود، خطر ابتلا به ترومبوز وریدی سطحی را به طور چشمگیری کاهش می دهد. اگر به دلیل نگرانی از خطرات احتمالی تزریق واکسن، درمان بیماری واریس به تعویق انداخته شود، مشکلات بیشتری نسبت به درمان رگ های واریسی بعد از دریافت واکسن ایجاد می شود.

عدم درمان رگ های واریسی شده (به ویژه وریدهای بزرگتر) می تواند عوارض جدی از جمله ایجاد جوش، زخم، عفونت، خونریزی و لخته شدن خون را ایجاد کند. در واقع، هیچ گونه شواهدی مبنی بر احتمال بروز بیماری ترومبوتیک پس از واکسیناسیون وجود ندارد، حتی در افرادی که خود سابقه بیماری های انعقادی مثل ترومبوز وریدی عمقی و یا آمبولی ریه دارند. با این حال، توصیه می شود بین تزریق واکسن و اقدام برای درمان رگ های واریسی، حداقل 10 روز فاصله باشد.

آیا مزایای تزریق واکسن آسترازنکا بیشتر از عوارض احتمالی آن است؟

واکسن آسترازنکا با احتمال یک در میلیون، ممکن است لخته خون ایجاد کند، اما در مبتلایان به ویروس کرونا احتمال ایجاد لخته خون 165 هزار نفر، در هر یک میلیون نفر است. این بدان معنی است که احتمال لخته شدن خون در افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند بسیار بیشتر از کسانی است که واکسینه شده اند.

افرادی که سابقه ابتلا به انواع دیگری از لخته های خونی را داشته و یا عوامل خطری دارند که احتمال ایجاد لخته خون را افزایش می دهد نیز می توانند واکسن آسترازنکا را تزریق کنند. چرا که هیچ گونه شواهدی مبنی بر افزایش احتمال بروز TTS در این افراد وجود ندارد. در کشورهایی که واکسیناسیون گسترده با میلیون ها دوز واکسن آسترازنکا انجام شده، موارد ابتلا به لخته خون به طور کلی افزایش نیافته است. این بدان معناست که مزایای واکسیناسیون به وضوح بیشتر از خطرات آن است.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهراد شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    جناب دکتر ببخشین من بعد کرونا الان یکسال درد قلبی دارم اطراف و روی قلبم مدام تیر میکشه اوایل تا سی تی انژیو دادم پارسال مشکلی نداشت
    اما الان دوماه قلبم میسوزه و تیر میکشه باز تنگی نفس دارم اصن جون ندارم اکو و نوارام سالمن فقط تو طول روز صدها بار جلو و عقب قلبم تیر میکشه و پشت قلبم میخاره انگار
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر عزت دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خانمی هستم 47ساله دو ماهی است که درد و سنگینی قفسه سینه دارم که کم وزیاد میشود و بعضی اوقات انقدر زیاد میشود که احساس خفگی دارم و انگار تمام قفسه سینه فشرده شده است و تپش قلبم هم بالا میرود نوار و اکو.و تست دادم نرمال بوده لطفا راهنمایی کنین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به نرمال بودن نوار و اکو و تست ورزش جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من تو ۱۸ سالگی حامله بودم تو چهار ماهگی یکسری ناراحتی داشتم که عصبانی شدید شدم واون موقعه قلبم انقد محکم محکم زد حدودپنج دقیقه اینا بعد اون دیگه قلبم هر زمان درد میکنه واون تپش محکمی که گفتم هر سه دوماه تکرار میشه والان ۲۲ سالمه هنوزم که هنوز قلبم درد میکنه وخیلی دکتر رفتم گفتن که مشکلی نداری ولی من میترسم میتونم بپرسم مشکل از چیست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.