وبسایت دکتر مرعشی زاده

پروپرانولول و کاهش استرس

در این مقاله مطالعه می کنید:

قرص پرانول چه کاربردی دارد و پرانول 10 چگونه باید مصرف شود؟ در این مطلب تجربیات کاربران از مصرف پروپرانولول در دوزهای مختلف را (مانند قرص پروپرانولول ۱۰) برای شما بیان خواهیم کرد. 

✔️ من به مدت 4 روز است پروپرانولول مصرف می کنم و باید از دوز 10 میلی گرم، دو بار در روز استفاده می کردم. اما این میزان حالم را بسیار بد کرد به همین خاطر دوز مصرفی ام را به 5 میلی گرم کاهش دادم و حالا عوارض جانبی از بین رفته اند. امیدوارم این دارو موثر باشد. نمی توانم مثل قبل با آشفتگی (لرزش) زندگی کنم.

پروپرانولول

✔️ من آتنولول نیز مصرف کرده ام. اما حس می کنم پروپرانولول به اضطراب و اعصاب بهتر کمک می کند.


✔️ برای من پروپرانولول 10 میلی گرم برای مصرف در هنگام نیاز، تجویز شده بود. اما من هر صبح آن را مصرف می کردم زیرا برای تمام روز اثر گذار بود و من می توانستم برای اولین بار در طی سال ها بدون اضطراب در اجتماع حاضر شوم. متعجب شده ام. من می توانم آرام باشم. دیگر خبری از تپش قلب، لرزش، لکنت زبان و عرق کردن نیست. می توانم در چشم های مردم نگاه کنم. من می توانم به راحتی خونسرد باشم. خیلی سپاسگزارم. متوجه هیچ عارضه جانبی ای نشده ام. و یک هفته است که این دارو را مصرف می کنم.


✔️ پروپرانولول زندگی من را نجات داده است. من مشکل تیروئید دارم که باعث ایجاد اضطراب می شود؛ زیرا قلبم همیشه، حتی وقتی عصبی نیستم، دچار تپش بالاست و این موضوع وقتی در اکثر مواقع عصبی به نظر می رسم، اساسا من را دچار اضطراب کرده است، با این که واقعا مضطرب نیستم. از زمانی که یک دوز کم پروپرانولول را مصرف می کنم، تپش قلبم نرمال شده است و جهان به حالت همیشگی خود بازگشته است! واقعا داروی خوبی است.


✔️ دکترم گفته بود اضطراب من بیش از حد و در مقیاس 0-100 است. میزان اضطراب من همیشه 150 است که در شرایط خاص بدتر هم می شود، قبلا چند بار مصرف کردم و حالا خیلی بهتر هستم و نمی توانم بدون این ها زندگی کنم.


✔️ من یک هفته است که پروپرانولول مصرف می کنم. پزشک برای من 10 میلی گرم در روز تجویز کرده اما من فقط 5 میلی گرم استفاده می کنم. ماه گذشته برای من پر از استرس و اضطراب بدی بود. بنابراین دکتر به من گفت که اگر نمی خواهم 10 میلی گرم مصرف کنم، می توانم 5 میلی گرم در روز بخورم و من هم همین کار را می کنم.

بیشتر بدانید…

تترالوژی فالوت

اضطراب

این دارو به کاهش ضربان قلب و فشار خون که قطعا به دلیل اضطراب ایجاد می شود، کمک کرده است. یک روز دارو را مصرف نکردم، زیرا فشار خونم نرمال بود و تمام روز حس خوبی داشتم، روز بعد ساعت 5:30 صبح با تپش قلب بالا بیدار شدم. دست چپم سرد شده بود و مچ دستم هم کمی درد می کرد. وحشت زده شدم زیرا این حالت شبیه علائم حمله قلبی بود اما نمی دانم این اتفاق به خاطر یک روز مصرف نکردن دارو بوده است یا اضطراب در حال خواب؛ چرا که تا به حال چنین حسی را در دستم تجربه نکرده بودم.

مصرف این 5 میلی گرم به من کمک می کند که آرام شوم اما دستم هنوز احساس سردی دارد. با پزشکم در این مورد صحبت خواهم کرد تا ببینم انجام چه کاری را به من توصیه می کند یا شاید بخواهم به یک متخصص قلب مراجعه کنم زیرا آن حس در دستم مرا به شدت ترساند.

✔️ من قبل از رفتن به دانشگاه پروپرانولول با دوز 30 میلی گرم مصرف می کنم تا اضطرابم در اجتماع را که باعث تپش قلب شدید و درد قفسه سینه می شود، کمتر کند. این دارو برای جنبه های روانی اضطراب من کاری نکرده ولی علایم فیزیولوژیکی که با آن ایجاد می شود را قطع کرده است. بعد از حدود 5 ساعت باید یک دوز دیگر بخورم. روانپزشکم می گوید که اگر احساس کنم می خواهم دچار حمله عصبی شوم باید یکی بخورم اما این کار به کنترل حملات عصبی من کمک نکرده است.


✔️ من دو سال است که پروپرانولول مصرف می کنم و به طور شگفت انگیزی اضطراب من را کاهش داده است.


✔️ خوب من سه سال است که از این داروی پروپرانولول برای اضطراب استفاده می کنم. من 40 میلی گرم سه بار در روز میخورم و این کار به از بین رفتن اضطراب من کمک می کند. قبلا که این دارو را مصرف نمی کردم دچار حملات شدید اضطرابی می شدم تا جایی که علایم فیزیکی مثل تپش قلب و درد قفسه سینه را تجربه می کردم. از وقتی این دارو را میخورم احساس ارامش بیشتر و گیجی دارم. اگرچه دچار یک عارضه جانبی شده ام و آن خستگی است اما این طبیعی است. من می توانم با این عارضه به زندگی ادامه دهم. از پرانول بسیار راضی ام و اگر دچار اضطراب یا ترس از صحنه هستید، شدیدا آنرا توصیه میکنم.


✔️ من یک خانم با وزن 125 کیلو هستم که 10 میلی گرم پروپرانولول برای اضطراب مصرف میکنم. این دارو برای بهبود تپش قلب بالای من هنگام اضطراب عملکرد خوبی داشته است. (120-145 ضربان در دقیقه) من برای استفاده از این دارو بخاطر نگرانی از عوارض جانبی آن، مردد بودم، اما تاکنون هیچ عارضه جانبی ای نداشته ام. به نظر من بهتر است این دارو را قبل از آنکه وارد موقعیتی شوید که می دانید برایتان اضطراب آور است، مصرف کنید

بیشتر بدانید…

درمان واریس در بارداری

تپش قلب

 با این حال اگر آنرا صبح بخورید، در تمام طول روز به شما کمک میکند. هنگامی که دچار حمله عصبی می شوم، دو قرص 10 میلی گرمی می خورم و در مدت 5- 10 دقیقه پاسخ می دهد. فکر می کنم این دارو قطعا یک راه موقت برای درمان اضطراب است اما به مصرف آن ادامه می دهم چرا که در موارد زیادی مرا نجات داده است.


✔️ حدودا یک هفته این دارو را مصرف کردم و عاشقش شدم. این دارو برای من بخاطر مشکل اضطراب به همراه سیتالوپرام تجویز شد و من از روز اول مصرف، متوجه اثرات آن شدم. ضربان قلبم در یک موقعیت پر استرس، بالا نمیرفت، خون رسانی به مغز افزایش نمی یافت و اضطرابی وجود نداشت. تمرکز من بالا رفت. به علاوه تاکنون هیچ عارضه جانبی نداشتم. این دارو یک فرستاده از طرف خداست! من مجددا تجربه خود را بعد از یک یا دو ماه با شما در میان می گذارم.


✔️ من فقط چند روز پروپرانولول مصرف کردم. این دارو بخاطر تپش قلب مقاوم ناشی از اضطراب، برای من تجویز شد با این حال نمی توانم جلوی آن را بگیرم. این تپش قلب ها چند سال است که برای من مشکل ساز شده اند اما هرگز به این بدی نبوده است. این دارو تا حد زیادی از بروز تپش قلب من جلوگیری کرده است یا اگر نتواند از بروز این مشکل به طور کامل جلوگیری کند، تا حد زیادی باعث کاهش آن شده است به طوری که می توانم آرامشم را حفظ کنم. استفاده از این دارو را واقعا توصیه می کنم.


✔️ پروپرانولول واقعا هنگامی که عصبی ام پاسخ می دهد. فقط یک دوز 10 میلی گرمی در روز مصرف می کنم اما واقعا خوب عمل میکند. نه عرق میکنم نه از درون استرس دارم.


✔️ داروی پروپرانولول برای اضطراب در  دوز  10 میلی گرم، دوبار در روز برای من به خوبی موثر است. با این حال دوز بالاتر 20 میلی گرم دو بار در روز وحشتناک بود. من در آن دوز، تمام عوارض جانبی که در کتاب ذکر شده بود را داشتم. دوز دارو تفاوت زیادی ایجاد میکند. همسرم 40 میلی گرم دو بار در روز برای میگرن مصرف می کند و هیچ عارضه ای ندارد. حدس می زنم ما خیلی با هم متفاوتیم.

تاثیر پروپرانولول

✔️ زندگی من در چند ماه اخیر مجموعه ای از مصیبت ها بوده و به همین دلیل اضطراب من به شکل علایم فیزیکی ظاهر شد. دکترم، بخاطر داشتن تپش قلب و احساس خارش یا سوزش در صورت، برایم پروپرانولول تجویز کرد. او به من گفت که این دارو را می توانم در هنگام نیاز مصرف کنم. معمولا وقتی علایم اضطراب ایجاد می شود، آنرا مصرف می کنم و متوجه شده ام که این دارو به کاهش آنها کمک می کند. برای مثال اگر بخواهم وارد موقعیتی شوم که می دانم سبب ایجاد اضطراب می شود (مثل مراجعه به پزشک) یک ساعت قبل، یک عدد از آن می خورم و با علایم اضطرابم مواجه نمی شوم.


✔️ من اضطراب دارم و وقتی در موقعیت های اجتماعی مثل رفتن به مغازه، شام با دوستان، و… قرار میگیرم اضطرابم واقعا بد می شود. برای من پروپرانولول تجویز شده است و فهمیده ام که دوز 40-60 میلی گرم بسیار موثر است. این دارو مرا آرام نگه می دارد. همچنین وقتی در موقعیت هایی که گفتم قرار می گیرم بسیار آرام تر به نظر می رسم. من فرم مایع پروپرانولول را مصرف می کنم.


✔️ من از ارائه دادن متنفرم و وقتی این کار را می کنم صدایم میگیرد و ضربان قلبم به سرعت بالا می رود. با این داروی پروپرانولول من همچنان حس اضطراب دارم اما علایم مضطرب بودن دیگر در من نیست (نه تپش قلب بالا، نه گرفتگی صدا، نه لرزش بدن و …). متوجه شده ام که وقتی این دارو را مصرف می کنم به شدت عرق می کنم اما تفکرم آرام تر می شود و پراکنده نیست. برای مثال حس می کنم با این دارو وقتی تحت فشار قرار دارم، بهتر می توانم تصمیم گیری کنم.

آیا قرص پروپرانولول خواب آور است؟

عوارض اصلی مصرف پروپرانولول شامل احساس گیجی و خستگی، سردی دست و پا، مشکل در خواب و کابوس دیدن می شوند. این عوارض جانبی معمولا خفیف بوده و دوام کوتاهی دارند. قرص های خوراکی پروپرانولول سبب خواب آلودگی می شوند. به همین دلیل، باید تا زمان کسب آگاهی از نحوه اثر این دارو از رانندگی کردن، استفاده از ماشین آلات یا انجام هر گونه فعالیت نیازمند هوشیاری ذهنی خودداری کرد.

بیشتر بدانید…

علائم مشکلات قلبی

آیا قرص پروپرانولول خواب آور است؟

بهترین زمان مصرف قرص پروپرانولول

این دارو معمولا برای کنترل فشار خون و دیگر مشکلات قلبی تجویز شده اما می تواند به رفع علائم فیزیکی اضطراب همچون تعریق و لرز کمک کند. از آن جایی که اولین مقدار مصرف پروپرانولول می تواند سبب احساس گیجی شود، باید آن را در هنگام خواب مصرف کرد. پس از این مرتبه، در صورت عدم احساس گیجی، مصرف دارو در هنگام صبح مشکلی نخواهد داشت.

پرانول 20

قرص پرانول 20 یک داروی نسخه ای است که در درمان افسردگی و در صورت تجویز پرشک متخصص، استفاده می شود. این داروی ترکیبی، با کاهش فعالیت غیرطبیعی و بیش از حد سلول های عصبی، مغز را آرام می کند. پرانول 20 با افزایش تعداد پیام رسان های شیمیایی در مغز که خلق و خو را بهبود می بخشند، می تواند در کنترل آرامش فرد تاثیر داشته باشد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شهرزاد پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من برای اضطراب و اختلال هراس لرزش بدن دکتر برایم نورتریپلبرین و پریدون داده که فشارم را بالا میاورد هر روز درصورتی که من همیشه فشارم پایین بود بنابراین روزی ۱ فرص پروپرانول ۱۰ بخورم عیبی نداره؟ که فشار خونم رو تنظبم کنه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر مشکلی نیست
  • تصویر کاربر پورزامهر چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من بخاطر استرس واضطرابی که دارم پراپرانول ۴۰مصرف میکردم ولی بخاطر بی حالکردن الان ۱۰ مصرف میکنم ایا عارضه ی اینکه دچار حمله عصبی بشم هست در ضمن اسنترا ۱۰۰ هم استفاده میکنم‌
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نه مشکلی نیست پرانول ۱۰ رو مصرف کنید
  • تصویر کاربر Niloo دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من یه دختر ۱سالو ۸ماهه دارم میخام امتحان رانندگی بدم وچون که استرس دارم میخام پروپرانول مصرف کنم میخاستم بدونم ضرری برا دخترم ندارن
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگر شیر میدهید بیشتر از ۲۰ میلی گرم در روز مصرف نکنید
  • تصویر کاربر عليزاده سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشيد داروى پروپانول ميشه باسيتالوپرام وكلونازپام 1 راصبحها روزى10 ميلى مصرف كرد؟ براى درمان اضطراب مناسب است؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله مشکلی نیست ولی بهتره کلونازپام شب ها مصرف شود
  • تصویر کاربر سارا دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام . مدتیه اضطراب شدید دارم آزمایشات تیروئیدم با توجه به میزان مصرف داروم خوب بوده . کلردیازپوکسایدم استفاده کردم تاثیری نداشته. میخوام پروپرانول اسنفاده کنم . چه میزان و برای چه مدت استفاده کنم که عادت نشه و چطور قطعش کنم؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام با روزی ۲۰ میلیگرم صبح ها شروع کنید و اگر بهتر نشدید ۲۰ میلی گرم هم شبها مصرف کنید و برای قطع هم دوز دارو رو نصف کنید برای یک هفته و بعد از یک هفته قطع کنید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من پسری ۲۴ ساله مبتلا به افتادگی دریچه میترال خاستم خاستم بدونم مصرف پروپرانول ۱۰ مفید هست به شدت ادم مضطربی هستمو درد قلب دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگر به کنترل اضطراب شما کمک میکنه مصرف کنید مشکلی نیست
  • تصویر کاربر ایرج چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اگربعدازیه مدت استفاده ازقرص پروپرانل راقطع کنم چه عوارضی ممکنه داشته باشه؟مرسی ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام چه دوزی مصرف میکنید؟
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.