وبسایت دکتر مرعشی زاده

کمبود چه ویتامینی باعث واریس می شود?

در این مقاله مطالعه می کنید:

واریس می تواند یک بیماری آزار دهنده و ناخوشایند باشد. با این وجود، این مشکل با داشتن یک رژیم غذایی مناسب قابل پیشگیری است. اما کدام گروه از غذا ها می توانند به پیشگیری از واریس کمک کنند؟ آیا کمبود ویتامین و واریس ارتباطی با یکدیگر دارند؟ در این مقاله به 4 مورد از مؤثر ترین مواد غذایی در پیشگیری و مقابله با واریس می پردازیم.

واریس چیست؟

ورید ها (سیاهرگ ها) دارای دریچه های یک طرفه ای هستند که حرکت خون در خلاف نیروی جاذبه را آسان تر می کنند. به بیانی دیگر، دریچه های یک طرفه ی سیاهرگ ها مانع از برگشت خون به عقب می شوند. زمانی که این دریچه ها ضعیف شده و یا آسیب می بینند، خون به جای حرکت به سمت قلب، به عقب بر می گردد و در سیاهرگ ها تجمع می یابد. در نتیجه، سیاهرگ های شما گشاد و متورم خواهند شد و به شکل رگ های برآمده و پیچ خورده ای در آمده، که از زیر پوست نمایان می شوند.

تعریف واریس

برای این که خون شما به خوبی در سیستم گردش خون جریان یابد، باید حاوی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن باشد. در برخی موارد شما با استفاده از تغییرات طبیعی یا تغذیه ای، می توانید از بروز رگ های واریسی پیشگیری کرده و یا آن ها را درمان و کنترل کنید.

برخی از غذا ها و مکمل های غذایی به رفع یا کاهش علائم واریس (مثل خستگی، درد یا احساس سنگینی در پا) کمک می کنند. بنابراین، سؤال اصلی اینجاست که نقش ویتامین ها در کنترل واریس چیست؟در رابطه با کمبود ویتامین و واریس در ادامه توضیح خواهیم داد.

4 ویتامین تأثیر گذار برای مقابله با واریس

ویتامین C

ویتامین C با بهبود کیفیت گردش خون به پیشگیری از واریس کمک می کند. از دیگر فواید ویتامین C می توان به کاهش التهاب ها و افزایش تولید کلاژن (فراوان ترین پروتئین بدن) اشاره کرد. این ویتامین نقشی اساسی در سلامت بدن ایفا می کند؛ زیرا باعث تقویت دیواره ی رگ ها، کمک به بهبودی سریع تر و محافظت از غشاء ها، در برابر رادیکال های آزاد خطرناک می شود.

بنابراین، با اضافه کردن مواد غذایی مثل توت ها، بروکلی، سیب زمینی، گوجه، لیمو و پرتقال به رژیم غذایی خود، می توانید از بدن خود در برابر ظاهر ناخوشایند رگ های واریسی و بسیاری از بیماری های دیگر محافظت کنید.

اسموتی سرشار از ویتامین C

  • یک فنجان تمشک
  • نصف فنجان آب پرتقال
  • نصف فنجان توت فرنگی
  • نصف فنجان زغال اخته

تمام این مواد را در یک میکسر (مخلوط کن) بریزید؛ زمانی که مخلوط شما کاملاً نرم و یکدست شد، اسموتی شما آماده است. از یک وعده نوشیدنی خوشمزه و مفید لذت ببرید.

ویتامین E

ویتامین E سلامت رگ ها را بهبود بخشیده و برای ضعف های سیستم گردش خون، بسیار مفید می باشد. این ویتامین، از تجمع پلاکت ها، چسبیدن آن ها به یکدیگر و انباشته شدن روی دیواره ی رگ های خونی جلوگیری می کند. اگر به علت تنگی یا خشک شدگی شریان ها و رگ های ساق پا، دچار گرفتگی های دردناکی در این ناحیه می شوید، می توانید با افزودن ویتامین E به رژیم غذایی خود، به راحتی این مشکل را از بین ببرید. بروکلی، اسفناج و کیوی از جمله مواد غذایی دارای مقادیر بالای ویتامین E می باشند. همچنین، غلات های غنی شده از دیگر منابع این ویتامین محسوب می شوند.

در رابطه با درمان واریس با لیزر چه می دانید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

ویتامین E

ویتامین B

ویتامین B دارای انواع مختلفی از جمله ویتامین های گروه B کمپلکس می باشد که با تقویت رگ های خونی، به درمان و پیشگیری از واریس کمک می کند. ویتامین های گروه B شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات (فولیک اسید)، ویتامین B6، ویتامین B12، بیوتین و پانتوتنیک اسید می شود. شما با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم، به راحتی می توانید ویتامین های گروه B را دریافت کنید.

  • ویتامین های گروه B در غلات کامل، غذاهای فرآوری نشده مثل برنج قهوه ای، جو و گندم یافت می شود.
  • فرآورده های گوشتی مثل جگر، بوقلمون و ماهی تن، حاوی مقادیر فراوان ویتامین B می باشند.
  • سایر منابع غنی ویتامین B شامل این موارد می شوند: سیب زمینی، موز، فلفل چیلی، حبوبات، مخمر های مغذی، مخمر شراب، عدس و ملاس.

ویتامین K

شما با مصرف کرم موضعی ویتامین K روی پوست نواحی دچار واریس، می توانید مویرگ های آن ناحیه را تقویت کنید. نام ویتامین K از یک واژه ی آلمانی به معنای لخته خونی (لخته شدگی) گرفته شده است. با وجود اینکه با شنیدن لخته خون به اتفاقات ناگوار و خطرناک فکر می کنیم، اما لخته های خونی ماده ای ضروری برای جلوگیری از انواع خونریزی، در زمان پاره شدگی پوست می باشند. سبزیجات برگدار مثل اسفناج، کلم بروکلی، کلم بروکسل و جعفری همگی از منابع غنی ویتامین K محسوب می شوند.

خاصیت میوه و سبزیجات

هر چه تازه تر بهتر! گفته شده است که: «اگر می خواهید بدنتان بیشترین خاصیت میوه ها یا سبزیجات را دریافت کند، آن ها را به صورت کامل یا به شکل آبمیوه مصرف کنید»! امروزه میوه ها و سبزیجات به اشکال گوناگونی مثل آبمیوه، اسموتی، یخ در بهشت و … در دسترس هستند. برای مثال در ادامه رسپی (دستور تهیه) یک اسموتی خوشمزه و مقوی را برایتان آماده کرده ایم که حاوی مقادیر بالای ویتامین C بوده و به کاهش رگ های واریسی کمک می کند.

5 توصیه برای کمک به مقابله با واریس

  • زیاد آب بنوشید.
  • پاهای خود را در ارتفاع بالاتر از بدن قرار دهید.
  • جوراب فشرده سازی یا جوراب واریس بپوشید.
  • ورزش سبک یا پیاده روی انجام دهید.
  • به فکر کاهش وزن باشید.

در کلینیک واریس چه خدماتی ارائه می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارجمندی جمعه ۱۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر،بنده چند روزه متوجه شدم وقتی دستام افتاده کناره بدنم قرار داره رگهای دستم متورم میشه و وقتی به بالا میبرم ورم از بین میره علتش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۱۰ تیر ۱( 1 سال پیش)
      باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر حوریه سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،من ۲۵ سالمه..هر وقت استرس و اضطراب دارم یا ناراحت هسم ضربان قلبم نا منظم میشه بیشتر اوقات ضربان قلبم بالا میاره گاهی هم ضربان قلبم میاد پایین..تنگی نفس هم میگیرم و بعضی اوقات قفسه سینم تیر میکشه..چه دارویی مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)
      کلرودیازپوکساید ۵ میلی گرم شبی ۱ عدد، پروپرانولول ۱۰ میلی گرم صبح‌ها یک عدد
  • تصویر کاربر عبداله چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.من ۳ماه پیش کرونا گرفتم وتقریبا یک ماه سرفه میکردم ۲ماه بعد اینکه بهبود پیدا کردم احساس سنگینی در قفسه سینه دارم وقلبم تیر میکشه گاهی اوقات احساس میکنم قلبم داغ شده وسوزش داره بعضی وقتا پشت گردن وکمر هم همزمان درد داره وحتی دست چپ هم تا بازو درد میگیره و سوزن سوزن میشه.هراز گاهی این درد میاد سراغم و بعد نیم ساعت یک ساعتی میره.این از قلب یا بخاطر ریه هست.( یک هفته ای هست این موارد برام پیش میاد) ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر عبداله دوشنبه ۶ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سوال ۲۸۴۳ هنوز پاسخ داده نشده.نوشته بودین حداکثر۲روز پاسخ ارسال میشه اما...
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما باید حضوری مراجعه کنید و از نظر قلبی ارزیابی شوید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آقازاده چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام پدر من ۷۴ساله یکهفته پیش TIA و احتمالا MIخفیف رد کرده است و به دلیل دیابتیک بودن ،متوجه نبوده یعنی C.Pنداشت، میخواستم بدونم قرص اسویکس صبح ها باASA80 بخوره خوبه یا شب ها یکعدد؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      صبح و شب خیلی فرق ندارد با معده پر مصرف کنند
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من چند ساله موقع ترس یا استرس دردی در سینه چپم یکم پایین تر از شانه شروع میشه پشت کتفم میزنم بعد به دستم تا موقع ای استرس برطرف نشده ادامه داره آیا از قلبم ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام بهتره تست ورزش انجام شود
  • تصویر کاربر سهراب پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من ۱۹ سالم و حدود ۲ سال پیش درد قفسه سینه هنگام فعالیت داشتم به دکتر فوق تخصص قلب مراجعه کردم ایشون نوار قلب و اکو انجام داد‌و گفتن سالمه تا یه مدت اسنترا خوردم خوب شدم بعد یه تصادف اتفاق افتاد برام دوباره درد شدید هنگام فعالیت دوباره پیش دکتر رفتم حدود ۱۱ ماه پیش تست ورزش گرفت اونم سالم بود بعد این درد ها با شدت ضعف ادامه داشت تا گذشت و حدود ۱.۵ ماه پیش تنگی نفس ودرد قفسه سینه اومد که مراجعه به فوق ریه کردم ایشون تشخیص حساسیت خیلی شدید داد و دارو تنفسی گرفت که اونو استفاده میکنم درد و سنگینی شدید قفسه سینه پیدا میکنم حالا به نظر شما مشکل قلبی دارم?
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من حدوده ده سال پیش عمل قلب بازانجام دادم. قلبم سوراخ بود. الان ازمایش دادم دکترگفته چربی خون داری. بهم قرص جم فیبروزیل۳۰۰داده. ایاموثراست وبرای قلبم ضرری نداره؟؟ من ۲۶سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش)
      آزمایش باید رویت شود
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خسته نباشید من سه روز پیش ضربه به قفسه سینم خورد که باعث نفس تنگی شد ب دکتر مراجعه کردم قلبم سالم بود و مشکلی نداشت ولی همچنان سوزش دارم باید چه کاری انجام بدم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش)
      باید اکو‌ انجام شود
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما جناب دکتر من چند وقته بالای سینه سمت چپ احساس تیر کشیدگی دارم نوار قلب دادم خوب بود آزمایش خونم دادم خوب بود اکو دادم گفتن مشکلی نداری ولی بازم یکم احساس سنگینی دارم روی سینم تنگی نفس ندارم درد قفسه سینه ندارم ولی احساس میکنم قلبم درد میکنه میشه لطفاً راهنماییم کنید باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید تست ورزش انجام شود
  • تصویر کاربر مهنا شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ۱۸ سالمه و گاهی اوقات در قفسه سینم درد بدی حس میکنم و دست و بازوی چپمم شروع میکنه ب درد گرفتم و همین طور گردن و کمرم
    گاهی وقتام حالت تهو هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.