وبسایت دکتر مرعشی زاده

کمبود چه ویتامینی باعث واریس می شود?

در این مقاله مطالعه می کنید:

واریس می تواند یک بیماری آزار دهنده و ناخوشایند باشد. با این وجود، این مشکل با داشتن یک رژیم غذایی مناسب قابل پیشگیری است. اما کدام گروه از غذا ها می توانند به پیشگیری از واریس کمک کنند؟ آیا کمبود ویتامین و واریس ارتباطی با یکدیگر دارند؟ در این مقاله به 4 مورد از مؤثر ترین مواد غذایی در پیشگیری و مقابله با واریس می پردازیم.

واریس چیست؟

ورید ها (سیاهرگ ها) دارای دریچه های یک طرفه ای هستند که حرکت خون در خلاف نیروی جاذبه را آسان تر می کنند. به بیانی دیگر، دریچه های یک طرفه ی سیاهرگ ها مانع از برگشت خون به عقب می شوند. زمانی که این دریچه ها ضعیف شده و یا آسیب می بینند، خون به جای حرکت به سمت قلب، به عقب بر می گردد و در سیاهرگ ها تجمع می یابد. در نتیجه، سیاهرگ های شما گشاد و متورم خواهند شد و به شکل رگ های برآمده و پیچ خورده ای در آمده، که از زیر پوست نمایان می شوند.

تعریف واریس

برای این که خون شما به خوبی در سیستم گردش خون جریان یابد، باید حاوی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن باشد. در برخی موارد شما با استفاده از تغییرات طبیعی یا تغذیه ای، می توانید از بروز رگ های واریسی پیشگیری کرده و یا آن ها را درمان و کنترل کنید.

برخی از غذا ها و مکمل های غذایی به رفع یا کاهش علائم واریس (مثل خستگی، درد یا احساس سنگینی در پا) کمک می کنند. بنابراین، سؤال اصلی اینجاست که نقش ویتامین ها در کنترل واریس چیست؟در رابطه با کمبود ویتامین و واریس در ادامه توضیح خواهیم داد.

4 ویتامین تأثیر گذار برای مقابله با واریس

ویتامین C

ویتامین C با بهبود کیفیت گردش خون به پیشگیری از واریس کمک می کند. از دیگر فواید ویتامین C می توان به کاهش التهاب ها و افزایش تولید کلاژن (فراوان ترین پروتئین بدن) اشاره کرد. این ویتامین نقشی اساسی در سلامت بدن ایفا می کند؛ زیرا باعث تقویت دیواره ی رگ ها، کمک به بهبودی سریع تر و محافظت از غشاء ها، در برابر رادیکال های آزاد خطرناک می شود.

بنابراین، با اضافه کردن مواد غذایی مثل توت ها، بروکلی، سیب زمینی، گوجه، لیمو و پرتقال به رژیم غذایی خود، می توانید از بدن خود در برابر ظاهر ناخوشایند رگ های واریسی و بسیاری از بیماری های دیگر محافظت کنید.

اسموتی سرشار از ویتامین C

  • یک فنجان تمشک
  • نصف فنجان آب پرتقال
  • نصف فنجان توت فرنگی
  • نصف فنجان زغال اخته

تمام این مواد را در یک میکسر (مخلوط کن) بریزید؛ زمانی که مخلوط شما کاملاً نرم و یکدست شد، اسموتی شما آماده است. از یک وعده نوشیدنی خوشمزه و مفید لذت ببرید.

ویتامین E

ویتامین E سلامت رگ ها را بهبود بخشیده و برای ضعف های سیستم گردش خون، بسیار مفید می باشد. این ویتامین، از تجمع پلاکت ها، چسبیدن آن ها به یکدیگر و انباشته شدن روی دیواره ی رگ های خونی جلوگیری می کند. اگر به علت تنگی یا خشک شدگی شریان ها و رگ های ساق پا، دچار گرفتگی های دردناکی در این ناحیه می شوید، می توانید با افزودن ویتامین E به رژیم غذایی خود، به راحتی این مشکل را از بین ببرید. بروکلی، اسفناج و کیوی از جمله مواد غذایی دارای مقادیر بالای ویتامین E می باشند. همچنین، غلات های غنی شده از دیگر منابع این ویتامین محسوب می شوند.

در رابطه با درمان واریس با لیزر چه می دانید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

ویتامین E

ویتامین B

ویتامین B دارای انواع مختلفی از جمله ویتامین های گروه B کمپلکس می باشد که با تقویت رگ های خونی، به درمان و پیشگیری از واریس کمک می کند. ویتامین های گروه B شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات (فولیک اسید)، ویتامین B6، ویتامین B12، بیوتین و پانتوتنیک اسید می شود. شما با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم، به راحتی می توانید ویتامین های گروه B را دریافت کنید.

  • ویتامین های گروه B در غلات کامل، غذاهای فرآوری نشده مثل برنج قهوه ای، جو و گندم یافت می شود.
  • فرآورده های گوشتی مثل جگر، بوقلمون و ماهی تن، حاوی مقادیر فراوان ویتامین B می باشند.
  • سایر منابع غنی ویتامین B شامل این موارد می شوند: سیب زمینی، موز، فلفل چیلی، حبوبات، مخمر های مغذی، مخمر شراب، عدس و ملاس.

ویتامین K

شما با مصرف کرم موضعی ویتامین K روی پوست نواحی دچار واریس، می توانید مویرگ های آن ناحیه را تقویت کنید. نام ویتامین K از یک واژه ی آلمانی به معنای لخته خونی (لخته شدگی) گرفته شده است. با وجود اینکه با شنیدن لخته خون به اتفاقات ناگوار و خطرناک فکر می کنیم، اما لخته های خونی ماده ای ضروری برای جلوگیری از انواع خونریزی، در زمان پاره شدگی پوست می باشند. سبزیجات برگدار مثل اسفناج، کلم بروکلی، کلم بروکسل و جعفری همگی از منابع غنی ویتامین K محسوب می شوند.

خاصیت میوه و سبزیجات

هر چه تازه تر بهتر! گفته شده است که: «اگر می خواهید بدنتان بیشترین خاصیت میوه ها یا سبزیجات را دریافت کند، آن ها را به صورت کامل یا به شکل آبمیوه مصرف کنید»! امروزه میوه ها و سبزیجات به اشکال گوناگونی مثل آبمیوه، اسموتی، یخ در بهشت و … در دسترس هستند. برای مثال در ادامه رسپی (دستور تهیه) یک اسموتی خوشمزه و مقوی را برایتان آماده کرده ایم که حاوی مقادیر بالای ویتامین C بوده و به کاهش رگ های واریسی کمک می کند.

5 توصیه برای کمک به مقابله با واریس

  • زیاد آب بنوشید.
  • پاهای خود را در ارتفاع بالاتر از بدن قرار دهید.
  • جوراب فشرده سازی یا جوراب واریس بپوشید.
  • ورزش سبک یا پیاده روی انجام دهید.
  • به فکر کاهش وزن باشید.

در کلینیک واریس چه خدماتی ارائه می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محیا جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و احترام: خانمی۳۷ساله هستم از حدود یکسال و نیم قبل وقتی استرس میگیرم یا متأثر میشم به قفسه یرسینه مدخیلی فشار میاد و گردن سمت چپ و فک چپم به شدت درد می‌کنه.تهوع هم میگیرم و نوک انگشتام سرد میشه.اکو و نوار قلبم مشکلی نداشت.دکتر برام پروپرانول ۲۰ ،باکلوفن ۲۵ ومتوکاربامول۵۰۰ تجویز کرد.میخواستم بدونم با توجه به علایمی که دارم آیا مشکلی قلبی دارم؟ و اینکه آیا این داروها رو استفاده کنم یا خیر؟ ممنون میشم پاسخ بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      در صورت تداوم درد تست ورزش انجام دهید
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دردسمت راست سینه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سوال ناقص است
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام باعرض خسته نباشید خدمت اقای دکتر وهمکاران محترمشون اقای دکتر زحمتی نمیشه لطف کنید عکسو تماشا کنید ممنون میشم مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در عکس مشکل قلبی خاصی رویت نمیشود هر چند دقت عکس قفسه سینه بالا نیست
  • تصویر کاربر hami دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام روز خوش خسته نباشید. اقای دکتر درمان web زیر دریچه آئورت به صورت دارویی هست یا عمل جراحی؟
    و با عرض پوزش عمل جراحی به صورت قلب باز انجام میشه برای این عارضه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید اکو رویت شود
  • تصویر کاربر هروی دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مننزدیک 60سالم هست .آسم مقاوم وحساسیت شدید پوستی وآلرژی شدید دارم و6سال قبل سکته قلبی هم کردم قرض دلیتیازم می خورم برای رقیق کردن خون .آیا واکسن زدن مشکل برای من ایجاد نمی کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام اکر آلرژی شدید دارید ممکنه برای شما مشکل ایجاد کنه با متخصص آلرژی مشورت کنید، از نظر قلبی منعی ندارید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.