وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا درد قلبی شما ناشی از مشکلات گوارشی است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

علت های زیادی برای درد قفسه سینه وجود دارند که می توانند ناشی از دستگاه گوارش، به خصوص مری و لوله ی عضلانی که غذا را از دهان به معده منتقل می کند، باشند. درد مری را می توان در مرکز قفسه سینه، از اپی گاستریوم (بالای قسمت نرم شکم، زیر استخوان سینه) تا گلو احساس کرد. درد مری می تواند به هر دو طرف قفسه سینه سرایت کند.

وقتی این درد به قسمت پایین و سمت چپ قفسه سینه کشیده می شود، درد گاهی اوقات با درد قلب، مانند آنژین یا حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. اگر شما نگران سلامت دستگاه گوارش خود هستید، با یک متخصص صحبت کنید. درد معده و قلب چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ آیا درد مری محرک های متعددی دارد؟ چه ارتباطی بین گاز معده و فشار به قلب وجود دارد؟ برای دیدن ادامه مطالب با ما همراه باشید.

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)

 زمانی که این مواد شیمیایی در محل اتصال مری به معده بالا می آیند (یک دریچه فیزیولوژیکی که مری و معده را از هم جدا می کند)، پوشش پایین مری را تحریک و ملتهب می کنند. علائم  GERD شامل سوزش قلب، سوزش یا احساس درد یا احساس فشار در مرکز قفسه سینه و نیز برگشت محتوای اسیدی معده، به گلو یا دهان می باشد که می تواند باعث گلو درد یا ایجاد طعم ترشی در دهان شود.

پایین مری نیز می تواند آسیب ببیند، از قرمزی یا التهاب خفیف گرفته تا خراشیدگی و زخم های شدید، خونریزی و زخم، همراه با سفت شدن مری می تواند موجب مشکلات بلع و درد شود.

ازوفاژیت ائوزینوفیلی (EOE)

یک نوع بیماری رفلاکس گوارشی مری می باشد که مربوط به آلرژی، نسبت به گروههای غذایی مختلف یا دیگر آلرژن های محیطی است. گلبولهای سفید خون، به نام ائوزینوفیل به صورت واکنش آلرژیک بدن، به پوشش مری نفوذ می کنند. این شرایط که به ازوفاژیت ائوزینوفیلی شناخته شده است، موجب سوزش معده و التهاب پوشش پایین مری و نازک شدن مری می شود. مانند مورد  GERD، این نوع اختلال نیز باعث درد و مشکل در بلع می شود.

دیگر علل التهابی کمتر شایع، شامل موارد زیر می شوند:

علل شایع

سرطان مری

سرطان می تواند در سلولهای سنگفرشی مری فوقانی و میانی یا سلولهای اپیتلیال ستونی مری تحتانی یا پوشش معده ایجاد شود. مورد اول که مربوط به سیگار کشیدن و نوشیدن مایعات سوزاننده می باشد، کمتر شایع می باشد. از سوی دیگر، مورد دوم که مرتبط با رفلاکس اسیدی و سیگار کشیدن است، شایع تر می باشد.

در سرطانی که به مرور زمان پیشرفت می کند، مشکل در بلع و دیسفاژی نیز بیشتر می شود. در ابتدا، قورت دادن لقمه های غذای درشت سخت می باشد و در نهایت نوشیدن آب نیز غیر ممکن می شود.

سرطان قسمت فوقانی معده

این سرطان می توان ورودی غذا به معده را مسدود کند. زمانی که غذا به مری بر می گردد، فشار می تواند موجب درد در قفسه سینه شود.

ازوفاژیت

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، مری می تواند هم به علت التهاب پوشش و هم بعلت زخم ناشی از رفلاکس اسیدی شدید، باریک شود. غذاهایی که در مری گیر می افتند نیز می توانند موجب درد شوند.

علائم و نشانه های حمله قلبی

اختلالات حرکتی مری

حرکت مری اصطلاحی است که برای توصیف انقباض عضلات، در مجرای گوارشی استفاده می شود. اختلالات حرکتی مری مانند اسپاسم منتشر مری یا مری فندق شکن، موجب انقباضات نامنظم در مری می شود که بلع را دشوار و دردناک می کند.

یک اختلال حرکتی کمتر شایع آشالازی می باشد، شرایطی که در آن عضلات بخش پایینی مری، در حین بلعیدن به غذا اجازه عبور نمی دهند. آشالازی ممکن است در کودکی یا در بزرگسالی رخ دهد. برخی از افراد با این مشکل متولد می شوند، در حالیکه برخی دیگر، زمانی که بیماری دیگری به اعصاب درون مری آسیب می زند، دچار آن می شوند.

سندرم پلامر وینسون (اختلال بلع ناشی از فقر آهن)

این بیماری اغلب از زمان تولد اتفاق می افتد، اما گاهی اوقات مربوط به رفلاکس یا فقر آهن آنمی نیز می باشد. سندرم پلامر وینسون یا سندرم پترسون کلی، اغلب با سه علامت ظاهر می شود: آنمی فقر آهن، دیسفاژی یا مشکل در بلع و یک پرده مری که می توان آن را در تست بلع باریم مشاهده کرد.
(یک تست تصویر برداری که از اشعه های ایکس برای بررسی مجرای گوارش فوقانی شما استفاده می کند.)
درد قفسه سینه مربوط به مری می تواند ناشی از داروها باشد:

برخی از داروها اگر به طور مناسب قورت داده نشوند، ممکن است در مری گیر کنند. داروهایی مانند قرص های پتاسیم، قرص های مولتی ویتامین بزرگ و قرص های آکنه مانند تترا سایکلین و دوکسی سایکلین را اگر به درستی قورت ندهید یا آب کافی همراه با دارو ننوشید، مواد شیمیایی موجود در داروها می تواند به مری آسیب برساند. در چنین مواردی، درد قفسه سینه معمولاً چندین ساعت پس از مصرف دارو ایجاد می شود.

اشیاء خارجی که در مری جمع شده اند می توانند باعث درد قفسه سینه شوند.

کودکان ممکن است اسباب بازی های یا دیگر اشیاء را قورت دهند. بزرگسالان نیز گاهی اوقات ممکن است بی اختیار اشیاء خارجی مانند خلال دندان را قورت دهند.

عفونت های مری نیز می توانند باعث درد شوند.

در حالی که عفونت های مری غیر معمول هستند،  بیشتر احتمال دارد این اتفاق در افرادی با سیستم های ایمنی ضعیف، مانند افراد مبتلا به دیابت، ایدز یا کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، برای بیماری های دیگر مصرف می کنند، اتفاق بیفتد. عفونت های ناشی از مخمر (کاندیدا) یا ویروس  های تبخالی نیز می توانند باعث التهاب در مری با درد بسیار شوند.

چه زمانی باید از پزشک درخواست کمک کرد.

 یک علت قلبی همچون حمله قلبی را باید به سرعت در تشخیص پزشکی رد کرد. پس از آن می توان به دنبال علل کم خطر تر گشت. درصورتی که درد قفسه سینه خفیف باشد و به آسانی با خوردن ضد اسیدها (داروهایی که اسید معده را خنثی می کنند) تسکین داده شود، مورد اورژانسی نمی باشد.

گرچه، در صورتی که اقدامات ساده ای همچون ضد اسیدها موجب تسکین نشوند، درد شدیدتر یا مداومتر می شود و شما باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی، هرچه درد شدید تر باشد، فوریت مراجعه به پزشک یا حتی رفتن به اورژانس بیشتر می شود.

تشخیص

متخصص گوارش برای پیدا کردن نوع اختلال گوارشی که موجب درد قفسه سینه شما شده، ممکن است برای بررسی مری، معده و یا روده ی کوچک شما، آندوسکوپی انجام دهد.

امروزه آندوسکوپی پیشرفته، تشخیص علل علائم مجرای گوارشی همچون درد قفسه سینه را امکان پذیر می کند. اگر به اقدامات درمانی نیاز باشد، تکنیک های زیادی در دسترس هستند. برای مثال، گشاد گردن یک بخش تنگ شده ی مری، با استفاده از لیزر یا پرتوی آرگون پلاسما، برای از بین بردن انسداد محلی ناشی از سرطان مری و استفاده از وسایلی برای خارج کردن شیء یا غذای جمع  شده در مری امکان پذیر می باشد.

در رابطه با اختلالات حرکتی مری، در جایی که یافته های تصویری با اندوسکوپ، اطلاعات کافی را ارائه نمی دهند، دستگاههای پیشرفته تری برای اندازه گیری فشار در قسمتهای مختلف مری، رفلاکس اسید به مری و جریان یافتن مایعات به مری وجود دارند. تحلیل این اندازه گیری ها می تواند به پزشکان برای تشخیص نوع اختلال مری که موجب بروز علائم شده کمک کند.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام حدودا دوماه پیش پدرم بابت گرفتگی عروق بیمارستان بستری شد و به حدی زیادی استرس تجربه کردم
    حدودا یک هفتس دچار معده درد شدم و همزمان تیر کشیدن نقطه ای سینه و قلب
    البته به طوری که وقتی فعالیت بدنی دارم و بدنم شروع به گرم شدن میکنه کلیه مشکلاتم رفع میشه
    والبته تیر کشیدن ها غیر قابل تحمل نیست
    درد قفسه سینه نداشتم
    زمانی که به قلبم فکر نمیکنم راحتم و مشکلی نیست
    ولی زمانی که استرس دارم تیرکشیدنا شروع میشه و دچار تپش قلب میشم وحملات عصبی و ترس دارم
    زمان هایی که صبحانه نخورم سوزش معدم زیاد میشه و تیر کشیدنا بیشتر میشه
    معده و گرسنگی به معدم و سینم فشار میاره
    تنگی نفسی تجربه نکردم
    بیشتر گرفتگی و اسپاسم لحظه ای تو عضلات دستام و عضلات بین دنده هام و تیر کشیدن ها به بام به دستگاه تناسلیم هم سرای میکنه گاها خیلی جزیی
    از احاظ عضبی بسیار تحت فشارم
    و معدم اذیت میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام مشکل شما بیشتر مسائل استرسی اضطرابی هست در صورت ادامه علایم تست ورزش بدهید
  • تصویر کاربر حبیب شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. بنده 41 سالمه. بعد یک شب پرخوری احساس کردم حالم بد شد. چند باری بالای سینه سمت چپ چند شب سوزش داشتم. رفتم دکتر داخلی آزمایش دادم. همه چی اوکی بود. الان چند وقتی هست. سمت چپ سینم درد میگیره مخصوصا وقتی با شکم خالی سیگار یا قهوه استفاده میکنم. بعضی وقتها درد خفیف تو پشت بازوم خیلی کم یا پشت گردن دارم نمیدونم تلقینیه یا واقعیه.حالا با این درد چون خفیفه کنار اومدم. ولی وقتی با دست چپ فعالیت سنگین میکنم. مثلا چیزی رو بلند میکنم تا جابجا کنم. این درد میادقطع میشه یا نمییادولی تا10تا15 دقیقه سنگین میشم و حالم بد میشه بعد خودش خوب میشه. میگم شاید برا قلبه ولی پله هارو 3طبقه میرم بالا مثلا با وسیله یا دست خالی اذیت نمیشم. نمیدونم مشکلم معدست یا قلب. نظرتونو میفرمایید. البته روزی یک نصفه قرص فشار و یک نصفه آ اس آ میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتره تست ورزش انجام شود
    2. تصویر کاربر حبیب چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      یکی ازدوستان روی تست ورزش ایست قلبی کرده بود و فوت کرده بود.منم با دلهره برا تست رفتم بعد چند دقیقه نمیدونم حالم واقعا بد شد یا تلقین بود ترسیدم و انصراف دادم وادامه ندادم.از تست ورزش حراس دارم. کار دیگه ای میشه کرد؟
    3. تصویر کاربر حبیب چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      به نظرتون دکتر اعصاب برم یا معده. چون دکتر های قلب میگن درد قلبی بالای قلب روی سینه و کنار سینه نیست. دردهای من بالای قلب روی سینه سمت چپ. و کنار سینه سمت چپ به طرف زیر بغل هستش. میگن اگه درد وسط سینه یا بالای سینه به طرف گلو باشه مربوط به قلبه
    4. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سی‌تی آنژیوگرافی انجام بدهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حجت یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید بنده جوانی ۳۰ ساله هستم ک یک هفته‌ای هس ک از سوزش سینه پشت و زیز بغل رنج می‌برم وقتی فعالیت ورزشی میکنم سوزش یا درد ندارم رفتم دکتر بهم قرص پرانول و پوکساکیم داده ولی هنوز ب صورت متناوب سوزش را احساس میکنم لطفا راهنمایی کنید راستی یک بار دیگه دکتر گفت مال عصب دنده هس دارو داد خوب نشدم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتره تست ورزش انجام شود
  • تصویر کاربر Baran سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.من به دکتر گوارش مراجعه کردم و گفتن ترشح زیاد اسید معده دارم.درحال حاضر بیشتر شب ها و مواقعی که از خواب بیدار میشم تپش قلب دارم و تاکی کاردم.میخواستم بپرسم علتش همون مشکلیه که معده م داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله مریوط به مشکل معده شماست
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مرد متاهل 54 ساله ای هستم هر چند وقت یک بار قلبم تیر می کشد انگار از داخل بهش پتک می زنند. آزمایش اکو داپلر و نوار مغزی و ام آر آی دادم مشکلی تشخیص داده نشد. خیلی آروغ می زنم آنقدر که خسته می شوم. هر موقع به قلبم فکر می کنم تیر کشیدن را بیشتر احساس می کنم. این روزها زودتر خسته می شوم. کسری خواب برایم زجرآور است. ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید که دنبال چه چیزی باید باشم تا از این نگرانی دربیام. تشکر فراوان از وقتی که می گذارید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود باید تست ورزش انجام شود
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      ممنون و سپاس فراوان از پاسختان. خدا خیرتان بدهد که این سایت را راه انداختید. امیدوارم که بقیه پزشکان هم از مردان بزرگواری چون شما الگو بگیرند. همیشه سربلند و تندرست باشید🙏
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      🌺🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    رفلکس معده شدید دارم گاهی اوقات قسمت بالای سینه سمت چپ سوز میزنه شدید گاهی میوفته دردش از قلبم هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر اصغر دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    من موقع خواب ریفلاکس معده دارم و نیز بدلیل تپش قلب نمی توانم بخوابم و اگر هم بسختی بتوانم بخوابم پس از مدت کوتاهی مجددا از خواب بیدار می شوم. بدلیل درد گردن، از بالش بلندتری نمی توانم استفاده کنم.
    با تقدیم احترام
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام طپش قلب به تعداد بالشت ارتباطی ندارد مشکل شما معده سماست با متخصص گوارش مشورت کنید
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ببخشید من پشت شانه چپم در عرض 1دقیقه یا بیشتر یهو تیر می‌کشه بعد ول میشه بعد یهویی دوباره درد شروع میشه به همین روش و بعد وقتی تیر می‌کشه پس شانه چپم درد در بازو و دست چپم هم حس میکنم و کمی می ترسم و کمی کف درس هایش عرق می‌کنه راستش من از یه موضوعی هم ترس دارم ..... استرس هم دارم یعنی آدم استرسی هستم میشه راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    اینجانب 13 روز پیش واکسن سينوفارم دز اول را زدم بعد از تزریق واکسن تپش قلب تیر کشیدن قلب کمر درد گرفته ۳۰ مرداد به اورژانس مرکز قلب مراجعه کرده و هیچ بهبودی حاصل نشد الان هم تپش قلب هم درد به همراه تیر کشیدن قلب و هم بی خوابی برام ایجاد شده
    لطف کنید بنده را راهنمایی کنید ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید حضوری مراجعه کنید و معاینه بشید و نوار قلب گرفته بشه
  • تصویر کاربر مهشید پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلاو خسته نباشید.من بعد از مصرف قرص چربی سوز احساس سوزش در قفسه سینه دارم.تو تنفس هیچ مشکلی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.