وبسایت دکتر مرعشی زاده

درمان درد قلبی در نوجوانان و کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان علل زیادی می تواند داشته باشد. رایج ترین علل درد قفسه سینه، درد اسکلتی استخوانی (درد در عضلات یا دیواره قفسه سینه)، علل ریوی (آسم یا پنومونی) و علل ایدیوپاتیک (بدون علت شناخته شده) هستند. درد قفسه سینه به علت بیماری قلبی، نسبتاً نادر است.

دو علت قلبی درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان، التهاب اطراف قلب یا “پریکاردیت” و درد قفسه سینه از نوع شریان کرونری یا ” آنژین پکتوریس ” هستند. مورد دوم معمولاً بزرگترین دغدغه ی والدین و بیماران است، گرچه در کودکان و نوجوانان به ندرت رخ می دهد. در ادامه مطلب درد قفسه سینه و درمان درد قلبی در نوجوانان و کودکان را بیشتر توضیح خواهیم داد.

آنژین پکتوریس به چه معناست؟

آنژین پکتوریس، احساس سفتی یا فشرده شدن در قفسه سینه همراه با اضطراب می باشد. این شرایط زمانی رخ می دهد که قلب خون اکسیژن دار کافی دریافت نمی کند. همچنین ممکن است درد در قفسه سینه، بازوها یا کمر وجود داشته باشد. آنژین با ورزش هایی مانند پیاده روی به ویژه از سربالایی یا بعد از غذا رخ می دهد و با استراحت از بین می رود. آب و هوای سرد و ناراحتی های عاطفی ممکن است باعث بروز این درد شوند. برخی از افراد در شب با درد آنژین از خواب بیدار می شوند.

آنژین پکتوریس به چه معناست؟

چه چیزی باعث بروز درد قفسه سینه می شود؟

این درد با عدم تعادل نیاز قلب به خون اکسیژن دار و توانایی شریان های کرونری برای ارسال آن ایجاد می شود. این درد، هشداری برای وقوع حمله ی قلبی می باشد. چندین نوع ناهنجاری مادرزادی شریان کرونری وجود دارد که ممکن است موجب عدم تعادل بین ارسال خون اکسیژن دار و نیاز قلب شوند.

در برخی نقص ها، نیاز قلب به اکسیژن ممکن است بعلت ضخیم شدن قلب افزایش پیدا کند. در نقایص دیگر، جریان خون از قلب دچار انسداد می شود و موجب ضخیم شدن عضله ی قلب می گردد. ناهنجاری های کرونری که باعث ناتوانی قلب در دریافت خون اکسیژن دار کافی می شوند، شامل منشأ یا مسیر غیرطبیعی شریان های قلب و نیز دیگر ناهنجاری های مادرزادی نادر دیگر می شود.

تنگی یا انسداد شریان کرونری مشابه با موارد رخ داده در بزرگسالان نادر است اما بعد از بیماری های خاص مانند کاوازاکی یا بالارفتن ژنتیکی سطوح کلسترول می تواند رخ دهد. در بزرگسالان، تنگی شریان ها عمدتاً به دلیل جمع شدن پلاک ها یا آترواسکلروز می باشد.

علائم درد قفسه سینه چه مواردی هستند؟

ناراحتی و درد معمولاً در جلوی قفسه سینه رخ می دهند اما ممکن است به بازوی چپ یا فک کشیده شوند. این شرایط اغلب به عنوان وزنه روی قفسه سینه توصیف می شود. تنفس ممکن است سخت باشد، گرچه، نفس کشیدن درد را بدتر نمی کند. درد آنژین معمولاً خفیف است و خنجر مانند یا تیرکشنده نیست. این شرایط معمولاً بیشتر از 3 یا 5 دقیقه طول نمی کشد و به محرک حمله بستگی دارد. اگر این شرایط در حین راه رفتن اتفاق بیفتد، استراحت فوری باعث فروکش کردن آن می شود.

برخی از افراد مبتلا به آنژین می توانند حمله را بدون هیچ علائم دیگری پشت سر بگذارند. برخی از افراد خاطر نشان می کنند که ناراحتی آنها ادامه دارد اما می توانند درد را تحمل کنند. گرچه، در اکثر موارد درد تشدید می شود تا زمانی که با استراحت یا دارو تسکین پیدا کند. اکثر موارد درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان به علت آنژین نیست. نگرانی خود را باید با پزشک در میان بگذارید.

درد قفسه سینه چگونه تشخیص داده می شود؟

در اکثر بیماران، چندین آزمایش ساده می توانند به تأیید تشخیص کمک کنند. گاهی اوقات، نوار قلب در حال استراحت ممکن است تغییرات ایسکمی را نشان دهد. ایسکمی، زمانی رخ می دهد که قلب از خون اکسیژن دار محروم شود. تست استرس ورزش ممکن است روی یک تردمیل، دوچرخه یا با داروهای تزریقی انجام شود که موجب سخت تر پمپاژ شدن قلب می شود.

درد قفسه سینه چگونه درمان می شود؟

در رابطه با درمان درد قلبی در نوجوانان و کودکان باید گفت که هدف درمان، کاهش نیاز قلب به اکسیژن یا افزایش جریان خون به آن می باشد. کاهش فعالیت فیزیکی، روشی مؤثر برای بهبود این شرایط می باشد. نیتروگلیسیرین، نوعی داروی قدیمی است که برای افزایش جریان خون به قلب استفاده می شود. این دارو با گشاد کردن عروق کرونری، بار کاری قلب را کم می کند و فشار خون را اندکی کاهش می دهد. از دیگر داروهای مؤثر مسدود کننده های بتا، مسدود کننده های کانال کلسیم و مهارکننده های  ACE هستند.

گاهی اوقات، مقدار خون کمی از شریان های کرونری عبور می کند و به درمان های پیچیده تری مانند آنژیوپلاستی کرونری یا جراحی بای پس کرونری نیاز دارد. در کودکان مبتلا به ناهنجاری های مادرزادی عروق کرونری، این درمان ها معمولاً همیشه انجام می شوند. این رویکردها امکان جریان یافتن خون بیشتری را به شریان های کرونری فراهم می کنند. اگر فرد مبتلا به آنژین باشد، ممکن است یک رژیم غذایی سرسخت برای کنترل کلسترول و چربی و همچنین داروهای پایین آورنده ی چربی و کلسترول توصیه شوند.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.