وبسایت دکتر مرعشی زاده

دسته‌بندی: بهترین متخصص عروق پا و واریس در تهران

جستجو

واریس یکی از بیماری‌های نسبتا شایع است که در آن به علت اتساع سیاهرگ‌ ها، خون‌ رسانی به پا مختل می ‌شود. بسیاری از بیمارانی که دچار دردهای واریسی هستند، شاید ندانند که برای دردهایشان باید به کدام متخصص یا پزشک مراجعه کنند. یا این ‌که کدام پزشک بیشترین اطلاعات و تجربیات را در زمینه واریس دارد و می‌تواند به این بیماران کمک کند؟ ما در این مقاله قصد داریم به معرفی دکتر واریس و حیطه تخصص وی بپردازیم.

بهترین متخصص عروق و واریس کیست؟

دکتر واریس، پزشکی است که در زمینه مشکلات لخته خون در پا متخصص بوده و علاوه ‌بر این، مهارت و دانش کافی در زمینه انواع روش‌ های درمان واریس داشته ‌باشد. معمولا پزشکان متخصص واریس، در زیرمجموعه فلبلوژیست‌ها قرار می‌ گیرند. فلبولوژیست‌ها متخصص در معاینه، پیشگیری، درمان و توان ‌بخشی بیماری‌های وریدی هستند. هر پزشک عمومی، متخصص پوست، جراح قلب یا متخصص داخلی، می ‌تواند به عنوان فلبولوژیست آموزش ببیند.

بنابراین، افرادی که به ‌دنبال درمان دردهای واریسی هستند، بهتر است به این مورد توجه داشته ‌باشند. اصطلاح فلبلوژی از کلمه یونانی phlebos به معنای «رگ خونی» گرفته شده است. روش‌های تشخیصی نیز شامل سونوگرافی و تست‌های عملکرد ورید است. تمرکز درمان فلبلوژی بر این موارد است:

  • واریس
  • التهاب سیاهرگ (فلبیت)
  • بیماری‌های ترومبوتیک
  • اسکلروتراپی وریدهای عنکبوتی
  • درمان زخم پا (Ulcus cruris)
  • تغییرات وریدی و پوستی ناشی از نارسایی مزمن وریدی
  • لخته شدن خون

تفاوت دکتر واریس با متخصص قلب و عروق

پزشکان متخصص زیادی می ‌توانند رگ‌ها را درمان کنند. اما همه آن ‌ها دارای شرایط، توانایی و تجربه یکسان نیستند. اما فلبولوژیست کسی است که زیرمجموعه خاصی از اختلالات سیاهرگی را عمدتاً در پاها درمان می‌کند. بین یک فلبولوژیست و یک جراح عروق، تفاوت زیادی وجود دارد. بیمارانی که به دنبال پزشک واریس هستند، باید این تفاوت‌ها را بدانند تا دچار اشتباه نشوند.

سیستم عروقی از شریان‌ها و سیاهرگ‌ ها تشکیل شده است. آن‌ها مانند دو روی یک سکه با هم کار می‌کنند. یک فلبولوژیست معمولاً فقط با رگ‌های پا سروکار دارد و فقط یک نوع بیماری (بیماری وریدی) را درمان می‌کند. به‌عنوان مثال، یک فلبولوژیست یا پزشک واریس، ممکن است بتواند ترومبوز ورید عمقی پایه (DVT) را با استفاده از داروهای خوراکی درمان کند اما برای انجام ترومبولیز (برای درمان DVT جدی‌تر)، صلاحیت یا مجوز ندارد زیرا این مشکل نیاز به تصویربرداری رادیولوژی خاص و تأیید اعتبار در بیمارستان یا مرکز جراحی دارد.

اساساً، پزشکی که فقط در فلبولوژی دارای اعتبار است، می ‌تواند درمان ‌های ساده‌ای را برای رگ ‌های واریسی، واریس لگن، واریس زیر چشم، رگ‌های عنکبوتی، DVT و برخی از انواع مراقبت از زخم انجام دهد. اما جراح قلب و عروق، متخصصی است که روی کل سیستم عروقی (وریدها و شریان‌ها) در سراسر بدن کار می‌کند. او برای درمان تمام بیماری‌ های وریدی و شریانی، ماهر و آموزش ‌دیده است. این بیماری‌ ها شامل جراحی ‌های تهاجمی و غیرتهاجمی مانند برداشت ورید، بای‌ پس شریانی، جراحی شریان کاروتید، پیوند ورید و شریان، آنژیوپلاستی، استنت‌گذاری، جراحی آنوریسم آئورت باز، جراحی دسترسی دیالیز، تمام جراحی‌های وریدی و مراقبت‌های پیچیده از زخم می‌ شود.

به این ‌ترتیب، مشخص می‌شود که جراح قلب و عروق نسبت به کل سیستم عروقی اشراف داشته و از دیدگاه و درک وسیع ‌تری دراین ‌مورد برخوردار است. او واجد شرایط انجام درمان ‌هایی فراتر از درمان‌ های سطحی یا زیبایی ورید است. اما یک فلبولوژیست الزاما ممکن است هیچ آموزشی به ‌عنوان جراح ندیده و در زمینه جراحی تخصص نداشته باشد. به همین ‌دلیل، فلبولوژیست یا پزشک واریس را نباید با جراح اشتباه گرفت. فلبولوژی یک تخصص جراحی نیست و اساس کار متخصصان واریس نیز درمان رگ‌ها با تزریق (اسکلروتراپی)، فرکانس رادیویی و لیزر است که بیشتر جنبه زیبایی دارد.

سخن پایانی

افرادی که به دنبال پزشک واریس برای درمان دردهای واریسی می‌گردند، لازم است به فلبلوژیست مراجعه کنند. فلبلوژیست‌ها الزاما جراح نیستند اما با کمک تزریق (اسکلروتراپی)، فرکانس رادیویی و لیزر، رگ‌های واریسی را درمان می‌کنند.

جستجو