وبسایت دکتر مرعشی زاده

منظور از بیماری قلبی ریوی چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

ترکیب دو کلمه ی قلب و ریه در یک کلمه، به محدوده ای از بیماری ها و شرایطی اشاره دارد که روی قلب و ریه ها تأثیر می گذارند. این بیماری عوارضی جدی دارد که به راحتی قابل درمان نیستند.

انواع شایع بیماری قلبی ریوی

همان طور که در بالا اشاره شد، بیماری قلبی ریوی به محدوده ای از بیماری ها اشاره دارد که روی قلب و ریه ها تأثیر می گذارند. ناگفته نماند که دو نوع بیماری قلبی ریوی شایع وجود دارد:

  • بیماری قلبی عروقی
  • اختلال انسداد مزمن ریه (COPD)
انواع شایع بیماری قلبی ریوی

بیماری قلبی عروقی

بیماری قلبی عروقی که از آن به عنوان بیماری قلبی نیز یاد می شود، به بیماری های گفته می شود که روی قلب تأثیر می گذارند و از میان آنها می توان به بیماری های عروق کرونری، بیماری های رگ های خونی، مشکلات آریتمی های قلب و نارسایی های قلبی اشاره کرد.

 با اینکه بیماری قلبی و بیماری قلبی عروقی اصطلاحاتی هستند که اغلب اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما بیماری قلبی عروقی معمولاً به شرایطی اشاره دارد که شامل رگ های خونی مسدود شده می شود و می تواند منجر به سکته یا حمله قلبی شود.

بیماری/اختلال انسداد مزمن ریه (COPD)

انسداد مزمن ریه، نوعی بیماری ریوی التهابی مزمن است که منجر به انسداد جریان هوا درون ریه ها می شود. علائم این بیماری شامل سرفه، تنفس دشوار و خس خس سینه می شود. با اینکه این بیماری علل متفاوتی می تواند داشته باشد، اما شایع ترین دلیل بیماری انسداد مزمن ریه، سیگار کشیدن است.

 افرادی که طولانی مدت سیگار می کشند، علاوه بر انسداد مزمن ریوی، در معرض خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند بیماری قلبی و سرطان ریه نیز قرار دارند.

چه کسانی مستعد ابتلا به بیماری های قلبی ریوی هستند؟

افرادی که سبک زندگی ناسالم دارند، مبتلا به شرایط ژنتیکی خاص هستند و یا سیگار می کشند، در معرض ابتلا به بیماری قلبی ریوی قرار دارند. عواملی مانند سن، جنسیت، سابقه ی خانوادگی، سیگار کشیدن، مصرف داروهای سرطانی خاص و پرتودرمانی، تغذیه ضعیف، ورزش نکردن، فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی یا اضافه وزن، استرس و حتی بهداشت ضعیف همگی می توانند خطر بیماری قلبی ریوی را افزایش دهند.

عوارض بیماری قلبی ریوی، بیماری قلبی عروقی و بیماری انسداد مزمن ریه

داشتن قلب یا ریه های ناسالم می تواند منجر به عوارض بسیار دیگری شود. عوارض بیماری قلبی عروقی، بیماری قلبی عروقی یا انسداد مزمن ریه ممکن است شامل نارسایی قلبی، حمله قلبی، سکته، آنوریسم، ایست قلبی ناگهانی، بیماری شریان محیطی، سرطان ریه، عفونت های تنفسی، فشار خون بالا در شریان های ریه و دیگر مشکلات قلبی باشد.

عوارض بیماری قلبی ریوی

علاوه بر این، بیماری انسداد مزمن ریه به طور ویژه با افزایش خطر افسردگی رابطه دارد، زیرا مشکلات تنفسی، شما را از یک زندگی طبیعی و کامل بازمی دارند و باعث می شوند نتوانید از فعالیت های خود لذت کافی را ببرید. اگر از بیماری قلبی عروقی رنج می برید، دریافت کمک فوری، بسیار  مهم است. این بیماری و عوارض آن می تواند کشنده باشد.  

درمان بیماری قلبی ریوی

اگر به بیماری قلبی ریوی مبتلا هستید، یکی از اولین کارهایی که پزشک شما ممکن است توصیه کند، در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم است. این اقدامات ممکن است شامل ترک سیگار، تغذیه بهتر و ورزش منظم باشد. بعلاوه، پزشک شما ممکن است روش های درمانی تهاجمی تر مانند استفاده از چندین نوع دارو، درمان های ریوی مختلف مانند اکسیژن درمانی و توانبخشی ریوی یا حتی در برخی موارد جراحی را توصیه کند.

آشنایی با راههای مقابله با شرایط شما و اطمینان از دریافت حمایت کافی برای کنترل این شرایط نیز، از دیگر راهکارهای مهم می باشند. اغلب اوقات، این حمایت ها شامل جستجوی خدمات سلامت روان مانند درمانهای فردی یا گروهی می باشد. اگر بیماری شما روی کیفیت زندگی تان تأثیر گذاشته و به عنوان مثال شما را از انجام کارهای روزمره و رفتن به محل کار بازداشته است، این درمان ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.