وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا تنگی دریچه آئورت خطرناک است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

منظور از تنگی شدید آئورت چیست؟ ایا تنگی دریچه ائورت خطرناک است؟ عارضه خطرناک تنگی شدید آئورت، جلوگیری از گردش آسان خون در سرتا سر بدن است. در این شرایط، قلب باید برای رساندن خون به دیگر نواحی بدن، سخت تر پمپاژ کرده و در اغلب مواقع این پمپاژ موثر نخواهد بود. افراد مبتلا به تنگی شدید آئورت، همزمان با ضعیف تر شدن قلب، علائم ناراحت کننده ای همچون تنگی نفس و خستگی را تجربه می کنند. تنگی آئورت یک بیماری رایج است که 1 نفر از هر 8 فرد بالای 75 سال را به خود مبتلا می کند. در این جا دلایل عمده خطرناک بودن تنگی دریچه آئورت بیان شده است:

– اغلب در هنگام تشخیص، این بیماری به سطح پیشرفته ای رسیده است. دریچه آئورت در این وضعیت به شدت دچار تجمع کلسیم شده و باز و بسته شدن آن با دشواری همراه است.

– بیماران مبتلا به تنگی شدید آئورت، شرکت در فعالیت های معمول همچون پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها را دشوار می یابند.

– هنگامی که این اتفاق بروز می دهد، خطر ابتلا به نارسایی قلبی به طرز قابل توجهی افزایش می یابد.

ضربان قلب کند

به همین دلیل است که پیش آگهی تنگی شدید آئورت از بسیاری از سرطان های انتشار یافته در بدن بدتر است. در این جا میزان بقای افراد از تنگی شدید آئورت و سرطان های مختلف آورده شده است:

بدون انجام فرایند تعویض دریچه آئورت، تنها بیماران اندکی بیش از 5 سال زندگی را تجربه می کنند. خوشبختانه، گزینه های درمانی کم تهاجم و امیدوار کننده ای برای درمان تنگی شدید آئورت وجود دارند. در صورت تجربه علائم یا تصور بر ابتلا به تنگی شدید آئورت باید به پزشک مراجعه کرد.

علائم تنگی شدید آئورت

در صورتی که تنگی دریچه آئورت، جدی است چرا اغلب افراد از آن بی خبر هستند؟ بسیاری از افراد علائم تنگی دریچه آئورت را با علائم طبیعی پیری اشتباه می گیرند. اما در واقع این علائم بیانگر عدم دریافت اکسیژن کافی توسط بدن هستند. افراد مبتلا به این مشکل با گذشت زمان احساس خستگی و ضعف خواهند کرد که بیانگر رسیدن بیماری به مرحله ای خطرناک است.

مطالعات نشان داده اند با این که اغلب بیماران در ابتدا علائمی را نشان نمی دهند، پس از معاینه نزدیک، 32 درصد از آن ها به علائم دچار هستند. به همین دلیل، در میان گذاشتن علائم خود با پزشک بسیار ضروری است. بیماران ممکن است علائمی همچون موارد زیر را تجربه کنند:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • خستگی (افت انرژی)
  • احساس سبکی در سر، گیجی و یا غش کردن
  • مشکل در هنگام ورزش کردن
  • تورم مچ و کف پا
  • ضربان سریع و غیر طبیعی قلب

درمان تنگی شدید آئورت

در صورت ابتلا به تنگی شدید آئورت یا تجربه علائم آن، باید به خاطر داشت که مصرف دارو توانایی درمان یا متوقف کردن بیماری را نداشته و تنها علائم آن را درمان می کند. تعویض دریچه تنها گزینه درمانی موثر است. اگر فرد به تازگی از بیماری خود آگاه شده و در حال تجربه کردن طیفی از احساسات مختلف است، امکان دارد شنیدن این جملات برای او دشوار باشد. اضطراب، عدم پذیرش، درنگ و تمایل به صبر کردن برای دیدن رویداد های آتی از جمله احساسات مختلفی هستند که ذهن فرد را به خود مشغول می کنند. با این حال، در صورت تشخیص ابتلا به تنگی شدید آئورت و شروع علائم آن دریافت درمان فوری ضرورت دارد.

به محض مشاهده این علائم یا بدتر شدن آن ها باید با پزشک خود تماس گرفت. حداقل 40 تا 60 درصد بیماران مبتلا به تنگی شدید آئورت درمان تعویض دریچه را دریافت نمی کنند. جراحی قلب باز تنها گزینه برای درمان تنگی شدید آئورت نیست. تعویض دریچه آئورت با کاتتر (TAVR) یک جایگزین کم تهاجم تر برای تعویض دریچه آئورت است.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.