وبسایت دکتر مرعشی زاده

حمله قلبی در جوانی

در این مقاله مطالعه می کنید:

آیا حمله قلبی در جوانی رخ می دهد؟ بسیاری از مردم فکر می کنند که حمله قلبی در سنین بالای 50 سال اتفاق می افتد. اما واقعیت این است که حمله قلبی ممکن است در هر سنی رخ دهد. بر اساس مطالعات انجام شده، 8% افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، زیر 55 سال سن دارند. همچنین، 25% زنانی که دچار حمله قلبی می شوند سال های قبل از 60 سالگی خود را سپری می کنند. تحقیقات نشان داده است که احتمال مرگ بر اثر حمله قلبی در زنان جوان دو برابر مردان جوان می باشد و دلیل اصلی این امر، عدم تشخیص به موقع حمله قلبی در زنان است.

حمله قلبی در جوانان

یک داستان شوکه کننده در رابطه با حمله قلبی در جوانی!

هانا رایلی زمانی که حمله قلبی را تجربه کرد تنها 26 سال داشت. هانا: «حمله قلبی من کاملاً غیر منتظره بود. یک روز صبح که در حال نظافت صبحگاهی بودم، به طور ناگهانی شروع به سرفه ی شدید کردم. ناگهان، با یک سوزش وحشتناک در وسط قفسه سینه و دردی فلج کننده به زمین افتادم». چند ساعت بعد، هانا در دست چپ خود احساس سنگینی کرد و دچار سرگیجه و سنگینی شدید و ادامه دار در قفسه سینه شد.

زمانی که آمبولانس رسید، دستگاه ECG (نوار قلب) پیغام «حمله قلبی شدید» را نمایش داد. با این وجود، چند ساعت بعد از مراجعه به بیمارستان و تنها پس از انجام یک آنژیو، پزشکان این تشخیص را تأیید کردند. علت این تأخیر در تأیید، سن پایین و عدم وجود عوامل خطرزا در هانا بود. تأخیر در شروع درمان -مخصوصاً در زنان جوانی که حمله قلبی آنها تشخیص داده نشده است- می تواند تأثیر سوء چشمگیری روی آخر و عاقبت بیمار داشته باشد!

بعد از این تجربه مشخص شد که هانا مبتلا به سندرم آنتی فسفولیپید است. سندرم آنتی فسفولیپید نوعی اختلال ایمنی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به اشتباه آنتی بادی هایی تولید می کند که باعث لخته شدن خون در بدن فرد مبتلا خواهد شد. در نتیجه، خون افراد مبتلا به این سندرم بیش از افراد عادی تمایل به لخته سازی دارد. قبل از تجربه ی حمله قلبی، هانا رژیم غذایی کاملاً گیاهی داشت (گیاهخوار یا وجترین بود) و به هیچ وجه اضافه وزن نداشت. اما به گفته ی خودش فردی بسیار مضطرب بود. این حمله قلبی باعث شد هانا اولویت های فکری خود را بازبینی کرده و تغییراتی در آن اعمال کند.

انجام اقدامات مناسب

حمله قلبی منجر شد که هانا تغییرات دیگری نیز در برنامه ی روزانه ی خود اعمال کند. مثلاً مصرف ماهی های چرب و انجام یوگا و پیلاتس را در برنامه ی روزانه ی خود بگنجاند. علاوه بر این، هانا با اعمال تغییراتی در سبک زندگی، سعی کرد تا شرایط استرس زا را از زندگی خود دور کند. به گفته ی هانا: «بعد از این تجربه، من دچار یک تحول فکری شدم که باعث شد به سلامت روانم بیشتر اهمیت دهم و کمتر استرس داشته باشم». هانا در حال حاضر از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کند، تا از لخته شدن دوباره و بروز حملات قلبی آتی پیشگیری کند.

او علائم و نشانه های هشدار دهنده ی خود را می داند. این نشانه ها شامل درد شدید یا یک سنگینی یا ناراحتی در قفسه سینه (که می تواند به دست چپ نیز کشیده شود)، تنگی نفس، سرگیجه و کبود شدن رنگ پوست می باشد. نکته ی مهم اینجاست که زنان به میزان کمتری دچار علامت درد شدید و طاقت فرسای قفسه سینه می شوند (که معمولاً در فیلم ها و سریال ها حمله قلبی را با آن می شناسند). در عوض، علائم حمله قلبی در زنان معمولاً مبهم هستند که می تواند به عنوان یک دلیل دیگر، برای بالاتر بودن نرخ مرگ و میر زنان بر اثر حمله قلبی مطرح شود. بنابراین، شناخت کامل این علائم می تواند جان شما را نجات دهد.

محل تشکیل لخته های خونی

سلامت قلبی در افراد فعال

فعال بودن، به عنوان یک روش کمکی برای حفظ سلامت قلب شناخته می شود. تصور می شود که داشتن فعالیت جسمانی باعث کاهش 50 درصدی احتمال حمله قلبی یا سکته می شود. این امر می تواند انگیزه ای برای فعال بودن مردم باشد. ورزش منظم می تواند به کاهش فشار خون، کاهش خطر دیابت نوع 2، کنترل وزن و افزایش سطح سلامت عمومی شما کمک کند. افرادی که فعالیت فیزیکی بالایی دارند (بیشتر از 5 ساعت ورزش سنگین در هفته) ممکن است دچار سندرم قلب ورزشکار شوند. این تغییر، نوعی تغییر فیزیولوژیکی عادی است که در گذر زمان در این افراد، بر اثر ورزش شکل می گیرد.

قلب ورزشکاران حرفه ای بزرگ شده و آرام تر می تپد. بنابراین، با هر تپش، خون بیشتری پمپاژ می کند. از آنجایی که این مورد باعث بروز هیچ خطری نمی شود، افراد مبتلا به این سندرم نیاز به درمان ندارند. البته، این نشانه ها (ضربان قلب آرام و بزرگ شدگی قلب) در صورت بروز در افراد غیر ورزشکار ممکن است خطرناک باشد و فرد باید به طور کامل معاینه شود.

مرگ قلبی ناگهانی در ورزشکاران

مرگ قلبی ناگهانی یک مرگ طبیعی غیر منتظره ناشی از ایست قلبی بوده، که معمولاً طی ورزش اتفاق می افتد. با وجود اینکه دیدن مرگ یک ورزشکار معروف مثل فابریس موآمبا در وسط یک مسابقه فوتبال در لیگ جزیره، می تواند بسیار وحشتناک باشد، اما این مورد بسیار به ندرت اتفاق می افتد. معمولاً این واقعه بر اثر مشکلات قلبی مادرزادی یا بیماری های قلبی-عروقی (یک حمله قلبی) اتفاق می افتد؛ حتی اگر فرد دارای آمادگی جسمانی مناسبی باشد!

باید به خاطر داشته باشید که مرگ قلبی ناگهانی بسیار نادر است، اما اگر شما در این باره نگرانی دارید، می توانید با پزشک مشورت کنید. این مورد می تواند برای افرادی که سابقه ی خانوادگی مشکلات قلبی یا مرگ های ناگهانی مشابه دارند، حائز اهمیت باشد. معمولاً حمله قلبی هیچ علائم هشدار دهنده ای ندارد. اما در برخی از موارد، افرادی که دچار این سانحه شده اند تجربه ی غش کردن یا حالتی نزدیک به غش کردن را در حین ورزش داشته اند.

در صورتی که شما این موارد را تجربه کرده اید یا به علت دیگری نگران هستید، لطفاً به پزشک مراجعه کنید. تقریباً برای تمامی افراد، ورزش منظم منجر به ارتقاء سلامت قلب می شود. البته، همانطور که از تجربه ی هانا و ورزشکاران دچار  مرگ ناگهانی قلبی درس گرفتیم، مشکلات قلبی می تواند گریبان گیر جوانان هم شود. پس بهتر است همیشه حواسمان به علائم و نشانه های حمله قلبی باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر از سن ۱۰سالگی از ناحیه دوکتفم اسپام هام ورم می‌کنه درد شدید ک عصبیم می‌کنه و به ناحیه پشت گردنم میزنه وهمیشه قلنج دارم .
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش)
      با توجه به شرح حال شما درد شما عضلانی اسکلتی می‌باشد
  • تصویر کاربر لیلی دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آقای دکتر جان سلام شما جواب سوال من دادید برام پیامک میاد ولی درسایت پیدا نمکنم کد رهگیری میزنم موجود نیست اگر جواب به واتساپم ارسال کنید یک دنیا دعاگو هستم ۰۹۱۳۰۲۳۲۷۰۸ کد رهگیری ۲۰۶۷
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سوال را دوباره مطرح بفرمایید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.