وبسایت دکتر مرعشی زاده

درمان گرفتگی عروق پا با طب سنتی

در این مقاله مطالعه می کنید:

گرفتگی عروق پا یکی از بیماری‌هایی است که با عنوان بیماری شریان محیطی هم شناخته می‌شود. این عارضه درواقع در اثر تنگ شدن رگ‌های پا ایجاد شده و به نوعی موجب اختلال در خونرسانی به پا‌ها می‌شود. عدم درمان گرفتگی عروق پا می‌تواند عوارض زیادی به دنبال داشته باشد. با توجه به این موضوع در این مقاله قصد داریم با گرفتگی عروق پا و درمان آن مخصوصا  درمان گرفتگی عروق پا با طب سنتی آشنا بشویم.

منظور از گرفتگی عروق پا چیست؟

بخشی از رگ‌های پا که ممکن است رگ‌های ران، ساق پا و یا زانو باشد در اثر تجمع رسوبات چربی یا همان پلاک‌ها، تنگ و گاهاً بسیار باریک‌تر می‌شود. این عارضه باعث می‌شود خونرساتی به بافت پا‌ها کاهش یابد که می‌تواند با علائمی چون درد، بی حسی، گرفتگی و ضعف در راه رفتن همراه بشود.

منظور از گرفتگی عروق پا چیست؟

گرفتگی عروق پا چگونه اتفاق می افتد؟

همان طور که اشاره شد، تجمع پلاک‌های رسوبی در رگ‌های خونرسان پا، موجب می‌شود عروق پا دچار تنگی و به نوعی  اریک شدن شوند. با اختلال در روند خونرسانی مشکلات زیادی در عملکرد پاها ایجاد می‌شود. اگر این عارضه درمان نشود حتی می‌تواند موجب عارضه‌های خطرناک چون سکته قلبی و مغزی و گانگرن (از بین رفتن بافت و سیاه شدن آن) شود.

تشخیص گرفتگی عروق پا به چه صورت است؟

با مراجعه به متخصص قلب و عروق می‌توان به راحتی بیماری شریان محیطی یا همان گرفتگی عروق پا را تشخیص داد. روش‌های تشخیصی متعددی وجود دارد که می‌توانند محل دقیق گرفتگی و شدت آن را نشان بدهند:

  • معاینه بالینی و بررسی نبض بیمار.
  • انجام سونوگرافی داپلر.
  • انجام تست ABI و مقایسه فشار خون ساعد با میزان فشار خون پا.
  • انجام آنژیوگرافی تشخیصی.

درمان گرفتگی عروق پا چگونه است؟

درمان گرفتگی عروق پا چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای درمان بیماری عروق پا وجود دارند که پزشک معالج با در نظر گیری شدت عارضه، نوع خاصی از آن‌ها را پیشنهاد می‌کند. از جمله روش‌های درمانی گرفتگی عروق پا:

دارو‌ درمانی

از دارو‌های متنوعی برای درمان عروق پا استفاده می‌شود. دارو‌های کنترل‌کننده کلسترول جهت کاهش تجمع رسوبات در رگ‌ها، مسدود‌کننده‌های بتا جهت کاهش ضربان قلب و فشار خون، رقیق‌کننده‌ها  برای عدم لخته شدن خون در رگ‌ها و مسدود‌کننده‌های کلسیم از جمله دارو‌های به کار رفته در درمان گرفتگی عروق پا هستند‌.

آنژیوپلاستی

در مواقعی برای باز کردن عروق تنگ شده پا از یک لوله نازک به نام کاتتر جهت باز کردن رگ‌ها استفاده می‌شود. ممکن است برای پیشگیری از گرفتگی دوباره عروق پا در حین عمل آنژیوپلاستی، استنت گذاری نیز انجام بشود.

جراحی

اگر هیچکدام از روش‌های درمانی ذکر شده در بالا، باعث رفع گرفتگی عروق پا نشوند، پزشک  ممکن است با استفاده از جراحی اقدام به باز کردن رگ‌های پا‌ها جهت رفع گرفتگی و تنگی کند‌.

درمان گرفتگی عروق پا با طب سنتی چگونه است؟

در طب سنتی همواره مصرف برخی از ترکیبات گیاهی و طبیعی در درمان گرفتگی عروق پا توصیه شده است. البته ناگفته نماند این روش‌های درمانی برای گرفتگیهای بسیار جزئی و به نوعی جهت عدم افزایش شدت بیماری و پیشگیری از آن استفاده دارند:

  • زردچوبه: زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و از افزایش کلسترول خون که عامل اصلی گرفتگی رگ‌های خونی است، جلوگیری می‌کند.
  • فلفل قرمز: کپسایسین یک ماده در فلفل قرمز است که در کاهش کلسترول خون و سلامت قلب و عروق نقش موثری دارد. مصرف فلفل قرمز به دلیل داشتن خاصیت کاهش دهنده کلسترول و مواد آنتی‌اکسیدانی نقش بالایی در درمان گرفتگی عروق پا خواهد داشت.
  • زالزالک: زالزالک دارای مقادیر بالایی از پلی فنول و کورستین است که در کاهش کلسترول و فشار خون تاثیر ویژه‌ای دارد. این میوه در قدیم جهت درمان بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌شد. زالزالک همچنین حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که از ایجاد پلاک در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.
  • سیر: یکی از گیاهان تاثیر‌گذار جهت درمان گرفتگی عروق پا، سیر است. خوردن سیر با داشتن ترکیبات ضد التهابی، ضد کلسترول بد خون و کاهش‌دهنده فشار خون، موجب می‌شود گرفتگی و انسداد عروق در بدن به خصوص پا‌ها کم‌تر شود.
  • برگ زیتون: عصاره برگ زیتون در کاهش فشار خون و کلسترول کمک‌کننده است. با کاهش کلسترول خون به طور غیر‌مستقیم در درمان گرفتگی عروق پا می‌توان نقش داشت.
درمان گرفتگی عروق پا با طب سنتی چگونه است؟
  • تخم شنبلیله: برای پیشگیری و درمان گرفتگی عروق پا می‌توانید تخم شنبلیله مصرف بکنید. تخم شنبلیله دارای ماده موثره‌ای به نام ساپونین (Saponin) و فیبر بوده که می‌تواند کلسترول بد بدن را کاهش داده و از تنگی و انسداد شریان‌های خونی چون عروق پا جلوگیری کند‌.
  • زنجبیل: بیمارانی که کلسترول خون بالایی دارند دچار گرفتگی عروق پا می‌شوند. مصرف زنجبیل، باعث کاهش کلسترول خون شده و از گرفتگی عروق بدن پیشگیری می‌کند. روزانه یک قاشق چای خوری زنجبیل را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و میل بکنید.

نحوه تهیه معجون برای درمان گرفتگی عروق پا با طب سنتی

برای تهیه معجون جهت درمان گرفتگی عروق پا، می‌توانید از ترکیب سیر و لیمو‌ترش تازه استفاده کنید. حدود ۵ عدد لیمو ترش تازه را با ۳۰ حبه سیر میکس کرده و آن را با یک لیتر آب مخلوط کنید. ترکیب حاصل را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و در یخچال بگذارید. می‌توانید از این معجون روزانه یک فنجان مصرف بکنید.

آیا درمان گرفتگی عروق پا با طب سنتی موثر است؟

توصیه‌هایی که از طرف متخصصان طب سنتی جهت درمان و پیشگیری از گرفتگی عروق پا می‌شود در صورت به کار گیری مداوم و طولانی مدت موثر واقع خواهد شد. در واقع از آنجا که مصرف ترکیبات طبیعی، گیاهی و حتی مواد غذایی به عنوان روش‌های درمانی طب سنتی در این عارضه است، این درمان‌ها را می‌توانیم بیشتر به عنوان روش‌های پیشگیری و کنترلی گرفتگی عروق پا بدانیم. در صورت افزایش شدت گرفتگی عروق پا، صد البته مداختلات پزشکی چون آنژیوپلاستی و جراحی و… در سریع‌ترین زمان ضروری خواهد بود.

آیا درمان گرفتگی عروق پا با طب سنتی موثر است؟

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.