وبسایت دکتر مرعشی زاده

در مورد رگ های عنکبوتی صورت چه می دانید؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

رگ های خونی شکسته روی صورت یا همان رگ های عنکبوتی صورت، به رگ های خونی بزرگ شده ای گفته می شود که درست زیر سطح پوست واقع شده اند. ظاهر تار عنکبوت مانند و قرمز این رگ ها، باعث شده تا عموماً با نام «رگ های عنکبوتی» شناخته شوند.

هر چند رگ های عنکبوتی می توانند در هر نقطه ای از بدن شکل بگیرند، اما رایج ترین نقاط بروز رگ های عنکبوتی، صورت و پا ها می باشد. به جز ظاهر ناخوشایند رگ های عنکبوتی، این رگ ها مشکل و علائم دیگری را ایجاد نمی کنند. در این مقاله به علل و درمان های رگ های عنکبوتی صورت، درمان های خانگی آن و زمان مراجعه به پزشک خواهیم پرداخت.

علل بروز رگ های عنکبوتی صورت

رگ های عنکبوتی صورت در افراد مختلف از تمامی گروه های سنی دیده می شود، اما برخی از گروه ها بیشتر در معرض خطر آن قرار دارند.

برخی از علل احتمالی بروز رگ های عنکبوتی صورت عبارتند از:

  • علل ژنتیکی: افراد با سابقه ی خانوادگی ابتلا به رگ های عنکبوتی در صورت، بیشتر از سایرین در معرض خطر این مشکل قرار دارند.
  • نور خورشید: آسیب های وارد شده توسط نور خورشید، می تواند باعث بزرگ شدگی رگ های خونی شده و آنها را به سطح پوست صورت نزدیک تر کند.
علل بروز رگ های عنکبوتی صورت
  • تغییرات آب و هوایی: تغییرات شدید آب و هوا می تواند در روند جریان خون بدن تأثیر گذاشته و باعث ایجاد سرخی در پوست صورت شود. در چنین مواقعی، رگ های خونی آسیب می بینند و رنگ های عنکبوتی روی صورت را ایجاد می کنند.
  • تغییرات فشاری: تغییرات شدید و ناگهانی فشاری، می تواند باعث بروز رگ های عنکبوتی کوچک در صورت شود. تجربه ی یک استفراغ یا عطسه ی فوق العاده شدید، می تواند نمونه هایی از این تغییر فشار ناگهانی باشد.
  • بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز می تواند یکی دیگر از علل شکل گیری رگ های عنکبوتی در صورت زنان باشد. موارد رگ های عنکبوتی در صورت که در زمان بارداری شکل می گیرند، معمولاً بعد از زایمان به طور خود به خود از بین می روند.
  • محرک ها و حساسیت زا های محیطی: مواجهه با برخی از آلودگی های شيميايی یا محیطی با آسیب رساندن به پوست شما، می تواند باعث واضح تر شدن ظاهر رگ های عنکبوتی پیشین شود.
  • آکنه روزاسه: یک بیماری پوستی رایج است که باعث اتساع (بزرگ شدگی رگ های خونی) و گر گرفتگی و سرخی پوست بیمار می شود. مبتلایان به آکنه ی روزاسه معمولاً دچار رگ های عنکبوتی می شوند.
  • مصرف الکل: مصرف الکل می تواند به طور موقت باعث رقیق شدن خون شما شود. مصرف مداوم الکل احتمال ماندگاری سرخی و شکستی رگ های خونی در ناحیه ی صورت را افزایش می دهد.
  • آسیب دیدگی: آسیب دیدگی های ناحیه ی سر که باعث ایجاد کبودی می شوند، ممکن است رگ های عنکبوتی نیز ایجاد کنند. در این موارد، رگ های عنکبوتی ایجاد شده عموماً با بهبودی کبودی از بین می روند.

درمان رگ های عنکبوتی صورت

پزشک در کلینیک واریس، معمولاً با یک معاینه ی شهودی قادر به تشخیص رگ های عنکبوتی می باشد. درمان های مختلفی برای رگ های عنکبوتی صورت وجود دارد، اما تمامی درمان ها الزاماً برای همه ی مبتلایان به رگ های عنکبوتی صورت مناسب نمی باشند. بنابراین، فرد مبتلا به رگ های عنکبوتی ممکن است برای پیدا کردن راه حل مناسب، نیاز داشته باشد درمان های مختلف را امتحان کند.

درمان رگ های عنکبوتی صورت

در ادامه به برخی از درمان های رایج رگ های عنکبوتی پرداخته ایم:

رتینوئید ها

کرم های رتینوئید برای بیماری های پوستی متعددی مصرف می شوند. پزشک شما ممکن است این کرم را برای درمان رگ های عنکبوتی صورت شما تجویز کند. این کرم با ارتقاء سلامت پوست می تواند وضوح رگ های عنکبوتی صورت را کاهش دهد. البته، کرم های رتینوئید بعضاً با عوارضی مثل خارش، خشکی و سرخی پوست در ناحیه ی اعمال کرم همراه می باشند.

اسکلروتراپی

در این درمان از تزریق مواد اسکلروز کننده به منظور کمک به ناپدید شدن رگ های عنکبوتی در مدت زمان کوتاه (چند هفته) استفاده می شود. مواد تزریق شده با مسدود کردن رگ های خونی مربوطه، باعث می شوند برآمدگی و سرخی مربوط به رگ های عنکبوتی ناپدید شود. برخی از افراد ممکن است طی درمان از طریق اسکلروتراپی، دچار درد و ناراحتی شوند؛ اما این عوارض طی چند روز از بین خواهد رفت.

درمان با لیزر

در درمان واریس با لیزر، از نور های شدید لیزری به منظور تخریب رگ های مربوطه استفاده می شود. البته، این درمان به پوست این ناحیه نیز آسیب وارد کرده و باعث می شود طی یک دوره ی بهبودی بعد از درمان، پوست شما حساس تر از همیشه باشد. همچنین، این درمان هزینه بر بوده و عموماً برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه به جلسات متعدد درمانی نیاز دارد. علاوه بر این، رگ های عنکبوتی مربوطه ممکن است بازگردند؛ که در این صورت نیاز به انجام دوباره ی جلسات درمانی وجود خواهد داشت.

درمان IPL

در درمان IPL از نور ویژه ای استفاده می شود که بدون اسیب رساندن به سطح پوست قادر به عبور از آن و رسیدن به لایه های عمیق پوستی می باشد. این روش نسبت به درمان لیزی، دوره ی بهبودی کوتاه تر و آسیب پوستی کمتری دارد. درمان IPL، مانند درمان لیزری با تخریب رگ های عنکبوتی مربوطه عمل کرده و برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه عموماً به چند جلسه ی درمانی نیاز دارد.

معاینه توسط متخصص قلب و عروق

درمان های خانگی

روغن گیاه آرنیکا می تواند به بهبود ظاهر رگ های عنکبوتی در ناحیه ی صورت شما کمک کند. در برخی از موارد، درمان های خانگی می توانند از وضوح رگ های عنکبوتی صورت کم کرده یا به طور کامل از آن جلوگیری کنند. درمان های خانگی عموماً بی خطر بوده و علائمی ندارند.

اما باز هم بهتر است پیش از استفاده از هر درمان موضعی، ماده ی مربوطه را برای مدت 24 ساعت روی یک قسمت کوچک از پوست خود امتحان کنید تا از عدم وجود هر گونه حساسیت و عوارض جانبی مطمئن شوید. در صورتی که تحت درمان هستید یا از دارو استفاده می کنید، بهتر است پیش از شروع درمان های خانگی، در رابطه با آن با پزشک خود مشورت کنید.

پرهیز از آب داغ

پوست صورت بسیار ظریف و حساس است و گرمای بیش از حد می تواند باعث پارگی رگ های خونی و ایجاد رگ های عنکبوتی شود. به هیچ وجه صورت خود را با آب داغ نشویید. شستن صورت و بدن با آب گرم، ولرم یا خنک می تواند از شکل گیری رگ های عنکبوتی پیشگیری کند.

کمپرس سرد

در صورت ابتلا به رگ های عنکبوتی در صورت خود، بعد از مواجهه با نور خورشید یا گرمای شدید، از یک کمپرس سرد، مثل کیسه یخ یا موارد منجمد دیگر استفاده‌ کنید. این کار می تواند از وضوح رگ های عنکبوتی شما کم کند.

روغن آرنیکا

استفاده از روغن آرنیکا یا محصولات دیگر حاوی آرنیکا می تواند به بهبود ظاهری رگ های عنکبوتی صورت شما کمک کند. از آنجایی که برخی از افراد به روغن آرنیکا حساسیت دارند، باید پیش از مصرف این روغن، آن را روی یک سطح کوچک از پوست خود به مدت 24 ساعت تست کنید. در صورت مواجهه با هر گونه عوارض جانبی، علاوه بر قطع مصرف روغن، عوارض مربوطه را به متخصص پوست خود گزارش دهید. شما می توانید روغن آرنیکا را در عطاری ها، داروخانه ها یا به صورت آنلاین تهیه کنید.

سرکه ی سیب

این سرکه می تواند مثل یک کرم منقبض کننده ی پوست صورت عمل کرده و از سرخی آن کم کند. این موضوع باعث کاهش وخامت ظاهری رگ های عنکبوتی در برخی از مبتلایان می شود. کافیست با یک پنبه کمی سرکه ی سیب را روی صورت خود بمالید و از تأثیر آن لذت ببرید.

آلوئه ورا

ژل موجود در گیاه آلوئه ورا می تواند به کاهش سرخی صورت در مبتلایان به رگ های عنکبوتی کمک کند. با توجه به خاصیت خشک کنندگی پوست که در ژل آلوئه ورا دیده می شود، بهتر است افراد در کنار این ژل از یک آب رسان پوست نیز استفاده کنند.

ویتامین سی

استفاده از مکمل های حاوی ویتامین سی می تواند به بهبود ظاهری رگ های عنکبوتی صورت شما کمک کند. ویتامین سی همچنین برای سلامت رگ های خونی مفید بوده و باعث ارتقاء انعطاف پذیری آنها می شود که می تواند از شکستگی رگ های خونی و ایجاد رگ های عنکبوتی نیز پیشگیری کند.

گیاهان دارویی

بسیاری از گیاهان برای پوست دارای خاصیت ضد التهابی هستند. البته هیچ شواهد رسمی برای تأثیر این گیاهان برای بهبود وضعیت رگ های عنکبوتی در صورت وجود ندارد. استفاده از کرم ضد آفتاب و قرار نگرفتن در معرض نور شدید خورشید برای مدت طولانی می تواند از شکل گیری رگ های عنکبوتی صورت پیشگیری کند.

کاهش مصرف مواد گشاد کننده ی رگ های خونی مثل قهوه، نوشیدنی های الکلی و غذا های تند و پر ادویه نیز می تواند از شکل گیری یا وخامت وضعیت رگ های عنکبوتی در صورت شما جلوگیری کند.

ویتامین C

مصرف مکمل ویتامین سی می تواند به کاهش رگ های عنکبوتی کمک کند. تحقیقات نشان داده اند که ویتامین سی نقشی کلیدی در حفظ سلامت عروق خونی داشته و به الاستیسیته عروق خونی کمک می کند.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.