وبسایت دکتر مرعشی زاده

علائم واریس دست و پا

در این مقاله مطالعه می کنید:

رگ های واریسی، وریدهای متورمی هستند که قابل مشاهده بوده و اغلب از زیر سطح پوست حس می شوند و معمولاً روی پاها به وجود می آیند. از هر 4 نفر در جهان، 1 نفر به واریس دچار می شود. این عارضه در زنان شایع تر است و بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آن را بیشتر می کند. رگ های واریسی ممکن است ظاهر آزاردهنده و ناخوشایندی داشته باشند اما عموماً مشکلی برای افراد ایجاد نمی کنند.

واریس پا چیست؟

وریدهای واریسی رگ ‌های خونی غیرطبیعی و گشاد شده ای هستند که در اثر ضعیف شدن دیواره ی عروق ایجاد می ‌شوند. آن ها ممکن است به صورت خوشه هایی از رگ های آبی یا بنفش ظاهر شوند و گاهی اوقات نیز توسط مویرگ های قرمز نازکی به نام رگ های عنکبوتی (گروهی از رگ های خونی کوچک که در نزدیکی سطح پوست قرار دارند) احاطه می شوند. رگ های واریسی و عنکبوتی می توانند در هر جایی از بدن بروز پیدا کنند اما اغلب در پاها و در ناحیه ی لگن ظاهر می شوند. واریس می تواند در صورت و دست ها نیز به وجود آید.

علت رگ های واریسی

علت واریس پا چیست؟

  • بالا بودن سن
  • زن بودن (تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ، بارداری و یائسگی می تواند منجر به واریس شود و مصرف قرص های ضد بارداری نیز خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد)
  • معیوب بودن دریچه های رگ به صورت مادرزادی
  • چاقی
  • بارداری
  • سابقه ی لخته شدن خون در پاها
  • ایستادن یا نشستن به مدتی طولانی
  • سابقه ی خانوادگی ابتلا به واریس

علل برآمده شدن رگ های واریس دست چیست؟

برجسته شدن رگ های دست ناشی از یک مشکل پزشکی است که باعث برآمدگی و بیرون زدگی رگ های دست می شود. رگ های دست بسیار شبیه به رگ های واریسی هستند. این رگ ها برای گردش خون مناسب در بدن به وجود آمده اند اما بیشتر افراد ترجیح می دهند آن ها را مشاهده نکنند. علل اولیه ی برجستگی رگ های دست غیر قابل پیشگیری هستند؛ با این حال درمان و برطرف کردن این مشکل، کار چندان سختی نیست.

  • افزایش سن، اصلی ترین علت برجستگی رگ های دست است. با بالا رفتن سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و نازک تر می شود؛ نازک شدن پوست باعث می شود که رگ های دست بسیار بیشتر از قبل دیده شوند و از دست دادن خاصیت ارتجاعی منجر به ظاهر شدن رگ ها خواهد شد.
  • ورزش، یکی دیگر علل برجستگی رگ های دست است؛ فعالیت بدنی حین ورزش موجب افزایش فشار خون می شود. افزایش فشار خون نیز باعث نزدیک تر شدن رگ ها به سطح پوست خواهد شد. به طور معمول، رگ ‌های برجسته ی دست پس از بازگشت فشار خون به حالت عادی از بین می روند منتها ورزش منظم منجر به ماندگاری آن ها نیز می ‌شود.
  • آخرین علت برجستگی رگ های دست، آب و هوای بسیار گرم است. دمای بالا باعث تخریب رگ های افراد می شود و حتی یک فرد جوان و سالم نیز ممکن است به آن دچار شود. دمای بالا، کار دریچه های عروق را سخت تر می کند که در نهایت باعث بزرگ شدن آن ها خواهد شد.

ظاهر رگ های دست ممکن است بخشی طبیعی از روند پیری باشد اما این بدان معنا نیست که افراد باید تا آخر عمر با رگ های دست خود کنار بیایند و آن ها را تحمل کنند. ظاهر رگ های دست به مرور زمان بدتر هم خواهد شد، بنابراین برای رفع این مشکل می بایست به پزشک مراجعه نمود. درمان رگ های دست فرایندی بسیار آسان است و دشواری خاصی ندارد.

چه چیزی موجب بیماری دریچه قلب می شود؟

علائم واریس چیست؟

موارد زیر شایع ترین علائم واریس است. اگر چه هر فردی ممکن است تجربه ی متفاوتی از علایم را داشته باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر رنگ در پوست

  • زخم روی پاها

  • کهیر

  • احساس در پاها، مانند احساس سنگینی، سوزش و/یا درد

وریدهای واریسی شدید ممکن است در نهایت باعث ایجاد تورم خفیف طولانی مدت شود که می تواند منجر به مشکلات پوستی و بافتی جدی تری شود. این شامل زخم ها و زخم های غیر التیام بخش است. علائم وریدهای واریسی ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات پزشکی باشد. همیشه برای تشخیص با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

انواع واریس

رگ های واریسی انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • واریس ورید صافن بزرگ
  • واریس ورید صافن کوچک
  • واریس شاخه ای
  • واریس اندام تناسلی
  • واریس شبکه ای و تورمانند (واریس عنکبوتی)

روش های درمانی واریس

گزینه های درمانی مختلفی برای واریس وجود دارد که به شرح زیر است:

اسکلروتراپی

برای وریدهای دست و پا اسکلروتراپی استفاده می شود. پزشک در این روش، محلولی را به رگ های واریسی کوچک و متوسط تزریق می کند که این وریدها را می پوشاند و می بندد. رگ های واریسی درمان شده می بایست طی چند هفته محو شوند. ممکن است لازم باشد که تزریق برای این وریدها بیش از یک بار انجام شود؛ با این حال در صورت درست انجام شدن اسکلروتراپی، این روش بسیار مؤثر خواهد بود.

اسکلروتراپی

جوراب های فشرده سازی

جوراب های فشرده به طور پیوسته پاها را تحت فشار قرار می دهند و به رگ ها و عضله های پا کمک می کنند که بتوانند خون را به طور مؤثرتری جریان دهند.

لیزر درمانی

متخصصان از فناوری های جدید در درمان های لیزری برای بستن رگ های واریسی کوچک تر و رگ های عنکبوتی استفاده می کنند. لیزر با ارسال پرتوهای قوی نور به ورید کار می کند که باعث می شود آن رگ به آرامی محو و ناپدید شود.

فوم اسکلروتراپی برای وریدهای بزرگ

اسکلروتراپی (تزریق) ورید بزرگ با محلول فوم نیز یکی از گزینه های درمانی مدرن برای بستن ورید و مهر و موم کردن آن است. فوم اسکلروتراپی نسبت به بقیه ی روش ها، تکنیک جدیدتری محسوب می شود.

RF (رادیو فرکانسی)

روش RF، شامل عبور دادن پروب با استفاده از اولتراسوند به داخل یکی از رگ های واریسی بلندتر و برای هدایت موقعیت است. انرژی رادیو فرکانسی باعث گرم شدن ورید و بسته شدن آن می شود.

عمل های جراحی

چند عمل جراحی برای بیماری پیشرفته ی واریس وجود دارد که عبارتند از:

  • بالا بستن و جداسازی ورید: در این روش، رگ را در جایی قبل از پیوستن به ورید عمیق، می بندند و با برش ‌های کوچک آن را خارج می کنند.
  • فلبکتومی: پزشک متخصص در این روش، رگ ‌های واریسی کوچک ‌تر را از طریق یک سری سوراخ‌ های کوچک پوستی بر می ‌دارد.
  • جراحی ورید از طریق اندوسکوپی: بیمار ممکن است تنها در یک مورد پیشرفته مانند زخم پا و در صورت جواب ندادن روش های دیگر به این عمل نیاز داشته باشد.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.