وبسایت دکتر مرعشی زاده

علائم گرفتگی رگ قلب در زنان

در این مقاله مطالعه می کنید:

گرفتگی رگ قلب ممکن است خود را با علائم مختلفی نشان دهد. با این حال برخی دردهای مرتبط با قفسه سینه در خانم ها ناشی از مشکلات گوارشی از جمله نفخ هستند و نباید نگرانی از بابت ابتلا به بیماری قلبی وجود داشته باشند. در این مقاله به معرفی علائم گرفتگی رگ قلب، می پردازیم.

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم؟

حمله قلبی

اگر یکی از علائم زیر را داشتید با اورژانس تماس بگیرید و یا حتما توسط متخصص قلب و عروق ویزیت شوید.

علایم گرفتگی رگ های قلب

در حالت کلی، شایع ترین علائم گرفتگی رگ قلب در زنان و مردان، احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه است. ولی تا حدودی احتمال این‌ که زنان علائم دیگری مثل تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ و احساس درد در فک و کمر را تجربه کنند، نسبت به مردان بیشتر است. همه ما صحنه‌هایی را در فیلم‌ها دیده‌ایم که ناگهان مردی قفسه سینه خود را محکم می‌گیرد و همان‌طور که با دهان باز نفس می‌کشد، روی زمین می‌افتد. در واقعیت، فردی که دچار حمله قلبی شده‌است، می‌تواند یک زن هم باشد و البته شرایط تا این حد  هم وخیم نباشد.

اگرچه زنان و مردان هر دو می‌توانند فشار قفسه سینه را احساس کنند، اما این حالت که انگار یک فیل روی قفسه سینه‌ فرد مبتلا به حمله قلبی نشسته ‌است، در زنان کمتر است. در عوض ممکن است دچار تنگی نفس، فشار یا درد در قسمت پایینی قفسه سینه یا قسمت بالایی شکم، سرگیجه یا غش‌کردن، فشار در قسمت بالایی کمر یا خستگی بیش از حد شوند.

فکر کردم آنفولانزا گرفته‌ام

آنفولانزا

اگرچه بیماری‌های قلبی برای زنان جزء کشنده‌ ترین بیماری‌ ها محسوب می شوند، اما زنان اغلب علائم خود را ناشی از شرایطی کم‌ خطرتر مثل رفلاکس معده، آنفولانزا یا بالا رفتن سن در نظر می‌گیرند. متاسفانه برخی خانم ها ترجیح می دهند علائم خود را نادیده بگیرند؛ آنها این کار را از روی ترس ناشی از وجود یک بیماری قلبی و یا اولویت نداشتن سلامت خود نسبت به سایر اعضای خانواده شان، انجام می دهند.

“هنوز هم زنان بسیاری هستند که از این‌که دچار حمله قلبی شده ‌باشند، وحشت می‌کنند.”

حمله قلبی پس از گرفتگی رگهای قلب

در هر 43 دقیقه، یک فرد دچار حمله قلبی می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که جریان خون که مسئولیت اکسیژن‌رسانی به ماهیچه‌های قلب را دارد، به‌شدت کاهش پیدا کند و یا به ‌طور کامل قطع ‌شود. بسیاری از زنان فکر می‌کنند که علائم حمله قلبی بسیار مشخص هستند و امکان ندارد آن‌ها را با علائم دیگری اشتباه بگیرند، مانند مثال فیل که به آن اشاره کردیم! اما در واقع علائم گرفتگی رگ در زنان می‌توانند خیلی خفیف‌تر و حتی گیج‌کننده باشند.

کمر درد، احساس پیچیدن یک طناب دور بدن، سرگیجه یا غش‌کردن هم از دیگر علائمی است که باید مراقب آن‌ها بود. بسیاری از زنان زمانی‌که احساس می‌کنند دچار حمله قلبی شده‌اند، قرص آسپیرین مصرف می‌کنند و اصلا با اورژانس تماس نمی‌گیرند. فراموش نکنید که دارو تنها بخش کوچکی از پروسه درمان است و در صورت حمله قلبی، قطعا شما نیاز به مراقبت های خیلی فوری و جدی تری خواهید داشت.

پیگشیری از گرفتگی رگ قلب در زنان

مراقبت از قلب

با رعایت یک سری نکات می‌توان از بیماری‌های قلبی پیشگیری کرد. در ادامه نکاتی را در این زمینه برای شما قرار داده ایم:

✅ در صورت داشتن سابقه خانوادگی در زمینه ی بیماری های قلبی، بهتر است که هر چند وقت یکبار، توسط دکتر قلب و عروق، معاینه شوید.

✅ سیگارکشیدن را ترک کنید. آیا می‌دانید فقط یک سال بعد از ترک سیگار، احتمال ابتلا به بیماری کرونری قلب را تا 50 درصد کاهش داده‌اید؟

✅ وررزش کردن را فراموش نکنید. تنها با 30 دقیقه پیاده‌روی در روز می‌توانید خطر ابتلا به حمله یا سکته قلبی را کاهش دهید.

✅ در رژیم غذایی خود، میزان مصرف غذاهای سرخ کردنی و یا فست فود را کاهش دهید. می‌توانید میان ‌وعده‌های سالم تری را جایگزین آنها کنید. برای مثال، سعی کنید به‌ جای گوشت‌ های پر چرب، از گوشت سفید مثل: ماهی و مرغ، استفاده کنید. البته مطمئن شوید که پوست آن‌ها را جدا کرده‌اید.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر طهورا. دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مدتی هست که دردی خفیف در ناحیه رگ گردن سمت چپ احساس می کنم.آیا امکان داره از گرفتگی رگ های قلب باشه؟؟درد دائمی نیست.میگیره ول می کنه.وقتی میگیره حتی نفس هم میکشم همراه با درد،بعضی وقت ها یه هویی تپش قلب هم میگیرم البته این تپش الان که گردن دردم ندارم مال وقت های دیگه( شاید در ماه یک یا دو بار باشه) .مادرم سابقه بیماری قلبی داره.لطفا راهنمایی کنید.سپاس گزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر Sara شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.وقتتون بخیر
    خانم ۳۴ ساله هستم. مشکلی که دارم الان ۲ روزه احساس سنگینی نفس و قفسه سینه هست . و یک بار هم شب با حالت ترس از سکته از خواب بیدار شدم و یک دقیقه حالت تپش قلب و گیجی داشتم و بعد خوب شدم و خوابیدم ‌.اکسیژن خونم هم ۹۹ هست . گاهی با بالا رفتن سریع از پله یا ناگهان بلند شدن و با حتی در شرایط بدون فعالیت حس میکنم کمی نفس کم می‌آورم و قفسه سینه ام سنگین می‌شودو حس میکنم به شدت ورم معده دارم حالت ضعفی که در سمت قلبم حس میکنم. و کلا این سنگینی رو در هر حالتی تقریبا در روز دارم . گاهی هم احساسش نمیکنم ... فشار خونم معمولا پایین و روی ۱۰ هست ولی گاها به ۹.۵ کاهش و تا ۱۲ هم افزایش پیدا میکنه ولی عمدتا ۱۰ تا۱۱ هست . ۱ ماه و نیم پیش کرونا با درگیری ۱۵ تا ۲۰ در صد ریه داشتم و در منزل کورتون گرفتم . گرفتگی بینی هم تقریبا همیشه دارم و هر وقت کیپ تر میشه بیشتر حس کمبود اکسیژن دارم . ولی اکسیژن خونم اون لحظه خوبه .... از سابقه ی بیماری‌هام هم مشکل ورم و رفلاکس معده ، افتادگی خفیف ۳ تا از دریچه های قلب از جمله میترال که البته سابقا فقط میترال بوده ولی ۲ سال پیش پزشکی فرمودن که ۳ دریچه هست و نوار قلبم هم معمولا آریتمی و pvc نشون میده. پزشک فرمودن تا ۶۰ سالگی هم نیاز به هیچ دارویی نیست ، آلرژی دائمی هم دارم ، و اینکه به طور کلی فرد مضطرب و استرسی هستم و تنگی نفس حین صحبت کردن و یا در طول روز گاها با حالتی شبیه به اینکه نفس عمیق نمیتونم بکشم و قفسه سینه سنگین هست رو قبلا هم داشتم . ولی این بار چون با از پله بالارفتن و تو خواب اینطور شدم ترسیدم . آیا مشکل از قلب میتونه باشه؟ و یا ریه و اضطرابی ؟
    1. تصویر کاربر Sara سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      و اینکه نزدیک شدن به دوره ی عادت ماهیانه میتونه تنگی نفس با شرایط من رو ایجاد و یا بیشتر کنه ؟
      ممنونم از شما پزشک گرامی 🙏
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام مدارک شما باید رویت بشه
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اکو، نوار قلب و…
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر M شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من تمام علائم رو دارم و تپش قلبم هم بسیار نامنظم هست بسیار تنگی نفس دارم و غش میکنم آیا باید با ۱۱۵ تماس بگیرم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و روز بخیر جناب دکتر عزیز
    بنده ۳۴ سالمه و مرد هستم چند روزیه سمت چپ بدنم و شانه سمت چپ احساس رگ به رگ شدن و گز گز دارم که با خوردن دوتا قرص آسپرین یکم بهتر میشه ولی دوباره برمیگرده زیاد سیگار نمیکشم و اهل هیچی نیستم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر Zahra شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید تقریبا ۸؛۹ماه هست قفسه سینه احساس سنگینی میکنم و با بالا رفتن از پله پله عابر پیاده نفس کم میارم(یعنی نمیتونم نفس عمیق بکشم ) مخصوصا ماسک هم میزنم یا تند راه برم نفس عمیق نمیتونم بکشم همیشه استرس دارم و حدودا یازده سال هست پیس میکر دارم کارهای خونه انجام میدم و خسته نمیشم ۳۲ساله هستم وفشارم نرمال هست چربی ودیابت ندارم سیگاروقلیون هم نمی‌کشم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید حضوری مراجعه کنید و از نظر قلبی ارزیابی شوید
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام حدود 4ماه هست که بعضی اوقات سمت چب 4سانت بالای پستان تیر می‌کشد ولی ادامه دار نیست و هیچ فشاری هم در قفسه سینه ندارم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر خانم شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام من 29 ساله هستم چند روزی هست از استرس وفشار عصبی زیاد احساس میکنم قلبم درد میکنه گردنم درد دارم حتی زیر بغلم هم درد دارم معده ام مشکل داشته استرسی هست دارو معده مصرف میکنم ولی بهتر نشدم آگه میشه بهم بگین مشکل از قلبم هست ممنون میشم سریعتر جواب بدین درضمن من 29ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر سیدی شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دردرقفسه سینه دارم چندروزبصورت مداوم بعد۲روزکمردردکه انتقال به پاسمت چپ شده والان روی کتف حالت فرورفتن چیزی شبیه سوزن رادارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۳۳سالمه حدود یک هفتس در ناحیه سمت چپ سینم در احساس میکنم حالت اینه چند ثانیه میگیره و اروم میشه ناگفته نمونه من بخاطر استرس قرص سرترالین و هالوپریدول مصرف میکنم نوار قلب دادم موردی نداشته جز یه تپش قلب خیلی جزئئ هیچ علائم دیگه ای ندارم میخاستم ببین چیکار کنم ....
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دختر۳۲ساله هستم.بنده هفته ای دوبار دردشدیدی درقفسه سینه ام بوجودمیادانگار رگ قلبم درحال کشیده شدن هست یا بشدت منقبض میشود یا میشه گفت انگارکارد توقلبم فرومیره وسنگین میشود.
    و اکثراوقات تپش قلب دارم حتی درحالت نشسته.ودرضمن پرولاپس دریچه قلب دارم.این احساس کشیدگی رگ قلب وسنگین شدن قفسه سینه برای پرولاپس هست؟گاهی انقدردردمیگیره نمیتونم تکون بخورم
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید تست ورزش انجام شود
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.