وبسایت دکتر مرعشی زاده

عمل قلب باز در بیماران دیابتی

در این مقاله مطالعه می کنید:

گلوکز خون به عنوان یک منبع انرژی اولیه برای تمام سلول های بدن عمل می کند. اما زمانی که  غلظت گلوکز موجود در خون بیش از حد طبیعی افزایش می یابد، شرایطی ایجاد می شود که به آن بیماری دیابت می گویند. دیابت در واقع، یک بیماری مزمن و بدون درمان دائمی است، اما شما می توانید با استفاده از داروهای مناسب، آن را کنترل کنید. با گذشت زمان، بیماری دیابت می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد، این مساله به خاطر تأثیر منفی  دیابت بر عروق خونی و سایر اندام های حیاتی  بدن است.

دیابت و بیماری های قلبی دو مشکل رایج سلامت در دنیای امروز هستند. مطالعات پزشکی ثابت کرده است که بیماران دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی هستند. دیابت به دلایل مختلفی اعم از، دلایل ارثی یا داشتن عادات و سبک زندگی ناسالم، ایجاد می شود.

دیابت می تواند اثرات منفی بر سلامتی بدن داشته باشد، برخی از این علائم عبارتند از: فشار خون بالا، یا بیماری پر فشاری شریانی، باریک شدن شریان ها یا همان آترواسکلروز، آسیب عصبی، مشکلات کلیوی، تاخیر در بهبود زخم و… .به بیمارانی که شریان های مسدود شده دارند، توصیه می شود برای بازگرداندن جریان خون به قلب، حتما تحت آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس قرار گیرند. پیوند بای پس عروق کرونر یا همان CABG، یکی از رایج ترین جراحی های قلب در بین بیماران قلبی است.

دیابت و بیماری قلبی

انواع دیابت

  • دیابت نوع اول
  • دیابت نوع دوم
  • دیابت بارداری ( این نوع از دیابت فقط در دوران بارداری به وجود می آید)

بیماران دیابتی مبتلا به دیابت نوع دوم، بیشتر در معرض بیماری های قلبی از درد قفسه سینه گرفته تا نارسایی قلبی هستند. تشخیص به موقع بیماری های قلبی، می تواند به متخصصان قلب کمک کند تا بتوانند در مورد برنامه درمانی مناسب بیمار، تصمیم گیری کنند.

خطرات و عوارض عمل قلب باز در بیماران دیابتی

عوارض ناشی از عمل قلب باز در بیماران دیابتی، بیشتر از سایر بیماران است. این عوارض شامل:

با وجود همه این عوارض و خطراتی که ممکن است شما را تهدید کند، هیچ کدام از آن ها نباید شما را از انجام جراحی قلب، منصرف کند. با مشورت با متخصصان برجسته و حرفه ای، می توانید اقدامات پیشگیرانه را برای به حداقل رساندن خطرات و عوارض انجام دهید.

ناراحتی قفسه سینه

پیشگیری و کنترل ریسک

دیابت توسط عوامل مختلفی از جمله، ژنتیک و عوامل محیطی ایجاد می شود. انجام آنژیوپلاستی و جراحی بای پس، برای بیماران دیابتی ممکن است دشوار باشد. بنابراین، مدیریت خطرات بالقوه قبل از انجام عمل جراحی، یک اقدام احتیاطی و همینطور اجباری است. ما تا حدودی می توانیم با حفظ سبک زندگی سالم و فعال، از بروز دیابت جلوگیری کنیم. اما در صورت تشخیص دیابت برای شما، مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کنید:

  • حتما داروهای تجویز شده توسط پزشک معالجتان، برای کنترل دیابت را مصرف کنید.
  • وزن بدن خود را متناسب نگهدارید.
  • غذاهای سالم مصرف کنید.
  • به طور منظم غلظت قند خون بدن خود را آزمایش کنید.
  • متخصص قلب خود را در مورد نوع دیابت و داروهای مصرفی خود یا سایر مسائل بهداشتی، در صورت وجود، مطلع کنید.
  • داروهای تجویز شده برای قبل از انجام عمل جراحی را به موقع مصرف کنید.
  • داروها را بدون مشورت با پزشک خود، قطع نکنید.

پزشک جراح، ممکن برای کنترل سطح قند خون شما در طول مدت انجام جراحی، به شما انسولین بدهد. دیابت پس از جراحی بای پس قلب نیز، می تواند باعث ایجاد عفونت و همینطور تاخیر در بهبود زخم ها شود. بنابراین، سطح قند خون، دمای بدن و برش زخم باید به طور منظم پس از جراحی بررسی شوند.

درمان به چه صورت است؟

برنامه درمانی باید به طور کامل، زیر نظر متخصص قلب و عروق و متخصص دیابت، تنظیم شود. زمانی که دیابت و علائم مرتبط با قلب به موقع تشخیص داده شوند، این درمان بهترین نتیجه را خواهد داشت. داروها یا ترکیبی از داروها به گونه ای تجویز می شوند که با داروهای دیابت و قلب تداخل نداشته باشند.

بسته به تشخیص نوع بیماری قلبی شما، می توان آن را داروهای خوراکی، آنژیوپلاستی یا در نهایت با انجام جراحی بای پس، درمان کرد. برخی از داروهایی که برای کنترل غلظت قند خون، تجویز می شوند، عبارتند از:

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.