وبسایت دکتر مرعشی زاده

برای فشارخون بالا چه بخوریم?

در این مقاله مطالعه می کنید:

دانستن ابتلا به فشار خون، می تواند برای شما مثل یک شوک عمل کند، زیرا این شرایط معمولاً هیچگونه علائمی ندارد. خبر خوب این است که ایجاد تغییر در سبک زندگی، می تواند به پایین آوردن فشار خون کمک کند و خطر بروز عوارضی مانند حمله قلبی، سکته و زوال عقل را کاهش دهد. یکی از عوامل کلیدی سبک زندگی، نوع غذایی است که می خورید.

رژیم غذایی شما می تواند فشار خون را هم به طور مثبت هم به طور منفی تحت تأثیر قرار دهد. این مقاله توضیح می دهد که چگونه می توانید از طریق غذای مناسب برای فشار خون بالا، آن را کنترل کنید. همچنین به بررسی روش هایی می پردازد که با آنها می توانید به طور طبیعی فشار خون خود را کنترل کنید و در نتیجه بتوانید تا حد امکان سلامت قلب خود را حفظ کنید.

رژیم غذایی چه تأثیری روی فشار خون دارد

انتخاب های غذایی می توانند تأثیرات مثبت و منفی زیادی روی فشار خون شما داشته باشند. داشتن یک برنامه غذایی غنی از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، دانه ها، آجیل ها، حبوبات، ماهی، گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب، می تواند به کنترل فشار خون کمک کند. از سوی دیگر، خوردن گوشت قرمز زیاد، نمک و شکرهای افزوده می تواند منجر به فشار خون بالا شود.

رژیم غذایی چه تأثیری روی فشار خون دارد

در سال 1990 رژیم غذایی  DASH یا رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا ابداع شد که به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا پیش فشار خون (فشار خون سیستولیک 120-139 mm Hg یا فشار دیاستولیک  80-89 mm Hg) کمک می کند. این رژیم غذایی روی سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، حبوبات، دانه ها و لبنیات کم چرب تأکید زیادی دارد.

این غذاها سرشار از فیبر، پتاسیم و مواد مغذی دیگری هستند که از سلامت قلب پشتیبانی می کنند. رژیم غذایی  DASH مستلزم کاهش مصرف گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، شیرینی ها و دیگر غذاها و نوشیدنی های پرپتاسیم، چربی های اشباع شده و شکرهای افزودنی است.

12 غذای مناسب برای فشار خون بالا

غذاهای خاصی برای پایین آوردن فشار خون بالا مفید هستند. شما می توانید غذاهای زیر را بر یک اساس منظم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سبزیجات برگ دار

خوردن یک فنجان سبزیجات برگ دار خام یا نصف فنجان سبزیجات پخته شده در روز، می تواند به پایین آوردن فشار خون و کاهش احتمال بیماری های قلبی عروقی کمک کند. در سبزیجات برگ دار، نیترات وجود دارد که بدن آن را تبدیل به نیتریک اکسید می کند. نیتریک اکسید به شل شدن و گشادی رگ های خونی کمک می کند و به نوبه ی خود جریان خون را بهبود می بخشد و فشار خون را کاهش می دهد.

سبزیجات برگ دار مفید عبارتند از:

  • کلم پیچ
  • چغندر
  • شلغم
  • کاهو
  • اسفناج
  • کلم

گل تاج خروس

تاج خروس یا آمارانت یک دانه ی غنی از مواد مغذی است که به پایین آوردن فشار خون و تأمین نیازهای غذایی بدن کمک می کند. این دانه بیش از موارد دیگر سرشار از فیبر، پروتئین،  لیپید و مواد معدنی است. تحقیقات نشان می دهند که گیاه تاج خروس دارای خواص ضد فشار خون است و می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. علاوه بر این، پژوهشی در سال 2017 نشان داد که افزایش مصرف غلات کامل، می تواند تا 15% احتمال فشار خون بالا را کاهش دهد.

هویج

هویج ها خوشمزه، سیر کننده و مغذی هستند. تحقیقات  نشان می دهند که هویج می تواند به حفظ یک محدوده فشار خون سالم کمک کند. هویج ها حاوی ویتامین، پلی فنول، فیبر و مواد معدنی هستند و همین خاصیت آن ها را برای حفاظت از قلب و سلامت سوخت و ساز بدن مفید می سازد.

تاثیر هویج بر فشار خون

گوجه فرنگی و محصولات آن

محصولات گوجه فرنگی، غذاهای سالم دیگری هستند که برای کاهش فشار خون باید آنها را در برنامه غذایی خود جای دهید. گوجه فرنگی ها حاوی کاروتنوئید، مواد معدنی، ویتامین A، کلسیم و دیگر مواد مغذی هستند که از سلامت روحی و جسمی پشتیبانی می کنند و به پیشگیری از مشکلات قلبی کمک می کنند.

یک پژوهش انجام شده در سال 2019 نشان می دهد که آب گوجه فرنگی بدون نمک، می تواند به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به پیش فشار خون درمان نشده یا مبتلا به فشار خون کمک کند. همچنین، پژوهشی در سال 2021 گزارش کرد که عصاره گوجه فرنگی می تواند به پایین آوردن فشار خون در افراد سالم و افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند.

کلم بروکلی

تحقیقات نشان می دهند که افزایش مصرف سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی می تواند به مقابله با مشکلات قلبی کمک کند. بروکلی حاوی مقادیر زیادی ویتامین، ماده معدنی و فیبر غذایی می باشد و می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمنی مانند مشکلات قلبی و سرطان کمک کند. مصرف روزانه سبزیجاتی مانند بروکلی، هویج، کشمش و دانه لوبیا، احتمال فشار خون بالا را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهند که مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی به مدت طولانی می تواند احتمال فشار خون بالا را کاهش دهد.

توت ها

مصرف توت ها با کاهش احتمال بیماری قلبی عروقی رابطه ی مستقیم دارد و به طور ویژه بلوبری می تواند به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد رگ های خونی کمک کند. دانشمندان معتقدند که آنتوسیانین ها یا گروهی از آنتی اکسیدان هایی که به گیاهان رنگ آبی، بنفش یا قرمز می دهند، نقش مهمی در فواید توت برای قلب دارند.

چغندر قرمز

چغندر قرمز مانند سبزیجات برگ دار، حاوی مقادیر زیادی نیترات هستند. چندین پژوهش به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن آب چغندر می تواند به کاهش فشار خون هم در افراد سالم و هم در افراد مبتلا به پیش فشار خون و فشار خون بالا کمک کند. خوردن چغندر قند نیز می تواند مزایای مشابهی داشته باشد.

شیر و ماست بدون چربی

شیر بدون چربی، با حذف چربی از شیر کامل ساخته می شود. تحقیقات نشان داده اند که مصرف شیر بدون چربی، می تواند احتمال فشار خون بالا را کاهش دهد. این خاصیت می تواند به دلیل کلسیم، پتاسیم یا دیگر مواد مغذی مانند پروتئین باشد یا ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که شیر بدون چربی مصرف می کنند، به طور کلی سبک زندگی سالمتری دارند.

مصرف لبنیات زیاد به شکل ماست نیز، می تواند تا 10% احتمال فشار خون بالا را در بزرگسالان کاهش دهد. به احتمال زیاد این خاصیت به خود ماست مربوط نیست، بلکه به دلیل این حقیقت است که افرادی که ماست می خورند، رژیم غذایی سالمتر و مفیدتری برای قلب دارند.

تاثیر شیر و ماست بدون چربی بر فشار خون

اوتمیل

اوتمیل یا جودوسر پرک سرشار از فیبر، به ویژه فیبری به نام بتا گلوکان است که به نظر می رسد می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. تحقیقات نشان داده اند که افراد مبتلا به فشار خون بالایی که جودوسر را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند، می توانند به طور قابل توجهی فشار خون دیاستولیک و سیستولیک را کاهش دهند.

موز

موزها به پتاسیم موجود در خود معروف هستند. یک موز متوسط تقریبا 9% از میزان توصیه شده ی پتاسیم در روز را تأمین می کند. پتاسیم با کاهش سدیم در بدن و کم کردن فشار در دیواره ی رگ های خونی، به کنترل فشار خون بالا کمک می کند. البته لازم به ذکر است که اگر بیماری کلیوی دارید، بدن شما ممکن است به طور مؤثر قادر به حذف پتاسیم اضافی نباشد، بنابراین قبل از تلاش برای مصرف پتاسیم بیشتر، با پزشک خود مشورت کنید.

سالمون و دیگر ماهی های پرچرب

برخی از شواهد نشان می دهند که مصرف ماهی های پرچرب می تواند به کاهش فشار خون در برخی از افراد کمک کند. دانشمندان معتقدند که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی، موجب این تغییر می شود.

دانه ها

دانه های مختلف مانند دانه کتان، تخمه آفتابگردان، دانه کدو تنبل و چیا، منابع خوبی از پتاسیم، منیزیم و فیبر هستند و بنابراین به کاهش فشار خون کمک می کنند. سعی کنید برای دریافت بیشترین مزایا، دانه های بدون نمک را انتخاب کنید.

شکلات تلخ

ثابت شده است که شکلات تلخ می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. محققان بر این باورند که ترکیبات موجود در کاکائو به نام فلاونول، تولید نیتریک اکسید را افزایش می دهد. نیتریک اکسید به شل شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک می کند.

پسته

پسته، منبعی غنی از فیبر، پروتئین گیاهی، چربی های سالم، پتاسیم و منیزیم می باشد که تمام آنها برای قلب مفید هستند.

انار

تحقیقات نشان می دهند که آب انار به کاهش فشار خون دیاستولیک و سیستولیک کمک می کند. این میوه فعالیت آنزیم های مبدل آنژیوتانسین (ACE) را کاهش می دهد. این آنزیم ها رگ های خونی را تنگ می کنند و در نتیجه فشار خون را افزایش می دهند.

روغن زیتون

روغن زیتون فرا بکر، روغنی است که کمترین میزان فرآوری را دارد. مصرف روغن های زیتون فرابکر به دلیل مقادیر بالای اسید اولئیک (اسید چرب) و آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول، به کاهش فشار خون کمک می کند.

تاثیر روغن زیتون بر فشار خون بالا

غذاهایی که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از آنها پرهیز کنند

  • سدیم
  • کافئین
  • الکل
  • گوشت قرمز
  • غذاهای سرخ شده

روش های طبیعی برای کنترل فشار خون

غذا و دارو تنها راه کنترل فشار خون نیستند. دیگر تغییرات سبک زندگی می توانند به حفظ فشار خون سالم کمک کنند.

ورزش منظم:

ثابت شده است که فعالیت فیزیکی منظم، فشار خون را پایین می آورد و احتمال بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد. ورزش می تواند قلب را تقویت کند و استرس را کاهش دهد و در نتیجه به پایین آوردن فشار خون کمک کند. برنامه ریزی کنید در هفته 150 دقیقه ورزش هایی با شدت متوسط انجام دهید، نمونه هایی از این ورزش ها عبارتند از:

  • پیاده روی
  • هاکی
  • دوی آهسته
  • شنا
  • پله نوردی

حداقل چند دقیقه انجام یک فعالیت متوسط در روز، بهتر از ساعت ها ورزش کردن در یک یا دو روز هفته است، اگر فشار خون بالایی دارید، قبل از شروع هر گونه ورزش با پزشک مشورت کنید.

ترک سیگار:

نیکوتین موجود در سیگار، ضربان قلب را افزایش می دهد، شریان های قلب را تنگ می کند و فشار خون را افزایش می دهد. علاوه بر این، نیکوتین موجب سخت شدن دیواره شریان ها می شود و منجر به بیماری قلبی می گردد. ترک سیگار برای سلامتی مزایای بی شماری دارد. اگر شما نیاز به کمک دارید می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • با پزشک در مورد دارو و سایر روش های ترک نیکوتین صحبت کنید.
  • یک گروه حمایتی پیدا کنید.
  • محرک های سیگار را شناسایی کنید و برای پرهیز از آنها برنامه ریزی کنید.
  • از موقعیت هایی که شما را به سیگار کشیدن وسوسه می کنند، پرهیز کنید.

کاهش استرس:

با اینکه استرس کوتاه مدت منجر به افزایش ناگهانی در فشار خون می شود، اما مشخص نیست که استرس مزمن، تأثیر مستقیم روی فشار خون دارد یا خیر. گرچه، کنترل استرس می تواند فواید زیادی روی سلامت روحی و جسمی داشته باشد.

خواب کافی:

بزرگسالان هر شب به حداقل هفت ساعت خواب نیاز دارند. در طول این استراحت فشار خون کاهش پیدا می کند. خواب کم به این معناست که فشار خون به مدت طولانی تر بالا می ماند و احتمال فشار خون بالا را افزایش می دهد. سطوح فشار خون خود را به طور منظم اندازه گیری کنید از آنجا که فشار خون بالا به ندرت علائم قابل توجهی دارد، بررسی منظم آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.