وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا فشار خون بالا یک شرایط اضطراری است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

اگر در خانه، سعی در پایین آوردن سریع فشار خون خود دارید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. شما نمی توانید به صورت ایمن فشار خون بالای خطرناک را در خانه درمان کنید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که دراز بکشید و تا زمان رسیدن اورژانس آرام باشید.

فشار خون

فشار خون، به فشاری گفته می شود که درون دیواره های شریان ها جریان دارد و می تواند در طول روز و در حین فعالیت های مختلف اندکی بالا و پایین شود.

فشار خون بالا

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا،  فشار خون بالاتر از 120 سیستولیک تعریف می شود، اما فشار خون کمتر از 80 دیاستولیک، طبیعی می باشد. فشار خون بالا در بزرگسالان، فشارخون در حال استراحت بالاتر از 80/130 است. اما به یاد داشته باشید که عدد فشار خون زنان معمولاً 5 عدد پایین تر از مردان است و  همچنین میانگین های فشار خون بالا در بین گروه سنی های مختلف، متفاوت است.با بالا رفتن سن، شریان های شما ممکن است سفت تر شوند.

این مورد، در کنار سبک زندگی ساکن، می تواند منجر به فشار خون بالای در حال استراحت شود. فشارخون بالا بسیار شایع است و حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی در حال حاضر به آن مبتلا هستند و تنها 1 نفر از هر 4 نفر، فشارخون بالای خود را کنترل می کند. سالانه، فشارخون بالا، علت اصلی مرگ حدود نیم میلیون آمریکایی می باشد.

گروه های فشار خون بالا

  • فشار خون بالا در مرحله 1: بین 80/130  و 90/140
  • فشار خون بالا در مرحله 2: بالای 90/140

اگر فشار خون شما بالا تر از 180 سیستولیک یا 120 دیاستولیک باشد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. این محدوده فشار خون، بحران فشار خون بالا می باشد.

فشار خون

پایین آوردن سریع فشار خون

برای پایین آوردن سریع فشار خون، غیر از مداخله ی پزشکی، اقدامات بسیار کمی می توان انجام داد. اگر شما فکر می کنید که در حال تجربه ی فشار خون بالای اورژانسی هستید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. در حالی که منتظر رسیدن کمک هستید، دراز بکشید و تا جایی که می توانید آرام باشید.

9 روش برای پایین آوردن سریع فشار خون

خبر خوب در مورد فشار خون بالا این است که شما می توانید با چند تغییر ساده در سبک زندگی خود، فشار خون بالای خود را پایین بیاورید. این تغییرات می توانند اعداد فشار خون شما را کاهش دهند و بدون نیاز به مصرف دارو، خطر را به حداقل برسانند.

1.کاهش وزن

اضافه وزن زیاد یا چاقی بیش از حد، فشار زیادی به شریان ها وارد می کند و به مرور زمان می تواند منجر به فشار خون بالا شود. انجمن قلب آمریکا به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می کند غذای مناسب بخورند و اغلب اوقات تحرک داشته باشند.

2.ورزش روزانه

ورزش منظم، قلب شما را تقویت می کند و به جلوگیری از فشار خون بالا کمک می کند. اکثر افراد سالم، برای حفظ سلامت خود، در روز به 150 دقیقه ورزش متوسط نیاز دارند. شما می توانید این زمان را در طول روز تقسیم کنید. اگر به مدت طولانی غیرفعال بوده اید، برای جلوگیری از آسیب، فعالیت خود را با ورزش های ملایم مانند پیاده روی شروع کنید.

تاثیر پیاده روی بر واریس

3.مصرف سدیم کمتر

سدیم زیاد در رژیم غذایی، با فشار خون بالا رابطه ی مستقیم دارد. در جاهایی که افراد سدیم کمتری مصرف می کنند، کمتر دچار فشار خون بالا می شوند. اکثر آمریکایی ها، بیشتر از حد مجاز نمک مصرف می کنند و بیشترین مقدار آن ناشی از مصرف غذا های بسیار فراوری شده می باشد. کاهش مصرف نمک، فشار خون را ظرف مدت چند هفته پایین می آورد.

4.خوردن غذای سالم

برخی از مواد غذایی برای سلامت قلب بسیار مفید است و برخی از غذا ها برای قلب مناسب نیستند. هرچه غذا های باکیفیت تر و سالمتری را برای خوردن انتخاب کنید، از قلب خود بیشتر محافظت می کنید. در اینجا به چند ماده غذایی برای بهبود سلامت قلب اشاره شده است:

مصرف ماهی

برای بهبود سلامت قلب، از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب کنید:

  • شیرینی
  • سدیم (نمک)
  • گوشت قرمز پر چرب
  • چربی های ترانس و اشباع شده

5.مصرف پتاسیم را افزایش دهید

به نظر می رسد پتاسیم با ضرری که سدیم به رگهای خونی می رساند، مقابله می کند. افرادی که غذا هایی با پتاسیم بالا مصرف می کنند، فشار خون پایین تری دارند. برخی از غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از:

خوراک صدف

6. از مصرف الکل خودداری کنید.

مصرف بیش از حد الکل موجب بالا رفتن فشار خون می شود. نوشیدنی هایی الکلی سنگین، منجر به حمله قلبی می شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که مردان، روزانه دو نوشیدنی یا کمتر بنوشند. به زنان نیز توصیه می شود که در طول روز فقط یک نوشیدنی الکلی یا کمتر مصرف کنند. الکلی بودن، یک بیماری است که خودتان به سختی می توانید آن را درمان کنید. بسیاری از افراد از طریق مشاوره و درمان دارویی، با موفقیت مصرف الکل خود را محدود و یا ترک کرده اند.

7. ترک سیگار

سیگار شریان ها را منقبض می کند و به مدت چند دقیقه فشار خون را بالا می برد. سیگار کشیدن در تمام طول روز، منجر به بالا رفتن فشار خون می شود. فشار خون بالا، سالانه مسئول مرگ و میر حدود نیم میلیون آمریکایی می باشد. اگر سیگاری هستید، به یاد داشته باشید که میلیون ها نفر با موفقیت توانسته اند مصرف آن را ترک کنند.

8. کاهش و جلوگیری از استرس مزمن

مقداری استرس در زندگی، اجتناب ناپذیر است. اما اگر در تمام طول روز احساس استرس و فشار می کنید، زندگی شما تحت تأثیر قرار می گیرد. افراد مبتلا به استرس مزمن، در خطر عادات  ناسالم مانند مصرف مواد مخدر و یا غذا خوردن افراطی قرار دارند. اگر شما به طور مکرر و مداوم استرس داشته باشید، خوابیدن هم می تواند دشوار باشد. برای تحت کنترل قرار دادن استرس، زمانی را به فعالیت های سالم اختصاص دهید. در طول روز زمانی را صرف فعالیتی کنید که شما را آرام می کند. مانند:

  • باغبانی
  • پیاده روی
  • نقاشی
  • مدیتیشن
  • صحبت با دوستان و خانواده
  • ملاقات با یک درمانگر

بیشتر بخوانید: رفع کامل انسداد عروق قلب

9. فشار خون خود را به طور منظم چک کنید

آیا می دانید که دچار فشار خون بالا هستید؟ آن را به طور مکرر بررسی کنید. پزشکان توصیه می کنند که روزانه، فشار خون خود را با دستگاه فشار خون خانگی چک کنید. در طول روز سه بار این کار را انجام دهید و نتیجه را یادداشت کنید. برای چک کردن فشار خون خود در زمان های زیر دقت بیشتری داشته باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ف شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من فشارم دیروز رفته رو۱۴ اولین باره بعد لرز کردم تمام بدنم درد میکرد کمی اسهال وحالت تهوع داشتم دل دردهم داشتم دکتر رفتم فشارم رو۱۴ بود فکر کرد سرما خوردم دارو فشار نداده چه بخورم بعد از دوروز خوب شدم ولی داغ میشم سرد میشم چه قرصی بخورم فعلا تپش قلب هم کمی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترفشارم همش ۱۴ ۱۵ ۱۶میشه. ۲۴سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر محمدی شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    داروی هست که تنظیم کنه فشار خون رو ...اگه بلا باشه پایین بیاره و اگه پایین باشه بالا ببره ...یعنی همیشه فشار خون نرمال داشته باشیم با مصرفش ؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر چنین دارویی وجود ندارد
  • تصویر کاربر محمدی شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من حدود سه سال هست لواز میکس اچ ۵۰ مصرف میکنم وپاهام کلا دانه دانه و زخمی شدن دیابت هم ندارم احتمال داره عوارض قرص باشه چون گاهی هم خارش شدید در پاها دارم ...البته با اینکه قرص مصرف میکنم ولی بازم گاهی فشارم خیلی بالا میره ...لطف کنید راهنمایی کنید ..ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      با متخصص پوست مشورت کنید
  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جواد ۴۲ ساله هستم حدود ۳ سال هست بدلیل مشکل خانوادگی فشارخونم از ۱۳ تبدیل به ۱۸ شده است و بتازگی به ۲۲ روی ۱۳ هم میرسد و پدرم هم فشاری حدود ۲۰ دارد ولی با بالارفتن فشار فقط سردرد میگیرم ، آیا خطری مرا تهدید میکند ؟ فشار تا چه عددی باعث مرگ میشود ؟ تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بله بسیار خطرناک هست خر چه زودتر به پزشک قلب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    تریگلیسرید خونم 208هستش
    باید دارو مصرف کنم یا با ورزش و رژیم غذایی قابل درمان هست
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      اگر دیابت ندارید، فعلا نیاز به دارو‌ نیست وررش و رژیم غذایی کفایت می‌کند
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ایا فشار ۱۴رو۹خطرناک است
    در ضمن الان کمی درد دست وقفسه سینه دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بله نرمال نیست باید ارزیابی شوید
  • تصویر کاربر قاسم شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان وقت شما بخیر ببخشید من اولین بار دیروز با یک سردرد خیلی شدید به اورژانس مراجعه کردم که دکتر بعد از معاینه گفت که فشار خونم ۱۵٫۵ هست با یک آمپول فشار خونم رو آوردن پایین الان هم فشارم بالاست یکمی هم استرس و عصبی و مشکلات دارم اما دردی در هیچ جای بدنم ندارم چکار کنم دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر گلی جمعه ۲۵ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید ، من در مواقع استرس فشار خونم به ۱۴۰ میرسه ،اضافه وزن ۳۰ کیلو دارم ، اکو و هولتر انجام دادم نرمال بودن ، باید دارو شروع کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      خیر اگر در حالت عادی و استراحت هم فشار بالا دارید باید ارزیابی شود
  • تصویر کاربر فرجی چهارشنبه ۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر دیالیز بر قلب تاثیر میگذارد من مایعات کم میخورم درضمن پتاسیم نرمال است رعایت میکنم نگرانم دیالیز بر قلب تاثیر میگذارد میخوام پیوند کلیه انجام بدم ۳ ساله و۳ ماه دارم دیالیز میشم
    ممنون میشم این سوال هم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      پاسخ داده شد
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.