وبسایت دکتر مرعشی زاده

طول عمر فنر زدن قلب چقدر است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

فنر قلب، یک استوانه فلزی بسیار ظریف و تور مانند است. این وسیله کوچک با باز نگه داشتن نواحی تنگ یا مسدود شده در شریان ها، جان بیماران را نجات می دهد. فنر های قلب در فرایند های آنژیوپلاستی برنامه ریزی شده یا اورژانسی، جهت درمان حمله قلبی در شریان ها جایگذاری شده و تنگی ناشی از تجمع پلاک چربی را برطرف می کنند. در ادامه مطلب، فنر گذاشتن در قلب را توضیح خواهیم داد.

در صورتی که شریان تنها با استفاده از آنژیوپلاستی گشاد شود، امکان تنگی یا گرفتگی مجدد شریان وجود خواهد داشت. در حالی که خطر تنگی مجدد در حدود 30 درصد است، فنر گذاشتن در قلب این عدد را به 10 الی 15 درصد کاهش می دهد. در صورتی که فنر قلب یا استنت از نوع آغشته به دارو باشد، خطر به 2 تا 3 درصد کاهش خواهد یافت.

طول عمر فنر قلب چقدر است؟

فنر قلب به صورت دائمی در بدن باقی می ماند. احتمال بازگشت تنگی 2 تا 3 درصد است و معمولا در 6 تا 9 ماه اول بروز می دهد. تنگی در صورت بروز با فنر گذاشتن مجدد در قلب، درمان می شود. البته، امکان ابتلای دیگر شریان ها به تنگی وجود داشته که معمولا با جایگذاری استنت های بیشتر برطرف می شوند. مصرف دارو های تجویز شده و ایجاد تغییر در سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به تنگی های متعدد را کاهش دهد. ترک سیگار، کاهش کلسترول و کنترل دیابت و فشار خون بالا از جمله این تغییرات به شمار می روند.

فنر زدن و بالون قلب چقدر طول میکشد؟

فنر قلبی قبل از قرار دادن بالون، در اطراف آن قرار می گیرد. هنگامی که بالون باد می‌شود، فنر قلبی، منبسط شده و زمانی که بالون خالی و خارج می‌شود، فنر قلبی در جای خود ثابت باقی می‌ماند. بنابراین فنر در قلب میماند. این فرآیند بسته به شرایط بیمار و مهارت پزشک، معمولاً بین 30 دقیقه تا 2 ساعت طول می کشد.

 

فنر زدن قلب

فنر گذاشتن در قلب چگونه است؟

یک لوله تو خالی و بلند (کاتتر) به درون شریانی از مچ دست یا کشاله ران وارد شده و به کمک تصویر برداری اشعه ایکس تا به محل تنگی شریان هدایت می شود. یک سیم بسیار ظریف از طریق کاتتر وارد شده و تا به محل تنگی می رسد. فنر قرار داده شده در قلب به صورت جمع شده بر روی بالون قرار گرفته و بالون از طریق سیم هدایتی به محل تنگی می رسد.

پس از این که پزشک متخصص از قرار گیری بالون در محل مناسب اطمینان یافت، آن را باد کرده و شریان گشاد می شود. سپس، بالون تورم خود را از دست داده اما فنر پس از بزرگ شدن و اتصال به دیواره شریان، به حالت قبل باز نمی گردد. در این مرحله، بالون و سیم از بدن بیمار خارج شده و استنت در جای خود باقی می ماند. این فرایند معمولا 30 تا 60 دقیقه به طول می انجامد.

فنر زدن قلب می تواند حمله قلبی و آنژین را درمان کند. امروزه، این وسایل کوچک در تمامی فرایند های آنژیوپلاستی به کار می روند. البته، در صورتی که بیمار نسبت به مواد به کار رفته در فنر قلبی حساسیت داشته یا عروق خونی بسیار کوچک یا بزرگ باشند، از  فنر قلب صرف نظر می شود.

احتمال بروز واکنش حساسیتی به مواد تشکیل دهنده استنت بسیار نادر است. این استنت ها همچنین در عروق خونی پاها، گردن (تنگی شریان کاروتید) و کلیه ها نیز قرار داده می شوند. در ادامه مطلب نحوه فنر زدن قلب را توضیح خواهیم داد.

اندازه فنر قلب چقدر است؟

رایج ترین فنرهای قلبی نزدیک به 15 تا 20 میلی متر طول دارند. اما می توانند 8 تا 48 میلی متر طول و 2 تا 5 میلی متر قطر داشته باشند.

فنر قلب از چه چیزی ساخته شده است؟

استنت از فلز هایی همچون فولاد ضد زنگ، آلیاژ پلاتین و کروم یا آلیاژ کوبالت و کروم ساخته شده است. یک لایه پوششی به نام پلیمر بر روی فلز قرار گرفته و خود این لایه نیز در اغلب اوقات با لایه ای از دارو پوشانده می شود. داروی یاد شده از تشکیل بافت جای زخم در بین سوراخ های فنر در قلب و بروز تنگی مجدد جلوگیری می کند.

این موارد، استنت آغشته به دارو نام داشته و به دلیل داشتن نتایج بهتر در بلند مدت، در 95 درصد موارد استفاده می شوند.

آیا فنر زدن قلب دردناک است؟

استفاده از فنر قلب، به طور معمول بدون درد است. قبل از ورود کاتتر به بدن، یک داروی بی حسی موضعی به محل ورود تزریق می شود. سطح داخلی شریان حاوی پایانه های عصبی نبوده و بیمار دردی را احساس نخواهد کرد. برخی افراد در هنگام متورم شدن بالون، دردی خفیف را در ناحیه قفسه سینه تجربه می کنند. بیمار در طول این فرایند، دراز کش و هوشیار است. پزشک بنا به تشخیص خود می تواند یک داروی آرام بخش برای بیمار تجویز کند.

فنر گذاشتن در قلب از طریق کشاله ران است یا مچ دست؟

در اغلب اوقات به دلیل خطر کمتر خونریزی از محل ورود کاتتر، از شریان مچ دست برای این کار استفاده می شود. شریان کشاله ران دسترسی آسان تر و امکان ورود کاتتر های بزرگ تر را فراهم کرده و گزینه انتخابی برای انجام فرایند های پیچیده است.

استنت از طریق کشاله ران

آیا فنر قلب خطرناک است؟

وجود اندکی کبودی در محل ورود کاتتر رایج بوده و معمولا پس از گذشت چند هفته برطرف می شود. خونریزی پس از این فرایند نادر بوده اما با اعمال فشار به ناحیه زخم به آسانی درمان می شود. خطر خونریزی در مچ دست کمتر از کشاله ران است زیرا شریان دقیقا در زیر پوست قرار داشته و اعمال فشار بر روی آن خونریزی را به سرعت متوقف می کند.

خطر ابتلا به عوارض شدید کمتر از 1 در هر 100 مورد است. پارگی دیواره های شریان، در اثر متورم شدن بالون از جمله این موارد بوده که در صورت بروز به سرعت با استفاده از استنت های بیشتر مهار می شود. خود فرایند فنر گذاشتن در قلب، می تواند سبب تشکیل لخته خونی و در نتیجه ی آن حمله قلبی شود. با این حال، احتمال بروز این عارضه بسیار نادر بوده و از هر 500 نفر، 1 بیمار به آن دچار می شود.

دوره بهبودی بعد از فنر زدن قلب چگونه است؟

در فرایند هایی که از قبل برنامه ریزی می شوند، قلب بلافاصله پس از جراحی شروع به بهبودی می کند. در صورتی که از شریان مچ استفاده شده باشد، بیمار پس از فرایند بلافاصله می تواند بر پای های خود ایستاده و راه برود. در صورت به کار گیری شریان کشاله ران، جهت اطمینان از توقف خونریزی بیمار باید 4 تا 6 ساعت به صورت دراز کش باقی بماند.

دوره بهبودی بعد از فنر زدن قلب چگونه است؟

با این که بیمار در روز پس از فرایند احساس مناسبی خواهد داشت اما باید به مدت چند روز از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کرده و چند هفته ای بر خود آسان گرفت. در صورتی که فنر قلبی با هدف درمان حمله قلبی جایگذاری شده باشد، بسته به شدت حمله قلبی بهبودی از آن اندکی طولانی تر خواهد بود. بیماران باید به مدت یک هفته پس از آنژیوپلاستی و استنت گذاری از رانندگی خودداری کنند. در صورتی که فرایند موفقیت آمیز نباشد این مدت به چهار هفته افزایش می یابد.

عوارض جانبی فنر گذاشتن در قلب چیست؟

 جایگذاری یک جسم خارجی در بدن و تماس آن با خون می تواند با اندکی خطر تشکیل لخته های خونی همراه باشد. این عارضه در 2 درصد موارد و ظرف یک سال اول پس از فرایند بروز داده اما مصرف دارو می تواند احتمال آن را کاهش دهد. پزشکان جهت جلوگیری هر چه بیشتر از تشکیل لخته خونی، علاوه بر آسپرین یک داروی ضد پلاکت دیگر نیز تجویز می کنند.

کلوپیدوگرل، پرازوگرل و تیکاگرلور از جمله این موارد هستند. پزشک معمولا مصرف آسپرین را به صورت مادام العمر و مصرف کلوپیدوگرل را به مدت 3 تا 12 ماه پس از فرایند تجویز خواهد کرد. لایه داخلی شریان در طول این مدت استنت را در بر گرفته و خطر تشکیل لخته های خونی بیشتر کاهش می یابد.

خطر بروز واکنش حساسیتی به فنر قرار گرفته در قلب، چقدر است؟

از آن جایی که فلز های به کار رفته در استنت ها به ندرت سبب بروز واکنش حساسیتی می شوند، بروز چنین واکنشی تاکنون تقریبا شنیده نشده است. جنس فنرهای قلبی، بافت زنده نبوده و توسط بدن رد نمی شوند.

آیا استنت های به کار رفته در بیمارستان های دولتی و مراکز خصوصی تفاوت دارند؟

خیر، استنت های به کار رفته در هر دو مرکز درمانی معمولا از نوع آغشته به دارو بوده و تفاوتی ندارند.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من خیلی وقت پیش قرص پرانول 20رو در سه وعده غذایی هر روز مصرف میکردم قطع کردم ولی بعد از دو ماه دوچار لرزش خفیف و احساس ضعف در دو بازو و دو ران پا شدم الان دوباره دکتر بهم همون پرانول 20رو در سه وعده داده سه روزه تا الان مصرف میکنم ولی هنوز توی بازو و ران ضعف و لرزش دارم میشه مشکل از دوز مصرف زیاد پرانول باشه چیکار باید کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      خیر مشکل شما مربوط به دارو نیست
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام بنده مدت ۳ماه هست عمل آنژوپلاستی قلب کردم ویک رگ اصلیم که ۷۰درصد مسدود شده بود بالون وفنر گذاشته شد.هیچ مشکلی برایم تا الان پیش نیامده فقط هرچند روز بمدت دو سه روز ورم روی پا روی دستها ورام و شکم را دارم که بعضی مواقع خیلی شدید است .میخواستم بدونم این واسه چیست. چکار باید بکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام علایم شما به فنرگذاری ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر جبارحاجی دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من خانمم سرماخوره بود یه مرتبه تب و لرز وتنگی نفس شدید پیاکرده بردیم بیمارستان چند تا ازمایش گرفتند اخرش گفتند یه لکه خون در ریه هاش دیده شده واینکه قبلا هم قلبش مریض بود تقریبا ۱۴ سال میشه دارو مصرف میکنه خیلی نگرانیم میخواستم بپرسم حالش خوب میشه و این لکه خون تاًیری در حافظه دارد یا نه توبیمارستان یکی دو بار بعضی حرفهارو زد که خیلی نگران شدیم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      به جافظه ارتباطی ندارد، در مورد لکه خون بابد جوای سی‌تی آنژیو رویت شود
  • تصویر کاربر هلن دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.پارسال با تجویز دکتر پروپانول بیست مصرف میکردم .چون اثر زیادی نداشت .۴۰مصرف میکنم .ولی الان ک نزدیک ب کنکور هست حس میکنم اینم تاثیر زیادی نداره....علائمم داغی بدن و گرگرفتگیه بدون اینکه در سطح بدنم کسی بتونه متوجه داغیم بشه و لرزش دستو تپش قلب (۹۶در دقیقه)دارم ووچن وقتیه حس میکنم بدنم سوزن سوزن میشه ب مصرف این دوز مربوطه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش)
      علایم شما مربوط به استرس هست می‌توانید ۲۰ میلی گرم دیگر اضافه کنید و در صورت عدم بهبود با روانپزشک مشورت کنید
  • تصویر کاربر Sajjad یکشنبه ۱۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر خدمت جناب دکتر عزیز،خسته نباشید
    بنده حدود یک سالی هست هر یکی دوماه یه درد بسیار شدید در حد یکی دو ثانیه در قلبم حس‌میکنم طوری که کاملا خم میشم که درد رو تحمل کنم
    الان جدیدا در قسمت پشت دقیقا قسمت قلب هم گرفتگی ایجاد میشه هرچند وقت یکبار طوری ک اصلا نفس عمیق نمیتونم بکشم و یا بخندم
    خواستم بدونم احتمال داره قلبم مشکل داشته باشه؟پیشاپیش ممنونم از وقتی ک می‌گذارید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۵ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سلام تیپ درد شما قلبی نیست و بیشتر مطرح کننده دردهای عضلانی اسکلتی می باشد
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده چندین ساله درد دوره ای قفسه سینه به سکل تیر کشیدن و در نقاط مختلف دارم،نوار قلب و اکو ام مشکلی نداشتم،بنده دچار ناراحتی ماده هستم و مرتبا داروی معده استفاده میکنم،،احتمال اینکه گرفتگی عروق داشته باشم و مشخص نباشه وجود دار؟؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      در صورت تداوم درد تست ورزش انجام دهید
  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    عرض ادب و احترام آقای دکتر،ممنون از اینکه همیشه با صبر و حوصله جواب میدید. من مدتی هست که خستگی و ضعف شدید دارم و موقع راه رفتن تعادل ندارم و زندگی من مختل شده است،آیا احتمال دارم به خاطر قرص متورال ۵۰باشه.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      ضربان خود را چک کنید در صورت افت ضربان ممکنه علائم شما مربوط به قرص باشد
    2. تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      خدا به شما و پدر بزرگوارتان سلامتی بده🌺
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      ممنون از محبت شما 🙏🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Ali پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    من سال ۹۶ اسکن هسته ای دادم برای گرفتگی عروق اوکی بود خداروشکر
    الان کمی تنگی نفس دارم یادمه اون موقع دکتر میگفت اعتبار این اسکن ده سال هست و البته من الان ۲۹ سالمه
    نیاز به اسکن مجدد هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      خیر نیازی نیست
  • تصویر کاربر مژگان پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام صبح بخیر آقای دکتر عزیز ،آیا جواب اکوی من مشکل وجود دارد ؟میشه راهنمایی بفرمایید؟واینکه من کم‌شنوایی ووزوز گوش شدید دارم و آسپرین وضعیت منو بدتر می‌کند ،چه پیشنهاد می‌فرمایید ،با سپاس فراوان 🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      پاسخ داده شد
    2. تصویر کاربر مژگان سه شنبه ۲۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      ممنون از محبتتون
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      🌺🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۲۴ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درود بر دکتر . ۳۴ سال دارم . چندین سال هست که قفسه سینم تیر میکشه . ۲ سال پیش با همین درد به دکتر قلب مراجعه کردم . تا الان بیش از ۱۰ بار نوار قلب دادم. ۵ بار اکو . ۳ بار تست ورزش و ۱ مرتبه سی تی انژیو (۲ سال پیش ) در هیچکدام عاملی برای این درد پیدا نشد . چند ماهی خوبم ولی دوباره درد برمیگرده . درد از سینه تا پشت کتف . گوارش هم بررسی شدم . دکتر جان سوالم اینه . چه کنم؟ باز برم سی تی انژیو بدم ؟ باهاش بسازم ؟ هیچ دکتری تا امروز جوابی به من نداده فقط درد ول کن نیست که نیست . جواب اخرین سی تی انژیو کاملا نرمال . دریچه ها کاملا نرمال . یه راه بزارید پیش پای من. آرامبخش هم چاره ساز نیست.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۴ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.