وبسایت دکتر مرعشی زاده

مویرگهای قرمز روی پوست

در این مقاله مطالعه می کنید:

علت نمایان شدن مویرگ های صورت چیست؟ رگه های قرمز روی پوست چه هستند؟ تلانژکتازی، مشکلی رایج است که در بسیاری از افراد غیر سالم بروز داده و می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد. در ادامه مطلب علت ایجاد مویرگهای قرمز روی پوست را بررسی خواهیم کرد

مویرگهای قرمز روی پوست چه هستند؟

تلانژکتازی یا همان ورید های عنکبوتی به عروق خونی مسطح یا آسیب دیده ای گفته می شود که نزدیک به سطح پوست یا غشای مخاطی قرار دارند. این ورید ها اغلب همچون خطوطی قرمز یا صورتی رنگ بوده که در هنگام فشرده شدن سفید رنگ می شوند. تلانژکتازی های در هم تنیده، دسته هایی از این عروق خونی گشاد و کوچک هستند که لکه هایی قرمز یا صورتی رنگ را بر روی پوست به وجود می آورند.

تلانژکتازی اغلب در افراد غیر سالم بروز داده و گاهی اوقات با ورید های واریسی نیز ارتباط دارد. با این حال، تلانژکتازی ویژگی رایج برخی بیماری های خود ایمنی به شمار می رود که پوست و بافت همبند را تحت تاثیر قرار می دهند.

تلانژکتازی

از جمله این بیماری ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • اسکلرودرما: در دو نوع سیستمی و محدود شده وجود دارد.
  • درماتومیوسیت
  • لوپوس: تلانژکتازی های اطراف ناخن و انگشتان (پریانگوال) در بیماران مبتلا به لوپوس رایج هستند.

اسکلرودرما

تلانژکتازی ها در مبتلایان به هر دو نوع اسکلرودرما بروز می دهند:

اسکلرودرمای محدود: این بیماری با نام سندرم کرست نیز شناخته شده و شامل کلسی نوزیس، پدیده رینود، اختلال حرکتی مری، اسکلروز و تلانژکتازی می شود. این مشکل ابتدا در پوست صورت، دست و پا بروز داده و می تواند به دیگر اندام ها نیز سرایت کند.

اسکلرودرمای منتشر: علائم این نوع اسکلرودرما سریع تر ظاهر شده و علاوه بر پوست، اندام های داخلی را نیز درگیر می کنند. در حالی که تعداد تلانژکتازی ها با گذشت زمان در هر دو نوع بیماری بیشتر می شود اما طبق مطالعات، این موارد بیشتر در مبتلایان به نوع محدود بروز می دهند. علت بروز تلانژکتازی در بیماران مبتلا به اسکلرودرما مشخص نیست. با این حال، برخی تحققات بر این باورند که تلانژکتازی ها، نشانه هایی از تلاش بدن برای رساندن خون بیشتر به مناطق دارای گردش خون ضعیف هستند.

بنابراین، تلانژکتازی در بیماران مبتلا به اسکلرودرما می تواند نشانه ای از یک آسیب عروقی و عدم موفقیت بدن در ترمیم آن باشد.

محققان با انجام تحقیقات بیشتر به حقایق و یافته های زیر درباره تلانژکتازی و اسکلرودرما دست یافتند:

تعداد تلانژکتازی ها با طول دوره ابتلا به بیماری ارتباط دارند. به بیان دیگر، هر چه مدت ابتلا بیشتر باشد، تعداد تلانژکتازی های فرد نیز بیشتر خواهند بود. تعداد تلانژکتازی ها همچنین با خطر ابتلا به فشار خون بالای شریان ریوی نیز ارتباط دارند. تلانژکتازی با حضور پادتن های ضد سانترومر نیز ارتباط دارند. این پادتن ها به بخش فعال کروموزوم در تقسیم سلولی، حمله ور می شوند.

طبق یافته های یک مطالعه، میزان نارضایتی از تصویر بدنی، در بیماران مبتلا به اسلکرودرما و تلانژکتازی های متعدد بیشتر است.

درماتومیوسیت

در افراد مبتلا به درماتومیوسیت، مویرگهای قرمز روی پوست معمولا در نواحی بروز می دهند که در معرض نور خورشید قرار دارند. گردن، شانه ها، بازو ها و بالای کمر از جمله این نواحی به شمار می روند. تلانژکتازی های این نواحی می توانند با تغییر رنگ و نازکی پوست همراه باشند. این پدیده بیشتر در افرادی اتفاق می افتد که مدت زیادی به درماتومیوسیت ابتلا داشته اند.

تلانژکتازی هایی که به صورت حلقه های عروقی گشاد در نواحی بدون رگ به وجود آمده اند، می توانند بیانگر احتمال بالای ابتلا به اسکلرودرما و درماتومیوسیت باشند. این یافته ها در تشخیص زود هنگام بیماری های یاد شده به پزشک کمک می کنند.

لوپوس

 این علائم می توانند در لبه تظاهرات لوپوس دیسکوئید نیز پدیدار شوند. لوپوس دیسکوئید، نوعی بیماری منحصر به پوست است که ضایعات آن ظاهری گرد و حلقوی داشته و با دیگر علائم لوپوس همراه نیست.

چه چیزی سبب تلانژکتازی می شود؟

تلانژکتازی دارای عوامل متنوع و متعددی است. این مشکل بیشترین شیوع را در افرادی دارد که پوستی روشن داشته و برخی نواحی بدن آن ها در معرض آفتاب سوختگی مزمن قرار دارد. این ضایعات در اطراف بینی افراد غیر سالم نیز یافت می شوند. احتمال بروز تلانژکتازی در افراد باردار و مبتلایان به هر کدام از موارد زیر بیشتر است:

چه چیزی سبب تلانژکتازی می شود؟

تلانژکتازی چه ارتباطی با اسکلرودرما، درماتومیوسیت و لوپوس دارد؟

تمامی این بیماری ها مزمن بوده، بافت همبند را درگیر کرده و می توانند سبب بروز تلانژکتازی در نواحی زیر شوند:

  1. صورت
  2. ناخن ها
  3. پوست اطراف ناخن

در صورت ابتلا به تلانژکتازی چه اقداماتی باید انجام داد؟

در صورت مشاهده مویرگهای قرمز روی پوست، ابتدا افراد باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. این متخصصان در زمینه تشخیص و درمان تلانژکتازی از دانش و مهارت بالایی بهره مند هستند. از آن جایی که علائم ظاهری، پنجره ای به سوی وضعیت سلامت داخل بدن هستند، متخصص پوست علت بروز تلانژکتازی ها را تشخیص داده و فرایند درمان را شروع می کند. در صورت مشکوک بودن درگیری بافت همبند، بیمار به متخصص روماتولوژی و بیماری های خود ایمنی نیز ارجاع داده می شود.

از جلسه ملاقات با پزشک چه انتظاراتی می توان داشت؟

پزشک متخصص در جلسه ملاقات، یک معاینه فیزیکی انجام داده و سابقه پزشکی فرد را جویا می شود. او همچنین دارو های مصرفی و عوارض جانبی بیماری های مرتبط را بررسی می کند.

آیا می توان از بروز تلانژکتازی جلوگیری کرد؟

فعالیت هایی که سبب گر گرفتگی و قرمزی صورت می شوند، می توانند وضعیت تلانژکتازی ها را بد تر کنند. با این که محرک ها در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت هستند اما به طور کلی شامل موارد زیر می شوند:

◀️ پرتو های فرابنفش

◀️ گرما

◀️ سرما

◀️ باد شدید

◀️ مصرف الکل

آیا می توان از بروز تلانژکتازی جلوگیری کرد؟

◀️ مصرف تنباکو

◀️ خوراکی ها و نوشیدنی های داغ

◀️ خوراکی های پر ادویه

نکاتی جهت کمک به پیشگیری از تلانژکتازی

✔️ با استفاده از ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

✔️ از پاک کننده های ملایم همچون انواع بدون رنگ و رایحه بر پوست خود استفاده کنید.

✔️ زمان قرار گیری در معرض دما های بسیار گرم یا سرد را به حداقل برسانید.

✔️ از مصرف استروئید های موضعی خودداری کنید.

آیا درمانی برای تلانژکتازی وجود دارد؟

تلانژکتازی ها، خود ضرری برای بدن ندارند. با این حال، روش های درمانی متنوعی برای رفع ظاهر آن ها وجود دارند. محصولات آرایشی، لیزر درمانی و سوزاندن رگ ها با جریان الکتریکی از جمله این موارد هستند.

محصولات آرایشی

با استفاده از برخی محصولات آرایشی پوشاننده می توان مشکلات پوستی را پنهان کرد. تلانژکتازی های خفیف با محصولات آرایشی همرنگ پوست، فورا مخفی شده و پوست ظاهری همگون را به خود می گیرد. تلانژکتازی های آشکار و قرمزی صورت را می توان با استفاده از محصولات آرایشی آب رسان یا پوشاننده های دارای رنگ مایل به سبز پنهان کرد. در هنگام انتخاب این گونه محصولات باید به عبارت هایی همچون ((پوشاننده قرمزی پوست)) توجه کرد.

در صورت نیاز به کمک، می توان از متخصصان آرایش و گریم در زمینه انتخاب بهترین محصولات آرایشی پوشاننده تلانژکتازی کمک گرفت.

استفاده ازمحصولات آرایشی برای درمان مشکلات پوستی

لیزر درمانی

در این نوع درمان از طول موج مخصوصی از نور استفاده شده تا با حرارت دادن به هموگلوبین ها، عروق خونی مستع مسدود شوند. تلانژکتازی های سطحی صورت، پاسخ مناسبی به درمان لیزری خواهند داد. در اسکلرودرما به دلیل وجود فیبر های کلاژنی ضخیم، تلانژکتازی به درمان لیزری مقاوم بوده اما با چندین جلسه درمانی به طور کامل برطرف می شود.

با این حال، این درمان از بروز تلانژکتازی های جدید پیشگیری نکرده و جهت حفظ نتایج به دست آمده به درمان های بیشتری نیاز خواهد بود. افرادی که درمان لیزری را برای رفع تلانژکتازی در نظر می گیرند باید بدانند که بیمه های درمانی چنین فرایند هایی را در دسته زیبایی جای داده و هزینه آن ها را پوشش نمی دهند.

انسداد عروق با جریان الکتریکی

در این روش، یک سوزن باریک به درون رگ وارد شده و با استفاده از جریان الکتریکی رگ را مسدود می کند. این روش درمانی برای تلانژکتازی های سطحی و ساده مفید بوده اما در مقایسه با درمان لیزری، با احتمال بیشتری سبب ایجاد جای زخم می شود.


دکتر آرمین مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.