وبسایت دکتر مرعشی زاده

7 میوه مفید برای قلب

در این مقاله مطالعه می کنید:

میوه‌ ها، این هدایای شیرین و مغذی طبیعت، سرشار از آنتی ‌اکسیدان‌ ها، ویتامین ‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند. تحقیقات گسترده ‌ای نشان داده است که مصرف منظم آنها نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی دارد. اما آیا می‌دانید
میوه مفید برای قلب کدام است؟ با ما در این مقاله همراه باشید.

7 میوه مفید برای قلب

در این مطلب، به بررسی فواید شگفت‌ انگیز برخی از میوه‌ ها برای سلامت قلب می ‌پردازیم.

1-انواع توت

توت‌ ها از محبوب‌ ترین میوه‌ ها در سراسر جهان هستند. توت ‌فرنگی، بلوبری، بلک ‌بری و رزبری با طعم شیرین و دلپذیرشان، نه تنها یک میان ‌وعده خوشمزه بلکه یک منبع غنی از مواد مغذی هستند. این میوه ‌های کوچک و رنگارنگ، علاوه بر طعم عالی، فواید بسیاری برای سلامتی به ویژه سلامت قلب دارند.

انواع توت
  • بلوبری به حق لقب «سوپر میوه» را یدک می ‌کشد. این میوه کوچک و آبی رنگ، مملو از ترکیبات پلی فنولی قدرتمند است که خاصیت آنتی ‌اکسیدانی بسیار بالایی دارند.
  • این میوه با تقویت پوشش داخلی رگ ‌های خونی، فشار خون را کنترل و خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد.
  • مطالعات نشان داده ‌اند که بلوبری می ‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد و به کنترل وزن و بهبود عملکرد مغز کمک کند.

2-آووکادو

آووکادو، با گوشت نرم و روغنی و رنگ سبز جذاب خود، اخیراً به یکی از محبوب‌ ترین خوراکی سالم تبدیل شده است.

  • خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی و بیماری کرونری قلب، در افرادی که به طور مرتب آووکادو مصرف می ‌کنند، به طور قابل توجهی کاهش می یابد. جایگزینی بخشی از چربی ‌های وعده های غذایی با چربی‌ های سالم موجود در آووکادو می ‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند.
  • آووکادوها سرشار از چربی ‌های تک غیر اشباع، به ویژه اسید اولئیک هستند که به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک کرده و پروفایل لیپید سالم‌ تری را تقویت می ‌کنند.
  • این میوه حاوی آنتی ‌اکسیدان ‌های مختلفی از جمله ویتامین E است که می ‌تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کند.
  • آووکادو منبع خوبی از فیبر غذایی، شامل فیبر محلول و نامحلول است. مصرف فیبر برای افزایش حس سیری، تنظیم سطح قند خون و حمایت از سیستم گوارش سالم از اهمیت زیادی برخوردار است. یک آووکادو تا 20 درصد از نیاز روزانه به فیبر را تامین می ‌کند.
  • نصف آووکادو، 15 درصد از نیاز روزانه به فولات (ویتامین B9)، 10 درصد پتاسیم و 5 درصد منیزیم را تامین می ‌کند و همچنین حاوی ترکیبات گیاهی مختلفی به نام فیتوشیمیایی است که همگی به بهبود سلامت قلب کمک می ‌کنند
مصرف آووکادو

3-سیب

«روزی یک سیب، بیماری را دور نگه می دارد!»

قطعاً با این ضرب ‌المثل پرکاربرد آشنا هستید. اما آیا سیب واقعاً میوه مفید برای قلب است؟ در ادامه به بررسی خواص شگفت ‌انگیز سیب برای قلب می پردازیم.

  • سیب میوه ای کم ‌چربی بوده و حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات، به ویژه قند فروکتوز است.
  • سیب با پوست، منبع غنی از ویتامین ‌ها (به خصوص ویتامین ‌های C و E)، مواد معدنی (پتاسیم و منیزیم)، ترکیبات ارزشمندی مانند تری ‌ترپنوئیدها (مانند اسید اورسولیک)، فیبرهای محلول و نامحلول و پلی ‌فنول ‌ها است. این ترکیبات نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از بیماری‌ ها ایفا می ‌کنند.

سیب به دلیل در دسترس بودن در تمام فصول سال، یکی از محبوب ‌ترین و پرمصرف ‌ترین میوه ‌ها در جهان است. می‌ توانید سیب را به عنوان میان ‌وعده، همراه با پن کیک، ساندویچ، سالاد و یا به تنهایی مصرف کنید.

4-زردآلو

زردآلو یکی از میوه‌ های مفید برای قلب است که به دلیل طعم دلپذیر و خواص درمانی فراوان آن به صورت تازه، آبمیوه، خشک، ژله و مربا مصرف می ‌شود.

  • پتاسیم موجود در زردآلو به حفظ فشار خون سالم و سلامت قلب کمک می ‌کند.
  • فیبر محلول موجود در این میوه با کاهش کلسترول خون و کمک به کنترل وزن، سطح قند خون را پایدار نگه می ‌دارد.
مصرف زردآلو
  • زردآلو سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین ‌های A،C و E است. این ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی در پیشگیری از بیماری ‌های قلبی عروقی بسیار موثر هستند.
  • علاوه بر این، زردآلو حاوی ترکیبات فنولی است که با مقابله با اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) به تقویت وضعیت آنتی ‌اکسیدانی بدن کمک می ‌کند.
  • همچنین، فیبرهای محلول موجود در زردآلو به کاهش کلسترول بد کمک کرده و در نتیجه سلامت قلب و کبد را بهبود می‌ بخشد. 

5-موز

  • موز به دلیل داشتن پتاسیم فراوان، یکی از محبوب ‌ترین و مفیدترین میوه‌ ها برای سلامت قلب به شمار می ‌رود. پتاسیم یک ماده معدنی حیاتی است که نقش مهمی در حفظ سلامت قلب ایفا می ‌کند. این ماده معدنی با کمک به جلوگیری از سخت شدن شریان ‌ها (آترواسکلروز) و کنترل فشار خون بالا، از قلب شما محافظت می ‌کند. پتاسیم دارای بار الکتریکی است و به سلول ‌های عصبی کمک می‌ کند تا سیگنال ‌هایی برای ضربان منظم قلب و انقباض عضلات ارسال کنند.
  • بیشتر فیبر موجود در موز محلول است که به کنترل کلسترول و فشار خون و به کاهش التهاب کمک می ‌کند. موز همچنین منبع منیزیم (32 میلی‌گرم)، فیتوشیمیایی‌ های مفید و آنتی ‌اکسیدان ‌ها است.

موز کالری نسبتاً کمی دارد و می‌ تواند به عنوان یک میان ‌وعده سیرکننده و مغذی استفاده شود. حفظ وزن سالم برای سلامت قلب اهمیت بسیاری دارد، زیرا اضافه وزن یکی از عوامل خطرساز بیماری‌ های قلبی عروقی مختلف است.

مصرف موز

6-گریپ فروت

  • گریپ فروت میوه ‌ای سرشار از ویتامین ‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی است و کالری کمی دارد.
  • گریپ فروت همچنین حاوی ترکیبات گیاهی طبیعی به نام فیتوشیمیایی، به ویژه فلاونوئیدها، است که مطالعات نشان داده‌ اند در مبارزه با سکته مغزی و بیماری‌ های قلبی موثر هستند.
  • یک گریپ فروت متوسط حدود 4 گرم فیبر دارد که می ‌تواند به کنترل وزن و پیشگیری از مشکلات جدی پزشکی مانند بیماری ‌های قلبی و دیابت نوع 2 کمک کند.

با این حال، مهم است بدانید که گریپ فروت می ‌تواند با برخی داروها، به ویژه استاتین ‌ها، مسدودکننده ‌های کانال کلسیم یا داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، تداخل داشته باشد. قبل از اضافه کردن هر میوه ای به رژیم غذایی خود برای تقویت سلامت قلب، با پزشک خود مشورت کنید.

7-پرتقال

پرتقال میوه ‌ای ترش و خوشمزه است که منبع غنی ویتامین C محسوب می‌ شود. اما آیا می‌دانستید که پرتقال یکی از میوه‌ های مفید برای قلب نیز هست؟

  • ویتامین C یک آنتی ‌اکسیدان قوی است که از سلول ‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می ‌کند. آنتی ‌اکسیدان‌ها در کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب به رگ ‌های خونی نقش مهمی دارند که برای سلامت قلب ضروری است.
  • فیبر موجود در پرتقال می ‌تواند سطح قند خون را کنترل کرده و کلسترول بد را کاهش دهد تا از بیماری ‌های قلبی عروقی پیشگیری کند.
مصرف پرتقال
  • پرتقال سرشار از پتاسیم است که ضربان قلب و عملکرد عضلات را تنظیم می ‌کند و باعث کاهش خطر سکته مغزی و احتمالاً سایر بیماری ‌های قلبی عروقی می شود. یک لیوان آب پرتقال می ‌تواند 14 درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین کند.

پرتقال کالری کمی دارد و می ‌تواند یک میان ‌وعده مغذی و رضایت‌ بخش باشد. گنجاندن پرتقال در رژیم غذایی روزانه متعادل شما می‌ تواند به طور چشمگیری به سلامت قلب شما کمک کند.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.