وبسایت دکتر مرعشی زاده

ورزش های خانگی واریس در زمان کرونا

در این مقاله مطالعه می کنید:

در ایالات متحده، تقریباً از هر 10 مرد، 1 نفر و از هر 3 زن نیز 1 نفر به نارسایی وریدی مزمن یا  CVI مبتلا هستند. عوامل زیادی وجود دارند که منجر به بیماری رگ واریسی می شوند، برخی از شایع ترین آنها، سابقه خانوادگی، بالارفتن سن، زخم ها، جراحی ها، هورمون ها و بارداری هستند. اما چه چیزی باعث می شود که رگ های سالم تبدیل به رگ های واریسی شوند؟

برای درک این موضوع، اجازه دهید روی سیستم گردش خون تمرکز کنیم. در یک سیستم گردش خون سالم، شریان ها، خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را از قلب خارج کرده و به سلولها ارسال می کنند. سپس، درست مانند یک سیستم حمل و نقل عمومی، اکسیژن و مواد مغذی از قطار پیاده می شوند و کربن دی اکسید و مواد زائد روی رگ  ها سوار می شوند.

درمان واریس پا با لیزر

 سپس قطار به سوی قلب و ریه ها برمی گردد و قبل از شروع سفر جدید به سلولها، کربن دی اکسید را با اکسیژن تازه مبادله می کند. وقتی که قطار خراب می شود، ممکن است این سیستم دچار مشکل شود و با گذر زمان بدتر شود. این فرضیه در مورد رگ های پا نیز صدق می کند.

رگ ها، از مجموعه ای از دریچه های یک طرفه و انقباضات عضلات پا استفاده می کنند تا برای برگشت خون به سوی قلب و ریه ها با نیروی گرانش مقابله کنند. اگر این درچه ها دچار نقص شوند یا پمپ های عضلانی عملکرد مؤثری نداشته باشند، جریان وریدی می تواند آهسته و یا حتی معکوس شود. این امر موجب کشیدگی رگ ها و درنهایت پاره شدن آنها می شود که شرایطی به نام رگ واریسی را به وجود می آورد.

رگ های واریسی

 من می دانم که در این شرایط ورزش می تواند برای شما سخت باشد، مخصوصاً اگر در پا های خود احساس درد داشته باشید؛ اما به من اعتماد کنید، انجام تمرینات ورزشی می تواند به تسکین درد شما کمک کند. گرچه، رفتن به باشگاه ایده بسیار خوبی است، اما ضروری نیست.

در کلینیک واریس چه خدماتی ارائه می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

ورزش های خانگی واریس

در مطلب زیر به معرفی ورزش های خانگی واریس در زمان کرونا می پردازیم. این تمرینات باعث می شوند که در پاهای خود احساس بهتری داشته باشید.

پیاده روی

بله درست متوجه شدید، پیاده روی یکی از تمرینات پایه ای است که می توانید انجام دهید. من فکر می کنم که در مورد پیاده روی حق مطلب ادا نشده است. این ورزش، یکی از بهترین تمریناتی است که می توانید برای سلامت عمومی بدن خود انجام دهید. پیاده روی، یک تمرین ورزشی سبک است که به تناسب اندام و نیز حفظ فشار خون شما در یک سطح ایمن کمک می کند.

علاوه بر این، بدون فشار وارد کردن به بدن، استخوان ها و عضلات را تقویت می کند. این ورزش از نظر تکنیکی قابل انجام دادن در خانه نیست، مگر این که یک تردمیل داشته باشید. گرچه، نیازی به باشگاه رفتن نیست و می توانید در اطراف خانه پیاده روی کنید.

تاثیر پیاده روی بر واریس

دوچرخه سواری

از دیگر ورزش های خانگی واریس در زمان کرونا، دوچرخه سواری است، دوچرخه سواری یکی دیگر از تمرینات سبکی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد و سی دقیقه پیاده روی در روز، می تواند در دستیابی به هدفتان به شما کمک کند.

دوچرخه سواری گردش خون سالم را بهبود می بخشد و در عین حال فشار زیادی به مفاصل وارد نمی کند. شما این تمرین را می توانید هم روی دوچرخه ثابت در خانه و هم با دوچرخه متحرک در اطراف خانه انجام دهید.

لانگز

انجام این ورزش در خانه آسان است و نیاز به هیچ تجهیزاتی ندارد. اگر می خواهید چالش بیشتری به این تمرین اضافه کنید، می توانید از وزنه های دستی سبک استفاده کنید.

نحوه انجام تمرین:

بایستید و پاهای خود را از هم باز کنید. یکی از پاها را یک قدم به جلو ببرید و زانوی خود را خم کنید. مطمئن شوید که زانوی شما درست در بالای قوزک پایتان قرار دارد. چند ثانیه این حرکت را نگه دارید و سپس به وضعیت اولیه برگردید و پا را کشش دهید.

حرکت بلند کردن ساق پا

اگر به دنبال یک تمرین سریع و آسان برای انجام دادن در جلوی تلویزیون هستید، می توانید حرکت بلند کردن ساق پا را انجام دهید. این حرکت، یک تمرین ورزشی سبک و ایمن است که به بهبود جریان خون در ساق و کف پا کمک می کند.

نحوه انجام حرکت:

بایستید و مقداری پاها را از هم دور کنید. روی پنجه پا بایستید و سپس پایین بیایید. شما می توانید این حرکت را با گرفتن دیوار یا صندلی و یا به تنهایی انجام دهید.

اسکوات

اسکوات یک حرکت ورزشی است که می توانید به راحتی در خانه انجام دهید. این تمرین، پمپ های عضلات ساق پا و ران را فعال می کند و به بهبود جریان خون کمک می کند.

نحوه انجام حرکت:

پاهای خود را به اندازه ی عرض شانه باز کنید و پنجه ی پای خود را مقداری به طرف بیرون بچرخانید، به طوری که به زانوهایتان فشار وارد نشود. قفسه سینه خود را اندکی جلو بیاورید و پشت خود را صاف نگه دارید و بدون هیچ فشاری، تا حد ممکن پایین روید و حرکت اسکوات را انجام دهید. سعی کنید در صورت امکان رانهای شما موازی با زمین قرار بگیرند.

در همان حالت، ران های خود را فشرده کنید. سعی کنید این حرکت را 30 بار یا بیشتر انجام دهید و یا حتی می توانید آن را به ست های ده تایی تقسیم کنید.

حرکت دوچرخه در هوا

به احتمال زیاد این حرکت را بارها در زندگی خود انجام داده اید و نمی دانسته اید که با کمک آن می توانید به بهبود رگ های واریسی کمک کنید.

نحوه انجام حرکت:

روی زمین دراز بکشید؛ دستان خود را در پشت سرتان نگه دارید و زانوهای خود را به صورت عمود بر روی زمین قرار دهید. حال باید آرنج دست راست خود را به زانوی خم شده سمت چپ نزدیک کنید و سپس این حرکت را با سمت مخالف تکرار کنید.

حرکت راک پا

این حرکت بیشتر از این که یک تمرین ورزشی واقعی باشد، یک حرکت کششی است و عضلات پای شما را به کشش در می آورد. این حرکت همچنین به تقویت عضلات و نیز گردش خون کمک می کند.

شنا کردن

تاثیر شنا بر واریس

از دیگر ورزش های خانگی واریس در زمان کرونا شنا کردن است، شنا کردن چه در حیاط پشتی، چه در دریا و یا حتی استخر، یکی از بهترین تمریناتی است که می توانید برای بدن خود انجام دهید. فشار ناشی از آب نه تنها رگ های شما را فشرده می کند، بلکه بسیاری از عضلات بدن از جمله عضلات پا را تقویت می کند.

مزایای مهم این ورزش شامل حفظ وزن سالم بدن و کاهش احتمال مشکلات جسمانی همچون بیماری های قلبی-عروقی و دیابت می شود. در حقیقت، آیا می دانستید که سی دقیقه فعالیت متوسط در روز می تواند موجب کاهش استرس، بهبود تمرکز و افزایش کیفیت خواب شود!؟

با اینکه ورزش نمی تواند به طور کامل از بروز رگ های واریسی جلوگیری کند و یا آن ها را از بین ببرد، اما می تواند به تسکین علائم کمک کند. برخی از شواهد نشان می دهند که ورزش می تواند پیشرفت بیماری رگ های وریدی را کُند کند. با انجام این تمرینات ورزشی در طول روز می توانید به مزایای سلامتی بیشتر، استرس کمتر، بالارفتن کیفیت خواب و تسکین علایم بیماری رگ واریسی دست یابید.

در رابطه با درمان واریس با لیزر چه می دانید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.