وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا درمان واریس با روغن سیاه دانه امکانپذیر است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

راه‌های مختلفی برای درمان واریس وجود دارد، اما همه آن‌ها به سرعت رگ‌های واریسی را درمان نمی‌کنند. با این وجود انجام مداوم برخی از مراقبت ‌ها و کمک گرفتن از برخی از روش ‌ها همچون درمان واریس با روغن سیاه دانه در کنار روش‌ های تجویز شده توسط پزشک، می‌تواند تا حد بسیاری به کاهش علائم واریس کمک کند و نیاز به سایر درمان‌های پزشکی همچون جراحی را کاهش دهد. در این مقاله به طور کامل با روش درمان واریس با روغن سیاه دانه آشنا می‌شویم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

واریس چیست؟

سیاهرگ ‌های سطحی که وظیفه اصلی آن‌ ها انتقال خون به سایر بخش ‌های بدن است، تحت فشار به عروق واریسی تبدیل می‌شوند. اگر دریچه ‌های کبوتری سیاهرگ ‌های سطحی خراب شوند، خون به سمت سیاهرگ برمی‌گردد و این باعث تورم، گشادی و پیچ‌ و تاب عروق می‌شود که با نام واریس شناخته می‌شود. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود و درمان مناسب آن انجام نگیرد، ممکن است عوارض جدی برای فرد به وجود آورد.

واریس چیست؟

آیا درمان واریس با روغن سیاه دانه انجام می‌شود؟

روغن سیاه ‌دانه دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند در بهبود وضعیت رگ‌های واریسی پا و پیشگیری از بیماری عنکبوتی موثر باشد. اگرچه درمان این بیماری با استفاده از روغن سیاه‌ دانه در طب سنتی ارجحیت دارد، اما برای پیشگیری از تشدید و طولانی شدن دوره درمان، مشورت با یک متخصص قلب و عروق توصیه می‌شود.

مزیت‌های درمان واریس با روغن سیاه دانه

روغن سیاه‌دانه حاوی غنی‌ترین آنتی‌اکسیدان ‌ها است و به همین دلیل برای درمان انواع بیماری ‌ها استفاده می‌شود. این روغن می‌تواند به‌ صورت موضعی یا خوراکی مصرف شود و تأثیر بسیاری برای درمان بیماری ‌ها دارد. استفاده از این روغن، رگ‌های خون را تقویت کرده و ظاهر رگ‌های زیر پوست را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل برخی از افراد برای رفع ظاهر ناپسند رنگ‌ های زیر پوست، از روغن سیاه ‌دانه کمک می‌گیرند.

روغن سیاه‌ دانه را می‌توان برای درمان واریس به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کرد. افرادی که دچار بیماری واریس عنکبوتی هستند، می‌توانند با استفاده از این روغن بیماری خود را درمان کنند. به دلیل ویژگی‌های ضدالتهابی آن، روغن سیاه ‌دانه برای درمان واریس عنکبوتی بسیار مؤثر است. رگ ‌های عنکبوتی در ناحیه پا و ران در این بیماری وجود دارند که می‌توان با استفاده از این روغن آن‌ها را بهبود بخشید.

مزیت‌های درمان واریس با روغن سیاه دانه

درمان واریس با روغن سیاه دانه و نحوه استفاده از آن

برای درمان واریس پا، می‌توانید از روغن سیاه دانه استفاده کنید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برای نتایج بهتر، باید این روغن را به صورت روزانه به صورت موضعی و خوراکی مصرف کنید. قبل از خرید، مطمئن شوید که روغن سیاه دانه اصل باشد، زیرا روغن تقلبی نمی‌تواند به درمان واریس کمک کند. به عنوان روش درمانی طبیعی، این روغن می‌تواند به شما کمک کند تا وضعیت واریس پاها را بهتر کنید.

جایگزین‌های درمان واریس با روغن‌ سیاه دانه

روغن‌های بسیاری وجود دارند که از آن‌ها می‌توان به عنوان روغن‌های جایگزین روغن سیاه دانه در درمان واریس استفاده کرد برخی از این روغن‌ها عبارتند از:

اسانس اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یکی از محبوب‌ترین روغن‌ های ضروری است که می‌تواند در بهبود علائم واریس کمک کند. بوییدن این روغن نیز به عنوان یک روش درمانی با عطر معرفی می‌شود که برای کاهش درد موثر است. ترکیبات موجود در اسطوخودوس، بر روی مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و گابا که با کاهش درد مرتبط هستند، تأثیر مثبتی دارند. استفاده از روغن اسطوخودوس به صورت موضعی بر روی پوست، می‌تواند در کاهش درد و اندازه زخم ‌های پوستی ناشی از واریس هنگام ماساژ پاها یا نواحی متضرر دیگر مفید باشد.

اسانس اسطوخودوس برای واریس

اسانس شاه بلوط اسب

عصاره دانه شاه بلوط اسب (HCSE) به‌شکل ژل موضعی یا قرص قابل استفاده است. این اسانس همچنین می‌تواند در کاهش التهاب، درد و خارش ناشی از واریس همراه با درمان واریس توسط روغن سیاه دانه مفید باشد. کاربردهای موضعی HCSE در کاهش علائم ورید واریسی همچون تورم پا، درد ساق پا، خارش و سنگینی موثر است.

اسانس کاج دریایی

تحقیقات نشان داده که اسانس کاج دریایی جزو روغن‌های ضروری محسوب می‌شود که می‌تواند تورم را در پاهای فرد کم کند. اسانس پوست درخت کاج دریایی که به اصطلاح روغن کاج دریایی نیز معروف است، خواص ضد التهابی بسیار موثری دارد. این تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این روغن در درمان واریس‌های ناشی از نارسایی مزمن وریدی، به‌خصوص در کاهش تورم و درد ساق پا و خارش مفید است.

اسانس تاک انگور

عصاره انگور در کاهش تورم پاهای افراد مبتلا به واریس موثر است. مصرف منظم این عصاره، به ویژه انگور قرمز در دوزهای 360 تا 720 میلی‌گرم در روز، می‌تواند تورم ساق پا را در افراد مبتلا به واریس کاهش دهد. این اثر به علت تقویت جریان خون ضعیف از طریق سیاهرگها ایجاد می‌شود.

اسانس تاک انگور برای واریس

اسانس بومادران

یکی دیگر از روش‌های درمان که می‌توان از آن به جای درمان واریس با روغن سیاه دانه استفاده کرد، اسانس بومادران است. اسانس تهیه شده از گیاه بومادران به شکل سنتی برای درمان واریس استفاده می‌شود. با مالیدن بومادران بر روی پوست رگ‌های واریسی، علائم ممکن است پس از مدتی فروکش کنند.

اسانس رزماری

تصور می‌شود که اسانس رزماری می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و رگ‌های واریسی را کاهش دهد. نتایج مطالعات آزمایشگاهی در سال 2009 مشخص می‌کند که استفاده از روغن رزماری گردش خون موضعی را بهتر کرده و درد ناشی از واریس را کم می کند و ممکن است به عنوان یک درمان معجزه آسا برای واریس شناخته شود.

روغن سرو، گریپ فورت، لیمو، گل سرخ، علف لیمو، هلیکریسوم از دیگر روغن‌های ضروری برای افزایش گردش خون و کاهش علائم واریس هستند. همچنین روغن بابونه، نعناع تند، زنجبیل، مروتیور هم به عنوان روغن ‌های ضروری با قابلیت بی‌حسی یا ضدالتهابی شناخته می‌شوند.

اسانس رزماری برای واریس

جمع‌بندی

امروزه  مردم  به دنبال راه‌های متنوع موثر برای رفع و پیشگیری از واریس هستند. درمان واریس با روغن سیاه دانه روشی معروف است. به کمک  این روش می‌توانید رگ‌های واریسی پا را از بین برده و مانع از ایجاد آن شوید.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.