وبسایت دکتر مرعشی زاده

علت تپش قلب کوبنده و ناگهانی چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

تپش قلب چیست؟

علت تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان چیست؟ تپش قلب به ‌عنوان یک آگاهی و حس کلی از ضربان قلب تعریف می‌شود که ممکن است خیلی آرام، خیلی سریع و یا نامنظم باشد. ممکن است احساس کنید که ضربان قلبتان در قفسه سینه یا کمرتان خیلی محکم، سریع یا نامنظم می‌زند. علت تپش قلب در زنان و مردان، علائم بسیار زیادی از جمله استرس‌های کوتاه‌ مدت و طولانی‌ مدت تا آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم) را شامل می‌ شود. این علائم ممکن است هشداردهنده باشند ولی همیشه نشان‌دهنده مشکل قلبی جدی نیستند.

برخی بیماران اغلب موارد، در شب و هنگامی که بر روی تخت خود دراز کشیده‌اند و هیچ موضوع دیگری حواسشان را پرت نمی‌کند، احساس می‌کنند که قلبشان برای لحظه‌ای نبض ندارد. اما در بعضی افراد به صورت ناگهانی ضربان قلب برای چند دقیقه کوتاه، بالا میرود؛ به عبارتی آنها دچار تپش قلب کوبنده خواهند شد.

علت تپش قلب چیست؟

در ادامه متن، انواع تپش قلب را توضیح خواهیم داد.

علت تپش قلب ناگهانی

در رابطه با علت تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان باید گفت که، تاکی کاردی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما ناگهان خیلی سریع شروع به تپیدن کند. اگر در اثر ورزش، استرس یا تب اتفاق بیفتد، معمولاً جای نگرانی نیست و نیازی به درمان ندارد. اما اگر ادامه داشته باشد، یک نوع آریتمی به نام تاکی کاردی فوق بطنی است که حتما می بایست برای درمان آن به متخصص قلب مراجعه کنید.

علت تپش قلب کوبنده

درد قلب

در رابطه با قلب معمولا سوال پرسیده می شود که علت تپش قلب در زنان و آقایان چیست؟ باید گفت که محکم زدن قلب می‌تواند به دلایل متنوعی که هیچ ارتباطی هم با قلب ندارند، اتفاق بیفتد. این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

⛔انجام فعالیت بیش از حد در روز

⛔استرس

⛔مصرف کافئین، الکل، تنباکو یا قرص‌های رژیمی

⛔تغییرات هورمونی مرتبط با دوران قاعدگی، حاملگی و یائسگی

⛔فشار خون پایین

⛔واکنش بدن نسبت به بعضی داروها مثل قرص‌های تیروئید، داروهای سرماخوردگی و یا داروهای آسم

✔️ تاکی‌کاردی فوق بطنی

این بیماری، ضربان قلب سریعی است که در بالای بطن‌ها (حفره‌های پایینی قلب) ایجاد می‌شود. از علائم این مشکل می توان به ضربان خیلی سریع یا نامنظم و سرگیجه اشاره کرد.

✔️ فیبریلاسیون دهلیزی

یکی از شایع‌ترین انواع آریتمی، فیبریلاسیون دهلیزی است که باعث ضربان قلب سریع و نامنظم می‌شود.

فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است که همراه با علائمی مثل تپش قلب یا تنگی نفس باشد؛ یا اینکه بیمار هیچ نوع علامتی را تجربه نکند. این نوع آریتمی یکی از علل شایع بروز سکته مغزی می باشد.

✔️ تاکی‌ کاردی بطنی

تاکی کاردی بطنی در واقع ضربان قلب سریعی که در بطن‌ ها (حفره‌های پایینی قلب) به‌وجود می‌آید. این نوع از آریتمی قلبی  ممکن است باعث از دست‌ دادن هوشیاری فرد و در بعضی مواقع حتی منجر به ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شود.

تشخیص تپش قلب کوبنده بی خطر

تپش قلب

اگر تپش قلب کوبنده تکرار شود، متخصص قلب و عروق برای بررسی علت اصلی آن، هولتر قلبی را پیشنهاد می دهد.

◾ هولتر مانیتور، دستگاهی قابل حمل است که می‌توانید آن را به‌مدت 24 تا 48 ساعت در جیب یا یک کیسه در اطراف گردن یا کمرتان حمل کنید. الکترودها قفسه سینه شما را به سیم‌های مانیتور وصل می‌کنند تا ریتم قلب شما را ثبت کند.

مانیتور پایش رویداد یا event monitor می تواند ریتم قلب را برای مدت طولانی‌تری (حدود یک ماه) ثبت ‌کند. البته در این روش بیمار هر زمان که احساس کند ضربان قلب غیر طبیعی دارد، مانیتور را فعال می‌کند.

درمان تپش قلب کوبنده

با توجه به شدت علائم و دلایل اصلی محکم زدن قلب، متخصص قلب معمولا یکی از سه روش زیر را توصیه می‌کند:

1- مراقبت‌های پیشگیرانه (برای تپش قلب خفیف)

سعی کنید سیگار کشیدن، مصرف کافئین بیش از حد و الکل را از رژیم روزانه خود حذف کنید. نفس‌کشیدن عمیق و یوگا را تمرین کنید، خواب کافی داشته‌باشید و به‌طور منظم ورزش کنید. به‌طور کلی روزانه برنامه‌های منظمی را برای رسیدگی به سلامتی‌تان داشته‌باشید.

2- مصرف دارو

پزشک ممکن است داروهای ضد آریتمی مثل بتابلاکر و یا مسدودکننده کانال کلسیم قلب را برایتان تجویز کند. هر دو این داروها سابقه خوبی دارند. در بعضی مواقع این داروها خیلی مؤثر عمل نمی‌کنند و داروهای آریتمی قوی ‌تری نیاز است تا به‌طور مستقیم بر روی کانال‌های پتاسیم و سدیم قلب تأثیر بگذارند.

3- اَبلیشین قلب

در این روش سیم‌هایی بلند قابل انعطاف (کاتتر) را از طریق رگ‌های موجود در پا وارد قلب می‌کنند تا محل ایجاد ضربان غیر طبیعی را بررسی کنند. سپس با ارسال امواج رادیویی، مسیر غیر عادی مورد نظر را از بین می برند. این روش در شرایطی بسیار مؤثر است که پزشک نوعی از آریتمی را در قسمت مشخصی از قلب (مثل تاکی‌کاردی فوق بطنی) تشخیص داده ‌است. دیگر روش‌ها شامل کاردیوورژن (شوک‌ الکتریکی به قلب که می تواند منجر به از بین رفتن نامنظمی قلب شود) و دیفیبلاتور کاشتنی (نوعی باطری است که درون قلب کار گذاشته می شود. این دستگاه می تواند نامنظمی های قلب را تشخیص داده و در صورت لزوم  با ایجاد شوک هایی، آنها را برطرف کند) می‌شود.

گاهی بهترین درمان محکم زدن قلب، آرامش است!

استرس

اگر چه تپش قلب می‌تواند بعضی مواقع نشانه مشکل بسیار جدی باشد، اما در اغلب موارد احساس ضربان قلب یا تپش قلب کوبنده، طبیعی است. بعضی مواقع تنها چیزی که بیمار نیاز دارد این است که به او اطمینان خاطر دهید که هیچ مشکلی وجود ندارد. تکنیک‌های آرامش یافتن و اطمینان از طرف پزشک در شرایطی که تپش قلب اصلا مشکل جدی نیست، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. در بیشتر مواقع، تپش قلب به‌خاطر محرک‌هایی اتفاق می‌افتد که ارتباطی با قلب ندارند و با توصیه‌های خانگی درمان می‌شوند. برای مثال، اگر زمانی‌ که مضطرب هستید و استرس دارید، افزایش ضربان قلبتان را احساس می‌کنید، تکنیک‌هایی مثل: مدیتیشن و تنفس عمیق می‌توانند به‌طور قابل توجهی تپش قلبتان را کاهش دهند.

هم‌چنین، اگر به‌خاطر مصرف بعضی محرک‌ها احساس کردید که ضربان قلبتان در قفسه سینه محکم می‌زند، کاهش مصرف محصولات حاوی تنباکو و کافئین می‌تواند شما را آرام کند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، در مورد تپش قلبتان با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که دلیل تپش قلب کوبنده شما، داروهایتان است یا دلیل دیگری دارد.   دریافت مایعات کافی و رژیم غذایی هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند. کمبود آب و سطح پایین پتاسیم می‌تواند ضربان قلب را تحریک کند. اگر قند خون پایینی دارید، مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از کربوهیدرات ها و غذاهای فرآوری‌شده می‌تواند احتمال تپش قلب را در شما افزایش دهد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کیا چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    جناب دکتر سلام
    آقایی ۶۴ ساله هستم هیچگونه ناراحتی قلبی نداشتم.بازنشسته هستم وبیکار،بعضی مواقع داخل منزل ورزش.... دوچرخه ثابت وغیره،سیگاروشیره تریاک مصرف میکنم خواب منظمی ندارم تازگی ها بعضی مواقع که کاری میکنم یا تحرکی دارم حس میکنم تپش قلب دارم ،دیشب تشک پنبه ای تقریبا سنگین روی تختم راکمی جابجا کردم دیدم حدود سی ثانیه تپش قلب دارم علت چیست.
    ممنون از محبت شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      حتما باید از نظر گرفتگی عروق قلب ارزیابی شوید
  • تصویر کاربر بهار چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ۲۲ سالمه دوتا زایمان زود رس دارم پشت سرهم الان نردیک یک ماه هرروز یگی دو بار تپش قلب شدید در قفسه سینه طوری که ننفسم بالا نیماید توسط دو دکتر ویزیت شدم ولی فایده ندارد ضمن دکتر میگوید خوب میشود
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      آزمایش خون و هولتر نوار قلب باید انجام شود
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۲۳ سالمه از روزی ک‌دندون عقلمو کشیدم ی گیجی عجیبی بعد از خوردن غذا بم دست میده دکترم میرم درمان خاصی نداره انگار فشاار شدید عصبی رومه خیلی زیاد توو دوماهه اخیر درد شدیدی وارد قفسع سینم میشد ک ی بار ب فکمم کشید چند ثانیه حس مردن بم دست داد هردو بار استرس عصبی بودنم ده برابر شدع رفتم اکو گرفتم گفتن قلبت سالمه اما گاها ی جور عجیبی میزنه ب مدت ده ثانیه میاد و میرع توو سینمد ی حوری مث عقب جلو شدنش ب ریپ افتادنش دکتر این برا چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید،هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب، من خانمی ۳۴ساله هستم قبلا گاهی شاید سالی یک بار تپش قلب رو خیلی کوتاه حس می کردم ولی الان بیشتراز دوماهه به وفور زمان گریه یا خنده شدید ویابلند کردن جسم سنگین تپش قلب می گیرم به همراه سرفه خیلی کوتاهه ولی اذیت کننده هست البته حس می کنم قبله کوتاه تر بود، ایا نیاز به پیگیری هست یا خیر، ممنونم که پاسخگو هستین
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید،هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 17 سالمه در 9 سالگی با توجه به تشخیص دکتر pda داشتم و همین طور گشاد بودن دریچه میترال رو هم تشخيص دادند از اون موقع به بعد به دکتر مراجعه نکردم
    و بعضی اوقات تپش قلب دارم و همین طور ضربان قلب کوبنده هم دارم میخواستم بدونم امکان برگشت pda هست یا یه مشکل دیگری است؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خیر حتما باید مجدد ارزیابی شوید و اکو تکرار شود
  • تصویر کاربر عطی شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ممنون از وقت ارزشمندی که می گذارید
    من خانمی ۵۰ ساله هستم به تازگی یائسه شدم تپش قلب دارم قلبم محکم و سریع میکوبه به طوریکه روی سینه کامل حس میشه فشارم حدود ۱۲ ۱۳ است صربان قلبم کمتر از ۹۰ هس نوار قلب گرفتم به چندتا دکتر نشون داد م گفتن مشکلی نیس فقد ۲ میلی متر افتادگی قطعه stدارم شما چی صلاح میدونید خطرناکه علت این تپش ای محکم چیه؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت دارید باید از نظر عروق قلب بررسی شوید
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر من 35 سالمه، الان چند روزه تپش قلب بدی دارم بعضی موقع به قفسه سینه میزنه، بعضی شب ها دراز میکشم باز تپش دارم، قرص تپش قلب میخورم ولی باز میبینم هر روز این روال ادامه داره..... خواستم ببینم علتش چیه..... ممنون...
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید،هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر لیلا شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یکدفعه ای قلبم به شدت میزنه ماهی یکی یا دوبار چندین مرتبه پیش متخصص قلب رفتم یکیشون گفتند نوار قلبت تپش غیر منظم داره اکو هم گرفتن گفتند مربوط به شلی دریچه قلب میتونه باشه تقریبا 6ماه پیش نزد متخصص دیگه رفتم نوار قلب، اکو، تست ورزش گرفتن گفتن مشکلی نداری به تازگی شدت ضربان قلبم مدتش طولانی شده 10الی 15دقیقه طول میکشه حالت تهوع بی حسی در سرم و دست راستم هم حالت گرفتگی میگره و انگار قلبم رو فشار میدن امروز بااینکه هوا سرد بود پنجره رو باز کردم نفس عمیق نمیتونستم بکشم احساس گرمی میکردم علتش چی میتونه باشه الان 12ساعت گذشته بازم قلبم انگار فشرده میشه ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    عرض ادب و احترام، ۲۸ سالم هستش ۱۹۲ سانت قدم وزنم ۱۰۴ کیلو
    نزدیک به یکسال هستش بعضی وقتا با خوردن دبل اسپرسو، دراز کشیدن(شب‌ها) تپش قلب ناگهانی میگیرم به مدت ۱۰-الی-۱۵ ثانیه به همراه تنگی نفس.
    یا یک وقتایی نشستم و به کارهای روزمره میپردازم ناگهان میاد سراغم البته بدون درد و سوزش.
    ۲بار تماس تلفنی با یک پزشک متخصص داشتم گفتند استرسی هست.
    بنده بسیار فوبیاهای جور وا جور دارم و استرسی هستم اما احساس میکنم میتونه غیر از استرس باشه!
    چند روز پیش دراز کشیده بودم روی تخت برادر کوچیک‌ترم نشست روی شکمم و مجدد طپش قلب اومد سراغم و فورا به حالت نشسته تغییر حالت دادم و آروم شدم، ممنون میشم جوابم رو بدین آقای دکتر 🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر شهریار سه شنبه ۱۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    پس از ۴ ماه تحمل تپشهای مدام و کوبنده به پزشک مراجعه کردم. در حین بررسی ایشان متوجه گرفتگی رگ شده و نهایتا یک استنت برایم گذاشتند. هنوز تپش کوبنده دارم، دکترم تلاش کرد که از لحاظ روحی کمکم کند که به تپش توجه نکنم ولی نتیجه نداد. بیشتر زمان استراحت مرا اذیت میکند بطوریکه ضربان را در دستها و صورتم نیز حس میکنم.
    داروهای سوستاک متورال و زیلت مصرف میکنم لطفا راهنمائی کنید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      نوار قلب و اکو و شرح آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی شما باید رویت شود
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.