وبسایت دکتر مرعشی زاده

چه زمانی نگران درد قفسه سینه باشیم?

در این مقاله مطالعه می کنید:

گاهی اوقات درد قفسه سینه، فقط درد قفسه سینه است. گاهی درد مربوط به کشیدگی عضلانی ساده، سوزش معده یا برونشیت می شود. اغلب اوقات، دلیل نگران کننده ای وجود ندارد، اما می توانید برای ارزیابی شرایط خود به پزشک مراجعه کنید. درد قفسه سینه می تواند نشانه ی یک مشکل جدی، مشکلات قلبی یا غیره باشد. در این زمان در صورتی که درد قفسه سینه دارید، باید با پزشک تماس بگیرید.

آیا درد قفسه سینه نشان دهنده مشکل قلبی است؟

زمانی که مردم اصطلاح “درد قفسه سینه” را می شنوند، یکی از اولین شرایطی که به ذهنشان می رسد، حمله ی قلبی است و یک دلیل خوب برای آن دارند، درد قفسه سینه شایع ترین علامت حمله ی قلبی، هم در مردان و هم در زنان است. این شرایط معمولاً شبیه به فشار است و اغلب می تواند به بازو، گردن یا فک کشیده شود. این شرایط تنها علامت نیست و به ویژه زنان ممکن است شرایط دیگری مانند خستگی، حالت تهوع و تنگی نفس را تجربه کنند.

آیا درد قفسه سینه نشان دهنده مشکل قلبی است؟

درد قفسه سینه همچنین می تواند نشانه ی مشکلات قلبی دیگری باشد. برای یک متخصص قلب، آنژین، واژه ای است که برای توصیف علائم مربوط به قلب استفاده می شود. آنژین معمولاً بر اثر بیماری قلبی کرونری ایجاد می شود که در آن پلاک در شریان ها جمع می شود و جریان خون را آهسته می کند. در زنان، این شرایط بر اثر تنگی رگ بزرگ یا بیماری های عروقی رخ می دهد. آنژین در افراد مختلف، به گونه ی متفاوتی احساس می شود، اما رایج ترین علامت آن فشار یا سنگینی در قفسه سینه است که با فعالیت رخ می دهد و با استراحت از بین می رود. دیگر دلیل مربوط به قلب برای ناراحتی قفسه سینه می تواند نوع خاصی از نارسایی قلبی باشد.

این مشکل به این معنی نیست که قلب شما ضربان زدن را متوقف می کند، اما به این معناست که قلب شما دیگر نمی تواند خون غنی از اکسیژن کافی را برای تأمین نیازهای بدن ارسال کند. شایع ترین علائم شامل تنگی نفس، سرفه کردن، تجمع مایعات به ویژه در ریه ها یا پاها و خستگی می شود، اما یکی از علائم احتمالی، درد قفسه سینه نیز می تواند باشد.

مشکلات ریوی و درد قفسه سینه چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

به جز قلب، چه اندام دیگری در قفسه سینه وجود دارد؟ درست است، ریه ها و یکی از جدی ترین علل درد قفسه سینه، آمبولی ریوی است. در این مشکل، یک لخته ی خونی، خونرسانی به ریه ها را مسدود می کند. آمبولی ریوی اغلب مشکل ترومبوز ورید عمقی می باشد و یک لخته خونی اغلب در پاها تشکیل می شود. دیگر علائم آمبولی ریوی شامل تنگی نفس و دیگر مشکلات تنفسی مانند سرفه همراه با خون یا بدون خون می شوند. ذات الریه، یک بیماری شایع است، اما می تواند شدید باشد.

ذات الریه، علت شماره یک بستری شدن بزرگسالان آمریکایی به جز زایمان می باشد. تقریباً یک میلیون بزرگسال آمریکایی سالانه به دلیل ذات الریه بستری می شوند و حدود 50،000 نفر بر اثر آن می میرند. درد قفسه سینه، به هنگام نفس کشیدن یا سرفه یکی از علائم ذات الریه می باشد. دیگر علائم ذات الریه شامل تب، لرز، سرفه و تنگی نفس می شوند. با اینکه ذات الریه یکی از عوارض آسیب به قفسه سینه می باشد، اما گاهی اوقات، ریه فرو ریخته می تواند بدون هیچ دلیلی اتفاق بیفتد.

ریه فروریخته که به پنومونوتوراکس نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که هوا از ریه فرار می کند و بین ریه و دنده ها به دام می افتد. درد در قفسه سینه، به ویژه به هنگام نفس کشیدن یا سرفه کردن، یکی از شایع ترین علائم این مشکل می باشد. دیگر علائم شامل خستگی، سرگیجه، ضربان قلب سریع و کبودی پوست می شوند. شرایط مزمن مانند آسم، فیبروز کیستیک و بیماری ریوی انسدادی مزمن نیز، می تواند احتمال ریه فروپاشیده را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: رفع کامل انسداد عروق قلب

پلوریت چه بیماری است?

چه زمانی باید نگران باشید و چه زمانی باید ریلکس باشید؟

متخصصان قلب زمانی نگرانی می شوند که افراد از درد قفسه سینه در حین ورزش شکایت دارند و همچنین احساس سرگیجه را تجربه می کنند. با فرض بر اینکه فرد کم خونی ندارد، این احتمال وجود دارد که بخش قابل توجهی از قلب، خون کافی دریافت نمی کند. دیگر مسئله نگران کننده این است که درد قفسه سینه بر اثر کوچکترین فعالیت یا در زمان استراحت رخ می دهد و می تواند نشان دهنده ی انسداد شریان کرونری پیشرونده باشد.

همچنین، زمانی نیازی به نگرانی نیست که درد قفسه بر اثر کشیدگی عضلانی، کوستوکندریت (التهاب غضروف اطراف دنده ها)، اسپاسم های مری، رفلاکس اسید یا برونشیت باشد. گرچه، ایمنی بهتر از تأسف است. اگر در مورد درد قفسه سینه احساس نگرانی می کنید، به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.